Hae Anna.fi-sivustolta

Uusi keskustelija, esittäydy täällä

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Plaza-tiimi, 31.10.2006.

1. Plaza-tiimi Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei uusi keskustelija! Esittele itsesi tässä ketjussa. Myös kommentointi ja tervetulotoivotukset ovat sallittuja!

2. ### Vierailija

Ja sen jälkeen, etsiydy johonkin valmiiseen ketjuun, ja jos aloitat uuden ketjun esim. kysyt jotain spesiaalia asiaa, esittele asiasi ja kysymyksesi selkeästi ja lyhyehkösti, jotta niihin jaksaa myös vastata :)

3. Minda Vierailija

Moi!

Uskaltaudun nyt tulemaan mukaan joukkoonne. Takana nega inssi ja edessä ensimmäinen IVF. Puregon-pistokset taas käynnissä ja loppuviikosta ultra. Takana luomuyritystä pari vuotta, ikää molemmilla 30+. Mieliala vaihtelee odottavasta jännityksestä epätoivoiseen synkkyyteen, kuten lähes kaikilla meillä samassa vedessä lipuvilla.
    Kaikille voimia ja toivoa toivotelle,
    Minda

4. Sara Vierailija

Olen taustaillut jo jonkin aikaa ja uskaltaudun viimein tulla mukaan joukkoonne. Meillä tutkimukset vielä kesken, mutta miehen siittiöistä on löytynyt jo ongelmaa (liian vähän ja liikkuvat huonosti) ja itsellä anovulaatiota. Lääkäri suositteli ICSI hoitoon suoraan, kunhan saadaan viimeisetkin tulokse tietoon. Tosin voi tulla takapakkia, mikäli ilmenee kromosomihäiriö tai muuta vastaavaa.. Ollaan julkisella puolella toistaiseksi ja jonotellaan joka ikistä tapaamista ja soittoaikaa, hoidoista nyt puhumattakaan. Tsemppiä kaikille vauvasta haaveileville!

5. Tintti Vierailija

Sara, mainitsit mahdollisesta kromosomihäiriöstä. Onko teille tehty jotain tutkimuksia asian poissulkemiseksi? Entä onko teille sanottu, ettei ICSI:ä kannata tehdä, jos kyseinen kromosomihäiriö paljastuu miehet ongelmallisten siittiöiden takaa? Meillä on sellainen tilanne, että miehen huonojen siittiöiden taustalla on juuri tuo kromosomihäiriö, joka todennäköisesti periytyy poikalapselle. Siitä huolimatta harkitsemme biologisen lapsen hankintaa versus luovutetut siittiöt. Emme tosin ole vielä keskustelleet asiasta lääkärin kanssa, koska emme ole aloittaneet hoitoja. Itse olen ylipainoinen, joten pelkään hakeutua hoitojen, kun en tiedä, miten siihen suhtaudutaan....

6. Sara Vierailija

Hei, Tintti! Odotamme viimeisiä tuloksiä lääkäriltä ja sen mukaan päätämme jatkosta. Mikäli miehellä ei todeta kromosomihäiriötä lähdemme jonottamaan ICSI hoitoihin. Lääkärimme oli aivan huippu nainen, hän selitti lapsettomuusasiat selkeästi ja suoraan (..alkututkimukset,mahdolliset hoidot ja toimenpiteet sekä muut mahdollisuudet kuten adoptio ja kahdenkeskinen elämä..) eli kromosomihäiriön vaikutus poikalapseen on tiedossa. Emme tosin ole vielä pohtineet, miten toimimme, jos miehellä tosiaankin on kromosomihäiriö.

Kehottaisin sinua Tintti keskustelemaan lääkärin kanssa, niin saisit asiat selviksi. Minä ainakin olen tavallaan helpottunut, kun tiedän tilanteen (miksi emme ole saaneet lasta alulle yrityksistä huolimatta)ja että asialle tehdään jotain (viimeiset tutkimustulokset tulevat loppukuusta ja toivonmukaan lähdemmme jonottamaan ICSI hoitoihin). Terveisin Sara

7. Alias Vierailija

Hei vaan, voisin tulla mukaan, vaikka kirjoittelen ja luenkin nykyään harvoin, että pälli pysyy kasassa paremmin. Meillä on tiistaina ensimmäinen aika yksityiselle, alkututkimukset tehty kans yksityisellä. Miehellä siittiöt huonoja liikkumaan ja epänormaaleja 96 %. Eteenpäin liikkuvia 25%. Minulla on vain todettu, että ovuloin normaalisti ja kierto on suht säännöllinen. Yritystä takana reilu vuosi. Ikää minulla 25 ja miehellä 24.
    Täällä on "lyhyt" jono julkiselle, saatiin aika maaliskuun alkuun. Ainakin inssi ja ehkä ivf voitaisiin tehdä odotellessa yksityisellä, kun henkinen vointi tuntuu säilyvän parempana, jos asiat etenevät jollakin tapaa. Kai sitä rahaa jostain saadaan revittyä ja onneksi kelan korvaukset pudottavat hintoja hieman.

8. Sara Vierailija

Tuli vielä mieleeni, että vaikka hoitojen aloittaminen epäilyttää mm. ylipainon vuoksi, suosittelisin hoitoihin ilmoittautumista. Meillä ainakin pelkkä lääkäriin pääseminen kesti 5 kuukautta ja edelleen tutkimukset kesken. Kun pääsemme hoitojonoon (ICSI), niin jonoa on tiedossa 6 - 8 kuukautta julkisella puolella. Tarkoitan tällä sitä, että kannattaa hakeutua hoitojonoihin sillä jonottaessa teillä on kyllä aikaa pohtia mitä haluatta tehdä ja miten... ja toimenpidepäivämäärän lähestyessä sen voi vielä perua, mikäli tuntuu, ettei olekaan valmis. Itsellä tosin meinaa hermot mennä tähän jonottamiseen ja pohtimiseen ja täysin valmis olisin toimenpiteisiin ;).

9. Aleksa Vierailija

Hei kaikki!

Olen 31-vuotias ja seurustelen itseäni selvästi vanhemman miehen kanssa. Suhteen ulkopuolisten juttujen vuoksi ei ole vielä lasten yrittämisen aika, mutta kun se päivä koittaa, ainoa vaihtoehto on ICSI. Miehen spermassa ei ole ensimmäistäkään siittiötä. Minun hedelmällisyydestäni ei tietoa, joskaan ei myöskään syytä epäillä mitään poikkeavaa. Miehellä ed. suhteesta vaivalla alkuun saatu luomulapsi, jonka syntymän jälkeen häneen terveydentilassaan on tapahtunut yhtä ja toista, joten ainakaan perinnöllisesti hän ei ole hedelmätön. Hänellä kuitenkin siis jo suku jatkettuna ja iänkään puolesta vauvakuume ei vaivaa. Mulla kello tikittää ja tuntuu, että aika loppuu. Huolettaa sekä oman lapsensaannin että parisuhteen jatkuvuuden vuoksi, kun lapset tämän hienon ja pitkään etsityn miehen kanssa tuntuvat jo etukäteen niin toivottomalta haaveelta.

10. Jannuli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei kaikille. Olen 24 vuotias, mieheni 25. Olemme yrittäneet vauvaa kohta jo vuoden, tuloksetta. Kuukautiseni ovat täysin säännölliset (siis päivälleen 28), olemme molemmat perusterveitä mutta jostain syystä ei vain tärppää. Varsinaisissa tutkimuksissa tai hoidoissa emme ole vielä käyneet, mutta muutaman kuukauden päästä nekin lienevät ajankohtaisia. Välillä masentaa aika rankastikin, kun ainoa haaveeni koskaan on ollut saada oma lapsi ja tuntuu ettei se onnistu. Tuntuu kuin olisin epäonnistunut naisena, kun en onnistu edes lasta saamaan. Asiaa ei myöskään auta, kun lähipiirissä monet muut raskautuvat helposti, jopa yhden yön jutuista. Monet itkut on itketty, onneksi aviomieheni jaksaa pitää toivoa yllä. Toivottavasti tätä kautta löydän ihmisiä jakamaan tunteeni, lähipiiristä kun sellaisia ei tunnu löytyvän.

11. sisupussi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei vaan kaikille, ilmoittaudun mukaan keskustelupalstalle uutena tulokkaana.
    Nimimerkki on hieman huvittava, mutta toivon, että osoittaudun sen arvoiseksi, sillä rankat ajat ovat edessä. Vaikeaa oli keksiä nimimerkkiä, jota ei jo ollut varattu, vaikka kuinka "omaperäisiltä" omasta mielestä vaikuttivat..
    Olen 34 v. ja mieheni 35 v. Lasta yritetty luomusti n. 1,5 vuotta, tutkimuksiin mentiin lokakuussa 2006 yksityiselle: molemmat ollaan "syyllisiä" lapsettomuuteen. Miehelläni suurin osa siittiöistä epänormaaleja, ja minulla raja-arvoja hipova FSH (9,4).
    Joten hoitona aloitetaan suoraan IVF/ICSI, joka nyt todennäköisesti tiedossa viikolla 4.
    Joten toivottavasti piinailua edessä lähiaikoina.
    Hauskaa kuinka nopeasti sellaiset termit, joista aiemmin en ole kuullutkaan (kuten täti, piinispunkku, simppa yms.) ovat tulleet tutuiksi.. ainakin sitä on jotain oppinut, jos hyviä puolia tästä haluaa hakea.

12. Blingbling Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä on 5 v tytär ja toista lasta olemme yrittäneet 4 vuotta, viime keväänä hakeuduin hoitoihin, hitaasti mutta varmasti on menty eteenpäin.
    Ensin tk-lääkäritarkastus, sitten vatsanpäältä ultra, ei poikkeavuuksia.
    Syksyllä sain terolutit epäsäännöllisiin kuukautisiin tasaamaan niitä, marraskuussa clomifenit. Nyt on toinen clomifen kuuri meneillään (kp 6) ja maanantaina on aika sairaalaan jossa katsotaan sitten inseminaatioon rupeamista. Hiukan epäselvää sen tapahtuman kulku mutta ... maanantaina viisaampi.
    Ja edellinen lapsi tuli luomuna, muutaman kuukauden "tekemisellä".
    Vikoja ei ole löytynyt kummastakaan, mies on 32.

13. R Vierailija

Heipä hei,

Ilmoittaudunpa minäkin täällä, vaikka olenkin jo pidemmän aikaa muutamassa ketjussa kirjoitellut. Ensimmäisestä lapsesta ollaan haaveiltu jo pidemmän aikaa ja yritys alkoi 5/2005. Vuoden yrittämisen jälkeen menimme lääkäriin. Miehellä todettiin azoospermia. Hän kävi leikkauksen 8/2006 ja uusi simppanäyte 11/2006, tulos ei muuttunut. 11/2006 ensi käynti lapsettomuusklinikalla (väestöliitto). Miehestä otettiin kokeita, joiden perusteella siittiöiden tuotantoa pitäisi olla. 1/2007 oli uusi käynti ja lennosta aloitettiin IVF/ICSI-hoito. Sumuttelut alkoi eilen. Punktio viikolla 6. Toiveikkain mielin täytyy nyt vaan lähteä... Niin ja olemme aviopari, ikää 25v ja 27v.

Rosa

14. Krisse_29 Vierailija

Heippa!

Löysin tänne palstalle vähän "mutkan" kautta, ensin olin suomi24-keskustelussa, mutta tämä on ehkä kuitenkin parempi, kun siellä on aina jos jonkinlaisia "provoilijoita" keskustelemassa jne. Ei kiva.

Eli olemme 1½ v naimisissa ollut pari, minä 29 v, mies 34. Minulla epäiltiin kuukautisten epäsäännöllisyyden vuoksi ensin PCO:ta, mutta ei sitten kuitenkaan ollut. En kuitenkaan ovuloi spontaanisti, syynä ovulaatiohäiriöt. Hoidot aloitettu elokuussa -06 yksityisellä pääkaupunkiseudulla. Eka kokeiltiin clomeja, ei oikein toiminut, sitten yritettiin inssiä mutta minulla oli niin "innokkaat" munasolut, jotka kasvoivat kaikki lähes yhtä suureksi, ettei inssiä voitu tehdä. Nyt sitten mietintöjen jälkeen IVF-hoito alkamassa, piikittelyt aloitin eilen. 15.1 on kontrolliultra, alkioiden keräys ja alkionsiirto tod. näk viikolla 4. Kovasti jännittää jo, vaikka yritän olla ihan rauhassa tän hoidon kanssa, koska tämä on vasta eka yritys. Mutta ei yksityisellä tuo IVF ole kovin halpaa hupia (tai siis ei hupia ollenkaan:=)

Mies on tosi positiivisin mielin hoitojen suhteen, minä en uskalla toivoa liikoja, jottei sitten putoa NIIN korkealta. Mutta varovaisen neutraalisin fiiliksin etenemme.

15. Piiku79 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olemme olleet naimisissa kohta 3v, minä 27v ja mieheni 28v. Kärsimme endometrioosista johtuvasta lapsettomuudesta ja olemme suuntaamassa lapsettomuushoitoihin nyt keväällä. Endo diagnosoitiin 11/04 laparoskopian yhteydessä. MInulla on ollut runsaasti kiinnikeitä ja molemminpuoleisia endometrioomia munasarjoissa. Viimeisin laparoskopia tehtiin 9/06. Lasta olemme yrittäneen vuoden verran ja koska endoni on sen verran ärhäkkä, pääsemme suoraan IVF-hoitoihin. Prosessi lähti ihan vasta käyntiin, viime viikolla oli johtofollikkeliultra jossa onneksi näkyi normaali follikkeli joka reippaasti itseään kasvattelee:) Itse en kylläkään ole yhtään ovulaatiota onnistunut vielä tikuttamaan:( (Toisaalta olen testaillut vasta pari kuukautta). Nyt sitten edessä on 30.1 verikokeita joiden tulosten tultua lääkäri tekee lähetteen Naistenklinikalle. Jonot hänen mukaansa ovat tällä hetkellä inhimilliset, sanoi että keväään aikana pitäisi päästä. Mieliala luonnollisesti menee vuoristorataa..Hoidot pelottaa ja jännittää mutta toisaalta niiden aloittamista odottaa kuin hullu puuroa;D

16. MiiaMaija Vierailija

Olen MiiaMaija ja piinailen ensimmäisen IVF hoidon kanssa...Menkat alkamassa. Kauheat kivut ja kaikki selvät merkit joten varmaan pitää aloittaa uudestaan koko homma. Ikää on 30+ ja mies hieman alle 30.

17. Sonatar Vierailija

Hei!

Olen 32 (mies saman ikäinen) ja yritystä ollut 7/05 saakka. 3/06 yksityiselle tarkastukseen, jossa ilmeni hieman koholla oleva prolaktiiniarvo johon sain lääkityksen. Sitten valmistauduttiin jo 1. inssiin, kun toisesta munasarjasta näkyi kysta. Laparoskopia 8/06, jossa diagnosoitiin endometrioosi. Syksyllä -06 kaksi tuloksetonta inssiä. 1. IVF (pitkä kaava) alkoi tammikuussa -07. Eilen se jouduttiin keskeyttämään liian "innokkaiden" munasarjojen takia (yli 50 follikkelia, vaikka tosi pienillä annostuksilla mentiin). Lääkärin mukaan riski liian suuri mennä punktioon saakka.

Nyt siis niellään pettymys ja odotetaan seuraavaa kiertoa (jos munasarjat rauhoittuneet), jossa edessä lyhyt kaava. Arvioitu punktio vkolla 12. Lisäksi munasarjojen reaktiosta lääkäri päätteli, että minulla on vielä PCO. Ihan tulee TV-shop -olo "... Eikä siinä vielä kaikki...!" ;) Mitähän muuta saan vielä samaan pakettiin???

18. Angel123456 Vierailija

Hei kaikki! Minulla taitaa olla lapsettomuus ongelma. Minä ja mieheni olemme kokeilleet lasta puoli vuotta eikä lasta näy. Taitaa olla jo selvää että emme saa lasta. Ja puoli vuotta vielä pitää pinnistellä ennenkuin voi mennä lapsettomuus hoitoihin. Harmittaa kovasti, koska itse olen lapsi rakas enkä tiedä miten päin elän puoli vuotta. Odotan kovasti päivää kun saan tietää kumpi meistä ei saa lasta.

