vaari ei vastaa puhelimeen, hätä ja huoli :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen koittanut illan aikana tavoitella toisella pulen suomea asuvaa 85v vaariani. Normaalisti hän pitää puhelimen mukana jopa vessassa ja saunassa ja varmistaa aina ettei akku lopu, mutta nyt on puhelin kiinni ja minulla hätä. Vaari asuu yksin, eikä lähistöllä asu sukulaisiakaan, vaarin tuttavia en sen kummemmin tunne. Hänellä on ollut sydämen kanssa ongelmia ja tämänvuoden puolella tehty pallolaajennuskin.

Sanokaa nyt millä minä saan mielenrauhan? Mitä jos jotain on tapahtunut? :'( Mistä mä saan jonkun tarkistamaan että kaikki on ok? Odottelenko nyt kaikessa rauhassa vaan vai soitanko hänen lähisairaalaan tai jonnekin onko hänet viety sinne? Mitäs jos hän ei huomennakaan vastaa puhelimeen, saanko soittaa poliisille että käyvät katsomassa?

Ylireagonko?

Voitko esim. enirosta selvittää naapureiden numeron ja soittaa heille? Mä varmaan tekisin ensin niin. Jos se ei onnistuisi, sitten kyllä soittaisin hätänumeroon viimeistään huomenna, jos en saisi yhteyttä.

Minusta ei ole ylireagointia. Mun mummo kaatui aikanaan pahasti kotonaan. Oli jaksanut raahautua sohvalle, mutta ei enää siitä ylös. Soitettiin ja soitettiin, ei vastausta. Lopulta saatiin naapuri katsomaan ja siellähän mummo makasi.

sisareni kanssa ollaan lähimmät omaiset ja hän asuu vieläkin kauempana. kotihoidon asiakas vaari ei ole, vaan on pärjännyt hyvin itsekseen kotona. tähän asti ainakin.

Kyllä minä voisin soittaa poliisille tuossa tilanteessa. Että kävisivät tarkistamassa, jos tuo ei tosiaan ole hänen tapaista käytöstä. Kannattaa soittaa heti nyt eikä jäädä odottelemaan, jos onkin joku hätätilanne.
Kannattaa myös muuten hommata lähimpien naapureiden tms numerot. Jotta voi heiltä tarvittaessa pyytää että käyvät katsomassa

Soita hätäkeskukseen ja selvitä tilanne. Yhdistävät puhelun suoraan poliisille, joille voit asiasi selvittää ja he käyvät tarkistamassa paikanpäällä tilanteen ja soittavat sinulle.

:hug: asia järjestyy kyllä.

on kai se soitettava sitten.
naapureista minulla ei ole mitään käsitystä. mutta mitäs jos hän onkin johonkin reissuun lähtenyt ja unohtanut laturin kotiin? tai jos ei ole... autonkin mokoma juuri vaihtoi, etten osaa selittää edes hätäkeskuksen porukoille että voiko siitä päätellä mitään onko kotona vai ei jos käyvät kurkkimassa.

Mielestäni et ylireagoi. Mullakin on kokemusta ettei puhelimella saa kiinni ja omainen on saanut halvauksen, eikä ole sen takia pystynyt vastaamaan.

Mitä nopeammin saa apua, niin sen parempaan kuntoon hän selviää.

Nyt on jo myöhäinen ilta, mutta yrittäisin ottaa yhteyttä johonkin, vaikka sitten poliisille, jos vaarisi ei ole kotipalvelun tms asiakas.

[QUOTE="a p";26347464]on kai se soitettava sitten.
naapureista minulla ei ole mitään käsitystä. mutta mitäs jos hän onkin johonkin reissuun lähtenyt ja unohtanut laturin kotiin? tai jos ei ole... autonkin mokoma juuri vaihtoi, etten osaa selittää edes hätäkeskuksen porukoille että voiko siitä päätellä mitään onko kotona vai ei jos käyvät kurkkimassa.[/QUOTE]

Poliisilla on yleisavain tai pyytävät sen taloyhtiöltä jos tarvitsee mennä asuntoon sisään.

Iäkäs ihminen kuitenkin kyseessä. Jos jotain on sattunut, niin mitä nopeammin apu tulee, sen parempi. Jos kaikki on hyvin, niin mikäs sen hienompaa :). Parempi olla liian varovainen kuin liian huoleton...eli soita vaan vaikka 112 ja kerro heille asia.

pystyykö sairaaloista vaikka päivystys antamaan tietoja jos sinne olisi viety? jos koitan soittaa ensin sinne? kun tuo puhelin on todella pois päältä, niin ajattelin että sairaalassaolo olisi sille hyvä syy. muuten voisi ehkä hälyttääkin ilman vastausta..

[QUOTE="a p";26347574]pystyykö sairaaloista vaikka päivystys antamaan tietoja jos sinne olisi viety? jos koitan soittaa ensin sinne? kun tuo puhelin on todella pois päältä, niin ajattelin että sairaalassaolo olisi sille hyvä syy. muuten voisi ehkä hälyttääkin ilman vastausta..[/QUOTE]

No jos on viety,eikö teille olisi ilmoitettu, jos olette siaksi kanssa lähimpiä?

Ehdottomasti soita hätäkeskukseen (112) ja kerro tilanne sinne, ei missään tapauksessa ole ylireagointia! Voi olla, että iäkäs vaarisi on vaikka kaatunut eikä pääse ylös.. Siispä ensiarvoisen tärkeää on, että soitat ihan heti nyt etkä jää huomiseen odottelemaan.

Tsemppiä!

No soita nyt jonnekin, kuhan soita ja selvität vielä tämän illan aikana missä vaari on.
Mun ukkini löytyi kotoaan, omassa ulosteessaan makaamasta. Oli saanut jonkin kohtauksen, vajaa vuorokausi aikaa kun joku viimeksi oli ollut yhteyksissä. Sillä oli vieläpä se turvaranneke, muttei ollut sitten sitä laittanut käteen.

Yhteistyössä