Uusioperheen rahakuviot...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja once more
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

once more

Vieras
Miten olette ratkaiseet raha-asiat vastaavassa tilanteessa?
Minulla omistusasunto, yli 50% siitä maksettu. Minulla kolme lasta, yhteishuoltajuus exän kanssa. Uusi puoliso lapseton, asunut vuokralla tähän asti.
Uusi kumppanini on muuttamassa luoksemme. Molemmat käymme kokopäivä työssä ja asuntolaina tietysti kokonaan minun nimissäni...

Mikä olisi reilu tapa jakaa menoja? Asunnon haluan vielä tässä kohtaa maksaa yksin, en halua sitä mahdollisen eron sattuessa jakaa uudestaan. Haaveissa isompi yhteinen koti, se on sitten asia jo erikseen...

Kiitos vinkeistä :)

Vaikka elelenkin lapseni kanssa kaksin ,
vastaavaa olen joskus miettinyt.
Ruoka ja talousmenoista - olisiko ainakin joku 1/3 tai 1/4 miehelle , riippuen vähän lasten iästä ja kulutuksesta ? Tai puolet ?
Asumisesta ajattelisin itse periväni mieheltä vaikkapa noin/alle puolet vastaavan asunnon vuokrasta - esim 300e ?
Joillanhan 'uusioouoliso' maksaa esim vastikkeen , jos sellainen on .

Asutaan miehen omistamassa asunnossa (minä, lapseni, yhteinen lapsi ja mies) ja mies maksaa yhtiövastikkeet, remontit yms.
Minä maksan suurimman osan ruokalaskusta, netin, omien lasteni kulut ja omat menoni, sekä sähköstä ja vedestä reilusti yli puolet. Molemmat maksavat omat puhelinlaskunsa, vaattensa, harrastukset ja auton kulut. Meillä toimii hyvin näin, eikä aiota esim. yhteistä tiliä avata.

Alkuperäinen kirjoittaja no meillä...;22623690:
Asutaan miehen omistamassa asunnossa (minä, lapseni, yhteinen lapsi ja mies) ja mies maksaa yhtiövastikkeet, remontit yms.
Minä maksan suurimman osan ruokalaskusta, netin, omien lasteni kulut ja omat menoni, sekä sähköstä ja vedestä reilusti yli puolet. Molemmat maksavat omat puhelinlaskunsa, vaattensa, harrastukset ja auton kulut. Meillä toimii hyvin näin, eikä aiota esim. yhteistä tiliä avata.

Ja jos ero tulee miehelle jää asunto...

Vaikka elelenkin lapseni kanssa kaksin ,
vastaavaa olen joskus miettinyt.
Ruoka ja talousmenoista - olisiko ainakin joku 1/3 tai 1/4 miehelle , riippuen vähän lasten iästä ja kulutuksesta ? Tai puolet ?
Asumisesta ajattelisin itse periväni mieheltä vaikkapa noin/alle puolet vastaavan asunnon vuokrasta - esim 300e ?
Joillanhan 'uusioouoliso' maksaa esim vastikkeen , jos sellainen on .

Tuo "vastaavan asunnon vuokrasta" särähtää korvaan. Ihan ok, että uusi kumppani maksaa puolet vastikkeesta, mutta ei hän mikään alivuokralainen ole...

Entäs jos uusi puoliso tienaa reippaasti enemmän kun sinä? Hän muuttaisi vuokraamaani asuntoon, missä siis jo asummeja mulla on useampi lapsi ja hänellä yksi joka käy satunnaisesti. Mitenhän tässä tilanteessa olisi reilua jakaa raha-asiat.

Ja siis tulojen ero on tuhansissa euroissa...

[QUOTE="Pikan";22623736]Entäs jos uusi puoliso tienaa reippaasti enemmän kun sinä? Hän muuttaisi vuokraamaani asuntoon, missä siis jo asummeja mulla on useampi lapsi ja hänellä yksi joka käy satunnaisesti. Mitenhän tässä tilanteessa olisi reilua jakaa raha-asiat.

Ja siis tulojen ero on tuhansissa euroissa...[/QUOTE]

Vuokra ja muut asunnon kulut puoliksi. Samoin ruokalaskut.

Miten olette ratkaiseet raha-asiat vastaavassa tilanteessa?
Minulla omistusasunto, yli 50% siitä maksettu. Minulla kolme lasta, yhteishuoltajuus exän kanssa. Uusi puoliso lapseton, asunut vuokralla tähän asti.
Uusi kumppanini on muuttamassa luoksemme. Molemmat käymme kokopäivä työssä ja asuntolaina tietysti kokonaan minun nimissäni...

Mikä olisi reilu tapa jakaa menoja? Asunnon haluan vielä tässä kohtaa maksaa yksin, en halua sitä mahdollisen eron sattuessa jakaa uudestaan. Haaveissa isompi yhteinen koti, se on sitten asia jo erikseen...

Kiitos vinkeistä :)

Meillä on näin, paitsi minä olen se lapseton luokse muuttaja. Maksan yhtiövastikkeen, tV-luvan, kotivakuutuksen, oman autoni+puhelimen ym. henk.kohtaisen. Ruokamenoista maksan n. neljäsosan. Maksan osan lasten vaatteista ja tarvikkeista. Hoidan pääsääntöisesti lasten kuljetukset. Ei tietty liity tähän mitenkään, mutta teen kaikki kotityöt ja jonkin verran ukon firmalle talkootöitä. En halua osuutta asuntolainasta koska tämä asunto ei oo semmoinen johon lähtisin mukaan (ihan liian kallis minun tuloihin).

[QUOTE="www";22623709]Olet valmis ottamaan miehen sun ja lastesi elämään mutta et jakamaan asuntolainaa...[/QUOTE]

Kyllä, olen oikeinkin valmis jakamaan elämäni tämän miehen kanssa :) Mutta en asuntolainaani. Sitten kun yhteinen asunto hankitaan, lainakin laitetaan puoliksi.

Kiitos vastauksistanne! Olemme ajatelleet juurikin noin että uusi puoliso maksaa yhtiövastikkeen ja ruokakulut niiltä viikoilta kun lapset ovat isällään. Toki itse maksan kaikki lapsista koituvat menot ja omat henkilökohtaiset mm. auto ja puhelin... Sähkö- yms. laskut pitää vaan maalaisjärjellä maksella...

Meillä mies muutti mun ja lasteni luo vuokrakämppään ja heti alusta molempien tulot olivat yhteisiä rahoja, minulla hieman suuremmat tulot.
Miehen lapset meillä välillä viikonloppuisin (myös heille hankittiin/hankitaan kaikki tarvittava yhteisesti).

Muutama kk kuluttua ostimme 50/50 ok-talon, samalla otimme yhteisen tilin ja laitoimme puoliksi myös miehen entuudestaan olevan lainan jolla hän oli ostanut meille auton (juu-u, oltiin serusteltu vasta muutama päivä kun se kertoi että on ostanut meille tila-auton :D).

Meidän tilannetta ei täysin voi verrata, koska asutaan vuokralla ja ollaan miehen kanssa kumpikin opiskelijoina yhtä pienituloisia. Tosin mä saan lapsesta elarit ja lapsilisät.
Vuokra, sähkölasku, vakuutukset, autolaina yms maksetaan puoliksi. Mies maksaa oman opintolainansa ja lehtitilauksensa itse.
Ruokalaskuja ei oikeastaan sen kummemmin jaeta, se käy kaupassa kummalla on rahaa...yleensä se olen minä, koska mulla on himpun verran enemmän tuloja.
Lapsen menot, eli lähinnä vaatteet maksan minä. Tosin jos ostoskärryyn on otettu lapselle jokin vaatekappale ja mies maksaa kauppalaskun niin hän maksaa kyllä lapsen vaatteenkin.

Tulevaisuudessa tilanne muuttunee, kun valmistumme ja menemme töihin. Tällöin mies tulee tienaamaan enemmän, koska mulla on ulosottoja. Tällöin mies varmasti alkaa maksaa esim autolainaa ja vakuutuksia yksin.

Yhteistyössä