Hae Anna.fi-sivustolta

Uusista ravintosuosituksista

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Vp, 09.02.2014.

  1. noh Vierailija


    Koska kertaus on opintojen äiti: "Kyllä taustalla todennäköisemmin on epäterveellisen ruuan (esim. ei tarpeeksi tai ollenkaan kasviksia) ja liian vähäisen liikunnan yhdistelmä." Siis epäterveellistä ruokaa. Kuten vaikkapa liian vähän kasviksia.

    En edelleenkään usko, että kukaan pystyisi lihottamaan itsensä sairaaksi noudattamalla lautasmallia, syömällä järkevän kokoisia annoksia ja liikkumalla normaalisti.
     
  2. Vp Vierailija

    Hyvää matkaa!

    Jos sinulla on ylipainoa niin koeta saada se äkkiä pois. Ehkä pikität prosessia jonkin matkaa ja hyvällä onnella prediabeteksesi häipyy-toivottavasti pysyvästi.
    Se mitä nykyisillä ravintosuosituksilla saadaan aikaan tunnetaan, ja se ei valitettavasti ole paljoa-jos mitään.

    Kotilääkäreiltä ei tarvitse välttämättä ottaa mitään neuvoja mutta ehkä on kuitenkin enemmän kuunnella modernia tutkimusta kuin jotain lääkäriä tai hoitajaa jolla koulutus on ravinnon kohdalla enemmän kuin poskellaan-todistetusti.

    Kaikki on vapaaehtoista-onneksi.
     
  3. minä Vierailija

    Ensimmäinen tehtävä ihmisellä, jolla veren sokeri on kohonnut, on ostaa suurennuslasi ja tutkiä kaikki tuoteselosteet ruuista, mitä kotona löytyy. Ja seuraavaksi pitää vähentää sokerin ja hiilihydraatien saantia radikaalisti. Minä tekisin alkuvaiheessa niin, että vaihtaisin aamiaisleivän salaatin lehtiin, joiden päällä söisin kaikkea terveellistä; kalaa, juustoa, punajuurta, kananmunaa. Minun maailmassani en lähtisi korvaamaan hiilihydraatteja liialla rasvalla, mutta rasvan saantia en vähentäisikään erikoisruokavaliossa. Uudessa lautasmallissa on liikaa hiilihydraatteja erikoisruokavalion tarvitsevalle alkavalle diabeetikolle.
     
  4. Vp Vierailija

    Ehkä pientä apua matkalla:

    Terveenä ja kylläisenä
    Terveenä ja kylläisenä
    Terveenä ja kylläisenä



    LCHF ruokavaliosta:
    Terveenä ja kylläisenä
    Terveenä ja kylläisenä
    Terveenä ja kylläisenä

    Rasvalla lätraäämistä?

    Terveenä ja kylläisenä

    Onnea matkaan!
     
  5. pyydän armoa Vierailija

    Olen lukenut ruokien tuoteseloisteita "suurennuslasin" kanssa niin kauan kuin muistan, joten tämä ei ole minulle mitenkään uusi asia. Olen kieltänyt itseltäni transrasvat, kaikenmaailman lisäaineet ym. turhat aineet jo vuosikymmen (ja ylikin) sitten, joten sekään ei ole uusi asia, vaan selkärangassa on jo tieto, mitä aineita tai ruokia tulee välttää. Eineksiä ei meidän taloudessa ole koskaan nähty.

    Sokeria käytän vain leivonnassa, sillä mitään keinomakeutusaineita en suostu käyttämään. Rakastan leipomista, ja sitä aion harrastaa niin kauan kuin henki pihisee. Kovasti en ole kuitenkaan ällömakeiden leivonnaisten perään, joskin hyvästä, hyvistä aineksista kotona tehdystä leivonnaisesta harvoin kieltäydyn. Joka päivä en leivonnaisia kuitenkaan syö, enkä edes joka viikko.

    Aamiasen pyrin aina nauttimaan jokseenkin "vegaanisena" eli ei mitään eläinperäistä, vaan paljon hyviä hiilihydraatteja. Kaurapuuro on ehdoton, ja lisäksi kasviksia ja hedelmiä. Joskus syön lisäksi maustamatonta jugurttia.
     
  6. med hälsning Vierailija


    Identtisilläkaksosilla tehty vertailututkimus karppaamisesta ja vähärasvaisesta dieetistä. Julkaistu Expressen-lehdessä. Ole hyvä, käytä käännöskonetta ellei ruotsin kieli suju.

    Tvillingarna Alexander och Chris Van Tulleken beslöt sig för att ta reda på hur det egentligen förhöll sig med detta i BBC-programmet Horizon. Fördelen med att ett experiment av den här typen utförs av enäggstvillingar är att resultaten man ser kommer av vad man äter och inte har något med de genetiska förutsättningarna att göra, eftersom båda testpersonerna har samma genuppsättning.

    Experimentet gick ut på att Alexander under en månad gick på en diet som helt uteslöt kolhydrater och Chris under samma period åt så lite fett som möjligt. Under månaden som experimentet pågick fick de äta hur mycket de ville, bara de höll sig till begränsningarna de satt upp för sig själva. I övrigt är deras liv ganska lika vad gäller livsstil och hur mycket de rör sig.

    Alexander var den som förlorade mest i vikt, men det var också för honom som det mesta blev svårare och tyngre.

    Resultatet för båda blev ganska snabbt att glädjen försvann ur matintaget. Alexander tyckte att måltiderna blev fattiga när de inte heller fick inkludera frukt eller grönsaker, som innehåller socker. Han var aldrig hungrig, men kände sig hela tiden trött och långsam, och fick samtidigt dålig andedräkt.
    Chris kände inte heller någon glädje i sin fettfria diet. Hans problem var, förutom att maten kändes tråkig, att han aldrig kände sig mätt och blev tvungen att gå runt och småäta mellan målen. Båda tyckte dock att deras respektive diet hade en fördel, att den var enkel att hålla sig till eftersom det bara handlade om att man skulle ta bort en sak.

    Påverkade tankeverksamheten

    En annan aspekt är hur matintaget påverkar tankeverksamheten. Tvillingbröderna hade under experimentets gång en aktiehandlartävling med låtsaspengar. En tävling som Chris, som INTE åt fett, vann med hästlängder.

    I tester av fetthalten och blodet och risken att få diabetes visade det sig att Alexanders kolhydratfattiga föda gjort att hans kropp blivit tvungen att bryta ner musklerna för att tillföra energi. Brödernas experiment visade också att man kan förlora vikt genom en kosthållning med minimalt med fett som den Chris gick på, men att i längden kan ett okontrollerat sockerintag också vara dåligt för din hälsa.
     
  7. pyydän armoa Vierailija

  8. pyydän armoa Vierailija

    Lisäsin tämän linkin, koska englannin kieli sujuu minulta paremmin, ruotsi kangertelee.
     
  9. minä Vierailija

    Jos sinulla on veren sokeri koholla, niin et saa syödä edes "hyviä" hiilihydraatteja. Nyt sitten mielikuvitusta kehiin ja rakennat ateriasi uudelleen.
     
  10. Vp Vierailija

     
  11. pyydän armoa Vierailija

    Olet pahasti väärässä.

    Ruokavalioni on erittäin hyvin kohdallaan, ja verensokeri pysyy hyvissä lukemissa. Verensokerin vaihtelut on helppo todeta mittaamalla, ja minulla näyttää lukemat oikein hyvältä.

    Paljon värikästä, tuoretta ja vitamiinipitoista ruokaa, kuten kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljaa ja ylipäätäänkin runsaskuituista ruokaa. Vähärasvaisia hapanmaitotuotteita, Lihaa ei koskaan, kanaa harvoin, ja tuoretta lähivesien kalaa aina kun sitä on saatavilla.

    Onneksi en ole koskaan ollut pahemmin rasvaisen ruuan ja makean perään, mutta pieni makea silloin tällöin maistuu. Makeita juomia en juo koskaan, kokonaisen pienen limsapullon olen tainnut juoda joskus lapsena. Liiallinen makea ällötää, ja samoin rasvainen ruoka. Tästä(kin) johtuen terveellisen ja monipuolisen ruokavalion noudattaminen ei ole vaikeaa, koska ei tarvitse taistella mielihaluja vastaan, vaan voin syödä periaatteessa oman haluni mukaisesti.

    Valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole näin onnellisessa asemassa kuin mina olen, vaan usealla on liikasyöminen, liiallisen makean ja rasvaisen syönti, alkoholi ym. kompastuskivinä.

    Diabetesliiton sivuilta löytyy tietoa terveellisestä ruuasta diabeetikoille ja meille muillekin, joilla diabeteksen puhkeamisen uhka on olemassa.
     
