Hae Anna.fi-sivustolta

Uusperheen kustannusten jako

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä Maksaja, 01.10.2010.

1. Maksaja Vierailija

Miten teillä jaetaan uusperheessä menot? Kokeeko jompikumpi maksavansa enemmän? Onko rahapolitiikka jatkuva riidan aihe?

2. Annastiina Vierailija

Meillä jaetaan kaikki tasan yhteiseltä tililtä. Tämä on toiminut eikä ole koskaan tarvinnut riidellä.

3. isänvaimo- Vierailija

Mies hoitaa lapsiinsa kohdistuvat kulut. Joka toinen viikonloppu lasten ollessa meillä mies maksaa ruuat, muina aikoina jaetaan sen mukaan mikä on oikeudenmukasita suhteessa tuloihimme. Eli keskinäiset välit (lainat, laskut, matkat) on sovittu lapsia huomioimatta. Varmaan sähkö ja vesilasku on suurempi lasten takia, mutta se on marginaalista enkä valita vaikka laskut maksankin. Kummallakin on oma auto joita käytetään tilanteen mukaan, paitsi mies käyttää lapsiin yleensä omaa autoaan. Jos joskus annan lapsille rahaa kun mies on poissa, saan ne kyllä takaisin. Lähtökohta kuitenkin on, etten elätä lapsia, vaikka isänsä kanssa yhdessä eletään. Meillä oli asiasta yhtenäinen näkemys ennen kuin yhteen muutettiin. Me emme riitele rahasta. Miehellä on tarpeeksi tekemistä exänsä kanssa, jolla jostain syystä on näkemys, että miehen velvolisuus on kustantaa kaikki lasten harrastukset, puhelinkulut, matkat (myös äitinsä kanssa tehdyt), vakuutukset, lääkärikulut, vaatteet, polkupyörät, sukset, viikkorahat... plus elarit.

4. Isän toinen vaimo Vierailija

Tässä toinen isän vaimo ja hyvin samankaltainen tilanne kuin edellisellä. Meillä ei ole enää luonamme asuvia lapsia, mutta 1 viikonloppulapsi on (ja omilleen muuttanutkin joskus käy). Tämän takia mieheni maksaa isompaa osuutta vuokrasta kuin minä, eihän me kahdestaan tarvittais niin isoa asuntoa. Mieheni maksaa myös hiukan enemmän ruuasta (sopivasti enemmän - jos toisesta tuntuu, että olis sun vuoro maksaa, niin sitten tehdään niin) kun teinipoikansa syö kuin hevonen. Muut kulut yhteinen auto mukaan lukien maksetaan aika tarkkaan puoliksi. Molemmilla on omat rahat ja omat tilit. Olemme naimisissa ja meillä on avioehto. Ikinä ei ole rahasta riidelty, mut eipä meillä muutenkaan riidellä paljoakaan.

5. Orvokki.O Vierailija

Meidän uusperheessä minulla on yksi kotona asuva lapsi ja kyllä meillä mies maksaa normaalisti kaikki perheemme kulut ja minä maksan omat puhelinlaskuni ja joitain muita omia laskujani. Sitten omasta palkastani laitan aina melko ison summan yhteiselle tilille, joka on perheemme ns. extrarahasto, eli sieltä maksetaan lomat ja muut kalliimmat ylimääräiset menot ja hankinnat. Kumpikin voi käyttää rahaa sieltä, vaikka periaatteessa pyritään ettei sieltä otettaisi kuin suurempiin hankintoihin/menoihin.

Meillä ei erotella kuka on maksanut mitäkin, kun lopulta yhteisestä pussista se kaikki lähtee ja lapsen kulut kuuluvat siihen. Miehelläni on aikuinen tytär, joka ei asu enään kotona, ja hänellekin aina kun nähdään tulee ostettua jotain, joko mies tai minä. Viimeeksi auton renkaat ja ilmastointi.

Meidän perhe, meidän lapset ja meidän rahat.

6. annika Vierailija

Noin sen pitäisi mennä kuten Orvokki.O:lla. Yksi perhe ja yhteiset rahat. Miksi pitää mustasukkaisesti vahtia, ettei vaan vahingossa maksa toisen lapsen kuluja tai syömisiä. Jokainen maksaa kykyjensä mukaan yhteiseksi hyväksi.

7. meidän Vierailija

Meillä kaikki yhteistä, rahat, omaisuus, velat, perinnöt ja vaikkakin vain minä olen biologinen vanhempi myös lapseni ovat ns. yhteisiä. Eli molemmat hoitavat, huoltavat, istuvat vanhempainilloissa, kustantavat, komentavat ja saavat vastarakkautta.
    Lasten toinen biovanhempi ja hänen puolisonsa eivät ole osallstuneet mihinkään, paitsi siihen mitä ulosottomies on saanut pidätettyä.

8. Siirinen Vierailija

Mun mielestä Orvokki O sanoo: "meillä mies maksaa normaalisti kaikki perheemme kulut ja minä maksan omat puhelinlaskuni".

Olen muuten samaa mieltä, että yhteiseksi hyväksi kyllä, mutta miehen lapsen menot eivät kyllä mitenkään ole meidän yhteistä hyvää. Mies saa toki maksaa niitä ihan kuinka paljon itse lystää, minä en siihen puutu, mutta en minä hänen jälkikasvuaan ala elättää. Itsepä on mennyt lisääntymään. En myöskään oleta hänen elättävän minua enkä siis todellakaan väitä, että miehen pitäisi laittaa rahansa mieluummin minuun ja meihin. Ehei, kummallakin on omat rahat, hyvin selkeää kun toisella on jälkeläisiä ja toisella ei.

9. Ei. Miehen lapsi on vain miehen hyvää. Ja lapsen tai isän hyvä on vain heidän yhteistä hyväänsä johon sinä et sitten logiikallasi kuulu.

10. Trinde Vierailija

Aina ihmettelee, kun lukee näitä joidenkin "siiristen" kirjoituksia, että minkälainen se suhde heillä oikein on. Kun nainen voi noin kylmän kalseasti kirjoittaa omasta miehestään.

Niin kuin tässäkin "Itsepä on mennyt lisääntymään." Ja: "Minä en hänen lastaan ala elättämään."

Itsepä on kuitenkin mennyt tämän miehen kanssa yhteen.

Miksi ihmiset oikein menevät yhteen kenenkään kanssa, jos ovat kuitenkin noin äärettömän omaehtoisia ja tarkkoja itsensä suhteen? Eikö se kumppanuus tarkoita sitä, että jaetaan niin ilot kuin surutkin, otetaan toisen asiat huomioon ja autetaan toisiaan, kannetaan niitä kuormia yhteisesti? Missä on oikea, aito, pyyteetön rakkaus toista ihmistä kohtaan? Onko sitä olemassakaan, vai sitoutetaanko sekin osuuksiin ja määrärahoihin?

11. Orvokki.O Vierailija

Trinde, puhut niin asiaa.

En myöskään ymmärrä tuota, että ihmiset voivat suhtautua noin kylmästi oman puolisonsa lapsiin ja kaikki mitataan rahassa ja ollaan niin julmetun itsekkäitä.

12. äitipuoli Vierailija

Ei tosiaan ole riidan aihe, naurettava ajatuskin.
    Miehelläni on 1 alaikäinen ja 1 täysi-ikäinen lapsi. Minulla ei ole lapsia edellisestä eikä nykyisestä avioliitosta. Mieheni on etäisä, maksaa itse elatusmaksun alaikäisestä ja ruokakulut molemmista silloin kun lapsensa ovat meillä, 1-2 viiikonloppua kuukaudessa. Kuukausirahat molemmille samoin.
    En osallistu näihin kiinteisiin kuluihin.
    Ostelen kyllä kaikienlaista mieheni lapsille, esim. vaatteita, lahjoja mutta vain omasta halustani. Kukaan ei velvoita minua siihen, ja senhän pitäisikin olla päivänselvää.

13. yksi äitipuoli Vierailija

Meillä maksaa se kummalla on parempi tilanne tilillä. :) Eli aikalailla tasan menee kaikki kulut, oli sitten kyse ruuista, bensoista, leffalipuista tai sähkölaskusta. Mitään ei lasketa, vaan kumpikin maksaa tahollaan juttuja periaatteella, että olemme yksi perhe. Ainoa poikkeus tähän on lomamatkat. Kun lähdetään koostumuksella minä, mies ja hänen lapsensa, niin minä maksan hieman alle puolet reissun kiinteistä kuluista. Tosin sitten reissussa voin maksaa auton vuokran jne, joten kulut menevät siinäkin suhteessa loppupeleissä suhteellisen tasan.

Kun tuossa joku kirjoitti, että ei rupea miehen lapsen menoja kattamaan kun ei niistä itse mitään hyödy. Kyllä minusta ainakin on kiva käydä porukalla huvipuistossa, leffassa tai leipoa koko porukalle herkkuja. Jaettu ilo on aina suurempi ilo ja lasten kanssa on kiva touhuta. Eli ei minun mieleni siitä järky jos minun rahoistani lapsille jotain menee. Se on enempi kuin ok. Maksamme kuitenkin vain niitä juttuja, jotka tehdään meidän luonamme ja kanssamme. Meidän ostamamme kalliimmat jutut eivät mene äidin kotiin tai sitten ne on maksettu äidin kanssa puoliksi.

Eikä raha-asioista tarvitse riidellä. Mies myös "elättää" minua silloin kun tuloni ovat minimissään. Vuoroin vieraissa perheen sisällä. :D

14. Mammuska Vierailija

Minulla 2 lasta, miehellä 2 lasta ja yksi yhteinen lapsi. Viime aikoina meidän raha-asiat ovat kääntyneet siihen että minä maksan vuokran ja ruuat koko porukalle, mies maksaa muutaman kympin sähkölaskun...ja ostelee itselleen uusia puhelimia yms.,,

Eilen juuri mietin mielessäni että tähän asiaan tulee muutos, otan asian puheeksi sopivassa välissä. En itse katso sitä oikeudenmukaiseksi että minä laitan viimeistä penniä myöden rahat koko 7 hengen talouden hoitoon ja toisella menee rahat omiin juttuihin.

15. Mumeli Vierailija

Mietin tässä mitenkähän olisi tasapuolista jakaa meidän tulevan uusperheen kulut? Mies kolmen lapsen kanssa muuttaa minun talooni, josta maksan asuntolainaa. Ajattelin, että puoliksi kaikki, mutta alkaakohan minua kaduttamaan joskus? Elatusuhde kuitenkin on 1/5?
    Asuntolainan olen ajatellut maksaa itse ja talosta johtuvat remontti yms. kulut.mutta, mutta...kuluuhan talo ja kaikki tuon kokoisen perheen kanssa eli eikö miehen pitäisi osallistua jollain tavalla talon kuluihin? Joutuisihan hän maksamaan vuokraa yms. muualla asuessaan.
    Lisäksi joudun maksamaan paivähoitomaksua nuorimmasta (miehellä ei tällähetkellä mene maksua ollenkaan)
    Minulla on huomattavasti paremmat tulot kuin miehellä. Niin kauan kuin avoliitossa ollaan niin taloa ei laiteta molempien nimiin. Miehen ex ei osallistu millään lailla lasten kuluihin, päin vastoin. Tapaamisetkin ovat vain satunnaisia.
    En usko että tästä mitään riitaa tulee, mutta olisi kiva tietää miten muut on asian ratkaiseet.

16. Oikeudenmukaisuutta Vierailija

Ei tunnu oikeudenmukaiselta, että maksaisitte puoliksi asumiskulut, kun mies tuo kuitenkin neljä ihmistä asumaan ja sinä yhden. Miksi sinun pitää maksaa miehen lapsen päivähoitomaksu? Vai onko sinulla lapsi asumassa muualla, muuten en ymmärrä.

Eikä ruokakulutkaan kuulu maksaa puoliksi, vaan miehen on ehdottomasti maksettava isompi osuus. Eikö hänen exäänsä sitten voi mitenkään velvoittaa osallistumaan lastensa kuluihin, esim. elatusmaksuna, koska lapset asuvat teillä?

Mies voisi maksaa kolmeneljännestä kaikista kuluista, se olisi oikeudenmukaista. Asuntolaina ja asunnon remonttikulut tietysti kuuluvat sinulle, samoin vero.

En suostuisi tuollaiseen järjestelyyn, jossain vaiheessa se kuitenkin alkaisi nyppimään ja alettaisiin riidellä rahasta ja maksuista. Keskustelepa miehen kanssa uudelleen.

17. Mumeli Vierailija

Ajattelin, että siksi mun pitäisi maksaa päivähoitokulut, kun mun tulot vaikuttaa maksun suuruuteen, muutenhan maksua ei menisi.
    Omat lapseni ovat aikuisia ja elävät omillaan.
    Kunta maksaa elarit, kun ex on mikä on. Hän ei osallistu mihinkään maksuihin, vaatteet, harrastukset yms. vaikka on töissä, tapaakin lapsia tosi harvoin.
    Olet oikeassa asiasta pitää keskustella, saattaa muuten alkaa myöhemmin nyppimään, varsinkin jos sattuu tulemaan vaikka rahapula tai isompaa remonttia. Kuitenkin olen luonteeltani sellainen, että "tuhlaan" lapsiin, mutta olisi mukavaa, kun omistaan laittaisi eikä yhteisistä rahoista. Kuten jo aiemmin totesin niin tuskin riitaa tulee, aikuisiahan tässä ollaan ja vapaaehtoisesti yhteen menossa.

18. Kysymys Vierailija

Missäpäin Suomea on päivähoitomaksuissa 0 maksuluokka? Helsingissä sellaista ei ol enäää vuosikausiin ollut.

19. Mumeli Vierailija

Ainakin Helsingin kaupungin sivuilla oleva päivähoidon lasku mittari ilmoittaa esim. 1500€/kk ansaitseva 5 henkinen perhe niin tuloluokka on 0.
    4000€/kk ansaitseva sama perhe, niin päivähoito maksu on 168,19
    Mikäli tulot ovat pienet niin maksua ei mene missään kunnassa käsitykseni mukaan.

20. näkökulma Vierailija

Meillä taloutemme koko on 2 henkilöä, vaikka miehelläni onkin kaksi etälasta, jotka käyvät meillä.
    Aikaisemmin makselin mielelläni puolet kaikista talouden kuluista, myös lapsiin liittyvistä.
    Koin että olemme yksi yksikkö, yksi perhe, mutta en enää.

Kun lapset kasvavat, kasvavat myös kulut ja etenkin heidän omat vaatimuksensa. Kuitenkaan isää ei muisteta, paitsi silloin, kun on tarvetta rahalle. Minua suorastaan kuvottaa moinen itsekkyys. Jos olisin itse käskyttänyt samoin vanhempiani nuorena täysi-ikäisenä, minulle olisi suoraan sanottu että painu töihin ja hanki omat rahasi (kuten teinkin, opiskelun ohessa).
    Kun taas erolasten vaatimukset rupeavat olemaan luokkaa autokoulu ja uusi auto - huh, ei puhuta enää pikkusummista. Olen ehdottomasti kieltäytynyt osallistumasta ja ohjeistanut myös miestäni toimimaan samoin. En siksi, että olen pihi ja inhoittava, vaan siksi, että nämä lähes 2-kymppiset ovat täysin työtävieroksuvia ja kuvittelevat ihan tosissaan että vanhempien tehtävä on mahdollistaa mukava elämäntyyli - ties mihin saakka?

