Hae Anna.fi-sivustolta

Uusista ravintosuosituksista

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Vp, 09.02.2014.

1. Vp Vierailija

Uudet ravintosuositukset takaavat terveysongelmien jatkuvan.

“Kovin radikaaleja muutoksia lautasmalliin ei tullut. Lautasmallissa on nyt vähemmän perunaa, enemmän öljyä ja kala on paistettu öljyssä.

- Ei rasvaa tarvitse pelätä, kunhan se on hyvää rasvaa, toteaa ravitsemustieteiden professori Mikael Fogelholm.

Puolet lautasesta pitäisi täyttää kasviksilla, kuten raasteilla ja kasviöljypohjaisella kastikkeella. Raasteiden sijaan voi syödä myös salaattia kasviöljyn kera. Lautasenpuolikkaan voi täyttää myös lämpimällä kasvislisäkkeellä.

Perunan, täysjyväpastan tai muun täysjyvälisäkkeen osuus annoksesta on noin neljännes.

Noin neljännes lautasesta jää kala-, liha- tai munaruoalle tai vaihtoehtoisesti palkokasveille, pähkinöille tai siemeniä sisältävälle kasvisruoalle.

Ruokajuomaksi suositellaan rasvatonta maitoa tai piimää ja janojuomaksi vettä. Lisäksi ateriaan kuuluu täysjyväleipää, jonka päällä on kasviöljypohjaista rasvalevitettä.

Jälkiruokana kannattaa syödä marjoja tai hedelmä.

Lautasmalli on tehty havainnollistamaan uusia ravitsemussuosituksia, jotka julkistettiin tänään. On jokaisen oma asia, miten kokoaa terveellisen ruokavalionsa.

- On erittäin monta tapaa syödä terveellisesti ja toteuttaa ravitsemussuosituksia, professori Fogelholm kuvailee. “

Artikkeli

Veijo: Olisi ehkä ollut sittenkin parasta jos ravintosuoitus olisi kiteytynyt pelkästään viimeiseen lauseeseen koska muutoksi entiseen ei pahemmin ole ja sen tulokset ovat kaikkien nähtävissä, diabetes- ja ylipaino-ongelmat syövät yhä enemmän verovaroista. Kun mitääntekemätöntä uudistusta yritetään sitten selitellä niin asia muuttuu pelkästään naurettavaksi:

Lue:

Terveenä ja kylläisenä

2. minä Vierailija

Suositushan on aivan mainio ja siinä on isoja muutoksia entiseen.

Suositus ei ole sairaan ihmisen ruokavalio, vaan suositus on keskimääräinen ohje kansalle. Jos tuon lautasmallin mukaan syö, niin onnittelen. Aika moni ei pysty edes tuohon.

Kysymys ei ole diabeetikon erikoisruokavaliosta, josta on hiilihydraatteja karsittu.

3. Vp Vierailija

Mitkä on ne ISOT muutokset?

Ei kuulosta minusta miltään erikoisruokavaliolta diabeetikolle:

Diabeetikolle sopiva syöminen

Diabeetikoille suositellaan samanlaista monipuolista ruokavaliota, joka on eduksi kaikkien terveydelle. Sen on hyvä sisältää runsaasti kuitupitoisia ruokia eli kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljaa sekä niukasti kovaa rasvaa, sokeria ja suolaa. Nykyisten hoitomenetelmien ansiosta diabeetikko voi koota ruokavalionsa oman makunsa mukaan, yksilöllisesti ja joustavasti.

Suomen Diabetesliitto - Diabeetikolle sopiva syöminen

4. normi Vierailija

Yllä kerrotaan selväsanaisesti, että ravintosuositus on tehty terveelle normi-ihmiselle, joka haluaa syödä terveellisesti ja ennaltaehkäistä elintasosairaudet, kuten metabolisen oireyhtymän, 2-iän diabeteksen, paksunsuolen syövän sekä sydän- ja verisuonitaudit.

Mikä tässä nyt on Veijolle niin ylivoimaista käsittää, kun hän jatkaa mantraansa siitä, että jo elintasosairautensa itse hankkineen ruokavaliosta ei hänen mielestään puhuta tarpeeksi. Siitä antaa ohjausta terveydenhuoltohenkilökunta.

5. Vp Vierailija

DIABEETIKOLLE suositellaan samanlaista monipuolista ruokavaliota, joka on eduksi kaikkien terveydelle. Sen on hyvä sisältää runsaasti kuitupitoisia ruokia eli kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljaa sekä niukasti kovaa rasvaa, sokeria ja suolaa. Nykyisten hoitomenetelmien ansiosta diabeetikko voi koota ruokavalionsa oman makunsa mukaan, yksilöllisesti ja joustavasti.

Onko Suomessa tilanne jo päässyt niin pahaksi että diabeetikko= terve normi-ihminen???
    Kokeile kansanopiston kursseja. Lukemisen osaaminen on tärkeää. Ei tietenkään auta jos osa intiaaneista on karannut kanootista.

6. Vidrios Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Maissisiirappia, jota elintarviketeollisuus käyttää mm. jogurteissa (sen ollessa hyvin halpa makeuttaja) ja joka sisältää myös elohopeaa, ei edelleenkään ravintosuosituksissa mainita vältettävänä asiana. Tuoteselosteissa maissisiirappi on haasteellinen tunnistaa.
    Insuliiniresistenssi on hyvin yleinen ongelma - vaikket diabetesta sairastaisikaan - johtuen pitkälle prosessoiduista hiilihydraateista, joihin elimistömme on tottunut/totutettu.
    Maalaisjärjellä ja omaa kehoa kuunnellen tehdyt valinnat ja mahdollisimman vähän prosessoidut raaka-aineet lienevät jokaisen oma paras ravintosuositus.

7. Vp Vierailija

Olet aivan oikeassa piilosokerin suhteen. Se mikä jokaisen diabeetikon olisi syytä oppia ajoissa on:

Hiilihydraatti = sokeria (oli ne sitten hitaita - nopeita tai täysjyvästä jne)
    Sokeritautinen ei siedä sokeria.
    Lääkinnän tarve määrittyy niiden liikojen hiilihydraattien perusteella mitä itseensä ahtaa.
    ts. sovita lääkitys ravintoosi äläkä ravintoasi lääkitykseesi.

8. Miksi Vierailija

Tarkoittaako tämä sitä, että jos diabeetikko ei syö lainkaan hiilihydraatteja niin ei tarvita myöskään insuliinia? Mutta miksi sitten sokerini nousivat vaikka en syönyt mitään? Olin toimenpiteessä ja minun oli oltava syömättä 10 h ennen nukutusta. Valmistauduin hyvin jo päiviä aiemmin vähentämällä hiilihydraatteja. Jouduin kuitenkin aamulla laittamaan insulliinia ja toimenpiteen jälkeen insuliinin tarve oli vieläkin suurempi vaikka en voinut syödä mitään pahoinvoinnin takia. Minulla ei ollut tiputusta koska kyseessä oli vain "humautus". Olen lapsesta asti ollut diabeetikko.

9. noh Vierailija

Veijonkin olisi nyt syytä ottaa huomioon, että ylipainoisuus on todella harvoin (jos koskaan) seurausta lautasmallin mukaan syömisestä ja kohtuullisesta annoskoosta. Kyllä taustalla todennäköisemmin on epäterveellisen ruuan (esim. ei tarpeeksi tai ollenkaan kasviksia) ja liian vähäisen liikunnan yhdistelmä.

10. Vp Vierailija

Blogistani voit lukea siitä mitä mikäkin tarkoittaa, kirjoituksen takana diabeetikkoja LCHF ruokavaliolla hoitava lääkäri.

Aamusokeri on viimeinen joka minulla asettui kohdalleen. Aamunkoittoilmiö.

Minun on sitä paitsi hyvin vaikea tietää mitä tarkoitat vähentämilläsi hiilihydraateilla.

11. sivusta Vierailija

Olisit vastannut vain suoraan, että ei ykköstyypin diabeetikko pääse koskaa eroon kokonaan insuliinilääkityksestä, vaikka hän söisi pelkkää rasvaa.

12. Vp Vierailija

Oletan asian olevan täysin selvä diabeetikoille.

13. kohti kevättä Vierailija

Mitä sinä täällä sitten poppaukkona vaahtoat? Tiedät hyvin, että jokainen sairastunut on saanut toimintaohjeet ja lääkityksen oikealta lääkäriltä.

14. tsot Vierailija

Veijo toisessa ketjussa:
    "Omalla kohdallani paino putosi yli 30kg 7 kuukaudessa "

Oli siinä rasvaa ja muutakin syöty aika holtittomasti, kun 30 kiloa ylipainoa oli kerätty. Eivät ne kasviksilla kerry.

15. Vp Vierailija

Ei virallinen ravintosuositus koostuu pelkistä kasviksista vaa noin 50E% hiilihydraattia jota myös suositellaan diabeetikolle, naurattavaa kyllä.

Paljon matkustelleena työ puolesta tuli paljon syötyä ravintoloissa. Ne pyrkivät noudattamaan virallista suositusta ja pohjalla oli tietenkin sama kuin sinullaki, vuosikymmenien valehtelu viranomaisten taholta siitä mikä on terveellistä ja miksi rasva on vaarallista.

Onneksi täällä Ruotsissa viralliselle suositukselle lähinnä nauretaan.

Terveenä ja kylläisenä

16. sivusta Vierailija

olet kyllä niin pesunkestävä. Ravintolakin söi puolestasi väärin. Sinulla on yski totuus ja se olet sinä.

17. ymmyrkäisenä Vierailija

Salli minun nauraa!!! Vai noudattavat ravintolat virallista ravintosuositusta! Ravintolaruoka on PALJON rasvaisempaa kuin mikään suositus. Paistettua, käristettyä, kermakastikkeita... Itse asiassa sinun mukaasi tuolla dieetillähän painon pitäisi pysyä kurissa.

18. Vp Vierailija

naureskele kaikessa rauhassa.
    Minua naurattaa enemmän jos luulet että kermakastike ravintoloissa on kermakastiketta tai kermavaahto on kermavaahtoa.
    Paistettua voissa? Tuskin. Sun sijaan paljon omega6 öljyjä sisältäviä, tulehduksia aiheuttavia teillisuusrasvoja.

LCHF dietilla painoni on pysynyt kurissa 5 vuotta samoin terveysarvoni erittäin hyvinä.

Mitä muuten halusit kertoa ketjun aiheesta? Et mitään. Häirikkö mikä häirikkö

19. sivusta Vierailija

Ravintoloiden noutopöydät ovat kyllä aivan mekka, niistähän saa itse valita mitä syö. Veijon uskonto on nyt vain etsiä syyllisiä, otan osaa. Pelkästään tuolla asenteella saa sydärin, vaikka söisi pelkkää rehua.

20. Vp Vierailija

Jos nyt ensin lukisit mitä kirjoitin, mutta ei. Kiire on narisemaan häiriköllä

21. tsot Vierailija

Selityksiä löytyy joka tilanteeseen.
    Tietääkseni ravintolassa asiakas saa käteensä ruokalistan, josta tilaa haluamansa. Esim. grillattua tai höyrytettyä halunsa mukaan.
    Sitten on ne Veijot, jotka joka kerta tilaavat varttikilon naudanpihviä kaksinkertaisella aromivoilla ja syyttävät ravintolaa lihomisestaan.

Ja käyttävät ilmaista terveydenhuoltoa, kun verisuonet tukkeutuvat ja pumppu yskähtelee.

22. Ozimoilleen näin :)
    Juurikin tunnen yhden" Veijon", joka mättää kitusiinsa 4 x noutopöydän normiannoksen, kun kerran halvalla lähtee.

se tarkoittaa esim. lautasellinen lohta,lautasellinen kastiketta ja muussit ja soossit päälle.
    eikä sitä salaattiosiota vielä ees ollu tuos mätössä.

Naureskelee suosituksille ja mulle kun syön just tän virallisen propagandan mukaan.
    Odotellut siis vaan,koska hirttää ns jakohihna lopullisesti kiinni.
    On karpannut vaan ei larpannut , siitähän se varmaan johtuu ;)

23. Vp Vierailija

istuuko tuntemasi kaimani samassa mielisairaalassa kuin sinäkin???

24. Oiskohan korkea aika jättää tämä keskustelupalsta?

25. pyydän armoa Vierailija

Minua puistattaa jo ajatuskin, että erityisesti aamiaisella pitäisi syödä jotakin eläinperäistä ja rasvaista ruokaa, ja vielä joka päivä. Muutamana päivänä vuodesta voisin kuvitella poikkeustilanteessa pystyväni syömään esim. muna-pekoni aamiaisen, mutta mikään ei saa minua syömään tällä tavalla joka päivä. Ei edes pakko, sillä ajatuskin kuvottaa ja oksettaa.

Nämä uudet ravintosuositukset osuvat minulle ihan täysin kohdalleen ja kyseisen ohjeistuksen mukaan on todella helppo ja nautinnollista syödä. Olen siinä vaiheessa, että minulla on todettu "alkava" 2-tyypin diabetes, ja näillä terveellisillä ravintosuosituksilla taudin puhkeamista voidaan pitkittää, mutta ei välttämättä ehkäistä. Valitettavasti asia on niin, että tauti puhkeaa minulle myöhemmin vanhempana siitä huolimatta teen minä mitä tahansa yrittäessäni sitä mahdollisesti ehkäistä. Stressi kasvaa liian suureksi, jos lähden ajattelemaan, että itse voin tämän taudin puhkeamisen täysin estää. En voi, en pysty, tämä on totuus!

Muuten olen täysin terve, harrastan liikuntaa, veriarvot erinomaiset. Tunnen itseni myös täysin terveeksi, nautin elämästä, olen aina virkeä, nukun hyvin, en koskaan ylensyö, en liikaa herkuttele, pidän monipuolisesta ja värikkäästä ruuasta (paljon kasviksia, hedelmiä, ruisleipää, hapanmaittotuotteita jne.). Olen myös täysin raitis.

Minusta on menty liian pitkälle siinä, että monelta taholta syyllistetään kaikki 2-tyypin diabetekseen sairastuneet joksikin alimman luokan kansalaisiksi. Karppajat huutaa ja kirkuu, että syö läskiä, rasvaa ja lihaa, niin koet ihmeparantumisen. Muu väki huutaa, että jotakin olet tehnyt väärin kun sairastut; tee niin, tee näin, niin paranet. Syö sitä, syö tätä, juokse, liiku, humppaa, jumppaa. Kuinka paljon pitää diabeetikon ottaa "neuvoja" vastaan kotilääkäreiltä, joka kuvittelevat tietävänsä kuinka tauti voitetaan tai kuinka sitä hoidetaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri