Hae Anna.fi-sivustolta

uusperheen rippijuhlat

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä pii, 12.06.2005.

1. pii Vierailija

Ketä mielestänne nuoren rippijuhliin tulisi kutsua, kun kysymyksessä uusperhe ?
    Mieheni exän mielestä heidän yhteisen nuoren rippijuhliin kutsutaan vain rippilapsen vanhemmat ja yksi läheinen ystäväperhe. Oman lapseni juhlissa oli exäni sekä hänen uusi kumppani ja hänen lapsensa sekä kaikki isän puolen tädit, sedät ja serkut + tietty omat sukulaiset, ystävät ja nuoren kaverit. Mielestäni nuorella on oikeus päättää kutsuttavista , koska ripijuhla on hänen juhlansa.
    Uusioperheenä oltu jo 13 vuotta, joten kuvio ei ihan tuorekkaan ole.

2. pii:lle Vierailija

Olen kanssasi samaa mieltä. Ripille pääsy on kasteen jälkeen nuoren seuraava iso juhla ja sitä pitää kyllä juhlia.

Toki suurin päätäntävalta on sillä ketä juhlat jaärjestää ja kustantaa? Mutta mitä mieltä rippilapsi itse on, silläkin on merkitystä.

Kysykää lapselta ja/tai jos äiti on lapsen lähivanhempi, niin isä voi tarjoutua kustannuksiin ja korostaa, että asia koskee myös häntä ja hän voisi yhdessä lapsensa äidin kanssa sopia, että ketä kutsutaan, millä budjetilla ja missä juhlat pidetään.

Pojan äiti on itsekäs jos ei ota huomioon muiden mielipiteitä, lapsi ei kuitenkaan ole yksin hänen. Mutta älä sinä Pii tyrkytä itse hänelle ideoita ja toivetta siitä, että poika olisi ansainnut normaalit rippijuhlat (sillä normaalia on kutsua sukulaisia jne.), sillä paremmin asiat voivat sujua kun asiat esittää alpsen isä tai lapsi itse.

3. Nyt Vierailija

Nyt näyttäisi tuo alkuperäinen olevan enemmän oikeassa ketä sinne juhliin yleensä kutsutaan. Ota kuitenkin selvää miksi äiti ei haluaisi ""kunnon"" juhlia järjestää. Jos kyse on taloudellisista asioista voisitteko ottaa osaa mahdollisiin kuluihin?

4. pii Vierailija

Niin en todellakaan aio tyrkyttää mielipidettäni äidille, enkä tehdä asiaa hankalaksi etenkään juhlittavalle. Taloudellisista syistä ei tietääkseni juhlia näin suppeasti järjestetä. Olen myös isälle sanonut ,että tarjoutuu maksamaan puolet kustannuksista. Itse kustansin oman lapseni juhlat yksin, exä ei edes kysynyt moista asiaa.
    Taidetaan mennä kirkkoon ja antaaa kukat ja lahja konfirmaation jälkeen.
    Julistetaan ripillepääsyä sitten vaikka omalla porukalla myöhemmin kesällä.
    Harmittaa vaan nuoren puolesta.Luulen hänelle olevan tärkeää, että kaikki läheiset olisivat juhlissa mukana, isovanhemmat,kummit, serkut, kaverit ym.

5. Eräs Vierailija

Taitaa olla aika itsekäs äiti. Jos nyt kuitenkin kysyisitte häneltä asiaa tarkemmin, jos olette puheväleissä.

6. nuori Vierailija

Oon ite avioeroperheen lapsi ja meillä oli pian (vuoden päästä) avioeron jälkeen rippijuhlat, jotka järjestettiin äidin luona. Läsnä oli isän sukua yhtä lailla kuin äidin sukua. Isän itsensä kanssa vietettiin juhlat myöhemmin, eli isä ei ollut äidin luona juhlissa, äiti ei halunnut isää kotiinsa. Myöhemmin ylppäreissä yms on ollut isä ja isän suku yhtä lailla edustettuna.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, niinkuin ap:kin, että nuorella on oikeus päättää kutsuttavista, kyllä aikuisten pitää osata käyttäytyä ja olla ihmisiksi juhlan ajan.

7. Nasu Vierailija

Heips!
    Järjestän juuri nyt pojalleni rippijuhlia. Olen lähtenyt siitä, että hän itse on saanut miettiä keitä haluaisi kutsuttavan ja mitä haluaisi tarjottavan. Yhdessä olemme laatineet kutsukortit, jotka hän on allekirjoittanut. Olen kysynyt myös exäni mielipidettä ja hän on tehnyt myös ehdotuksensa keitä hän haluaisi kutsuttavan. Olen lähtenyt siitä, että juhlat ovat poikani ""näköiset"" ja hänelle tärkeät. En välttämättä haluaisi olla tekemisissä exäni uuden perheen kanssa, enkä usko, että hänkään niin mielellään minun uuden perheeni. Kulut laitamme exäni kanssa puoliksi ja myös ""isompi"" lahja (etelän matka) on meiltä vanhemmilta ja isovanhemmilta. Ehkä näiden juhlien järjestäminen on helpompaa, sillä juhlaa ei vietetä kodissani vaan poikani isoisän isossa puutarhassa. Olemme kutsuneet vain lähimmät, isovanhemmat ja kummit lapsineen, emme ystäväperheitä tai pojan kavereita. Sellaiset tärkeät ihmiset, jotka ovat seuranneet vauvasta asti poikani varttumista tähän ikään. Minun mielestä meidän aikuisten on oltava aikuisia ja käyttäydyttävä sen ajan mitä rippijuhlat kestävät fiksusti ja aikuismaisesti, unohtaen kaiken menneen mielipahoineen ja riitelyineen. Onhan kysymys oman lapsen juhlista, joka on tosi iso asia hänelle ja josta jää ikuisia toivottavasti mukavia ja tunnelmaltaan lämpimiä muistoja läpi elämän. Oikein mukavaa kesää kaikille riparilaisten äideille!

8. antsu Vierailija

meillä on parin viikon päästä rippijuhlat ja niihin ovat tervetulleita isän perhe uusineen vaimoineen kuin myös lapset sekä niihin osallistuu myös isäpuolen perhe.tälläinen juhla on lapsella vain kerran joten aikuisten pitää osata käyttäytyä asiallisesti vaikka on ex puolisoita ja vieraita nykyisten puolisoitten sukulaisia.

9. assi Vierailija

meillä oli viime kesänä poikani rippijuhlat,joka on entisestä liitostani ja meillä kyllä oli juhlissa nykyisen mieheni vanhemmat ym.sukulaiset kaikki sulassa sovussa.Lapsen juhla on kyseessä ja silloin kaikki pitäisi olla tervetulleita.entiset ja nykyiset sukulaiset ja ystävät.toki kaikki eivät varmaan ole yhtä hyvissä väleissä kun meidän perheessä,joten vaikea neuvoa....

10. kristiina Vierailija

Voi kun oli koskettava aihepiiri. Tyttäreni menee ripille ensi vuonna ja juhla ahdistaa jo nyt. Mieheni ei halua siihen osallistua jos se järjestetään tyttäreni kotona ei meillä. Erosin miehestäni. Olen uusissa naimisissa jo 5 vuotta ja meilla on 3 vuotias yhteinen lapsi nykyisestä avioliitosta ja 2 edellisestä avioliitosta. Mieheni suku ei ole ollut minkäänlaisissa yhteyksissä kanssani. Mieheni kautta minun tietämättäni lapset on viety sukulaisten luo toiseen kaupunkiin erityyppisiin perhejuhliin kuten kastajaisiin. Tyttäreni kokee koko rippi asian vaikeana. Hän ei halua että isä jää yksin ja halua että mitään ei järjestetä hänen hänen eteen. Noudatanko siis alaikäisen tyttäreni tahtoa ja jätän nämä rippiäiset ja muutkin tulevaisuudessa eteen tulevat juhlat koska ex- mieheni ei halua osallistua niihin. Yritänkö järjestää juhlat vuokratiloissa vai lähdemme ulkomaille perheen kera. Toisaalta nuoren olisi hyvä opetella perinteitä ja myös olla juhlan aiheena. Tässäpä purtavaa tarpeeksi.

11. kristiina Vierailija

Anteeksi kirjoituksestani jäi alusta ex- sanat mieheni edestä pois. Pahoittelen kirjoitusvirheitäni.

12. Emmi Vierailija

Jos tyttäresi on vakaasti sitä mieltä, ettei hän halua rippijuhlia, kunnioita hänen tahtoaan. Vaikka virallisia rippijuhlia ei järjestettäisikään, se ei tarkoita sitä että ei tulisi yo-juhlia yms. Aika kuluu ja ihmiset muuttuvat. Vaikka en itse avioeroperheestä olekaan, niin en olisi halunnut ylioppilaaksi tullessani (-04) järjestää juhlia. Vierastin sitä hälinää ja mielestäni yo ei ole enää niin suuri saavutus kuin ennen. Eihän se ole mikään tae opiskelupaikasta ja hyvästä urasta. Lisäksi vierastin isojen juhlien tarjoiluun, vaatteisiin ym. menevää isoa rahasummaa. Äitini kuitenkin pakolla järjesti minulle juhlat. Juhlasta jäi paha maku, sillä olin siellä pakosta, en juhlimisen ilosta.

13. Kristiina Vierailija

Kiitos Emmi kommentistasi. Sinun kokemuksesi rauhoitti mieltä. Juhliin on aikaa ja heitän pallon tyttärelleni. Kunnioitan hänen tahtoaan, ovathan juhlat hänen rippijuhlansa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri