Uudessa vauva-lehdessä oli juttu HIV-positiivisesta äidistä ja nyt luulottelen kaikkea :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tällä naisella oli siis todettu se yllättäin tästä raskauden alussa tehtävästä hiv-testistä. Ihan täytenä yllätyksenä löytyi siis. Lisäksi kerrottiin, että tauti oli kehittynyt niin pitkälle että se oli jo lähellä aids-vaihetta eli huomattiin ns. viime tipassa ja ehti alkaa saamaan sopivaa lääkitystä.

Nyt kuvittelen mielessäni kaikkea, että mitä jos itselläkin on sellainen eikä vain tiedäkään yhtään mitään ja se muhii ja muhii kaikessa rauhassa ja yhtäkkiä onkin jo aids-vaiheessa.

Mutta älytöntähän on se, että minä en ole hiukkaakaan moista koskaan miettinyt ja nyt yhtäkkiä toi yksi juttu saa stressaamaan noin. Mutta niin se menee aina. Stressaan milloin mitäkin tautia ja käytännössähän en voi jokaista huoltani käydä testauttamassa sitä mukaa, kun joku keksii tehdä niistä lehtijuttuja. :/

[QUOTE="alkup";27279095]Mutta älytöntähän on se, että minä en ole hiukkaakaan moista koskaan miettinyt ja nyt yhtäkkiä toi yksi juttu saa stressaamaan noin. Mutta niin se menee aina. Stressaan milloin mitäkin tautia ja käytännössähän en voi jokaista huoltani käydä testauttamassa sitä mukaa, kun joku keksii tehdä niistä lehtijuttuja. :/[/QUOTE]

Huolettaako sua samalla tavalla esim. liikenteessä? Siis jos nyt äkkikuoleman riskejä pannaan päikseen. HIV-tartunnat on kuitenkin varsin marginaalinen riski jos ei riskikäyttäydy (esim. vedä huumeita ränniin ..skaisella neulalla, jolloin tosin HIV on ongelmista vain yksi, eikä välttämättä edes suurin).

Jos taudit yleensä kamalasti huolestuttaa, voisko takana olla joku yleisempi murhe tai elämänhallintaongelma, joka kannattaisi selvittää? Jos ei, ja huolena tosiaan on vain tuo HIV, mene testiin. Siihen tautiin nyt kuitenkin on lääkitys olemassa.

[QUOTE="alkup";27279095]Mutta älytöntähän on se, että minä en ole hiukkaakaan moista koskaan miettinyt ja nyt yhtäkkiä toi yksi juttu saa stressaamaan noin. Mutta niin se menee aina. Stressaan milloin mitäkin tautia ja käytännössähän en voi jokaista huoltani käydä testauttamassa sitä mukaa, kun joku keksii tehdä niistä lehtijuttuja. :/[/QUOTE]

Mutta HIVin voit testata eli miksi et testaisi? Se olisi kaikkien ihan hyvä testata.

Aamulla olin taas järkevämpi ja mietin asiaa niin, että olen koko ajan imettänyt tuota nuorintakin eli varmaan hälläkin ois jotain oireita jos jotain tällästä olis. Aamu on usein iltaa viisaampi.

Jos Suomessa asut, on hiv tutkittu nuorimmaisesi alkuraskauden verikokeessa ihan rutiininomaisesti. Tietysti jos pelkäät saaneesi sen raskauden tai imetyksen aikana, kannattaa testauttaa.

[QUOTE="alkup";27280127]Aamulla olin taas järkevämpi ja mietin asiaa niin, että olen koko ajan imettänyt tuota nuorintakin eli varmaan hälläkin ois jotain oireita jos jotain tällästä olis. Aamu on usein iltaa viisaampi.[/QUOTE]

Epäilet HIViä ja silti imetät lastasi.. Hienoa! Ne oireethan voi tulla vasta vuosien kuluessa..

Yhteistyössä