  12. Vp Vierailija

    Mitatut arvosi ovat kohdallaan. Se johtuu siitä kuuluisasta osasta lausetta jonka THL:n satukirjaa suosittelevat aina unohtavat: "RIITTÄVÄLLÄ LÄÄKITYKSELLÄ". Sillä riittävällä lääkityksellä on tietääkseni se paha taipumus että yhtä-äkkiä se ei olekkaan riittävä mutta ei hätää-insuliiniahan lötyy. Luettelemasi ravintoaineet hoitavat kyllä asian pikkuhiljaa pelkään pahoin.
    Minullakin on hienot lukemat mutta täysin ilman lääkitystä mutta ruokavalioni onkin täysin päinvastoin kuin sinulla. En näe pienintäkään syytä kuunnella idioottimaisia neuvoja pumpata verensokerini ylös ja sitten laskea se vahvojakin sivuvaikutuksia omaavilla lääkkeillä. Mutta kai minä olen väärässä.Mutta mielummin väärässä ja ilman lääkitystä. Mielummin terveysarvojen puolesta terveen kirjoissa kuin väärin kouluttettujen ravintoneuvojien nuevvoilla apteekissa milloin mitäkin lääkettä hakemassa. Mielummin tuoretta terveellistä ruokaa kuin kemikaaleja tihkuvia teollisuustuotteita. Mutta olen kai väärässä?

    Minä tiedän mitä Diabetesliiton sivuilta löytyy ja se on surullista luettavaa. Eikä yhtään iloisempaa luettavaa ole ne tulokset mihin niillä suosituksilla on tultu:

    "Maailma on häviämässä taistelun diabetesta vastaan. Näin raportoi kansainvälinen diabetesfederaatio. Tänään uskotaan 382 miljoonan ihmisen kärsivän diabeteksesta, enemmän kuin koskaan aikaisemmin."

    Terveenä ja kylläisenä

    "Diabeetikon ravintosuositukset lepäävät heikolla tieteellisellä perustalla.

    Diabeteshoidolla on jättiläismäisiä ongelmia. Yksi syistä on todennäköisesti se että diabeetikon ravintosuositukset ovat olleet täysin sopimattomat. Ruotsin valtion lääkintäohjeita tarkastava elin (SBU) raportoi: ”Diabeetikon ravintoohjeita ei koskaan ole arvioitu/tarkastettu perusteellisesti”. Ja ”Kun katsotaan tieteellisiä perusteita diabeetikon ravintosuositukselle niin ne lepäävät todella heikolla tieteellisellä perustalla joten sairaanhoidon on oltava todella varovainen suositellessaandiabeetikolle hänelle sopivaa ravintoa”.


    Terveenä ja kylläisenä
     
  13. Vp Vierailija

     
  14. huomannut Vierailija


    Sinunkin kannattaisi noudattaa suosituksia. Oma lääkityksesi tuntuu olevan aivan hukassa!
     
  15. minä Vierailija

    No millä tavalla sinulla on sitten diabetes puhkeamassa, kun veren arvosi ovat ok.
     
  16. med hälsning Vierailija

     
  17. tsot Vierailija


    "Hyvän syömisen saloja aletaan avata Kuluttajaliiton ja sen kumppanijärjestöjen käynnistämässä hankkeessa.
    Syö hyvää -hankkeen pohjana ovat tammikuussa julkaistut suomalaiset ravitsemussuositukset. Tarkoituksena on avata hyvän syömisen perusperiaatteita ja opastaa erilaisia ryhmiä soveltamaan suosituksia omaan elämäänsä sopiviksi. Tavoitteena on myös edistää avointa ruokakeskustelua.

    "Tärkein viestimme on, että jokaiselle löytyy oma tapa syödä hyvin. Kaikkien ei tarvitse syödä täsmälleen samalla tavalla", kertoo hankkeesta vastaava elintarvike- ja ravitsemusasiantuntija Annikka Marniemi Kuluttajaliitosta.
    "Ravitsemussuositukset ovat hyvä pohja, mutta niitä voi soveltaa itselleen sopiviksi."

    Mukana on Kuluttajaliiton lisäksi 21 järjestöä Martoista Mannerheimin Lastensuojeluliittoon.
    Kolmivuotisen hankkeen aikana järjestetään tapahtumia ja koulutuksia hyvästä syömisestä. Syö hyvää -hanke näkyy myös sosiaalisessa mediassa. Sen verkkosivuilla Etusivu Syö Hyvää julkaistaan blogikirjoituksia sekä tietoa ruuasta ja ravitsemuksesta.

    Ruokaa ja ravitsemusta puidaan teemoittaan muutaman kuukauden ajan. Ensimmäinen teema on suola, johon pureudutaan maaliskuussa."
     
  18. Vp Vierailija

     
  19. pyydän armoa Vierailija

    Tämä asia ei enemmän selittelyjä kaipaa.
     
  20. Vp Vierailija

    Ei, asia on täysin vesiselvä-todistetusti
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti