Vääntö lapsen kanssa huoneen siivouksesta, kyse ekaluokkalaisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti miettii

Vieras
Lapsella oli yökylässä kaveri eilen.
Tää lapsen kaveri sanoi mun lapselle, että "siivotaan tää huone ennenkun lähdetään ulos" johon mun lapsi sanoi, että "mä siivoon tän sitten yksin kun sä oot lähteny, mennään vaan sinne ulos."

Puutuin asiaan sen verran, et sanoin mun lapselle, että eiks nyt olis mukavampi siivota kun on kaveri, menis nopeemmin ja ei sit tarvis yksin siivota?
Mun lapsi sanoi, et siivoaa yksin kun tää kaveri on lähtenyt.
Tää kaveri kuitenkin sanoi, että siivoaa osan kun kerran on sotkenutkin ja siivosikin.
Munkin lapsi siivoili vähän sinnepäin.

Lapset lähti ulos ja kaveri haettiin sitten ulkoleikeistä kotiin.

Sanoin mun lapselle, et nyt sit siivoat sen huoneesi.
Siitä alkoi hirveä huuto ja meteli et ei hän yksin jaksa ja miks pitää yksin siivota ja miukumauku. Sanoin, että sä itse sanoit näin ja nyt sitten tehdään sen mukaan.

Nyt se karjuu tuolla huoneessaan miten tyhmää on ja äiti on tyhmä ja lelut on tyhmiä ja paiskoo kamojaan paikoilleen.

KYSYMYS: Olisitko itse "pakottanut" lapsen siivoamaan jo sen kaverin kanssa?

Tässä jälkeenpäin vaan mietin et teinkö ns.väärin kun annoin itse valita?

Lapsi sai valita, joten hän saa siivota nyt. Ota jätesäkki esiin ja uhkaa laittaa kaikki lelut sinne. Jos ei siivoa, toteuta uhkaus. Leluja voi pitää viikon pois. Meillä tuo toimii loistavasti. Seuraavalla siivouskerralla ei tarvi, ku mainita sana jätesäkki ja homma pelittää.

[QUOTE="vieras";26168788]Lapsi sai valita, joten hän saa siivota nyt. Ota jätesäkki esiin ja uhkaa laittaa kaikki lelut sinne. Jos ei siivoa, toteuta uhkaus. Leluja voi pitää viikon pois. Meillä tuo toimii loistavasti. Seuraavalla siivouskerralla ei tarvi, ku mainita sana jätesäkki ja homma pelittää.[/QUOTE]

mä oon niin natsi et sanoin, että kun kerta itse tän valinnan teit, niin nyt siivoat ja voit tulla huoneestas kun on siistiä.... :ashamed:

tuo jätesäkkikeino joskus aiemmin ollut meillä käytössä kun lapsi oli pienempi.. ja toimi kyllä :)

Mun mielestä sä teit varsin hyvin selväksi lapsellesi että joko siivoaa kaverin kanssa tai sitten siivoaa myöhemmin yksinänsä. Selkeä valintatilanne - ja nyt sitten moukuaa valinnastaan. Pidä pääsi, ja jos homma ei toimi niin semmonen pikkusievä ultimatum kehiin - joko norkoilet jätesäkin kanssa ovensuussa tai sitten otat etuisuuksia pois; ei pleikka- aikaa esim. tai mistä sitten ikinä nyt onkaan kovasti koukuttunut.

Meillä huoneensiivoamisjoikaaminen on aina niin tuttu ilmiö, mutta aikansa äänijänteitään avattuaan kyllä ryhtyy hommiin, kun tietää ettei oikein vaihtoehtoja ole. Tsemppiä!

Yhteistyössä