Vääntäkää mulle rautalangasta, miten haetaan avioero.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hukassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hukassa"

Vieras
Yhteiselämä miehen kanssa on käynyt sen verran sietämättömäksi, että mulla ei oikeastaan ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin avioero.
Mulle nyt vaan pitäisi vääntää rautalangasta, miten tämä homma hoidetaan.
Ongelma kun on siinä, että mitä iloa on avioerosta, jos en saa miestä heitettyä pihalle. Mä en tahdo, että lapset joutuu kärsimään yhtään ylimääräistä (muutto TAAS kerran, päiväkodin vaihto yms.), ja lapsia ei voi jättää isänsä kanssa asumaan (ihan oikeasti ei voi), joten en voi itsekään lähteä.
Eli pitäisi hakea päätöstä yhteiselämän lopettamiseksi. Mutta miten sitä haetaan? Onko sille jokin lomake olemassa, vai pitääkö mun raapustaa jonkinlainen vapaamuotoinen hakemus? Mitä siihen pitää laittaa?
Lastenhuoltoasiatkin pitäisi varmaan oikeuden päätöksellä hoitaa. Minkälaista hakemusta siihen tarvitaan?
Hakemukset käräjäoikeuteen, mutta miten? Henkilökohtasesti paikanpäällä vai postilla vai miten?
Mä olen ihan hukassa, mitä mun pitää tehdä, että pääsen tuosta sekopäästä eroon?

No erohakemuksen voit tulostaa vaikka netistä, allekirjoittaa yksin tai miehen kanssa yhdessä, ja se homma on sitten käynnissä.

Asumisasioissa vaikuttaa se kenen asunnossa asutte tai kenen nimissä vuokrasopimus on.

Lastenvalvojaan kun otat yhteyttä, saat valaistusta siitä mitä pitää ottaa huomioon huollosta, tapaamisista ja elatuksesta sovittaessa.

Harvoinhan siitä erosta aivan ilman muutoksia selvitään.

Yhteisessä vuokra-asunnossa asutaan. Isoin ongelma tässä on nimenomaan se, että miten yhteiselämän lopettamispäätöstä haetaan. Uskon, että mä siinä kuitenkin aika vahvoilla olen, kun mietitään kumpi saa siihen jäädä asumaan.

[QUOTE="hukassa";29905545]Yhteisessä vuokra-asunnossa asutaan. Isoin ongelma tässä on nimenomaan se, että miten yhteiselämän lopettamispäätöstä haetaan. Uskon, että mä siinä kuitenkin aika vahvoilla olen, kun mietitään kumpi saa siihen jäädä asumaan.[/QUOTE]

Mitäs jos puhuisitte sen äijän kanssa, miten kunkin perheenjäsenen asumisasiat järjestetään.

Helsinki ja hinnat yksi syy. Enkä tahdo, että lapset joutuvat taas muuttamaan ja vaihtamaan päiväkotia.
Sekä myös ihan periaatteesta. Jos toinen on se, joka törttöilee ja tuhoaa elämäänsä ja siinä sivussa muiden elämää, niin en tosiaan tahdo, että minä tai lapset joutuu sen takia kärsimään yhtään enempää.

[QUOTE="hukassa";29905645]Helsinki ja hinnat yksi syy. Enkä tahdo, että lapset joutuvat taas muuttamaan ja vaihtamaan päiväkotia.
Sekä myös ihan periaatteesta. Jos toinen on se, joka törttöilee ja tuhoaa elämäänsä ja siinä sivussa muiden elämää, niin en tosiaan tahdo, että minä tai lapset joutuu sen takia kärsimään yhtään enempää.[/QUOTE]

Kaunis ajatus juu. Realiteetti ja mitä maailmassa oikeasti tapahtuu tai ei tapahdu on sitten taas ihan toinen stoori.

Tuntematta tilannettanne tarkemmin voin vain suositella, että etsit mieluiten matalimman energian ja helpoimman ratkaisun teitä. Jos se mies ei kerran neuvottelemalla sieltä asunnostasi katoa, niin eipä siinä varmaan mikään lakipaperi sen kummoisemmin auta.

Aikamoista kärsimystä sekä sinulle että lapsille ovat myös nämä oikeussalikoukerot.

Avioero on siitä persiistä, että siinä ei ole kuin häviäjiä ja kärsijöitä.
Siksi ainoa tapa tehdä se "oikein" on ajatella aina ensin lapsia. Lapsille helpointa olisi tietenkin jäädä nykyiseen asuntoon, mutta jos mies siitä tekee hankalaa niin sitten kannattaisi vain suosiolla etsiä uusi asunto ihan lähialueelta.
Tai sitten odotat eron kanssa siihen asti että tuollainen asunto vapautuu.

Mutta kaikki "mulla on oikeus" ja "olen ansainnut tämän"- setit kannattaa heittää romukoppaan, siinä aiheuttaa vain ylimääräistä kärsimystä itselleen ja muille.

• Tykkää
Reactions: Kurvikissa
[QUOTE="hukassa";29905645]Helsinki ja hinnat yksi syy. Enkä tahdo, että lapset joutuvat taas muuttamaan ja vaihtamaan päiväkotia.
Sekä myös ihan periaatteesta. Jos toinen on se, joka törttöilee ja tuhoaa elämäänsä ja siinä sivussa muiden elämää, niin en tosiaan tahdo, että minä tai lapset joutuu sen takia kärsimään yhtään enempää.[/QUOTE]

Joo ymmärrän periaatteen ja lapsien tilanteen. Ajattelin vain, että eihän päiväkotia välttämättä muuton takia tarvitse vaihtaa. Jos siis tilanne on tosiaan noin sietämätön, niin ei sitä vaihtoehtoa ehkä kannata ylpeyden takia hylätä, vaikka se koville ottaisikin.

Kaunis ajatus juu. Realiteetti ja mitä maailmassa oikeasti tapahtuu tai ei tapahdu on sitten taas ihan toinen stoori.

Tuntematta tilannettanne tarkemmin voin vain suositella, että etsit mieluiten matalimman energian ja helpoimman ratkaisun teitä. Jos se mies ei kerran neuvottelemalla sieltä asunnostasi katoa, niin eipä siinä varmaan mikään lakipaperi sen kummoisemmin auta.

Aikamoista kärsimystä sekä sinulle että lapsille ovat myös nämä oikeussalikoukerot.

Kai se lakipaperi auttaa sen verran että voi vaihtaa lukot ja soittaa poliisit jos mies tulee oven taa möykkäämään?

Mies voi tulla möykkäämään oven taakse joka tapauksesta, tuskin se siitä kiinni on, kumpi saa jäädä asuntoon asumaan. Joten jos helpolla ei löydy uutta asuntoa lähistöltä, niin ettei lapset joudu vaihtamaan päiväkotia yms, niin on todennäköisesti fiksu ratkaisu hakea päätöstä yhteiselämän lopettamisesta samalla kuin avioeroa.

Jos olet tosi pienituloinen, saisit oikeusaputoimistosta apua näiden papereiden laatimiseen. Jos tienaat "liikaa", mutta et kuitankaan niin paljoa että sinulla olisi kivutta varaa maksaa lakimiehelle, niin selviät kyllä myös ominpäin. Suosittelisin, että soitat käräjäoikeuden kansliaan ja kyselet sieltä toimintaohjeita.

Yhteistyössä