Uusi punkkikarkoite aiheuttanut ilmeisesti vakavia oireita joillekin koirille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja V850
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

V850

Aktiivinen jäsen
20.06.2006
4 487
0
36
(on pyydetty toimittamaan eteenpäin..)
> >
> > Hei!
> >
> > Alla tietoa uudesta punkkikarkoitteesta koirille nimeltä Promeris Duo.
> > Vaarallista collie-sukuisille koirille, mutta kuulemma myös muillekin on
> > aiheuttanut vakavia oireita. (ollut keskustelua mm. eläinlääkäriliiton
> > foorumilla)
> > Alla oleva viesti poimittu Lappalais-foorumilta. (viesti lähtöisin
> > collieiden postituslistalta)
> >
> > *********************'
> >
> > Päiväys: 14. toukokuuta 2008 21:29
> >
> > Aihe: [collies] Varoitus punkkimyrkystä
> >
> > Vastaanottaja: collies@yahoogroups.com
> >
> > Reilu viikko sitten lauantaina ostin koirille punkinkarkoitusainetta.
> >
> > Olin aikonut ostaa Frontlinea, mutta lääkäri kertoi, että on tullut
> >
> > uusi, hyvä lääke, jossa ei ole todettu sivuvaikutuksia.
> >
> > Niinpä ostin sitä. Olisin ottanut kaikille neljälle, mutta sitä ei
> >
> > ollut kuin kaksi. Päätin hankkia tytöille myöhemmin.
> >
> > Laitoin pojille myrkyt niskaan. En ihan kaikkea, koska sitä tuntui
> >
> > olevan niin paljon. Olin lähdössä matkalle ja vein koirat hoitoon eri
> >
> > paikkoihin.
> >
> > Jos Simba ei olisi mennyt niin osaaviin käsiin, mulla olisi nyt kaksi
> >
> > koiraa vähemmän.
> >
> > Se oli ollut tosi väsynyt ja alkanut illalla oksentaa. Oksenteli
> >
> > muutaman tunnin ja alkoi sitten nukkua. Se nukkui todella sikeästi ja
> >
> > tässä kohtaa moni olisi antanut nukkua.
> >
> > Jaana kuitenkin valvoi ja tarkkaili sitä. Kunnes huomasi, että ei
> >
> > reagoi enää mihinkään. Kieli ja ikenet alkoivat sinertää. Siinä
> >
> > vaiheessa Jaana kantoi koiran autoon ja vei sen aamuyöllä
> >
> > päivystävälle lääkärille.
> >
> > Viime tipassa. Sydänäänet olivat jo ihan heikot. Se saatiin
> >
> > virkoamaan tiputuksessa ja se sai vasta-ainetta myrkylle. Onneksi
> >
> > olin kertonut siitä Simban viedessäni. Lähinnä päivittelin sen pahaa
> >
> > hajua.
> >
> > Koska Jaana tiesi, että myös Leo on saanut samaa ainetta, saatiin
> >
> > sekin ajoissa hoitoon. Se oli ollut samassa kunnossa, mutta vähän
> >
> > myöhemmin, onneksi.
> >
> > Ai niin, se tärkein: lääke on Promeris Duo. Ilmeisesti hyvin tappava
> >
> > ainakin collie-sukuisille koirille.

--
En ole aiheeseen itse tutustunut tämän enempää, mutta lienee kuitenkin syytä olla tarkkana asian kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Jaiks. Meinasikko ottaa omille koirilles? Aattelin kun meillä tuo toinen on porokoira, että uskaltaako sille tai onko tietoo, miten ne on reagoineet?

En uskaltais tuota, Exspottia meillä on aina ollut ja siinä pysytään tänäkin kesänä.

Mistä tein porotus on? Minkä värinen? :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja PölyHousu:
Kiitti tiedosta,mulla on collie/huskysekotus.
Collieille on myös vaarallista hevosten matolääke.....

Niin siis collie-rodulle ovat vaarallisia ivermektiinijohdokset, eivät "kaikki hevosten matolääkkeet". Mutta eipä kannata antaakaan koirille muuta kuin koiralle indikoitua lääkettä.

Itselleni ei ole tullut Promeriksestä vielä yhtään haittavaikutusilmoitusta, tosin onkin aika herkkä rotu monille aineille, täytyypä kysellä muilta.

Meidän alunperin terve koira kuoli bayvantic nimisen valmisteen käytön takia. Tämä lääke nestemäinen laitettiin koiran niskan iholle. Ensin koira tuli väsyneeksi ja voimattomaksi. Lopulta sen hengitys alkoi vaikeutua ja eläinkilinikalle mentäessä se sai jo epileptisen kohtauksen, kohtaukset jatkuivat hoidosta huolimatta ja lopulta koiramme keskushermosto oli niin vioittunut että se jouduttiin lopettamaan. ÄLKÄÄ OSTAKO BAYVANTIC NIMISTÄ TUOTETTA KOIRALLENNE, TÄHÄN ON MENEHTYNYT JO MONI MUUKIN KOIRA, KOOSTA JA RODUSTA RIIPPUMATTA !!!

Meillä taas jo toista (vai kolmatta?) kesää yhdellä käytössä Bayvantic, ilman ongelmia. Jos tuohon kovin moni koira, rodusta riippumatta olisi menehtynyt, niin eiköhän siitä olisi ollut lehdissä enempi juttua.

Alkuperäinen kirjoittaja seinäjokinen;21018623:
Meidän alunperin terve koira kuoli bayvantic nimisen valmisteen käytön takia. Tämä lääke nestemäinen laitettiin koiran niskan iholle. Ensin koira tuli väsyneeksi ja voimattomaksi. Lopulta sen hengitys alkoi vaikeutua ja eläinkilinikalle mentäessä se sai jo epileptisen kohtauksen, kohtaukset jatkuivat hoidosta huolimatta ja lopulta koiramme keskushermosto oli niin vioittunut että se jouduttiin lopettamaan. ÄLKÄÄ OSTAKO BAYVANTIC NIMISTÄ TUOTETTA KOIRALLENNE, TÄHÄN ON MENEHTYNYT JO MONI MUUKIN KOIRA, KOOSTA JA RODUSTA RIIPPUMATTA !!!

Onko muilla kokemusta tästä aineesta?

Bayvanticia olen käyttänyt pikkukoiralle jo kolmatta kesää, koska en ole muilta merkeiltä löytänyt alle 4 kiloiselle sopivaa! ainoa oire on keväällä ensimmäistä kertaa laitettaessa ollut lievä kutina, eli koira yrittää rapsutella niskaa noin parin tunnin ajan lääkkeen laitosta, tämäkään ei ole toistunut enää seuraavilla käyttökerroilla. Ei ole tullut mieleenkään että eläimille tehdään tappavia hyönteiskarkoitteita:/

Mä en uskalla antaa mitään nestemäisiä tököttejä meidän kultsulle. Punkkipantaa ollaan käytetty. Eihän mistään noista myrkyistä tiedä, voi mennä monta vuotta ihan ok ja sitten yks kerta tuleekin tosi vakavat reaktiot. Tuttuva sanoi ettei laita koirilleen mitään vaan mielummin nyppii ne muutamat punkit itse pihdeillä pois.

Punkkipantakin voi joillekin koirille aiheuttaa oireita. Meillä on tää kesä menty valkosipulirouheen voimin, ei oo punkkeja ollut eikä nuo muutkaan ötökät näytä pahemmin kiusaavan. Ruuan sekaan sotken 1tl kymmentäkiloa kohti. Näyttää toimivan ja on halpa, sekä muutenkin terveellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja seinäjokinen;21018623:

ja paskat. Siihen aineeseen ei ole kuollut yksikään koira.

Alkuperäinen kirjoittaja bayvanticin käyttäjä;21268898:
Meillä taas jo toista (vai kolmatta?) kesää yhdellä käytössä Bayvantic, ilman ongelmia. Jos tuohon kovin moni koira, rodusta riippumatta olisi menehtynyt, niin eiköhän siitä olisi ollut lehdissä enempi juttua.

näin on. Apteekki, ellääkärit ym ei ole kuulleetkaan että koiria ois kuollu. Ei pidä uskoa kaikkea mitä ihmiset tänne kirjoittaa.

Yhteistyössä