uupumuksen jälkeen uusi vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurinko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aurinko

Jäsen
10.08.2004
185
0
16
te joilla ollut raskauden aikana uupumusta ja masennustakin kuinka pian oletta uskaltautuneet uudestaan raskaaksi.meillä 2 tyttöä.haluaisimme vauvan. viime raskaus kuitenkin niin traumaattinen että se on jäänyt ikävänä muistona.kuinka uskaltaisin...

hei!mulla vähän samoja mietteitä..ollut kaksi kertaa masennusta synnytyksen jälkeen ja ajattelin että ei enää, mutta nyt....vauvakuume on tullut jäädäkseen.pohdin vain tuota jaksamista itsekin, luulisi sen olevan tuolla muistissa, että mitä voi tehdä jos taas uupuu ja kuinka se on vaan lyhyt aika, mutta....... :wave: meillä tarkotus vuodenvaihteessa laittaa töpinäksi.tsemppiä!

hei, mulla iski jonkinsortin masennus kun tyttö oli n. 10kk. Mies joutuin olemaan paljon töissä ja olin aika paljon yksin lapseni kanssa, ja kuukautisten aikana varsinkin oli ihan hirveää, itkin vaan ja aattelin et ois parempi ku kuolis pois...kamalaa, mut sit hommasin ehkäisylaastarit ja uskomatonta mut ne vaikutti heti menkkavaivoihin ja "masennukseen". Nyt odotan toista joten tiedän nyt jo että hommaan mahd.pian synnytyksen jälkeen jonkin hormoniehkäisyn.

Kun lapsia on useampia, olen oppinut paremmin säätelemään voimiani. Kun alkaa väsyttää, on osattava tarpeen tullen vaikka jättää villakoirat nurkkiin, lähdettävä kävelylle jne. Pienten lasten äitinä vaan täytyy välttää viimeiseen asti sitä että ajaa itsensä liian tiukkaan rakoon.

Olen välttänyt uupumuksen kolmannen lapsen kohdalla kun olen tullut vähän vaatimattomammaksi. Nuorempana sitä jotenkin luuli pystyvänsä venymään mahdolliseen, ja toisaalta luuli voivansa vaikuttaa asioihin joihin ei oikeasti pysty.

uupumus alkoi ekan lapsen synnyttya kun ilmeni kilpirauhasen vajaatoimintaa. laakkeiden avulla vajaatoiminta parani mutta tokan lapsen (ikaeroa 1 v 3 kk) tuli uumupus ja sitten kun menin toihin alkoi masennus. laakari maarasi laakkeet ja masennus poistui heti kun vaihdoin pomoa. eli kun olin taas 1 kk raskaana lopetin laakeet. raskauden alkuvaiheessa (ikaeroa tulee olemaan nuorempaan 2 v ja vanhempaan 3 v) uupumus oli taas totaalista.
nyt uupumus helpottaa mutta ei varmaan katoa seuraavien kolmen vuoden aikana.
varmaan vaikutti se etta tyon ja lastenhoidon ja kodinhoidon sovittaminen on ollut tosi haasteellista ja siivousapua olen joutunut ostamaan ulkopuolisilta kun mies on pitkia paivia toissa eika siis osallistu kodinhoitoon.
ai miksiko halusin kolmannen? ja miten aijon selvita kolmen niin pienen lapsen kanssa? mietitaan sita sitten kun on ajankohtaista. :D

Yhteistyössä