Hae Anna.fi-sivustolta

vaatesuunnittelija?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä dreamer, 03.10.2006.

1. dreamer Vierailija

Miten voisin opiskella vaatesuunnittelijaksi?
    Täytyykö vaatesuunnittelijan osata itse myös tehdä ne vaatteet, vai riittääkö vain se suunnittelu?
    Entäs stylisti?
    Tyyliäni kehutaan aina, ja olen aina rakastanut vaatteiden suunnittelua! Mitä muita mahdollisuuksia olisi? Ompelu taidoni ovat aika kehnot..
    Minulla on jo hyvä ammatti, mutta se ei ole unelmaani..Kerran täällä vaan eletään, tahtoisin tehdä sellasta työtä jossa viihdyn..
    Muita ehdotuksia?
    Olen jo 27 vuotias :)

2. taikuri Vierailija

Taikissa on vaatesuunnittelun kokein opetus Suomessa.¨
    Täältä löydät tarkimmat tiedot: http://www.uiah.fi/department.asp?path=1,1449,2652

3. artenomi Vierailija

Älä Älä!!!
    Harrasta vaatesuunnittelua ja opettele valmistamaan kunnolla vaatteet myös, se on perusasia. Ja mihinkähän ihmeeseen ajattelit töihin mennä? Meikäläisiä on jo täällä Suomenmaassa ihan perkeleesti valmistuneita, ja minimaallinen prosentti pääsee tekemään vaatesuunnittelijan töitä koskaan elämässään.
    Helposti se on jotakin sisäänoston, myynnin, markkinoinnin, työnjohdon, tai sen auvoisen yrittäjyyden alueella se työ.

Toki voit Taikkiin hakea, jos olet lahjakas, voit vaikka päästäkin. Itse luot sitten oman urasi, ei ole juurikaan mitään valmista kuviota mihin hypätä valmistumisen jälkeen. Harkitse tarkkaan, kannattaako tätä kivistä polkua valita. Kilpailu kovaa, usko itseen pitää olla vahva, mutta realistinen, vaaditaan henkistä kanttia tosi paljon seistä omien ideoidensa ja malliensa takana. Todellinen työ ei ole piirustelua ja istuskelua, vaan nopeatahtista monen osa- alueen hallitsemista yhtäaikaa. Ainainen kiire. Stressinsietokyky pitää olla korkealla. :eek:D

Itselläni ei ole oikeastaan jäänyt oikeita työpaikkoja paljon käteen pidemmäksi aikaa, projekteja, tms. aina olen vähän tyhjän päällä, elän puoli vuotta kerrallaan. Todelliseksi työllistäjäksi jää käteen aina lopulta se oma firma, itse valmistaminen ja itse myyminen, mikä on ihan tappotahtia, teen niin kauan kuin jaksan.... Juuri nyt kerään itseäni iskukuntoon joulusesonkia varten, ja hirveällä hössöllä valmistan tavaraa myyntiin. Sitten tili tyhjäksi, kun maksetaan kaikki myyntipaikkojen varausmaksut. että näin.

4. vappumoonika Vierailija

Kyllä täytyy osata itse ommella vaatteita. Jos aloittaa opiskelun osaamatta mitään, voi alku olla aika hankalaa kun pitäisi osata tehdä vaativia ompelutöitä jotka on ensin suunnitellut.

Taideteollinen korkeakoulu on alan ykköspaikka Suomessa. Ammattikorkeakoulupuolella tunnettuja ovat Lahden Muotoiluinstituutti ja Hämeen ammattikorkeakoulun Wetterhoff. Ympäri maata löytyy muitakin amkeja.

Itse opiskelin vuoden Wetterhoffilla kunnes vaihdoin alaa.

5. mene Vierailija

Tampereelle opiskelemaan. Siellä käy yks tuttu.

6. Vanamo Vierailija

Itse olen valmistunut Wetterhoffilta tekstiilialan artenomiksi, ja voin suositella kyseistä oppilaitosta kaikille suunnittelusta ja valmistuksesta kiinnostuneille. Tekstiilin lisäksi suuntautumisvaihtoehtoja on vaatetus, neule ja nahka, lasi ja keramiikka sekä jalkine.

7. artenomi Vierailija

No... miten olette työllistyneet? Ja koska valmistuneet?

8. eppunen Vierailija

Minä työskentelen Kansallisteatterissa puvustajana.

9. artenomi Vierailija

10. Ü Vierailija

Mä perustin oman firman. Korjaa ja teen juhlapukuja. Hyvin menee. Teen vanhojenpäiville niitä mm.

11. vierailija Vierailija

Itse voi opiskella oikeasti ihan kaiken. Jos olet tarpeeksi lahjakas - menestyt - olit sitten käynyt kouluja tai et. Vaatteiden suunnittelu ja uusien ideoiden kehittäminen ei vaadi kummoisia ompelutaitoja. Suunnitelijan ei kuuluisikaan itse tehdä vaatteitaan. Sitä vartenhan ovat ompelijat olemassa. Raaka ompelutyö ei tee muuta kuin tappaa suunnittelijan luovuuden.

12. artenomi Vierailija

vierailijalle:
    Kovin on rohkeat ajatukset ja neuvot sulla.
    Kyllä niitä hyviä ompelutaitoja tarvitaan, vaikka menestyisikin, koska jokainen menestyjäkin on jostain aloittanut ensin, eli varmasti ihan itse KAAVOITTAMALLA, KUOSITTELEMALLA, tms niitä omia hienoja suunnitelmiaan alussa. Menestyksen tultua voi sitten olla varaa pistää muut ompelemaan.
    Ei hyväksi suunnittelijaksi voi tulla osaamatta ja ymmärtämättä materiaaleista ja niiden käyttäytymisestä.
    LAHJAKAS ei ole pelkästään hyvä piirtäjä näillä meidän aloilla. Tietenkään suunnittelijan ei "kuuluisi" itse toteuttaa tuotoksiaan, mutta harvemminpa sellaiseen on mahdollisuutta. Tai lähinnä niin pitkälle, että pelkästään piirtelet, vankka osa ammattitaitoa on osata valita oikeanlaiset matskut ideaansa. Muuten se idea ei kanna. Kun ompelija osaa nimittäin ihan ommella, eikä nää suunnittelijan pään sisään välttämättä sitä huikeaa mielikuvaa.

13. Elli Vierailija

Itse valmistuin vuosi sitten muotoilijaksi/vaatesuunnittelijaksi AMK:sta. Huonolle näyttää työtilanne. Portfoliota hion ja toivon että löytyisi edes hommaa johon tarvittaisiin visuaalista silmää. Pelkästä suunnittelutyöstä en viitsi edes unelmoida. Pitäs tuntea alan vaikuttajia ym.
    Ulkomailtakin on oppia käyty hakemassa, mutta tässä vaiheessa kun todellisuus iskee silmille, kadun ammatin valintaani. Toki ala kiinnostaa, mutta kun eläminen ei ole ilmaista.

Ja kommentti Vierailijalle; Ilman ompelutaitoa ja kehon kolmiulotteisuuden tajua, ei pärjää kukaan!! Tuntuma materiaaleihin ja niiden käyttäytymiseen pysyy yllä ainoastaan ompelemalla.
    Ehkä kun on kyse huippudesigner:sta, on koko tuotantoprosessi jo niin hiottua, voi suunnittelu onnistua pelkkiä luonnoksia tekemällä.

Ja kannattaa muistaa että hyvä suunnittelija ei ole sama asia, kuin hyvä kuvittaja tai piirtäjä!!
    Suunnittelu ja luovuus on ennen kaikkea kovaa työtä ja ongelmanratkaisua, eikä boheemista diivailua.
    Vai onko sinulla antaa esimerkki, hyvä Vierailija?

14. artenomi Vierailija

hyvä hyvä hyvä hyvä!!!

Juurikin näin! Ihmisillä on harhakuvitelmia meidän alasta, että se olisi jotenkin helppoa ja hienoa ja elitististä. Että "saa tehdä mitä haluaa". Raha tulee yleensä juurikin niistä asioista, joissa EI saa tehdä mitä haluaa. Homma on asiakkaan toiveiden toteuttamista, oli se sitten yksityinen ihminen tai toinen yritys.

Toki omia suunnittelijan kykyjä pääsee käyttämään, mutta todelliset taidot nähdään siinä, miten tekee muille tyylillisesti asiakkaan näköisiä asioita, mahdollisesti paljonkin joskus vastoin omia makumieltymyksiä, se on ammattitaitoa.

Ja sitten se tärkeä, eli asiakaspsykologia, miten suostuttelet tyylikkäästi asiakkaan luopumaan esim. vartalotyyppiinsä täysin sopimattomasta pukumallista ja ehdottelet jotakin muuta tilalle.... yms tällaista.

Näyttelyitä pitämällä voi sitten hulluja ideoitaan tuoda esille. Tämä ala ei ole laiskan hommaa lain, mikäs se pariskunta nyt taas olikaan, jotka joku aika sitten saivat jonnekin oven rakoon mallistoaan, niin ihan itse yötä myöten näytökseen ompelivat disaininsa haastattelun mukaan, esimerkiksi.

Työpäivät venyvät taatusti pitkiksi ja rahaa revitään irti, mistä saadaan. Itse olen aina tehnyt lisänä ohjaus- tai opetustöitä, että työhuoneen vuokra tulee maksettua, heh heh. Aina tuntuu myös siltä, että vuorokaudessa ei ole riitävästi tunteja, että pystyisi riittävästi tekemään töitä, että jotain jäisi käteenkin.

Harva luova ihminen pystyy olemaan ekoni- nero talousasioissa, logistiikassa, osto-myyntitehtävissä, niitä kaikkia taitoja, eli yritysjohtajan taitoja tarvitaan, jos aikoo itse vaan "piirrellä" :OD ja teetättää työn muilla. Se on pienelle yrittäjälle myöskin kallista. Jos itse tekee osan hommista, näin itselle myös jää palkka siitä.

Hyvien ja taitavien ja itseajattelevien ompelijoiden löytäminen ei myöskään ole ollut helppoa, tiedän kokemuksesta. Hyvät ei halua lähteä myöskään aloitteleviin pilottihankkeisiin mukaan välttämättä, vaan haluavat varmat tulot joka kuukaudelle.

Ja sitten siis se työnantajan vastuu siinä. Eli kyllä nyt mennään mehtään kovaa, noomina olo on kovaa tänäpäivänä, niin kadun minäkin alavalintaani, mutta vaikea vaihtaa tai keksiä enää mitään muuta, kun tässä on puurrettu 15 vuotta.

15. Sari Vierailija

Itse en ole suunnittelija, ihan toisen alan ihminen, mutta olen aina hiljaa mielessäni epäillyt että ei se vaatesuunnittelu toimi niinkuin kauniissa ja rohkeissa. Eric tai Ridge piirtävät muutaman viivan paperille, ja hypistelevät jotain kangaspalaa nähdäkseen kuinka se laskostuu. Ja taas kansa pyörtyy ihastuksesta ja mennään lounaalle pintapaikkaan keskustelemaan siitä mitä joku toinen on sanonut tai tehnyt tai jättänyt tekemättä.

Järkyttävää huomata, että on olemassa ihmisiä jotka ihan oikeasti uskovat että suunnittelijan ei tarvitse osata ommella.

16. :) Vierailija

Olen miettinyt vaatesuunnittelijan uraa, olen kylläkin vasta 14 vuotias. Kannattaisiko minun sitten vuoden päästä yrittää päästä johonkin kouluun siis tämmöiseen missä opiskellaan niitä ompelu taitoja yms.. siis että minusta tulisi vaatesuunnittelija. Vai ottaisinko toisen vaihtoehtoni eli menisin johokin toimistoon töihin tms.. Mikä olisi tulevaisuuden kannalta parempi ammatti, jos haluaa perustaa perheen :)) Ja jos voisitte niin kertoisitte vaatesunnittelijan hyviä puolia.

17. tyttö. Vierailija

hei hymynaama !
    haluaisin vaatesuunnittelijaksi ja otin juuri sen kakkosvaihtoehdon ja opiskelen kolmatta vuotta kauppiksessa super tylsää toimistokamaluutta ja harmittaa pikkuisen etten heti mennyt vaatetusalalle koska nyt minulla olisi jo ne pukuompelijan taidot hallussa. joten jos sinulta kiinnostusta vaan löytyy niin suosittelen miettimään tarkkaan että aloittaako ne ompeluharjoittelut nyt vai sitten myöhemmin :)

18. . Vierailija

Okei. En ole kovin hyvä ompelemaan, mutta ajattelin että siellähän varmaan oppii kaikki ompelujutut yms.
    Niin siis suosittelisitkö sinä "tyttö" mielummin vaatesuunnitelijan uraa vai jotain toimisto juttua :)

19. :) Vierailija

Oho, piti laittaa nimimerkiksi :)

20. alalla oleva Vierailija

Vaatesuunnittelu on aika epävarma ala hankkia itselleen elanto, joten jos et ole aivan huippulahjakas ja todella ahkera ja sinulla ei ole rautainen stressinsietokyky, harkitsisin jotain varmempaa leipäpuuta itselleni. Esim. amk:ssa opiskelleista vaate- ja tekstiilialan ihmisistä aika harva tekee koulutusta vastaavaa työtään, suurin osa on vaihtanut alaa jotta selviäisivät normaaleista elinkustannuksista.

21. artenomi Vierailija

Jep,
    siis korkeintaan nyt nuorena ihmisenä sillä tavalla ehkä vielä kannattaa tehdä, että toisena tutkintona on joku vaatetus tai ylipäätään kulttuurialan tutkinto ja sitten hankit vielä toisen tutkinnon jostain vaikkapa kaupan alalta tai sosiaalipuolelta, joten näin voit sitten vielä työllistyäkin.
    Että jos unohdetaan se "suunnittelija"- unelma. Ja hankit perustaidot vaatteen ompelusta, kaavottamisesta ja muusta tärkeästä, niin pystyt näin tekemään ja suunnittelemaan. Mutta ehdotan jatko- opinnoiksi jotain "järkevää", voit sitten yhdistää työnhaussasi näitä kahta asiaa tai tehdä erikseen.

Aika moni kollega on päätynyt ohjaajaksi jonnekin työpajaan, kehitysvammaiset, vanhukset, erityisnuoret, yms. Tai kaupanalan lisäkoulutuksella leikkaamaan kangasta kangaskauppaan tai vaatetusliikkeeseen myymään vaatteita. Tai kansalaisopistoon kurssiopeks. Että ei niissä töissä pääse kovin paljoa mitään suunnittelua harrastamaan, eikä ammattitaitoaan vaatesuunnittelun osalta käyttämään.

Itse olen tekstiilisuunnittelijana pärjännyt jotenkuten siksi myöskin, että olen opetellut ja laajentanut osaamistani moneen tekniikkaan, kaiken uuden ja erilaisen olen yrittänyt imeä itseeni, myös askartelun puolelta jne. Oma työkokemukseni on aika ohjaus ja opetuspainotteinen. Mutta niillä hommilla on rahotettu sitten oman malliston tekoa ja myyntiä.
    Mieti mikä sinua kiinnostaa eniten.
    Ja näin myöskin korkean palkkatason voi sit unohtaa, jos tälle linjalle lähdet.

22. :) Vierailija

Aijaa, onneksi on vielä vuosi aikaa miettiä :)

23. savvy Vierailija

itse olen myös vasta 14- vuotias. olen ajatellut vaatesuunnittelijan tai valokuvaajan uraa itselleni. rakastan käsitöitä (koulussa käsityön numeroni 9) ja rakastan vaatteiden suunnittelua paperille, lisäksi pidän valokuvaamisesta. olen suunnitellut että tahtoisin valokuvaajaksi tai vaatesuunnittelijaksi. kummassa työssä olisi parempi mahdollisuus menestyä?
    kummatkin mahtavat olla melko niukkapalkkaisia töitä?

24. artenomi Vierailija

Ehdotan mieluummin tuota kuva- asiaa, vaikkapa vähän laajemmin ajateltuna, että jotain mediapuolen opintoja vaikka. Kaikenlaisesta kuvankäsittelytaidoista on tänä päivänä hyötyä, vaikka esim medianomeja on jo liikaa koulutettu. Siis valo/elokyvaus yhdistettynä kuvankäsittelytaitoihin ja laajalti kannattaa opetella erilaisia ohjelmia käyttämään.
    Itse olen tarvinnut tekstiilisuunnittelijana grafiikka- ohjelmien osaamista ja tarvetta olisi osata joku 3D- cad ohjelma, esim arkkitehtien ja sisustusarkkitehtien käyttämä Arci- cad- ohjelma, työn alla.......
    Valokuvaajan ammatti on yrittäjänä toimimista. Mitä kuvaisit? Leipä taitaa tulla hääkuvista ja vauvakuvista ja sen sellaisesta. Mainoskuvaukset on yksi erityisalue- alue.
    Tutkikaa taiteen- ja viestinnän oppilaitosten sivuja ja linjoja sekä Taikin.
    Vaatesuunnittelijaksi ei niin vaan "tulla", vaatii pitkän tien ja vuosien ahertamisen ja vain harvalla onnea riittää "oikeisiin vaatesuunnittelijan töihin" tai vaikkapa teatterin puvustajaksi tms. Helposti päätyy loppupelissä vaatekaupan myyjäksi, ellei pistä omaa firmaa pystyyn, jolloin saat mitä tilaat...

25. :)) Vierailija

Jos voi kysyä niin mitä tarkoittaa mediapuolen opinto?? Tai mihin siellä opiskellaan.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri