Vaatteet, kun lapset eri sukupuolta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isoveljen ja pikkusiskon äiti:
Minusta kannattaa nyt pitää mielessä se, että puhutaanko vaatteiden kierrättämisestä taaperolle vai sitten jo murrosikäiselle. En usko, että murrosikäisen kohdalla kierrättäisin enää yhtään mitään eri sukupuolta olevalla lapselle, koska esim. farkut ovat nykyään selkeästi erilaiset tytöille ja pojille.

Niin no, tässä tosiaa oli kyse aivan pienistä lapsista. Yhä ihmettelen (esim. Vaatefriikin kohdalla), MIKSI on niin kauheaa, että tyttöä voidaan luulla pojaksi tai toisin päin? Onko niin hirveän tärkeää tietää jo vauvelista, minkä "merkkiset" värkit siellä jalkojen välissä on? Ja miksi??? Itse voisin jopa haluta, että vieraat eivät sitä tietäisi ja näin pääsisi istuttamaan omia ennakkokäsityksiään ihmistaimeen.

Kannattaa muuten joskus edes huvin vuoksi kysyä tytöltä, haluaisiko hän pitää Teräsmies-paitaa, eikä vain _olettaa_ että näin on. Toivon aivan sydämeni pohjasta (ja uskonkin näin), että joku pikkutyttö vielä joskus yllättää äitinsä. Kyllä monet tytötkin voivat pitää traktoreista jne. Ja joku pikkupoika voisi (kauhistus sentään!) pitää mielellään vaikkapa nallekuvioista paitaa päällään. Tai jopa KUKKIA (kauhistunut kohahdus)!

Ihan sivukaneettina heitän vaan että meidän prinsessat toivoivat yks joulu pukilta prätkähiiriä... ja synttärilahjaksi 2 päisen hirviön... =)

Eipä ne lapset yleensä niin kauhean suurta numeroa tee vaatteista, enemmän se taitaa olla aikuisten höpö-juttuja... Mikä on kellekkin tärkeintä... mulle ne ei kyllä ole vaatteet.

Alkuperäinen kirjoittaja vaatefriikki:
Olisi minulle häpeä jos joku luulisi esim tyttöäni pojaksi kun olisi siniset vaatteet tai toistenpäin.

Lastenvaatteisiin menee kuussa noin 100€-300€ riippuen tarjonnasta.

Jooo, pinnallista, mä olen ja ylpeä siitä että lapsilla on kauniita vaatteita

Millä sä oikeen kustannat noi vaateostokset?

JA miksi se sinua hävettää että tuntemattomat ei tunnista lapsesi sukupuolta? Eikö se ennemmin oo muiden ihmisten häpeä kun arvaavat väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvänen aika:
Kyllä monet tytötkin voivat pitää traktoreista jne. Ja joku pikkupoika voisi (kauhistus sentään!) pitää mielellään vaikkapa nallekuvioista paitaa päällään. Tai jopa KUKKIA (kauhistunut kohahdus)!

Totta, moni tyttö tykkää formuloista jne. Mutta niiden kuvat harvoin tehdään pelkistetyn kivasti, kuten vaikka tällä tyylillä http://www.meandi.se/BizPart.aspx?tabId=281

Yleensä kukat tehdään todella naisellisiksi ja autot ja dinot todella maskuliinisiksi, vaikka näin ei tarvitsisi olla. En itsekään voi sietää kumpaakaan tyyliä, joten rekkiin jäävät. Ikävä kyllä suvulta joskus tulee lahjaksi.

Nalleja karsastan periaatteesta myös, ei tule meidän pojille. En esim. voi käsittää, kun näin joulun alla aikuisille naisillekin tyrkytetään Nalle Puh -"paituleita" ja alusvaatteita. Mitään hirveämpiä vaatetta ei ole.

Minusta on ihan sama, miksi ulkopuoliset meidän lapsia luulee, vaikka marsilaisiksi. Heillä on kuitenkin itsellään jo muutaman vuoden iässä oma maku joissain asioissa, eikä mikä tahansa äidin mielestä kiva vaan mene läpi, kun heidän itse pitäisi pukea. Ne vain jäävät kaappiin.

Kyllä päiväkodissa saa kuulla, jos pojalla on liian tyttömäiset vaatteet, ja vaikka jokainen saa jostain kuulla, siihen pitää oppia, niin en halua tarkoituksella, oman sukupuolineutraalin agendani ajamiseksi, pistää lapsiani maksumiehiksi. Annan mielummin itse suoraa palautetta vaatevalmistajille ja kaupoille.

Tunnustan, että puen tyttöni tyttömäisiin vaatteisiin ja tuttavilta saamani liian poikamaiset vaatteet laitan kiertoon. Ja välillä tuhlaan liikaa rahaa tarpeettomiin mekkoihin ja muihin ihanuuksiin, tosin ostan paljon myös kirppareilta. En tee tätä siksi, että kannattaisin mitään sukupuolisidonnaisia värikoodeja tai muitakaan jakoja, olen taatusti feministi, joka tietää, että tytöt pystyy vähintään samaan kuin pojat. Itsekin varhaisteininä olen ollut varsin poikatyttö. Mulla vaan jäi oma lapsuus niin lyhyeksi ja kun tiedän, että tämä ihana prinsessa tulee olemaan ainoa lapseni, niin haluan välillä söpöillä! Ei mene kauaa, kun hän itse kyllä kertoo millaisissa vaatteissa haluaa kulkea ja silloin äidin on vain taivuttava siihen. Käytän toki paljon myös sukupuolineutraaleja kuoseja ja värejä esim. Lindexiltä löytyy ihania pingviini bodeja, jotka käy molemmille. Mutta mutta, usein miten haluan, että tyttöni mun, näyttää tytöltä ja on nätti äidin häntä katsellessa, itsehän hän ei vielä tästä perusta..

Jos se jotain ärsyttää, niin saa ärsyttää. Btw. Nalleja mäkin vierastan, samoin muita liian lapsellisia juttuja esim. potkarit on vain yöpukuina käytössä. Mut esim. Hello Kitty on ihana (kun ei ollut mun lapsuudessani tällaisia ja 10 ja 17 v. kummitytötkin diggaa:)

En todellakaan ymmärrä sitä, että lasten (tai aikuisten) pitäisi pukeutua sukupuolettomasti. Antaa niiden pienten tyttöjen vain olla tyttöjä ja poikien poikia, myös pukeutumisen suhteen. Prinsessavaihe on täysin luonnollinen osa tyttöjen kehitystä, eikä tulisi mieleenikään kieltää sitä tytöltäni tyrkyttämällä tilalle hämähäkkimies-vaatteita.

Yhtälailla aikuisena on mukavaa katseltavaa, kun naiset näyttävät naisilta ja miehet miehiltä. Enkä nyt tarkoita mitään äärilaitojen korkkari-minihame-tyyliä.

Alkuperäinen kirjoittaja dgfggnbv:
En todellakaan ymmärrä sitä, että lasten (tai aikuisten) pitäisi pukeutua sukupuolettomasti. Antaa niiden pienten tyttöjen vain olla tyttöjä ja poikien poikia, myös pukeutumisen suhteen.

Kyse ei olekaan tyrkyttämisestä, vaan valinnanvapaudesta. Että lapsi saa, halutessaan, käyttää muitakin kuin kaikkein eniten hänen sukupuoltaan korostavia vaatteita. Se vapaus ei synny, jos hänelle vauvasta asti valitaan vain tiettyjä vaatteita ja estetään (sanallisesti tai esimerkillä) häntä edes ajattelemasta muunlaisia tapoja pukeutua. Kun hän saa kokeilla erilaisia värejä ja malleja, on olemassa todellinen vapaus kehittää omaa makuaan ja valita itse sitten kun on sen ikäinen.

Tämä on samaa jatkumoa kuin se, ettei pojat saa itkeä tai tytöt riehua. Ei ole oikeaa tapaa pukeutua, valinnat saavat tulla persoonasta, eivät sukupuolesta. Samoin käytös.

Alkuperäinen kirjoittaja vaatefriikki:
mä olen ja ylpeä siitä että lapsilla on kauniita vaatteita

Oho! Toivottavasti olet ylpeä myös lapsistasi. Silloinkin, kun heidän vaatemakunsa alkavat erota omastasi.

Minullakin on kauniin poikamaisesti puettu poika, mutta en kylläkään voi sanoa asialla erityisemmin ylpeileväni. Minä olen laittanut kaikki pojan vaatteen myyntiin, kun ne ovat jääneet pieniksi. Jos toinen lapsi tulee, hänelle ostetaan omat vaatteet.