Hae Anna.fi-sivustolta

Uusperhe ja kaksikielisyys

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä Sammapåsvenska, 29.12.2017.

1. Sammapåsvenska Vierailija

Hei!

Toivoisin keskustelua, vinkkejä ja pohdintaa hyvässä hengessä, miten kaksikielisyys toimii uusperheessä.

Olen reilut pari vuotta seurustellut ruotsinkielisen, kaksikielisen, miehen kanssa. Olemme asuneet yhdessä nyt kohta vuoden verran. Perheeseemme kuuluu myös minun ekaluokkalainen poikani, jonka isä asuu toisella paikkakunnalla (poika viettää isänsä kanssa n. joka toisen viikonlopun).

Oma ruotsin kieleni on vahva ja kiinnostus siihen syntynyt jo lapsuudessa/nuoruudessa ja tällä hetkellä jatko-opiskelen ruotsiksi. Avopuolisoni äidinkieli on ruotsi, mutta pääosin puhuu suomea (ja valitettavasti olemme keskenämme aloittaneet suomella).

Tällä hetkellä puhumme sekaisin ruotsia ja suomea, avopuolisoni perheen kanssa puhumme pääosin ruotsia, mutta myös suomea.

Poikani on kiinnostunut opetellemaan ruotsia ja olemmekin paljon pohtineet, miten ruotsi olisi järkevää toteuttaa arjessamme.

Avopuolisoni ei pysty täysin ruotsiin vaihtamaan, sillä hän on meidän kanssa aloittanut suomeksi, eikä pysty "meidän" kieltämme vaihtamaan yhtäkkiä. Hän ei myöskään halua tässä vaiheessa alkaa puhumaan pojalleni ainoastaan ruotsia, sillä heidän suhteensa kehittyminen on hyvin vaiheessa vielä, eikä hän tahdo siihen "ylimääräistä painolastia". Ymmärrän nämä pointit oikein hyvin.

Itse olen aina puhunut pojalleni suomea, mutta myös jonkin verran ruotsia. Nytkin arjessa puhun paljon myös ruotsia, tosin toistan samat asiat suomeksi perässä.

Olisiko erityisesti käytännön kokemusta tai muuten johonkin perustuvia vinkkejä, miten tällaisessa tilanteessa kannattaisi kielen opettelun suhteen toimia?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri