Hae Anna.fi-sivustolta

vaatesuunnittelija?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä dreamer, 03.10.2006.

1. Recaka Vierailija

joo hakusessa olis joku joka osais suunnitella/tehä vaatteita. Alussa muutamia, mutta myöhemmin täyspäiväsesti. yhteydenotot rec.aka@hotmail.com

2. 13.v. Vierailija

Moi. mä oon jo pikku tytöstä suunnitellu ja tehny vaatteita. mulla on 9 kässä ja kuvis. ajattelin että onko 13 vuotiaille mitään koulutusta,se ois mahtavaa. Mulla on ainakin 12 vihkoa täynnä mun suunnittelemia vaatteita ja pakko tehä lisää. Mulla on myös kaappi täynnä mun tekemiä vaatteita, pienenä ja isona kokona. aattelin kaverin kaa että me tehtäis yhessä oma firma, mutta kyllä mä teen sen ite. Mulla on firmallekin keksitty jo oma nimi se on JanJet.

3. AnnaManna87 Vierailija

Tässä luettuani näitä keskusteluja olen tullut siihen tulokseen, että kannattaa suunnittelun lisäksi osata se käytännön puoli myös, eli ompelu. Itse olen opiskellut naistenvaateompelua Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa, jossa perusteellisesti mennään läpi suunnittelu, kaavoitus, kuosittelu ja valmistus eri vartalotyypeille, pääpaino ei ehkä niinkään suunnittelussa. Opetus on tasokasta ja asiat neuvotaan niin että kaikki ymmärtää.
    Vaatteen rakenteen ja materiaalin ymmärtäminen auttaa mielestäni huikeasti myös suunnittelussa, sillä silloin osaa varmasti paremmin suunnitella kaupallisia ja myyviä tuotteita, kun ymmärtää mitä materiaaleja ja malleja kannattaa käyttää. Sellasia ihme hökötyksiä mitä näkee tuolla rapakon takana catwalkeilla, mikkä on tehty ties mistä silkkihapsuista ja peltipurkeista, ja joita kukaan ei koskaan käytä, pääsee suunnittelemaan varmaan vaan unissaan, ainakin tässä maassa. Ja koko ajan pitää miettiä, että mikä myy, se vaan on tosiasia. Että pitää mielestäni osata suunnitella muutakin kuin jotain mielikuvitusvaatteita :D
    Itse olen hyvin tyytyväinen saamiini ompeluvalmiuksiin ja uskon todella että niistä on hyötyä vielä myöhemmin. Vaatesuunnitteluun ajattelin tässä vielä hakea, mutta jos ei ura urkene, niin ainahan minulla on ompelijan ammatti ammattikoulusta. Tänä päivänä tuntuu, että pitäsi olla joku sata tutkintoa ja monta osaamisaluetta, niin että kannattaa kaiketi imeä kaikkea mahdollista tietoa ja taitoa itseensä kuin sieni, koskaan ei tiedä mikä osaaminen onkin se ratkaiseva tekijä, että pääsee töihin tai toteuttamaan unelmaansa.
    Varmasti myös jonkinlainen kaupallinen koulutus on hyväksi, jos aikoo pistää pystyyn oman firman tai myydä omia tuotteita. Tästä kysynkin, että onko jollain kokemusta tai onko kokenut hyödylliseksi vaatetusalalla myös jonkun kaupallisen koulutuksen? Ja jos on, niin minkä koulutuksen? Kartoitan tässä tulevaisuudensuunnitelmiani ja vaikka haaveenani on vaatesuunnittelu, tiedän, ettei piirustusvihkoon tuherretut kuvat riitä. Niitä pitää myös osata markkinoida. Ja sen haluaisin oppia :D Näitä keskusteluja lukiessani näyttää siltä että ala on aika kivinen ja raskas, ja haluaisin mahdollisimman hyvät valmiudet pärjätä tällä alalla, koska mikään muu ala itselleni ei tule kysymykseenkään. Siis läpi harmaan kiven!
    Tässä mun mielipiteeni ja jos jollain on jotain neuvoa tms. niin laittakaa tulemaan! Kiva lukea ihmisten ajatuksia asiasta.

4. miro holm Vierailija

5. Jasmine Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Itse valmistuin joulukuussa 2004 lähihoitajaksi. Ammatinvaihto on ollut aktiivisesti mielessä n. vajaa 2 vuotta mutta sitä ennen jo olen aina aika ajoin miettinyt alanvaihtoa.

Markkinointi ja vaatetuspuoli kiinnostavat kovasti (etenkin tuo vaatetuspuoli). Nyt sitten muutama viikko sitten aloitinkin iltaopiskelut merkonomiksi, mutta olen huomannut, että yllättävän raskailta tuntuu nuo iltaopislelut. =/ Haluisin ihan kokopäivä opiskelijaksi.

Mieheni kanssa meillä on jo oma talo mutta opiskeluhalu on niin kova, että ainakin haen nyt yhteishauissa kouluihin. On ollut mielessä, että hakisin myös vaatetuspuolen kouluihin, vaikka olen myös miettinyt tuota työllistymistäkin. =( Monet tuttuni ovat sanoneet, että kannattaa valita tuo merkonomi koulutus, on varmempi ala, kuin taiteellinen ala. =/ Ikää on 23-vuotta.

6. Jos tätä lukee pk-seudulla joku turkiksen muokkaustaitoinen (haluaisin krimiturkista keepin) niin, jätä hinta-arviosi ja yhteystietosi...

Ompelija-suunnittelijoita tuntuu olevan mahdoton löytää !

7. -sd Vierailija

ens syksynä pitäis valita meneekö amikseen vai lukioon. haluaisin vaatetusalalle ja olen hyvä ompelemaan sekä suunnittelemaan. vaikka itse sanonkin. mutta epäilyttää pystyykö itsensä elättää. tahtoa ja sisua löytyy. ulkomaille haluain lähtee mutta tuskimpa töitä löytyy.olen miettinyt että elokuviin vaatesuunnittelijaksi tai ihan ohjelmiin...onko kukaan?=)

8. artenomi Vierailija

Molempi parempi. Kumpikin reitti voi johtaa samaan lopputulokseen, lukion jälkeen voit hakea suoraan alan amk- koulutukseen tai Taikiin. Pelkällä amiksen vaatetuslinjalla ei vielä pitkälle pötkitä, mutta on hyvä pohjakoulutus, sen jälkeen tarvitset korkeakouluopintoja päälle. Kaikki on elämässä mahdollista, kun tarpeeksi haluaa, mutta on myös pitkä ja raskas tie tuohon päämäärään.
    Ala ei ole helppo, työtä ei löydy tuosta vaan ja ammattitaidon eteen joutuu tekemään todella töitä, kilpailu kovaa. Ulkomaille lähtö on varteenotettava vaihtoehto, Suomessa kapeammat mahikset, kova kisa vähistä työpaikoista.
    Toki ala on antoisa ja innostava, kun sitä rakastaa.

9. Vaatesuunnittelija! Vierailija

Hyvä lukija! Olen vaatesuunnittelija ja se on intohimoni. Intohimosta voi ja PYSTYY tienaamaan elantonsa jos todella sitä vain haluaa. Ryhdy yrittäjäksi. Suurin osa alan valittajista työskentelevät massafirmassa, jossa mahdollisuus edetä korkeammalle uralla on huono. Yleensäkin olen huomannut, että aina kun joku kysyy mieltymyksensä "kannattavauutta" niin kukaan ei kerro positiivista. Ensimmäiset vastaukset ovat tyyliin: "Muista työnantajan velvollisuudet, työllistyminen on huono.." En tiedä onko se kateutta toisen intohimoa kohtaan vai mitä? Itse olen käynyt Tradenomi koulun ja siirryin pankkiin töihin. Työn aikana perustin yrityksen. Olen aina piirtänyt ja suunnitellut omissa oloissani vaatteita, huonekaluja ja jopa taloja. Päätin kumota kaikki negatiiviset "valmistelut", nyt sitä ollaan vaatesuunnittelijana, yrittäjänä. Normaalivaatteita suurempien yritysten massatuotantoon ja yksityisille "suurituottoisempia" tilaustöitä. Yritykseni liikevaihto on reilut 220 000€ ja lukion keskiarvo oli tosiaan 6,6.

10. Samaa harkitseva Vierailija

Ihana vastaus Vaatesuunnittelijalta! Itsekin olen miettinyt samaa ja taustakin on samanlainen.

Niinhän se todellakin on näissä vaatesuunnitteluhommissa, että pitää jo alunperin ottaa huomioon, että todennäköisin tapa työllistää itsensä on yrittäjyys. Pätee myös moniin muihin taidealan hommiin.

11. uteliaaana kysyn: Vierailija

moniko teistä on hakenut siihen vaatesuunnittelukisan suomalaiseen tv-ohjelmaan?

12. nappiC Vierailija

juu eli mä oon 14-vuotias ja kiinnostunut kanssa valokuvauksesta ja vaatesuunnittelusta , mutta nyt kun luin näitä vastauksia niin aloin vähän miettimään että kannattaako sittenkään opiskella vaatesuunnittelijaksi. valokuvauksessa muo kiinnostaisi valokuvata kuvia aikakausilehtiin eli sellaisiin mitkä on suosittuja ja jotka tulee myytyä, tai sitten mainoksiin (mainostauluihin,tv:seen joku mainos yms.) kumpi olisi järkevää ? vaatesuunnittelussa haluaisin tehdä sen että perustaisin oman yrityksen ja siellä rupeaisin myymään vaatteita ;)

olen jo piirtänyt 200 erillaista vaatetta ja kiinnostuin vaatesuunnittelusta 3.luokalla
    osaan ottaa aika kauniita kuvia ,esim maisema kuvia,esine kuvia ja ihmiskuvia. samoin myös luontokuvia.

voisin ruveta opiskelemaan kun tää ylä-aste loppuu nii sit jompaa kumpaa noista mut mieluummin hankin kunnon ammatin kun menen mihinkään kassalle töihin.

13. <<>> Vierailija

Olen tässä mietiskellyt, että voiko opiskella sekä vaate-, että myös sisustussuunnittelijaksi yhtä aikaa, jos aloja voi opiskella samassa koulussa, sillä en tahtoisi opiskella koko elämääni??

14. <<>> Vierailija

niin kävihän tuossa mielessä myös valokuvaus ja kaluste suunnittelu...
    jos jollakin on kokemusta näistä aloista voisiko kertoa palkasta ja paikan saannista.

15. Jos aikoo muotisuunnittelijaksi, niin täytyykö vaate jonka suunnittelee tehdä itse?
    .
    .
    Mitä kieliä muotisuunnittelijana tarvitsee?
    Mitkä kielet olisivat hyvät osata, muotisuunnittelijana?

16. hille2 Vierailija

Kalustesuunnittelijaksi voi käsittääkseni opiskella TAIKssa eli tulevassa Aalto-yliopistossa. MYös Lahden muotoiluinstituutti kannattaa tsekata sekä kalustesuunnittelun että valokuvauksen opintojen kannalta.

Palkka voi olla mitä vaan muutaman huntin ja kymppitonnien väliltä, riippuen, miten menestykselliseksi ja huippupalkituksi tulee. Vrt. Alvar Aallon suunnittelemat huonekalut.

17. hille2 Vierailija

Ei enää ammattimuotisuunnittelijana tehdä itse vaatteita, mutta alalle opiskeltaessa kylläkin. Mitä enemmän olet tehnyt itse, sen enemmän tajuat suunnittelustakin.

Alan virtausten vuoksi ainakin englantia, ja ranskasta tai italian kielestä lienee myös hyötyä.

18. bluebell Vierailija

olen 14-vuotias ja haaveilen vaatesuunnittelijan urasta. rakastan vaatteiden suunnittelua ja käsityö numeroni koulussa on 9. On se vaan kivaa, kun kaikki näkevät vain alan huonot puolet ja jankuttavat miten ei ole töitä. Jos minusta tulee vaatesuunnittelija, en jää enää Suomeen, vaan lähden Pariisiin. En voisi kuvitella mitään muuta. Jos palkka on huono tai on haastavaa, voin lohduttautua yhdellä asialla; saan silti elää unelmaani.

19. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Pääsin juuri kouluun linjana vaatetusalan pt.
    Luovuus on vahvin puoleni ja sehän näkyi todistuksessakin.
    Tänä päivänä kun ei mistään tunnu saavan itsensä näköisiä ja varsinkaan kestäviä vaatteita, tarvii osata tehdä itse. Vaikkei sitten työllistyisi tälle alalle koulun jälkeen, voi itselleen ja tutuilleen tehdä taskurahaa vastaan pieniä töitä :)

20. jonn^-_- Vierailija

mä rakastan suunnitella vaatteit en itse asias haluis tehä muuta oon ajatellu et sit kun tulee tarpeeks ikää ja rahaa sattuu löytyy ni ajattelin et vois muuttaa Yhdysvaltoihin ja mennä opiskelee Fashion Institute of Design & Merchandising (Fidm)- nimiseen kouluun.

21. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Ensimmäinen viikko takana tekstiili- ja vaatetusalalla. On opittu työergonomia, ompelukoneen käyttö, langoitus, lankojen säädöt, saumurilla ajaminen ja tutustuttu puuvillakankaisiin.
    Ensimmäisen harjoitustyön saumaus ollaan aloitettu myös.
    Ihan alusta ollaan lähdetty niin, että tärkeimmät perusasiat menee perille ensin.
    On todella mielenkiintoista ja kivaa, kun saa tekemällä oppia.

22. harrastus Vierailija

Olen vasta 13 vuotias, mutta tykkään suunnitella vaatteita. Minua on kehuttu paljon
    niin ajattelin alkaa harrastaa vaatteidensuunnittelua, olisiko jotain vinkkejä missä ja miten sitä voisi harrastaa itsenäisesti tai jossain piirissä/seurassa.

Olen omasta mielestäni ihan hyvä ompelemaan, käyttämään ompelukonetta jne. Riittääkö se?
    Olen jo suunitellutkin vihkoon jotain vaatteita mutta en ole pääsyt toteuttamaan niitä.
    Pehmoleluille olen jotain pientä ommellut mutta vaikeaa se on ollut.

Itse tiedän, jos innostun todella jostain niin saan sen valmiiksi hyvin tai hyvin huonosti :)
    Eli kestäisin sillä alalla niin kauan kunhan ei hermot mene.

Vinkkejä otan mieluusti vastaan!

23. harrastus Vierailija

PS. Olen nyt tällä hetkellä perehtynyt juhla/tanssiasuihin. Pitkät eleganttiset onnistuvat
    mutta lyhyet mekot, niiden ääressä täytyy istua pari varttia :)

24. haaveilija Vierailija

En oo ennen kirjoittanut tänne mitää, mut oon pitkää lukenu kaikkii juttui täällä. On todella koomista että sä oot ku lukisin omaa kirjotusta, sillä mä oon 14 vuotias (kuukauden pääst 15) ja unelmoin omasta vaatemerkistä ja pariisiin muuttamisesta. Itse en oo vielä päässy kunnolla kokeilemaan vaatteiden toteuttamista paitsi koulun käsityö tunneilla. Mulla on valinnainen kässä ja se on ollu mulla aina 10. rakastan muotia ja kaikkea siihen liittyvää. Ompeleminen ei ole minulle ongelma sillä korjailen ja kavennan vatteitani täällä kotonaki. Haluaisin jo päästä lukioon ja sen jälkeen toteuttamaan unelmaani. Olen jo käynyt pariisissa kerran ja se on hienoin kaupunki, minkä olen eläessäni nähnyt. Unelmoin myös tapaavani isojen yritysten johtajia ja huippusuunnittelijoita. Olisi myös ihanaa järjestää oma "run way show" new yorkissa. Siellä käyminenkin on jo iso pala unelmaani. Uskon että unelmista pitää pitää kiinni ja niin mä aion myös tehdä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri