Uupumuksesta jotenkin pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mariska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mariska"

Vieras
En ymmärrä mitä voisin tehdä toipuakseni tästä. Lääkärillä en ole toistaiseksi käynyt (paitsi tänää kävin tarkistuttamassa kilpirauhasarvot, ekan raskauden jälkeen söin tyroksiinia muutaman vuoden).

- Olen aina ollut vähän "maanis-depressiivinen" ilhan luonteeni puolesta, eli välillä menee lujaa, välillä makaan masentuneena.

- Viimeiset kymmenen vuotta on ollut melkein yhtä alamäkeä

- Vahinkoraskaus, josta masennuin. En enää jaksanut kiinnittää huomiota olemassaoleviin lapsiini enkä hoitaa tulokasta. Vietin 3 vuotta tietokoneen ääressä lapsi tissillä, tai vaihtoehtoisesti telkan ääressä nukkumassa kun lapsi tuijotti elokuvia (vanhemmat omissa huoneissaan tietokoneen äärellä).

- Henkireikänä hankin kuopukselle hoitajia ja kotiin siivoojaa ja olo alkoi kohentua vähitellen. Rupesin käymään kuntosalilla n. ja totesin n. 40-vuotiaana että koko elämän ajan kestäneeseen "urheilukyvyttömyyteen" on ilmeisesti syy: syke ei nouse rasituksessa vaan happi loppuu ja elimistö menee maitohapoille. Lääkärissä en ole asian tiimoilta käynyt.

- 43-vuotiaana tuli taas "vahinkoraskaus" ja samalla koko avioliiton ajan muhinut kriisi puhkesi täyteen kukkkaan.

- Pakenin töihin toiselle paikkakunnalle (jätin lapset miehelle) ja kokosin vähitellen palasiani samalla kuitenkin tehden aivan liikaa ja aivan liian stresssaavaa työtä. Viimeisestä jäänyt "vauvamaha" ei laihdutusyrityksistä huolimatta hävinnyt vaan paheni vaan. Vyötärön ympärykseni on nyt 93 cm, vaikka muuten vaikutan suht hoikalta :X

- Nyt olen taas kotona tehdän pätkätöitä. Työ tarjoaa jonkinlaista euforiaa, tunnen välillä onnistuvanikin jossain. Tosi työ tarjoaa myös niin suuren stressin lähteen että tuskin selviydyn siitä. Muu elämä jää tyystin rappiolle

- Nyt olen taas työttömyysjaksolla. voin erittäin huonosti, en motivoidu kotona tekemään yhtään mitään, lapset ei kiinnosta, väsyttää jatkuvasti, maha on turvonnut potkupallo ja kakka keltaista ripulia. Pelkään olevani pahasti sairas mutta toisaalta haluaisinkin kuolla pois. Mies yrittää olla "ihmisiksi", mutta hän aiheuttaa minulle jo pelkällä läsnäolollaan suurta ahdistusta.

- Toisaalta uskon että voisin toipua tästä, jos löytäisin sen jonkun ilon ja merkityksen elämään. En vaan pysty näkemään mikä se olisi. Yritän kyllä hakea sitä olemalla kaunis ja kiva ja hakemalla toisten miesten hyväksyntää ja ihailua. Mutta masentaa sekin etten saa kroppaani millään kuntoon. Yritän harrastaa liikuntaa, lähinnä kuntosalia ja pilatesta koska aerobinen ei oikein suju, mutta olen jotenkin ihan voimaton ja kaikki tekeminen on hyvin tehotonta.

- Olen jo "uskovainen" (kun sitä kuitenkin joku yrittää tarjota), mutta sekään ei suta mitään. Pikemminkin pahentaa, kun ristiriita sen mitä pitäisi olla on niin suuri siihen mitä oikeasti teen ja varsinkin ajattelen.

- lääkarit ja ammattiauttajat eivät kiinnosta, koska en halua pilata mainettani yhteisössä (pienehkö paikkakunta), koska en luota terkkarin väkeen ja yksityisiin ei ole mitenkään varaa (jatkuva talouskatastrofikin lisää stressiä osaltaan). Sitä paitsi en saa raahauduttua mihinkään kun olen niin uupunut.

Klart? Voiko tästä vielä selvitä? Varsinkin kun en tosiaan edes halua selvitä vaan kuolla pois? En siiis missään nimessä tee itsaria, mutta jättäisin kyllä mielelläni kaikki mahdolliset mahasyövät ja sydäntaudit hoitamatta...

Kurjaa, että sulla on noin pitkään ollut alamäkeä. Tiedän kokemuksesta, että alamaista on vaikea päästä pois. Mä oon sitä mieltä, että nielet ylpeytesi ja haet julkiselta puolelta keskusteluapua. Se voi autttaa hiukan eteenpäin, että käyt säännöllisesti keskustelemassa ammattilaisen kanssa, joka voi auttaa sua keksimään keinoja, jotka piristävät.

Tiedän että on kaksi vaihtoehtoa miten käyttäytyisin jos menisin "juttelemaan". Joko sievistelisin ja vähättelisin koko asiaa ja teeskentelisin että kaikki rupeaa sujumaan. Jolloin terapiasta tulisi vain yksi stressaava näytelmä lisää elämääni. Tai sitten jos turhautuminen kasvaisi liian suureksi, niin rupeaisin väkivaltaiseksi, eli alkaisin huutaa, kiroilla ja heitellä terapeuttia tavaroilla, ehkä myös lyödä. Eli käyttäytymään niin kuin käyttäydyn mieheni seurassa jos hän vähääkään yrittää ohjailla tai neuvoa minua. En vaan siedä mitään neuvojia ympärilläni, haluan olla autonominen. Siitä taas luullakseni seuraisi suurempi soppa, kaiken maailman väkivaltarikostuomiot ja sen seurauksena luultavasti ammattini menetys. En halua.

Mitäpä jos varaisit ajan sinne lääkäriin ihan vain tarkistamaan ne sun kilpirauhasarvosi.. Huonolla tolalla oleva kilpirauhanen voi aiheuttaa todella pahoja mielialaoireita, vatsan turvotusta, ummetusta, väsymysta, uupumusta, sitä että keuhkojen hapenotto kyky on lähes nolla urheillessa ja sumeutta aivoissa.

Lääkäriin, että ainakin fyysisen puolen (kilpirauhanen ym) tarkistavat, eikait siitä maine mene. Ja sitten otat johonkin pätevään netissä toimivaan terapeuttiin yhteyttä. Ihan oikeaa terapiaa tarjolla netissä nykyisin, eikä kenenkään tarvitse tietää. Älä luovuta.

Kävin siis kilpirauhaskokeissa tänään. Mutta ei niissä kuitenkaan mitään häikkää ole. Ja jos tapaisitte minut livenä, sanoisitte että olen erittäin mukava, rauhallinen ja pitkäpinnainen. Osaan näytellä. Mutta olen kyllästynyt näyttelemään ja haluan vihdoin omanlaiseni elämän. Saan hermarit siitä että aina joudun sopeutumaan. Elämä on lyhyt ja haluaisin nauttiia siitä mitä vielä on jäljellä. Olen siis ihan kohta 50v. Jos elämä tulee olemaan samaa paskaa kuin tähän asti, joudan hyvin kuollakin. Tai vaikka istua vankilassa tai mielisairaalassa lopun elämäni. Siellä voin sitten ainakin lakata yrittämästä ja stressaamasta. Haluaisin siis muuttaa olosuhteet, en itseäni.

Yhteistyössä