Vastaus kysymykseen: meillä uusperheessä maksetaan kaikki asumiseen, elämiseen, ruokaan ym. liittyvät kulut puoliksi. Molemmat maksavat itse omat autokulunsa, vaatteensa, matkakulut, puhelinlaskut ja muut henk.koht. menot. Todella selkeätä.

21. ulosotto Vierailija

Tuota ihmettelen. Paljonhan on näitä, jotka jättää maksamatta mutta...

toki kunta perii ne exältä takaisin, jos tällä on tuloja, vaikka sitten ulosoton kautta palkasta eli kyllä hän ne varmaan maksaa jokatapauksessa vaikka se hänen rahansa ei tule suoraan teille.

Vai?

22. kickback Vierailija

Meillä tämä on kanssa jatkuva riidan aihe.
    Ostimme OK-talon johon muutimme minä + vaimoni ja hänen kaksi poikaansa edellisestä liitosta.
    Silloin maksoimme kiinteät kulut ( lämmitys, sähkö, vesi jne. ) suhteessa minä 40 % ja hän 60 %.
    Sillon omat kaksi poikaani kävivät joka toinen vkl.

Nyt toinen poikani on muuttanut luoksemme ja toinen käy joka toinen vkl. Mikähän nyt olisi oikeudenmukaista ? Tiedän että 40 / 60 ei välttämättä aiemmin ollut. Olisiko 45 / 55 %.

Kotityötkin vaikea aihe. Itse edellytän poikiani auttamaan pihatöissä, halon hakkuussa, lumen luonnissa jne. Vaimoni lapset eivät tee käytännössä mitään - muuta kun sotkevat.

Välitän vaimostani ja haluaisin suhteen toimivan, mutta näistä väännetään koko ajan. Ostelen hänelle lahjoja, risteilyjä jne. mutta palkaksi tulee mökötystä ja vinoilua.
    Meneeköhän tässä aika hukkaan ?

23. kiskbackille Vierailija

Ehdottamasi 45/55% kuulostaa hyvältä. Tai jopa 50/50%. Kai otatte huomioon myös tuloerot, jos niitä on?
    Kaikille kotona asuville lapsille samat säännöt, ehdottomasti. Jotenkin mietin joka toinen vkonloppu käyvää poikaasi, että en nyt heti häntä laittaisi samoin töihin kuin kotona asuvia? Vaikea asia, koska toisaalta eihän hänkään tule hotelliin vaan toiseen kotiinsa. Riippuu lapsen luonteesta ja jos hyväksyy, hyvä niin.
    Mitä vaimosi ei hyväksy, sitäkö että yrität saada hänen lapsiaan osallistumaan kodin töihin vai onko kyse raha-asioista?

24. vierailija Vierailija

Kyse ei ole mustasukkaisuudesta vaan oikeudenmukaisuudesta ja järjenkäytöstä.

Jos toinen ei ole tietoisesti halunnut lapsia niin miksi pitäisi toisen lasten kuluja maksaa kun omia ei ole. Lapset ovat toisesta liitosta johon ne on varta vasten tehty ja joista on vastuu otettu. Jos toisella ei ole lapsia, ei myöskään ole vastuuta toisen lapsista tai näiden kuluista. Lapsella/lapsilla on jo isä ja äiti joiden kuuluu huolehtia jälkikasvustaan. Äiti- tai isäpuoli ei ole velvollinen elättämään toisen lapsia eikä näin voi vaatiakkaan.

Eli kulut esim. äiti + 2 lasta ja isäpuoli: äiti kustantaa ruuista 3/4 osaa ja isäpuoli 1/4 osan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri