V-tun pojat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuumakalle äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuumakalle äiti

Vieras
Anteeks ehkä turhankin kova otsikko, mutta kyllä nosti ensimmäistä kertaa 6,5 vuoden aikana leijonaemon luonto päätään äsken!!

Lähettiin syksyllä koulun aloittavan tytön kans lähikaupasta ostamaan jäätelöitä, mentiin yhtämatkaa minä kävellen ja tyttö pyörällä ja sovittiin että jään n. 300m päähän kaupasta odottelemaan yhde lle pienelle sillalle (harjoitellaan hieman itsenäistä kaupassa käyntiä).

Tyttö kävi jätskit ja minä olin puhelimessa kun hän tuli sillalle, kuljettiin kotiin ja kun lopetin pihassa puhelun tyttö sanoo mulle ja ulkona olevalle isälleen, et häneltä putosi rahaa maahan kun meni polkupyörälleen. Siinä oli poikajoukko ollut ja yksi niistä oli kerännyt rahaa kaverina ja kysynyt saanko minä nämä rahat, tyttö oli sanonut että no saat. Tämä oli kysynyt että onko sulla lisää rahaa ja siihen tyttö että on, tietenkin poika että saanko minä ne. Tyttö oli onneksi uskaltanut sanoa että et saa ja lähtenyt pois.

Tämän kuultuani minulla meni hermo, otin auton ja lähdin kaupalle jonka vähän matkan päässä pyöräili noin 5-6lk poika, huusin perään hänelle et olitko tässä äsken kun pienempi tyttö kävi polkupyörällä, kertoi olleensa ja minä kysyin et näitkö kuka keräsi ja sai häneltä rahaa vai olitko se sinä. Poika oli erittäin yhteistyöhaluinen ja kertoi ko. pojan olevan parhaillaan kaupassa sisällä. Kiitin ja painelin kauppaan jossa hieman pienempi 4-5lk poika oli karkkihyllyllä. Kysyin suoraan että saitko äsken eräältä tytöltä rahaa, hän että joo se antoi luvan. Minä sanoin että kai sinä iso poika tajuat ettet voi noin pieneltä tai ylipäätään keneltä hyvänsä mennä rahaa pyytämään, ettei noin pieni uskalla edes sanoa ei isolle poikaporukalle, näillä puheilla sinä varmaan annat minulle ne rahat jotka tältä tytöltä sait. Poika meni tietysti hieman paniikkiin ja kaivoi kukkarostaan yhteensä 60senttiä, kysyin onko tässä kaikki sanoi näin olevan. Sanoin että et varmaan enää rahaa pienemmiltäsi ainakaan mene kyselemään ja kiitos hei.

Voi luoja että adrenaliini voi nousta!! Kun tulin kotiin, rauhoituin matkalla ja asia käytiin tytön kanssa läpi, puhetta tavaroiden antamisesta on ollut mutten ole suoranaisesti koskaan sanonut ettei saa antaa rahaa kellekkään. Jälkikäteen ajatellen olisin fiksummin voinut toimia, olin turhan kiihtyneessä tilassa kun pojille puhuin ja ehkä rakentavammin asian olisi voinut esittää. Lisäksi ärsyttää oma tyhmyys, miksi luottaa ettei voisi jotain pahaa tapahtua, tämäkin pieni kaupungin osa ei montaa sataa henkeä asu koko paikassa niin voikin lapsilla tulla moista mieleen :( Lisäksi tytön kanssa olisi täytynyt käydä läpi jo aiemmin paremmin, mitä vastaavassa (esim varkauden yritys) tapauksessa täytyy tehdä.

Tyttö kertoi tuossa, että yksi pojista oli sanonut tälle joka kysyi että onko sulla lisää rahaa, että eikö sinulla ole mitään käytöstapoja, taisi olla ainoa fiksu joukossa, harmi etten tätä tiennyt kaupalle mennessäni, olisin kehunut tätä poikaa samalla.

Ajattelin ensin tästä rahan "viejästä", että ompa huonosti kasvatettu poika, mutta onko näin että se tyhmyys tiivistyy tosiaan joukossa ja järki unohtuu välillä vaikka olisi kuinka kasvatettu tapaus? Miten saada itsensä hillittyä tulevaisuudessa kun vastaavanlaisia "lastani on kohdeltu kaltoin"-tilanteita varmasti tulee vielä eteen? Rakentavaa keskustelua posit. ja negat. hengessä ja kokemuksia kaipaisin, kiitos.

Ainiin, ja pojalle sanoin, että vaikka tämä summa (60sentti) ei ole suuri, niin ymmärrät varmaan että siitä huolimatta vaikka se olisi 5senttinen niin ei noin voi toimia.

Hmm... tyttösi antoi luvan rahojen ottamiseen. Mun mielestä lastasi ei ole kohdeltu kaltoin. Tyttösi olisi pitänyt sanoa, että ei saa ottaa niitä rahoja. Lapset on lapsia, jopa 13-vuotiaat. Jos joku toinen lapsi on muutaman vuoden omaa lastasi vanhempi, et voi odottaa hänen ajattelevan kuin aikuinen.

huh huh mitä juttua
no enpä mä ainakaan olis kehdannu mennä riehumaan sinne kauppaan. noin pienestä asiasta kyse eikä tuo ollut edes mitään kiusaamista. voit kasvattaa vaan oman lapsesi et muiden. opetat sille omalle lapselles ettei anna rahojaan kenellekään mutta et sä muiden kakaroille voi raivota siitä että ne pyytää. se tais olla kyllä sun tyttäres joka mokas. mä kyllä opetan lapset ettei keneltäkään rahaa pyydetä mutta mun asia ei oo samaa muiden kakaroille opettaa

Ei voi olettaa, että 7 vuotias uskaltaisi sanoa reilusti itseään vanhemman poikajoukon edessä, että rahoja ei saa ottaa.
Jotenkin odotan kyllä 4-6 luokkalaisilta jo, että ymmärtävät ettei noin voi toimia. Onneksi ilmeisesti eivät pelotelleet lastasi kuitenkaan?
Vaikea sanoa, mikä olisi oikea toimintatapa. Mutta varmasti kyseinen poika ei toista kertaa toimi noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Hmm... tyttösi antoi luvan rahojen ottamiseen. Mun mielestä lastasi ei ole kohdeltu kaltoin. Tyttösi olisi pitänyt sanoa, että ei saa ottaa niitä rahoja. Lapset on lapsia, jopa 13-vuotiaat. Jos joku toinen lapsi on muutaman vuoden omaa lastasi vanhempi, et voi odottaa hänen ajattelevan kuin aikuinen.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Ei voi olettaa, että 7 vuotias uskaltaisi sanoa reilusti itseään vanhemman poikajoukon edessä, että rahoja ei saa ottaa.
Jotenkin odotan kyllä 4-6 luokkalaisilta jo, että ymmärtävät ettei noin voi toimia. Onneksi ilmeisesti eivät pelotelleet lastasi kuitenkaan?
Vaikea sanoa, mikä olisi oikea toimintatapa. Mutta varmasti kyseinen poika ei toista kertaa toimi noin.
Uskalsihan tämä tyttö sanoa niistä muista rahoistakin. Siis niistä, jotka eivät tippuneet maahan. Yhtä hyvin olisi voinut sanoa niistäkin, jotka tippuivat.

Olen samaa mieltä. Olisin saattanut kiehahtaa minäkin, mutta en nyt perään olisi lähtenyt.

Mun 7v tyttö uskalsi.... ja topakasti. Kehoitti keräämään pulloja, jos haluaa karkkirahaa :D

Kai mäkin olisin noin toiminut. Ja ehkä sit kautunut jotain (en tiedä mitä...) jälkeenpäin. Itsellä alkaa aina kiehumaan, jos koen jonkin asian olevan epäoikeudenmukaista. Aina ei tule mietittyä mitä ja kenelle suustansa päästää. Mutta sitten alkaa ottamaan päähän, jos ei tee mitään...hankalaa :). Mutta opittehan nyt taas uuden asian tytön kanssa!

60 sentin takia.. aika isosti reagoit. Minä olisin kotona keskustellut lapsen kanssa ja sanonut, että älä koskaan tee toista kertaa noin, sano jämptisti vaan, että ne on sun rahoja ja kerää rahat maasta. Sitten asia olisi täysin eri jos tyttö ei olisi antanut lupaa rahoille ja poika olisi ne kerännyt silti. Ja kun tällä pallolla kulkee myös tosi rikkaita, joltakin tippuu 20e maahan eikä jaksa edes nostaa sitä. Ehkä poika ajatteli samalla tavalla, ei kaikki jaksa alkaa hiluja maasta nostamaan jos tippuu..

Uskalsihan tämä tyttö sanoa niistä muista rahoistakin. Siis niistä, jotka eivät tippuneet maahan. Yhtä hyvin olisi voinut sanoa niistäkin, jotka tippuivat.

Jaa, no tuskin 7-vuotias kuitenkaan osaa toimia tuollaisessa tilanteessa kovinkaan järjestelmällisesti. Mietin tässä millasia nuo ekaluokkalaiset ovat nyt syksyllä koulun alkaessa, niin herranjestas ei, ei.
Ei niiltä voi odottaa tai edes vaatia noin jämptiä toimintaa jonkun poikajoukon edessä yksinään.

Jaa, no tuskin 7-vuotias kuitenkaan osaa toimia tuollaisessa tilanteessa kovinkaan järjestelmällisesti. Mietin tässä millasia nuo ekaluokkalaiset ovat nyt syksyllä koulun alkaessa, niin herranjestas ei, ei.
Ei niiltä voi odottaa tai edes vaatia noin jämptiä toimintaa jonkun poikajoukon edessä yksinään.
Mun mielestä ap:n tyttö osoitti jo reippautta ja jämptiä toimintaa, kun kielsi muiden rahojen saamisen. Varmasti topakka tyttö ja olisi voinut kieltää niiden maahan pudonneidenkin rahojen ottamisen. Poikajoukko vaikuttaa ap:n kertoman mukaan ihan fiksulta, sillä eivät ottaneet tytön rahoista enempää kuin tyttö antoi luvan. Varmasti olisivat voineet ottaa, jos olisivat halunneet niin tehdä. Ala-asteikäisillä on vielä taipumus kuvitella, että jos saa luvan, niin sitten saa tehdä.

No en mä kyllä nyt tajua. Mun mielestä poika ei sinällään tehnyt mitään väärää. Keräsi rahat ja kysyi saako pitää ne ja sinä menet huutamaan pojalle siitä, että oma lapsesi on sanonut, että saa pitää ne rahat?

Jotkut vanhemmat on vaan joskus niin....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
60 sentin takia.. aika isosti reagoit. Minä olisin kotona keskustellut lapsen kanssa ja sanonut, että älä koskaan tee toista kertaa noin, sano jämptisti vaan, että ne on sun rahoja ja kerää rahat maasta. Sitten asia olisi täysin eri jos tyttö ei olisi antanut lupaa rahoille ja poika olisi ne kerännyt silti.

näin minäkin olisin toiminut. jutellut asiasta jälkeen päin sen oman lapseni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
No en mä kyllä nyt tajua. Mun mielestä poika ei sinällään tehnyt mitään väärää. Keräsi rahat ja kysyi saako pitää ne ja sinä menet huutamaan pojalle siitä, että oma lapsesi on sanonut, että saa pitää ne rahat?

Jotkut vanhemmat on vaan joskus niin....

olen samaa mieltä siitä että munkin mielestä ap toimi väärin.

Joo kuten sanoinkin tuossa alkup. viestissä että OLISI pitänyt älytä käydä asiaa tytön kans aiemmin jo läpi, etteä miten tommosessa tilanteessa toimitaan. Mutta se on sitä, kun ei ihmisellä käy mielessä muu kuin ettei se vaan jää auton alle tms pumpuli-ajattelu, en osannut ajatella että tällainen tilanne tulisi vastaan ja siihen ohjeistaa, siksi se olikin omaa hölmöyttä. Siinä asiassa olen aivan eri mieltä, että oli VAIN 60senttiä, mulle on aivan sama olipa iso tai pieni jos jotain vastaavaa ajattelisi. Ja todellakin luulen, että useammalla samanikäisellä tytöllä ei olisi valmiuksia sanoa ei monen pojan ison ryhmän edessä vaikka omanikin on enemmän poikatyttö kuin proinsessa- tyylinen ja hänellä on enemmän poikia ystävinä kuin tyttöjä, ettei sillä tavalla pojat ole "pelottavia" hänen mielestään normaali-oloissa.

Hyviä pointteja, lisää kiitos niin tässä kasvaa äitikin tähän päivään samalla.

Mistä voit ap olla varma, että tuo pieni poika vastasi vain paniikissa sulle, että hän sai rahat joltain tytöltä. Oli varmasti pelottava tilanne kun aikuinen ihminen tulee raivoamaan ja siinä saattoi poika antaa peloissaan sinun haluaman vastauksen.

Mitä, jos sinä veit pojalta hänen omat rahansa!?

Alkuperäinen kirjoittaja ajattele ensin:
Mistä voit ap olla varma, että tuo pieni poika vastasi vain paniikissa sulle, että hän sai rahat joltain tytöltä. Oli varmasti pelottava tilanne kun aikuinen ihminen tulee raivoamaan ja siinä saattoi poika antaa peloissaan sinun haluaman vastauksen.

Mitä, jos sinä veit pojalta hänen omat rahansa!?

Niinpä muuten :D Tilanne on ollut täysin sama oikeastaan mistä ap on pojalle räyhännyt :D

Ja kiihdyksissäni en edes älynnyt tytöltä kysyi, paljonko rahaa meni maahan, tämä selvisi vasta kaupalla. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että tuonikäisen pojan olisi pitänyt tajuta ettei voi edes kysyä, saanko, itse olen opettanut tytölle ettei ihmisiltä ruinata/kysellä mitään tavaroita tms.

Siinä mielessä poika ei ole tehnyt väärää, että olisi vastoin lupaa rahat ottanut, se on totta mutta juuri tuo, että kuinka voi olettaa edes että näin voi kysyä tai että isolle poikajoukolle uskaltaisi ENSIKERTOJA kaupassa yksin käyvä tyttö sanoa vastaan.

Juu olin varautunut siihenkin ettei pojista kukaan tunnusta ja mitäs sitten, olisin ollut hiljaa. Jos monen mielestä 6,5 vuotias on nössö ellei uskalla sanoa vastaan isolle poikajoukolle, niin mikäs tämä poika sitten on jollei uskalla sanoa totuutta yskin olevalle pienellä nais-ihmiselle jos ei olisi rahoja vienytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja kiihdyksissäni en edes älynnyt tytöltä kysyi, paljonko rahaa meni maahan, tämä selvisi vasta kaupalla. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että tuonikäisen pojan olisi pitänyt tajuta ettei voi edes kysyä, saanko, itse olen opettanut tytölle ettei ihmisiltä ruinata/kysellä mitään tavaroita tms.

Siinä mielessä poika ei ole tehnyt väärää, että olisi vastoin lupaa rahat ottanut, se on totta mutta juuri tuo, että kuinka voi olettaa edes että näin voi kysyä tai että isolle poikajoukolle uskaltaisi ENSIKERTOJA kaupassa yksin käyvä tyttö sanoa vastaan.
Olit kiihtynyt etkä tajunnut, että lapsesi antoi toiselle lapselle luvan. Nyt vaan ajattelet, että isomman lapsen olisi pitänyt osata käyttäytyä kuin aikuinen. Ei ne pojat tienneet, että sun lapsesi oli ensikertoja kaupassa. Rauhoitu, hyvä ystävä :) Jos ne pojat olis olleet "pahiksia", ne olisi ottaneet kaikki tyttösi rahat. Nyt ottivat vain ne rahat, mihin tyttösi antoi luvan. Tyttösi teki ehkä vähän tyhmästi antaessaan sen luvan, mutta toisaalta sulla on kyllä fiksu ja napakka tyttö, kun ei antanut lupaa niihin muihin rahoihin. Ala-asteikäiset lapset eivät ajattele kuin eskarilaisten äidit, vaikka se kovin mukavaa olisikin. Ei sun tyttäresikään 3-5 vuoden päästä vielä ajattele kuin aikuinen.

Yhteistyössä