Hae Anna.fi-sivustolta

vaatesuunnittelija?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä dreamer, 03.10.2006.

1. haaveilija Vierailija

En oo ennen kirjoittanut tänne mitää, mut oon pitkää lukenu kaikkii juttui täällä. On todella koomista että sä oot ku lukisin omaa kirjotusta, sillä mä oon 14 vuotias (kuukauden pääst 15) ja unelmoin omasta vaatemerkistä ja pariisiin muuttamisesta. Itse en oo vielä päässy kunnolla kokeilemaan vaatteiden toteuttamista paitsi koulun käsityö tunneilla. Mulla on valinnainen kässä ja se on ollu mulla aina 10. rakastan muotia ja kaikkea siihen liittyvää. Ompeleminen ei ole minulle ongelma sillä korjailen ja kavennan vatteitani täällä kotonaki. Haluaisin jo päästä lukioon ja sen jälkeen toteuttamaan unelmaani. Olen jo käynyt pariisissa kerran ja se on hienoin kaupunki, minkä olen eläessäni nähnyt. Unelmoin myös tapaavani isojen yritysten johtajia ja huippusuunnittelijoita. Olisi myös ihanaa järjestää oma "run way show" new yorkissa. Siellä käyminenkin on jo iso pala unelmaani. Uskon että unelmista pitää pitää kiinni ja niin mä aion myös tehdä.

2. haaveilija Vierailija

En oo ennen kirjoittanut tänne mitää, mut oon pitkää lukenu kaikkii juttui täällä. On todella koomista että sä oot ku lukisin omaa kirjotusta, sillä mä oon 14 vuotias (kuukauden pääst 15) ja unelmoin omasta vaatemerkistä ja pariisiin muuttamisesta. Itse en oo vielä päässy kunnolla kokeilemaan vaatteiden toteuttamista paitsi koulun käsityö tunneilla. Mulla on valinnainen kässä ja se on ollu mulla aina 10. rakastan muotia ja kaikkea siihen liittyvää. Ompeleminen ei ole minulle ongelma sillä korjailen ja kavennan vatteitani täällä kotonaki. Haluaisin jo päästä lukioon ja sen jälkeen toteuttamaan unelmaani. Olen jo käynyt pariisissa kerran ja se on hienoin kaupunki, minkä olen eläessäni nähnyt. Unelmoin myös tapaavani isojen yritysten johtajia ja huippusuunnittelijoita. Olisi myös ihanaa järjestää oma "run way show" new yorkissa. Siellä käyminenkin on jo iso pala unelmaani. Uskon että unelmista pitää pitää kiinni ja niin mä aion myös tehdä.

3. Ga Vierailija

Se todellakin riippuu ihan sinusta itsestäsi haluatko tätä ja onko sinulla todella palava halu ja into jopa niinä päivinä kun et ole parhaimmillasi. Ja jos satut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan..

Esim, minä itse en ole opiskellut alaa ollenkaan ja ei ollut aikomusta opiskellakkaan. Olen tällä hetkellä saksassa ja tutustuin kaveriin joka tuntee lontoossa muotialan nimiä. Kyseinen kaverini sanoi minulle että luonnostele jne kaikki kansioiden väliin ja tule sitten lontooseen ja käydään näytillä yhdessä.

(juureni muotiin ja vaatteisiin siis alkoi 5vuotiaana äitini kautta. Pienestä pitäen olen katsonut pikkupoikana kuin äitini ompeli eri materiaaleja (ilta ja hääpukuja ystävilleen ja sukulaisillemme) kuin naapurin pojat leikkivät hiekkalaatikolla pikkuautoilla. Ja itselleni kyllä fiksailen ja suunnittelen vaatteita ja toteutan tänäkin päivänä.)

En ole IKINÄ kehuskellut ja halunnut olla esillä että hei minä osaan tän homman. Nyt sattui vain erittäin hyvä sauma; Ainoastaan suunnitella ja myydä luonnoksiani muotitaloille. JA... ehkä hyvällä onnella suunnittelen omalla nimellä someday! :)

4. suunnittelia Vierailija

oon kyl vast kymmene mut haluisin vaatesuunnittelijaks, oisko vinkkei.

5. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Toisen asteen vaatetusompelijan koulutus on ensimmäine askel.
    Tokihan myös se vaikuttaa, paljonko lopulta kiinnostaa...

6. tiedustelu Vierailija

Missäs suomen/suomalaisen netin kolkassa voisi kilpailuttaa näitä freelance vaatesuunnittelijoita? Ilmeisesti tekijöitä kuitenkin löytyy, kuten täältäkin käy ilmi. Tarvetta olisi ulkoilu-/työvaateosaamiselle, suunnittelusta prototyypin tekoon.

Kynän niin kuin neulankin pitäisi siis pysyä kädessä, kankaita pitäisi tuntea (ulkoilu-/työvaatepuoli) ja pitäisi olla sitä aikaansaavaa otetta työhön. Muuten ei kiinnosta asuuko Lapissa vai Helsingissä, oppiko taitonsa mummolta vai TAIKissa, onko nuori, vanha, musta, valkoinen vai jonkin muun sävyinen.

Tarvetta olisi aluksi ihan yksittäiselle projektille. Jos homma toimii, voi juttu kasvaa isommaksi kokonaisuudeksi.

Jos täällä joku lukee viestejä ketä yo. kiinnostaa, laittaisitteko sopivia yhteystietoja alle? Muuten jos tiedätte paremman paikan kysyä, kertokaa ihmeessä niin päästään tarjoamaan alan hommia alan osaajille.

7. Minä vain Vierailija

Ä-ää, ei. Ei täydy. Vaatesuunnittelijan ei itse tarvitse ommella vaatteita, vaan pelkkä suunnittelu riittää. Itse olen jo 29, ja olen ollut vaatesuunnittelijan uralla aikuistumisestani lähtien. Itse ompelen vaatteet, mutta monella työkaverilla on pelkkä suunnitteluhomma. Sen verran ammattilainen olen, että tiedän.

8. Vieras Vierailija

Ehkei vaatesuunnittelija välttämättä ompele itse, mutta voin lyödä vetoa, että TAIKissa ommellaan...

9. Ei pelkkä TAIK Vierailija

Ulapland.fi / Suomeksi / Yksiköt / Taiteiden tiedekunta / Opinnot / Sisustus- ja tekstiilimuotoilu, Vaatetussuunnittelu / Vaatetussuunnittelun suuntautumisvaihtoehto

VAATETUSSUUNNITTELU

Koulutusohjelmassa lähestytään vaatetussuunnittelun ammattikuvaa monitieteisestä ja taiteellisesta näkökulmasta. Tavoitteena on yhdistää alan käytäntöjen tuntemus yliopistolliseen tutkimukseen ja tarjota haasteelliset lähtökohdat tutkimuksen, suunnittelun ja käytännön soveltamiseen.

Vaatetussuunnittelun suuntautumisvaihtoehdon keskiössä on laadukas muotoilu, vaatetus-design, joka suuntautuu paitsi ajan hengen mukaiseen muotivaatetukseen, erityisryhmien työ- ja urheiluvaatetukseen sekä innovatiivisten materiaalien ja uusien teknologioiden käyttöön. Toisaalta painotetaan luovaa, taiteellista suunnittelua uniikeissa vaatteissa, esiintymis- elämys- ja teatterivaatetuksessa sekä näiden alueiden tutkimusta.

Suunnittelun ja tutkimuksen lähtökohtana on käyttäjälähtöinen näkökulma ja tulevaisuuden suunnittelutyötä pyritään ohjaamaan osallistuvan suunnittelun suuntaan. Vaatetussuunnittelun opintoihin kuuluu vaatteen ja mallistojen suunnittelua erilaisille kohderyhmille, muotosuunnittelua ja tuotteistamista, materiaalitietoutta ja projektikäytäntöjä. Koulutusalan kaiken kattavana tavoitteena on vastuullinen, kestävän kehityksen mukainen suunnittelu.

Koulutusalalta valmistuvat ammattilaiset työskentelevät asiantuntijoina ja suunnittelijoina vaatetusteollisuuden ja muotikaupan palveluksessa, opetustoiminnassa, tutkijoina sekä omia mallistojaan kehittävinä yrittäjinä.

10. neiti kauriinsarvi Vierailija

Olen itse käynyt yo-pohjaisen vaatetusompelulinjan. Meille luennoimassa käynyt Metropoliassa opiskeleva vestonomi sanoi, että pääsykokeissa häntä auttoi todella paljon aikasemmin käyty vaatetusompelijan perustutkinto. Siis materiaalien ymmärrys, kaavojen rakentuminen ja kuosittelu, nuken päälle suoraan muotoileminen, ompelutekniikat ja poikkileikkauskuvat. Ainakin Metropoliassa tuntuu joka vuosi olevan jokin hiihto/lasketteluaiheinen suunnittelutehtävä, jossa on todella tarpeen ymmärtää, millaisia materiaaleja tällaisessa ulkoilupuvussa kannattaa käyttää.

Koulu kannattaa valita aika huolella, niissä on todella eroja. Keudassa ainakin oletettiin ompelemisen perustaitojen olevan jo hallussa; kaikki perusasiat kyllä opetettiin, mutta ns. juosten kusten. Joko pitäisi olla todella harrastunut ompelija tai sitten niin innokas ja sitkeä, että jaksaa opiskella vielä kotonakin.

11. Toinen Keudalainen Vierailija

Oli pakko kommentoida vaikka ketjun alkuperäiseen aiheeseen ei liitykkään. En kyllä itse ainakaan kokenut missään kohtaa meidän koulussa, että sielä olisi jotenkin oletettu että kaikki osaavat ommella. Itse olin ollut viimeksi käsityötunneilla 13-vuotiaana ja aloitin vaatetusompelija opinnot 22-vuotiaana. Alussa ei muuta painotettukkaan, kun että ei tarvitse osata ommella. Sitä varten oltiin koulussa oppimassa. Ja himassa en kyllä ole treenannut pätkääkään. Toiset oppii paremmin kuin toiset. Keudan ainoa vika on, että sinne pitäisi olla soveltuvuuskokeet. Kun niitä ei ole pääsee opiskelemaan ihmisiä, joilla ei ole alalle minkäänlaisia lahjoja.

12. Hello Vierailija

Aika pessimististä ajattelua, että ei kannata mennä vaatesuunnittelijaksi kun niitä paikkoja on saatavilla todella vähän. Ei sitten ainakaan pääse jos noin ajattelee. Aina pitää unelmoida! Ja unelma-ammattiin ei ainakaan pääse pessimistisellä asenteella ja ajatuksilla, että "en kuitenkaan pääse siihen ammattiin".

13. vuori typy Vierailija

Olen itse pitkän aikaa miettinyt vaatesuunnittelijan uraa ja rakastan koko ajatusta! olen suunnitellut vaatteita seitsemän vuotiaasta asti. olen tällä hetkellä 14 ja melkein jo luovuin unelmastani lukiessani ensimmäisen sivun kommentteja. Mielestäni kaikkien pitäisi seurata omia unelmiaan ♥

Olen myös tällä hetkellä youtubessa vlogaaja, ja ajattelin tehdä videon iittyen suunnittelemiin vaatteisiin. Kertokaahan mielipiteenne siitä ♥

14. Reality bites Vierailija

Tunnen yliopistosta muutaman vaatetus pääaineena valmistuneen. Kaikki tekevät koulutusta sivuavia hommia, ei kenenkään ura ole "Pariisin ja New Yorkin muotitalojen suunnittelijana". Kaupan myyjän työn pitää kelvata, jos Suomessa aikoo elää vaatesuunnittelijan koulutuksella.

15. choosewisely Vierailija

Vaatetussuunnittelijaksi voi kouluttautua, niin monilla painotuksilla, että niitä on yhtä joka lähtöön kuin koulujakin. Aalto ARTS (ent. TAIK) on suuntaunut enemmän kansainvälisiin muotitaloihin, jonka vahvuudet ovat myös materiaalien työstössä. Jos olet luova ja innovatiivinen, Aalto on luonteva valinta. Muotoiluinstituutin linja on taas kaupallisempi, ja tekeminen painottuu nykyisin enemmän mallistojen ja konseptien visualisointiin kuin varsinaiseen vaatteiden ja kostyymien luomiseen. Muut koulut jostain tuolta väliltä.

16. hehhehhhhhh Vierailija

Tuollahan nuo pukuompelijat vaan palkkatukipaikoissa ompelee kierrätyskeskuksissa. Eipä ole työllistävä ammatti. Meikä osaa ommella hyvin, enkä ole kouluja käynyt. Käsityö oli 10. Eipä valittu, kun pukuompelija sentään oli joku, jonka valitsivat. Hommana kassien ompelu, ehehheh.

17. head designer Vierailija

Olen toiminut 12 vuotta vaatesuunnittelijana, nimenomaan teollisen/kaupallisen tuotteen suunnittelijana, joka tarkoittaa sitä, että vaatteet ommellaan tehtaassa, suunnittelija ei niitä tee. Suunnittelija kuitenkin ohjeistaa tehtaisiin kuinka se vaate teollisesti valmistetaan, eli teoriassa ompelutaidon täytyy olla huippuhyvä ja sitä se ei voi olla jos ei ole koskaan ompelukoneeseen koskenut. Opiskeluaikana ompelua harjoitellaan aika paljon juuri tämän takia. Pitää ymmärtää mm. rakenteita, kaavoja, materiaaleja ja niiden käyttäytymistä eri tekniikoissa ja olosuhteissa.

Kyseessä on spesifiä osaamista vaativa asiantuntijatyö. Näiden lisäksi tulee ymmärtää markkinointia, myyntiä ja vaatebisnestä yleensäkin jos siis toimii tällä kaupallisella sektorilla.

Työpaikkoja alalla ei ole, vain pieni osa suunnittelijaksi kouluttautuneista työllistyy omalla alallaan. Itse toimin yrittäjänä ja olen aina päivät, illat ja viikonloput töissä jotta saan normallin elannon. Oman palvelun myymiseen menee enemmän aikaa kuin itse suunnitteluun. Lomaa olen pitänyt 12 vuoden aikana 2 kuukautta. Jos tähän on valmis ja lahoja riittää, niin sitten voin suositella. Itse olen valmistunut Taideteollisesta korkeakoulusta (nyk. Aalto yliopisto) maisteriksi,

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri