Uskotteko että korkeasti koulutettujen kasvatustulos on parempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysytään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Aloin vielä miettimään, että jos näin on, että koulutettujen vanhempien lapset pärjäävät paremmin, niin kummalla on enemmin merkitystä: Vanhempien kasvatuksessa vai vanhempien antamassa mallissa? Esim. pitkäaikaistyötön voi kasvattaa lapsensa mallikelpoisesti, mutta silti antaa mallin saada rahaa tekemättä työtä jne.

Nop mutta eikö se esimerkin antaminen kuulu kasvatukseen? Ei siis minusta ole siitä erillinen. Ihan samoin kuin joku jo sanoi: ei se auta että paasaa käytöstapojen, koulutuksen tai terveellisyyden puolesta, jos itse ei noita sitten kuitenkaan hallitse.

Alkuperäinen kirjoittaja kysytään:
Uskotteko, että korkeasti koulutettujen vanhempien lapset tulevat menestymään paremmin elämässään ja heillä on paremmat valmiudet elämään kaiken kaikkiaan?

Täällä on nyt mitattu elämässä menestymistä korkealla koulutustasolla, mutta minusta elämässä menestyminen on muutakin, esim. onnellisuutta ja riittävää toimeentuloa.

En usko että vanhempien korkeakoulutus johtaa automaattisesti lapsen menestymiseen elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Uskotteko, että korkeasti koulutettujen vanhempien lapset tulevat menestymään paremmin elämässään ja heillä on paremmat valmiudet elämään kaiken kaikkiaan?

Täällä on nyt mitattu elämässä menestymistä korkealla koulutustasolla, mutta minusta elämässä menestyminen on muutakin, esim. onnellisuutta ja riittävää toimeentuloa.

En usko että vanhempien korkeakoulutus johtaa automaattisesti lapsen menestymiseen elämässä.

Ei automaattisesti, mutta suuremmalla todennäköisyydellä. Tarkoitinkin elämän kokonaisuutta, en vain menestystä esim koulutustasolla. Eli että on monenlaisia valmiuksia elämään ja tunne-elämä kunnossa. Ja eikös riittävä toimeentulokin ole aika pitkälti koulutukseen sidoksissa ainakin noin yleisesti.

Itse kyllä uskon, että tunne-elämässäkin koulutetut vanhemmat antavat paremmat eväät KESKIMÄÄRIN kuin kouluttautumattomat tai vain vähän koulutusta omaavat. Vähemmän kouluttautuneilla kun on KESKIMÄÄRIN enemmän sosiaalisia, taloudellisia ym ongelmia, jotka näkyvät esim. rikos-/ huostaanotto-/ päihdeongelmat yms. tilastoissakin.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja Viiva:

En usko että KAIKKI menestyvät paremmin, mutta uskon että useampi heistä saa elämäänsä paremmat lähtökohdat, paremmat valmiudet menestymiseen kuin. Prosentuaalisesti uskon, että heistä löytyy enemmän menestyjiä kuin kouluttamattomien perheiden lapsista.

Peesi
:flower:

Peesaan myös, mutta lähinnä siksi kun tämä ei ole niinkään uskon asia vaan ihan useasti ja perusteellisesti tutkittu ja oikeaksi todettu fakta.

En usko että KAIKKI menestyvät paremmin, mutta uskon että useampi heistä saa elämäänsä paremmat lähtökohdat, paremmat valmiudet menestymiseen kuin. Prosentuaalisesti uskon, että heistä löytyy enemmän menestyjiä kuin kouluttamattomien perheiden lapsista.

Näin juuri. Huomaathan ap, että otsikon kysymys ja alotuksen sisältö käsittelevät ihan eri asiaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta ovatko nämä korkeasti koulutetut niin onnellisia. Ainakin mitä minä olen töissän nähnyt näitä korkeasti koulutettuja, niin pinna on tiukalla. Pitkät työpäivät . En ainakaan minä ole nähnyt niin onnellisia ylemmäluokan toimihenkilöitä. Opettajatkin ovat todella kyllästyneitä omaan ammattiinsa.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieralija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta ovatko nämä korkeasti koulutetut niin onnellisia. Ainakin mitä minä olen töissän nähnyt näitä korkeasti koulutettuja, niin pinna on tiukalla. Pitkät työpäivät . En ainakaan minä ole nähnyt niin onnellisia ylemmäluokan toimihenkilöitä. Opettajatkin ovat todella kyllästyneitä omaan ammattiinsa.

Nosto

Yhteistyössä