Uusi työpaikka ja osittainen hoitovapaa - onnistuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli tilanne on tämä: minut irtisanottiin vakituisesta työstäni juuri ennen äitiyslomani alkua ja ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Äitiyslomani kuitenkin katkaisi työnhaun ja kohta olisi mentävä ilmoittautumaan uudestaan. En kuitenkaan haluaisi laittaa lapsia tarhaan vielä täydeksi työviikoksi vaan haluisin lähteä liikkeelle tällä lyhennetyllä työviikolla, jota alle 8 vuotiaiden vanhemmat ovat oikeutettuja tekemään.

Nyt kyselisinkin, että kun aloitan uuden työsuhteen niin onko minulla heti oikeus lyhennettyyn työviikkoon, vai onko minun todellakin ensin tehtävä puoli vuotta täyttää viikkoa ja vasta sen jälkeen voin lyhentää työviikkoani?

Kelan sivuilla nimittäin lukee näin: "Hoitovapaan saaminen edellyttää, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana. Sovit hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa."

Ei ole niin väliä saanko tukea tuohon lyhennettyyn viikkoon vai en, lähinnä kyse on siitä, että jos työpaikka nyt heti löytyy niin en haluaisi viedä tuota 9kk ikäistä vielä tarhaan, varsinkaan kun lapset ns. "hätäsijoitettaisiin" kiireen kanssa ja voisivat jopa joutua eri tarhoihin :( Vai miten tämä käytännössä menee :S

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mikset hakisi suoraan osa-aikatyötä? Osittaiseen hoitovapaaseen tarvitaan se puoli vuotta töitä alle.

Ymmärsin, että työkkäri vaatii minun olla käytettävissä ihan kokopäiväiseen (täyteen työviikkoon).. Korjatkaa jos olen väärässä.

Yhteistyössä