Hae Anna.fi-sivustolta

Uusi Kodin Kuvalehti

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä Hoivavietitön?, 03.07.2009.

1. Imppu Vierailija

Lähinnä kyllä tarkoitin sitä, että jospa monet ei edes huomaa sitä, että aika iso osa lapsista kuitenkin käyttäytyy ihan hyvin. Noteerataan vaan ne kiukuttelijat ja rääkyjät. Ja sitten leimataan samanlaisiksi kaikki lapset.

Kyllä minun mielestäni pitäisi huomata se, että lapsi voi käyttäytyä ihan hyvinkin. Ihan vain siksi, että ei tulisi se väärä käsitys, että kaikki on niitä riskaajia ja rääkyjiä ja pahantekijöitä. Vaikka nyt ei lapsista välittäisikään.

Talossani asuu pari vanhempaa naisihmistä, jotka ohimennessään mulkaisevat vihaisesti niitä ainoaa kahta lasta, jotka tässä asuvat. Ne ovat ihan kauniisti käyttäytyviä pikkulapsia. Mutta silti saavat osakseen vihaisia katseita. Eikä sekään vielä riitä, vaan aina välillä näitä lapsia pitää ojentaa näitten aikuisten toimesta. Kuinka "ei saa sitten juosta siellä eikä siellä" ja "Katsokaakin että noihin kukkaistutuksiin ette koske!" Se on epäoikeudenmukaista näitä ihan kilttejä lapsia kohtaan, jotka aina leikkii ihan siivosti ja nätisti siinä pihassa eivätkä ikinä pidä mitään meteliä missään. Ei sitä aikuisillekaan mennä tokaisemaan mitään tuollaista, miksi sitten lapsille. Jostain vääristymästä se tuokin kumpuaa, kuvitellaan, että lapset on aina automaattisesti jotain häiriötekijöitä. Kaikki kuitenkaan eivät ole.

Nämä naiset muuten olivat vihaisia jo valmiiksi kun kuulivat että taloon muuttaa lapsiperhe. Kuulemma menee rauha ja ei saa mikään paikka olla kunnossa ja plapalapla. Lapsiperhe muutti taloon, ja kaikki on ihan kuin ennenkin.

Tuota käytöstä minä sanoisin mustavalkoiseksi ja yksinkertaiseksi.

Niin ja tuolle toiselle viestittäjälle sanoisin, että kliseesi on ikivanha. Oma lapseni ei ikinä riskannut kaupassa ja se siitä. En kyllä muista ketään naapurin lastakaan, joka olisi ollut kaupassakiukuttelija. Kyllä tämän sanoa saa, kun se kerran tosi on. Minkäs minä sille mahdan tai kukaan muukaan.

2. Kelvin Vierailija

anteeksi äiti-ihminen (btw, mitä sinä täällä teet?), mutta vertaisisin lapsia pultsareihin tässä yhteydessä. Suurin osa pultsareista vaan rauhallisesti tissuttelee puistoissa, bussi pysäkillä ja nurmialueilla, eivätkä ole kenellekään häiriöksi. Miksi kuitenkin nämä lystikkäät veijarit saavat osakseen pahoja katseita, tai muutenkaan haluta sinne, missä kaivataan rauhaa.

Kas kun lapsilla ja pultsareilla on yksi yhtenevä ominaisuus: ennakoimattomuus. Et voi tietää tuntemattomasta pultsarista, että rupeaako se paikalliseksi riesaksi vai ei, häiriköikö mölinällään ja rikkooko tai roskaako paikkoja. Ja osa pultsareista eivät yksinkertaisesti ymmärrä, että he häiritsevät. Eli vähän sama, kuin joku random mutsi sanoo, että "eihän minun lapset ovat olleet häiriöksi". Se on vähän miten asiaa katsoo. Lapsi, "joka ei ole häiriöksi" kaupassa saattaa kuitenkin hortoilla ruuhka-aikaan käytävien tukkeina, vähän hiplata sitä-tätä-tota niine lähmäisine käsineen, kimittää ärsyttävästi tai vielä pahempaa: kiljahdella aivan randomisti tai muutoin käyttäytyä kohtuullisen hermoja kiristävästi. Ei sen ärsyttävyyden tarvitse olla sitä perinteistä pää-punaisena-huutamista-itkupotkuraivaria lattialla.

Ja ennenkuin pahastut, niin muista, niin myös pultsareilla on ihmisarvo ja harva pultsari haluaa erityisesti olla pultsari. Eli pyyhi pois mielestäsi argumentti, että eihän lapset voi itselleen mitään. Eipä voi pultsarikaan itselleen.

3. no joopa Vierailija

En mä voi tietää kenestäkään ihmisestä, miten ne saattaa alkaa käyttäytyä ihan yhtäkkiä. Enkä eläimistä.

Koira voi hyökätä, hevonen voi potkasta. Ihan kiltin näkönen mummeli voi yks kaks sanoo ja saarnata vihasena vaikka mitä. Ihan tavallisen näkönen ihminen, minkä ikänen vaan voi olla vaikka mitä, alkaa häiritä toisia. Kaikilla on elämisen ja olemisen oikeus ja arvo kumminkin. Ketään ei pidä kattoo pahasti. Kyllä vaan tosta sunkin viestistä sai käsityksen, että sulla on tiettyjä oletusarvoja lapsia kohtaan. Pultsareilla on ihmisarvo niin kuin on lapsillakin ja kaikilla luoduilla on arvonsa. Mitä jos kattosit vähän vähemmän ennakkoluulosesti tätä maailmaa. Mä en tiedä yhtäkään ihmisryhmää, joista voi sanoo, että jokainen sen ryhmän edustaja on täydellinen. Tai että jokainen niistä on häiriöksi. Kaikissa on kaikenlaisia.

4. Kelvin Vierailija

Tämä on aivan totta! Jos kävelen ovesta ulos, meteori voi tippua päähäni.

Ei, leikki leikkinä. Puhutaan nyt todennäköisyyksistä. Jos tavallinen aikuinen ihminen alkaa mesota ilman suurempaa syytä, on kyseessä mieleltään sairas ihminen. Samoin hevonen (joita kaupunkimaisemissa harvoin edes näkee) tuskin potkii tuosta noin vain viattomia ohikulkijoita. Ja eipä ole koskaan koira minua purrut.

Kyllä, minulla on ennakkoluuloja, mutta mikään ei toistaiseksi ole osoittanut niitä vääriksi.

Kannattaako nukkua alushousut jalassa vai ilman alushousuja? Asiantuntija vastaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu