Uuden kansanedustajan mielipiteet Lasten seksuaalisen hyväksikäytön lakien noudattamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauva-av
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauva-av

Vieras
Onko täällä keskusteltu Vasemmistoliiton tuoreen kansanedustajan Katja Hännisen mielipiteistä liittyen lakiin lasten törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja sen noudattamisesta?

Hänninenhän antoi kesäkuun loppupuolella haastattelun Raahen seutu-lehteen, jossa kerrottiin, että Hänninen sai lapsen 14-vuotiaana. Lapsen isä oli tuolloin 34-vuotias. Perhe eli yhdessä "aivan tavallista lapsiperheen arkea" ja ylioppilasjuhlan jälkeen Hänninen avioitui lapsen isän kanssa. Hänninen totesi haastattelussa, ettei kukaan hänen tuntemistaan ihmisistä koskaan tuominnut tai arvostellut hänen ratkaisuaan ja niin ikään sekä koulussa että neuvolassa kannustettiin, tuettiin ja ymmärrettiin.

Hieman myöhemmin Seiska-lehti kirjoitti aiheesta. Jutussa todettiin, että Raahen seutu-lehdessä ollut haastattelu julkaistiin myös Raahen Seutu -lehden verkkosivuilla ja lyhyessä ajassa se aiheutti niin kovasanaisen kommentointiryöpyn, että kommentointi jouduttiin sulkemaan.

Lainaus Seiska-lehdestä: "Katja kertoo Seiskalle, että hänen mielestään kenelläkään ei ollut tarvetta puuttua hänen ja Pertin suhteeseen 20 vuotta sitten.

- Miksi olisi? Olen onnellinen, että olemme edelleen yhdessä. Meillä on hieno perhe ja viisi lasta. Ne jotka ovat tunteneet minut nuoresta asti tietävät, etten ole juurikaan muuttunut. Elän samanlaista perhe-elämää kuin 20 vuotta sitten, Katja kertoo Seiskalle."

Seiskan tietojen mukaan artikkelin kommentoijat Raahen Seutu-lehdessä olivat täysin eri mieltä. Lehti toi myös esiin sen, että lain näkökulmasta kyseessä on rikos ja että laissa on määritelty suojaikärajat lapsille.

Raahen Seutu-lehden nettisivuilla keskustelu siis lopetettiin. Kun iltapäivälehdissä ja Helsingin Sanomissa kerrottiin sama uutinen, niiden nettiversiossa ei ollut kommentointimahdollisuutta ollenkaan. Keskustelupalstoilla Hännisen tukijoukot ovat tehneet hartiavoimin ja paikoin tosi rumin konstein töitä estääkseen keskustelun ja poistaakseen ketjut kokonaan, vaikka niissä on tarkoituksellisesti pyritty pitäytymään siinä näkökulmassa, että tuleva uusi lainsäätäjä antoi haastattelut itse julkisuuteen ja on niissä sitä mieltä, että 34- ja 14-vuotiaan seksisuhde on normaalia, siihen ei kukaan ollut puuttunut, eikä hän edes nähnyt mitään syytä siihen, miksi olisi puuttunut.

Kansanedustaja itse vaikenee ja Vasemmistoliiton puheenjohtaja Arhinmäki oli vastannut lyhyesti, että Vasemmistoliiton mielestä suojalait ovat hyvät eikä niitä ole tarpeen muuttaa. Kansanedustajansa haastattelulausuntoon hän ei ottanut kantaa.

Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä te, hyvät kaksplussalaiset, olette Hännisen kommenteista, joiden mukaan 14- ja 34-vuotiaan seksisuhde on ok eikä siihen ole tarpeen kenenkään puuttua.

Olen samaa mieltä Arhinmäen kanssa suojalakien tarpeellisuudesta, kun taas täysin erimieltä kansanedustaja hännisen kanssa asiaan puuttumisesn puutteesta. Asiaan olisi pitänyt puuttua aikanaan. Valitettavasti tehty törkeä rikos on vanhentunut suomen lakien vanhentumissääntöjen mukaan. Tälläiset toisen henkilöön kajoamis rikokset tulisi olla henkirikokseen rinnastettavia koskaan vanhenemattomia rikoksia. Seksuaalinen hyväksikäyttö on tekona jopa tappoa pahempi, siinä yleensä tuhotaan uhrin elämä koko lopulta elin ajalta.
Olen erään uhrin elämää sivusta seurannut, toistuvi pelkoja ainaista arkuutta ja ei voi/uskalla täydelliseen elämän nautintoon antautua

No onhan kyseessä törkeä lain huomioimattomuus kaikilta virkamiehiltä jotka tilanteen on tienneet, poliisia myöten, ihan niinkuin ei tulisi ilmoituksia tuommoisesta missään kohti ko. tahoille.

Mitä pienempi kylä sitä nopeammin se tieto leviää ihan alueen virkamiehille asti.

Yhteistyössä