19. aika aikaa kutakin Vierailija

Kyllä puolivuotta on lyhyt aika, ihan oikeasti!? Mikis odotat päivää.... Voihan olla, että syy on selittämätön, se on kuitenkin aika monella vuodenkin tai useammankin yrittäneillä? Ja onhan ne lapsettomuushoidotkin keksitty ja adoptio, tai ihan vaan päätös kaksin olosta...

20. Blondi-71 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olemme yrittäneet lasta turhaan liki 2 vuotta (N35, M37). Kokeiden jälkeen tulos on, että ainoa mahdollinen tapa oman lapsen hankkimiseen on ICSI. Nyt aloitettu Synarela -sumutteen käyttö, ICSI viikolla 15 tai 16. Vielä odotukset korkealla... ;-)

21. santra56 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    olen vanha Verkkisläinen ja silmäilin aikani kuluksi sivuja. Kun eteen tuli viesti, johon oli pakko vastata, piti hankkia tunnukset:) Olen saanut lahjamunasolulla tyttären 46 vuotiaana. Nyt elämä on asettunut arkisiin uomiinsa, enkä paljoa ajattele enää lapsettomuusasioita, mutta kyllä ne jossain taustalla ovat ja kovasti aihe kiinnostaa. Terveisiä paljon kaikille tutuille Verkkisläisille vuosilta 2000-2002 ja myös tämän palstan porukalle!-Santra56- (Sanelma ja Aatos)

22. Omena74 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jospa minäkin esittäydyn, jonkin aikaa sivuja jo lueskelleena. Minä 33, mies 31. Lasta yritetty vuosi, vuoden vaihteessa saimme tietää että ICSI on ainoa vaihtoehto, miehen vähäisistä siittiöistä johtuen. Nyt on sumuttelut alkanut ja katsotaan toiveikkaasti mitä tapahtuu... Julkisella puolella olemme.

23. Omenalle, saako kysyä missä päin olette?
    Me saimme tietää lokakuussa, että ICSI ainut vaihtoehto lapsen saamiselle, hoito jonoon pääsimme kuitenkin vasta helmikuussa ja hoitoon 8 kuukauden päästä, eli syys-lokakuussa. Miten ihmeessä kajaanissa takkuaa tämä julkinen puoli, kun kuulostaa, että toisilla paikkakunnilla päästään nopeammin hoitoihin.
    Toivottavasti hoidoillenne tulee toivottu tulos! Plussatuulia kaikille keskustelijoille!

24. Minnuska78 Vierailija

Minäkin esittäydyn. Minä 29 mies 32. yksi lapsi 99. sen jälkeen toista ei ole kuulunut yritystä 00 lähtien. keskenmeno 02 ja tuulimuna 04. Ilkeä kysta löydettiin munasarjasta joten se "puhkaistiin" laparoscopiassa 2/06. Ensinmäinen ivf 8/06 jonka punktiossa löytyi yksi epämääräinen munasolu, joka todettiin pelkiksi kuoriksi joten siirtoon ei päästy. Tämän jälkeen kysta ilmoitti olostaan joten se jouduttiin poistamaan laporotomiassa 12/06. Nyt uuteen yritykseen ivf viikolla 16.

25. Omena74 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vastausta ilmatar:lle. Olemme TYKS:ssä eli Turussa. Mutta itseasiassa meillä kiirehdettiin sen takia, että voidaan joutua turvautumaan luovutettuihin siittiöihin (omia ei ehkä ole montaa) ja niitä ei liene saatavilla enää 1. syyskuuta jälkeen sen uuden lain vuoksi. Tää ainakin oli lääkärin kommentti.

Lääkäri taisi sanoa, että muussa tapauksessa oltaisiin edetty ihan rauhassa näiden hoitojen suhteen ja oltaisiin rauhassa saatu miettiä asioita. Nythän me päätettiin vajaassa 2 viikossa että hoitoihin halutaan ja tarvittaessa käytetään luovutettujakin. Tietty ne omat etusijalla on. Olen kyllä lääkäreille kiitollinen, että ottivat meidät "kiireellisenä" tapauksena, tuntui että oikeasti he yrittävät tehdä kaikkensa meidän eteen.

Tsemppiä kaikille!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari