"Uusiokäyttöä" kuivuneelle ruisleivälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Hei,
Oletteko keksineet, mitä kuivuneista ruisleivän jämistä voisi tehdä? Meillä vain minä syön ruisleipää ja tuntuu, etten koskaa ehdi syödä koko leipää (reikäleipää, limppua, ruispaloja tms.) ennen kuin se nahistuu. Miten olette käyttäneet ruisleivän loppuja leivonnassa tai muussa kokkailussa? (Meillä ei ole esim. koiraa, jolle voisi antaa jämät syötäväksi.)

[QUOTE="vieras";28619705]Onko sulla pakastin? Leipää voi pakastaa pienissä annospusseissa ja sulattaa sieltä sitä mukaa kun tarvitsee.[/QUOTE]

Minä teen näin myöskin.

Jos ostan isomman pakkauksen, niin puolet pakkaseen.

En tiedä mitä on leipäjankki, onko lie samaa kuin mitä mun äiti tekee: keittää pienessä vesimäärässä leivänloput puuroksi ja laittaa rutkasti sokeria kaveriksi, sit se syödään (puolukka)hillon ja maidon kanssa ja on tosi hyvää :)

Googletin tuon leipäjankin, joka vaikuttaa kyllä aika jankilta ;) Leivänpaloja, voita, siankylkeä, pekonia jne. puuromaiseksi keitettynä. Melko raskas vaikutelma tulee pöperöstä, mutta voisi perinneruokamielessä joskus kokeilla :) Tuo leipäsuttu & hillo voisi olla vähän kevyempi vaihtoehto kokeiltavaksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja leipäsuttua;28619776:
En tiedä mitä on leipäjankki, onko lie samaa kuin mitä mun äiti tekee: keittää pienessä vesimäärässä leivänloput puuroksi ja laittaa rutkasti sokeria kaveriksi, sit se syödään (puolukka)hillon ja maidon kanssa ja on tosi hyvää :)

Nyt kun tarkemmin muistelen, ja äitini tuntien, siihen varmaan sekoitetaan myös voita joukkoon... Kaiken hyvän salaisuushan on paljon voita ja sokeri :D Mutta ei oo kyllä mitään sikaa laitettu meillä :)

Ok, eli tuosta leipäjankista on aika erilaisia versioita ilmeisesti. Entäpä tuo leipävelli - millaista se on ja miten sitä tehdään? Kiva, kun löytyy käyttöideoita noille leiväntähteille :)

Alkuperäinen kirjoittaja leipäsuttua;28619776:

Tän nimi on leipäressu, ja ruisleivästä juuri tehdään, mutta voin kanssa eka paistetaan kattilassa, ja sitten vettä ja sokeria ja puuroksi.

kuivat ruisleivänpalat laitetaan maidon kanssa kattilaan, keitellään, suolaa ja voita ja ääntä kohti. mummon keittämänä se oli jotain aivan uskomattoman hyvää.

Kiitos leipävelliohjeesta :) Pitää kyllä koittaa näitä eri vaihtoehtoja. Leivänpaahtimessa ja mikrossa on hyvä virvoitella ruispalatyyppisiä leipiä, mutta limput ja reikäleivät on vähän kinkkisempiä, jos pääsevät kunnolla kovaksi.

[QUOTE="Vierailija";28620045]Onko joku muuten käyttänyt vaikka jonkin suolaisen piiraan pohjaksi tms. Sattuisiko löytymään ohjetta sellaiseen?[/QUOTE]Ruisleivästä voi voin kanssa tehdä "keksipohjan" hyydykekakulle ( suolaiselle). eiköhän nuo kuivuneet voisi hyödyntää myös tähän jos on kutteri millä ajaa kannikat muruksi.

Yhteistyössä