Uudet maksan syöntisuositukset pienille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aina oppii jotain uutta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aina oppii jotain uutta

Vieras
Jokohan nämä uudet Eviran julkistamat maksan syöntisuositukset on olleet täällä?

Imeväiset (alle 1-vuotiaat):
Ruokavaliossa tulee välttää maksaa ja kaikkia maksaruokia

Alle kouluikäiset:
Maksamakkaraa ja - pasteijaa yhteensä enintään 70 g viikossa (noin 4-5 viipaletta/viikko)
ja
Maksalaatikkoa enintään 300 g (3/4 eineslaatikko) kuukaudessa
jolloin
Maksakastiketta ja - pihviä tulee välttää

Aika jännää, että esim. maksalaatikkoa saa antaa vain 3/4 laatikkoa kuukaudessa (jos lapsi siis syö myös maksamakkaraa). Olen aina kuvitellut, että maksalaatikossa ei maksaa ole juuri yhtään.

mun mielestä noi suositukset on yhtä tyhjän kanssa. kuka muka nykyään, vuonna 2008, syöttää lapsilleen maksaruokia niin paljon, että näiden uusienkaan suositusten rajat ylittyisivät? en usko, että yksikään lapsi pyytelee maksakastiketta tai -laatikkoa joka viikko, tai edes kerran kuussa... omassa lapsuudessani 70-luvulla maksaruokia sentään syötiin aina silloin tällöin, nykylapsille ne eivät kelpaa pitkällä tikullakaan ::P:

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
mun mielestä noi suositukset on yhtä tyhjän kanssa. kuka muka nykyään, vuonna 2008, syöttää lapsilleen maksaruokia niin paljon, että näiden uusienkaan suositusten rajat ylittyisivät? en usko, että yksikään lapsi pyytelee maksakastiketta tai -laatikkoa joka viikko, tai edes kerran kuussa... omassa lapsuudessani 70-luvulla maksaruokia sentään syötiin aina silloin tällöin, nykylapsille ne eivät kelpaa pitkällä tikullakaan ::P:

Tjaa, riippuu varmaan perheestä. Kyllä sitä maksalaatikkoa päiväkodissa lapset syövät hyvällä ruokahalulla. Maksamakkaraa on leivän päällä ja hyvin maistuu, sekä päiväkodissa että kotona. Ja jauhemaksapihvit ovat pojan suurta herkkua.

Mulla sellanen käsitys että maksaa ei juuri ruokapöydässä enää näy.
Mä en ole ikinä laittanut tai ostanut kotona mitään maksaruokaa, työpaikalla joskus tarjotaan maksamakkaraa leikkeenä ja maksapihvejä (paloina paistettua maksaaa) lounalla.

Runsaan A-vitamiinipitoisuuden vuoksi noiden ylenmääräistä syömistä suositellaan vältettävän. Voi aiheuttaa uneliaisuutta. Kummakos, että iltaisin kuuden hujakoilla nukahdan istualleni kun kiskon niin paljon maksamakkaraa.

Yhteistyössä