Hae Anna.fi-sivustolta

Uudet täkit; panostaako vai pihistääkö?

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä karam, 22.01.2008.

1. karam Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Täkkimme ovat vanhat. Ne ovat kellastuneet, tahraiset (mikään kloriitti ei kyllä pelasta) ja ... vanhat. Uusien osto onkin siis edessä. Tyynyjen ostossa tiedän varoa halpaa pallokuitua yms., mutta päteekö sama täkkeihin? Toki tiedän, että laatu maksaa, ja niin edelleen, mutta kyse on kuitenkin opiskelijataloudesta, jossa rahaa ei turhan paljoa tuhlattavaksi ole.

Kysymys kuuluukin siis, panostaako vai pihistääkö?

Esimerkiksi Jyskissä taitaa tälläkin hetkellä olla alennuksessa peite 4,95e/kpl, kadunko verisesti, jos "sijoitan" tälläisiin? Onko peiton/täkin laatu hurjan vaihtelevaa, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan. Syödäkö siis kuukausi näkkäriä ja ostaa ns. "kunnon", toisin sanoen hirmu kalliit täkit, vai voiko halpistenkin kanssa elää menettämättä yöuniaan?

2. Kyllä mielestäni tuossa asiassa kultainen keskitie on paras.
    Minusta täkeissä hinta/laatusuhde käy käsikädessä. Niinkun tyynyissäkin.
    Itse olen tehnyt niin että katson ensin laatua, mikä itseäni miellyttää, ja sitten hintaa.
    Ei ole kuitenkaan tarvinnut ostaa sieltä kalliimmasta päästä. En pystyisikään.
    Nyt olen vaihdattamassa tyynyjäni. Ja Jyskissä on ihan laadukkaita edullisia.

Ohjeeni on että aivan halvimmat joutaa vuoden päästä roskiin. ja häviät pitkällä tähtäyksellä.

3. malejo Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Hien, rasvan ja pölypunkit (jne.) saa kunnolla hiiteen vasta vähintään 60-asteisessa pesussa, joten en osta peittoa, jonka pesuohje sallii vain 40 asteen pesun. Muuten en ole ollut turhantarkka, tosin jos on kovin kylmänarka, kannattaa panostaa johonkin vähän parempaan (kuohkeana pysyvään kunnon ontelokuitupeittoon tai vastaavaan). Jyskissä on aika hyvin valikoimaa ja monet sen peitoista kestävät jopa keittopesun, kyllä sieltä voi hyvin peiton ostaa!

4. Varmaan kannattaa miettiä sitä omaa elämäntapaa. Kuinka kauan nämä nykyiset toimittivat virkaansa? Huolsitko niitä, tuuletellen, pesukoneessa käyttäen? Näitä ja muita kysymyksiä pohtiessa saa kuvan, millaisiin "kannattaa" sijoittaa.

5. karam Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkkaa aikaa en tiedä milloin nämä täkit ovat kehoja öisin lämmittäneet, mutta ovat toki luultavasti vanhempia kuin minä - siis tähän ensimmäiseen omaan kotiin muutettaessa "hätävaraksi" äitiltä saatuja. Sinä aikana kun ne tässä taloudessa ovat olleet, niitä on toki pesty, mutta muhkuraiseksi mennyttä rakennetta yms ainakaan meidän pesukone tai tuuletusparveke ei korjaa... Ja mitä elämäntapaani tulee, olen siihen varsin tyytyväinen, kiitos vaan kiinnostuksesta. Kyse ei ole nyt siis mistään kulutusvimmasta :mad:

Viimeistä virkettä en ikävä kyllä täysin ymmärrä... Mutta kuitenkin, kenen tahansa mittapuulla, nämä peitot ovat kyllä kunniallisesti tehtävänsä täyttäneet elinvuosiensa aikana, joskin uusien peittojen ostamisen oikeuttaminen alkaa nyt tuntua hieman idioottimaiselta :D

Mutta kiitos muista vastauksista, taitaa olla huomenna suunnistaminen Jyskiin. :)

6. Siiruli Vierailija

Yksi hyvä idea on odottaa Anttilan tai Kodin1:n "kaikki peitteet -20%" -päivää ja hakea sieltä. Hintaluokka muutama kymppi/peitto. Tärkeää on myös miten paksun peiton ostaa, itse ostin Finlaysonin 100 euron tuplapeitteen ja valitsin keskimmäisen paksuuden. Se on talvellakin liian kuuma kahdelle, mutta yhdelle ok. Yhdessä nukumme nyt talvenkin kesällä ostamallani kesäpeitolla, mikä maksoi jotain 40-50e ja on muistaakseni merkkiä Univisio.

7. järkeä Vierailija

No ei millään muotoa tarkoittanut hakea oikeutusta uuden hankinnalle, mistähän sellaisen luit?
    En ikinä maailmassa pitäisi noin loppuun mitään petivaatetta (varsinkaan). Osta mitä ostat..

8. yksi paikka Vierailija

Onko Hemtexissä täkkejä? Siellä olisi nyt kaikki - 50 %.

9. karam Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin tosiaan taitaa ollakin, taidan pyörähtää ensin siellä. Ja toki ostan, mitä ostan. ";)"

10. Mielestäni se lämpöisyys on täkissä tärkeintä. Jos on kovin kuumaverinen luonnostaan, ei kannata hankia liian lämpimiä täkkejä. Mutta jos esim. asuu vanhassa vetoisessa talossa, niin paksu täkki on ihana. Meillä on erikseen kesä- ja talvitäkit, mistä on seurauksena säilytysongelmia, koska täkit vievät hirveästi tilaa. Melkein järkevämpää olisi omistaa yhdet täkit ja niiden lisäksi mukavat viltit (sekä paksut pyjamat). Viltit voivat olla aina esillä ja kesällä niitä voi käyttää peitteinäkin.

11. Modesty* Vierailija

Ostin pari vuotta sitten Jyskin untuvatäkit, hinta 24,95€. Ovat olleet mahtavat käytössä, ei mitään vikaa. Siskoni osti lähes 100€ maksaneet täkit, joita hän kiroaa.
    Untuvia leijailee ympäriinsä näistä kalliista, meidän halvat vain tuntuvat paranevan käytössä.
    Huompi ostos oli sitten Hemtexin untuvatyynyt, ne taisi maksaa 9,95€. Tyynyissä ilm kannattaa todellakin hieman sijoittaa, meiltä nämä tyynyt lensivät roskiin parin viikon käytön jälkeen.

Nyt on pitkäaikaisena unelmana ollut Hobbyhallin silkkipeite, 99€. Sen luvataan olevan viileä kesällä ja lämmin talvella. Untuvatäkkiäni kun ei voi kesällä käyttää, se on niin paksua tavaraa.

12. peitot Vierailija

Ostin Iskusta bonellin peitot ja tyynyt eivät maksaneet paljon mitään. Peitot on minulle ehkä liiankin lämpimät. Bonell on hyvä tuote. En tiedä vieläkö Iskun ale jatkuu

13. puuvillatäytteiset ja 100% lla puuvillalla päällystetyt kieltämättä epämääräisen väriset , halvat täkit viime kesänä mökille (6kpl.) vierasvaraksi.
    Pesin täkit, kun oikeasti luulin niiden olevan nuhruiset, kuivatin ne kuivausrummussa ja vein mökille.
    Väri ei vaihtunut pesullakaan, mutta vähät siitä, pussilakanat peittivät tuon kosmeettisen virheen taitavasti.

Varmistaakseni vieraidemme viihtyvyyden annoin omat untuvatäkkimme heille ja itsellemme otin ne uudet.

Ihastuimme niihin ikihyviksi, ja ostimme kaupunkiasunnolle samanlaiset.
    Käytämme halpoja Jyskin puuvillaisia peittoja jatkuvasti ja paremmat, ne kamalan kuumat ja kalliit täkit kaupunkikodissa odottavat vieraita.

Hintaa en tarkalleen muista, olisikohan olleet jotain5-10 euron paikkeilla.

14. hyh hyh Vierailija

Jokin aika sitten tuli ohjelma "sillä siistiksi" tai vastaava suomen versiona. Siinä paljastui järkyttävästi, että tässäkin sivistysmaassa on aika siivottomia ihmisiä. Juuri makuuhuoneet, petivaatteet saattoivat olla iänikuisen vanhoja, likaisia ja hoitamattomia. Jotenkin ei voi mitenkään uskoa sitä. Ei vaan voi. Vaan ilmeisesti näitäkin possuja löytyy.

15. chloe_ Vierailija

Itse panostin opiskelijana vuosi sitten peittooni, joka on aivan ihana untuvainen ja tosi lämmin ja muhkea, taisi maksaa jotain 50 eur Jyskistä. Myöhemmin ostin lisäksi laadukkaan tyynyn, joka sekin nappiostos. Vanha peitto oli vihreä ja peräisin vanhempien luota, miten vanha lieneekään. Myös entiset tyynyt olivat niin lättänät että niitä piti olla kaksi kappalein. Voi vitsi että on tuntunut ihanalta nukkua sen jälkeen sängyssä. Voisi sitä hullumpaankin rahat pistää. Näistä tulee nautittua kuitenkin joka päivä ja tuleehan sitä nukuttuakin kuitenkin suuri osa vuorokaudesta.

16. chloe_ Vierailija

Itse panostin opiskelijana vuosi sitten peittooni, joka on aivan ihana untuvainen ja tosi lämmin ja muhkea, taisi maksaa jotain 50 eur Jyskistä. Myöhemmin ostin lisäksi laadukkaan tyynyn, joka sekin nappiostos. Vanha peitto oli vihreä ja peräisin vanhempien luota, miten vanha lieneekään. Myös entiset tyynyt olivat niin lättänät että niitä piti olla kaksi kappalein. Voi vitsi että on tuntunut ihanalta nukkua sen jälkeen sängyssä. Voisi sitä hullumpaankin rahat pistää. Näistä tulee nautittua kuitenkin joka päivä ja tuleehan sitä nukuttuakin kuitenkin suuri osa vuorokaudesta.

17. shoppaaja Vierailija

On hyviä,olen ostanut sieltä useita peittoja ja tyynyjä.Hyvätasoiset untuvapeitot maksaa n. 50 egee(kalleimmat tais olla n. 200 egee), kannattaa tsekata mainoksia niistä oon pongannu joskus parit untuvatyynyt 20 egee kipale ja on aivan ihania.Ne on ilmavia ja lämpimiä,muttei hiosta silti. Itse en untuvaisten jälkeen enää halua normipeittoja tai tyynyjä, jotka paakkuuntuu ja lätsähtää käytössä.Mut kaippa niissäkin on eroja, yksi tuttu osti 8 egellä jonku silkkipeiton vasta jyskistä ja sanoin sen olevan todella laadukas, normihinta oli kuulema jotain 30 egee.Hotelleissa on joskus ihanan muhkeita peittoja ja nuo untuvapeitot on ihan samanlaisia.

18. niunaunou Vierailija

Tämä näyttää olevan vanha ketju, mutta lisäänpä minäkin sanani.
    Ensinnäkin jos haluaa pitää peittonsa, tai tyynyn, pitkään muhkeana ei sen päällä tulisi istua eikä varsinkaan maata, se menee lyttyyn ja eikä ole enää niin lämmin. Itse taitan peiton jalkopäähän päiväksi. Ja sängyn kannattaa antaa hengittää ennen petaamista. Yhden hengen sängyssä peiton voi kääräistä kevyesti rullalle seinää vasten. Toppatakissa varsinkin huomaa kummalla puolella kantaa olkalaukkua kun sillä puolella täyte on painunut ikävästi lyttyyn...

19. untuvaa ostako Vierailija

Untuva on eläinrääkkäystuote!

20. Meillä on Vierailija

monenlaisia täkkejä, untuva- puuvilla- ja kuitu täytteisiä.
    Eniten käytämme kuitenkin puuvillaisia Jyskistä nopeasti ja halvalla vierasvaraksi mökille ostettuja täkkejä.
    Eivät ole kovinkaan kauniit, päinvastoin, hyvin ruman väriset ja littanat, mutta parhaat kaikista.
    Niin syrjäytyivät satojen eurojen untuvatäkit Jyskin puuvillaisilla rumilla täkeillä vaatehuoneen ylimmälle hyllylle, eikä ikävä ole tullut.

21. em Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mikähän mahtaa olla sellainen täyte, joka on kuin harmaata nöyhtää? Minun kaikkein paras täkkini on jo kulunut, ja sellaista täytettä sieltä pilkottaa. Ikää sillä on jo 35 vuotta, ostettu Anttilasta. On siitä erinomainen, että mahtuu omaan pyykkikoneeseeni ja kuivuu erittäin nopeasti. Ja siitä syystä on ollut aivan erinomainen vauvojen konttailualustana.

Nykyiset täkit on ostettu Jyskistä, jotakin kuitua täytteenä, ihanan lämpimät, mutta eivät mahdu pesukoneeseen eli on vietävä pesulaan.

22. pesuorava Vierailija

Minä "loisin" aina kerrostalossa asuvaa ystävääni muutaman kerran vuodessa, heillä on pesutuvassa iso kone johon suuremmatkin peitot yms. mahtuu.

23. ikeasta ostin Vierailija

Mä ostin Ikean 6,95€ maksaneet täkit meille. Aluksi olivat tosi muhkeat ja liiankin lämpimät, mutta käytössä ja pesujen myötä vain paranevat. (pesen aina 90asteessa, 4-6kk:n välein, olen pölyallergikko)

24. sängyn peite? Vierailija

Siis puhutteko peittoja edelleen "täkeiksi"?

Ajattelin vain että aloittaja on uusinut peittonsa aika kauan sitten, ns. täkkiaikaan..

Onneksi hyviä on paljon eikä hinta ole ainoa laadun tae. En kuitenkaan vitosen peittoa ostaisi. Ellei sitten käyttöikä ole muutama kuukausi. Vieraspeite tms.

25. se on täkki Vierailija

Kyllä peitto tai peite on minun kielessäni täkki ;)
    Hämäläiskeskisuomalaisella taustalla.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari