Vaatteiden nimikointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväkoti alkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväkoti alkaa

Vieras
Mikä on kätevin tapa nimikoida vaatteet ja tavarat päiväkotiin?
Esikoisella on ollut tarramonsterista tilattuja tarroja mutta ne ei aina pysy pesussa (pesen sisävaatteet aina 60 asteessa) ja niitä on aika hidasta ja hankalaa esim. sukkiin virittää. Onko ns. vaatetussi helpoin vai leukoplast+tussi? Kaikki vinkit otetaan vastaan!
Vielä en tiedä onko päiväkodissa lasteni etunimikaimoja, mikäli on, pitää ilmeisesti saada myös sukunimi tai ainakin alkukirjain mahtumaan. Pelkällä sukunimellä nimikointi on varmaan huono hoitajien kannalta (tuskin muistavat lasten sukunimiä...?). Osa vaatteista varmaan kiertää isommalta pienemmälle, joten olisi hyvä jos nimikointi ei olisi niin pysyvä ettei sitä saisi halutessaan pois/haalistuisi.
Mikä on teistä helpoin tapa?

Meillä ei oo tarrat aina kestäneet pesua, varsinkin sukista ja kalsareista on lähtenyt irti. Mihin oot kiinnittänyt tarrat? Mä oon laittanut pesulappuun, pitäiskö kiinnittää suoraan kankaaseen?

Vaatetussi on helpoin. Monissa vaatteissahan on valmiiksi erikseen se lappu nimeä varten. Kun siitä leikkaa silmukan toisen puolen pois, niin saa uuden puhtoisen nimilapun.

Jo 30 vuotta sitten myytiin tilauksesta niminauhaa ja sen pystyi ihan itse ompelemaan vaatteeseen...

Ap pyysi kätevintä tapaa. Onko tuo todella kätevin?

Tulisin hulluksi, jos mun tulisi nimikoida kaikkien lasteni vaatteet siten, että ompelisin niihin niminauhan.

Leukoplastillä merkkaan itse vaatteita. Toimii.

Kätevä tapa on myös leimasimella leimaaminen, mutta vaaleasta vaatteesta leima paistaa läpi, eikä mustassa näy...joten ihan jokaiseen vaatteeseen sillä ei nimeä saa.

Ap pyysi kätevintä tapaa. Onko tuo todella kätevin?

Tulisin hulluksi, jos mun tulisi nimikoida kaikkien lasteni vaatteet siten, että ompelisin niihin niminauhan.

Leukoplastillä merkkaan itse vaatteita. Toimii.

Kätevä tapa on myös leimasimella leimaaminen, mutta vaaleasta vaatteesta leima paistaa läpi, eikä mustassa näy...joten ihan jokaiseen vaatteeseen sillä ei nimeä saa.

Vähästäpä hulluksi tulisit.

Jo 30 vuotta sitten myytiin tilauksesta niminauhaa ja sen pystyi ihan itse ompelemaan vaatteeseen...

Tällä äidillä ei riitä hermot (eikä aika) ompelemaan kahden pienen ihmisen vaatekappaleisiin nimilappuja. Villasukkiin tm erikoisjuttuihin vielä voisin ommellakin mutta että kaikkiiin paitoihin, sukkiin ja kalsareihin niin ei, olis homma kesken vielä joulunakin. :D
Mä tosin luulen, että nykylapsilla on enemmän vaatteita kuin 30v sitten lapsilla keskimäärin.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkoti alkaa;30148381:
Tällä äidillä ei riitä hermot (eikä aika) ompelemaan kahden pienen ihmisen vaatekappaleisiin nimilappuja. Villasukkiin tm erikoisjuttuihin vielä voisin ommellakin mutta että kaikkiiin paitoihin, sukkiin ja kalsareihin niin ei, olis homma kesken vielä joulunakin. :D
Mä tosin luulen, että nykylapsilla on enemmän vaatteita kuin 30v sitten lapsilla keskimäärin.

:)

Vaatetussilla (Tokmannilta ostettu joskus vuosia sitten) olen kirjoittanut nimen vaatteen pesulappuun. Helpoin tapa. Sukkia en ole nimikoinut, liian hankalaa atvoonsa nähden.

Minni-hiiri, mä oon ite ollut 30v sitten jo koulussa, joten ihan teini en ole. Mutta mun lapsuudessa meillä oli kyllä ihan eri tavalla vaatteita kun mitä mun lapsilla nyt on. Eihän sillon ollut edes vaateketjuja Suomessa, mun äiti ompeli meille paljon kun kaupoissa ei kivoja lastevaatteita ollut. Eikä mulla silti ollut t-paitoja pinokaupalla toisin kun mun lapsilla.

Napin ompelen kyllä kauluspaitaan ja villapaidan saumakin korjaantuu kyllä mutta nimilappuja en kyllä ala lasteni vaatteisiin ompelemaan kun tussitkin on keksitty.

(Onko tää nyt joku juttu, että ennen elettiin ilman sähköjä ja vesivessaa niin niin pitäis nykyäänkin tehdä ettei ihan nössö ja uusavuton ole..?)

Hyvin harvassa vaatteessa ei ole mitään niskalappua tai oikeaa nimilappua, mihin voi tekstiilitussilla kirjoittaa nimen. Leukoplastia olen joutunut laittamaan vaan villasukkiin :) joskus olen kirjoittanut ihan vaatteeseen, niskaan sisäpuolelle resoriin kun ollut itse ommeltu vaate missä ei lappuja.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkoti alkaa;30148415:
Minni-hiiri, mä oon ite ollut 30v sitten jo koulussa, joten ihan teini en ole. Mutta mun lapsuudessa meillä oli kyllä ihan eri tavalla vaatteita kun mitä mun lapsilla nyt on. Eihän sillon ollut edes vaateketjuja Suomessa, mun äiti ompeli meille paljon kun kaupoissa ei kivoja lastevaatteita ollut. Eikä mulla silti ollut t-paitoja pinokaupalla toisin kun mun lapsilla.

Napin ompelen kyllä kauluspaitaan ja villapaidan saumakin korjaantuu kyllä mutta nimilappuja en kyllä ala lasteni vaatteisiin ompelemaan kun tussitkin on keksitty.

(Onko tää nyt joku juttu, että ennen elettiin ilman sähköjä ja vesivessaa niin niin pitäis nykyäänkin tehdä ettei ihan nössö ja uusavuton ole..?)

Uskon kyllä. Täälläkin pikkukaupungissa oli vain yksi lastenvaateliike, mutta ihan kiitettävästi niitä kuitenkin tuli osteltua.

Pojalle oli vähemmän saatavilla kivoja juttuja, mutta siihenkin apu löytyi, kun kumminsa asui Lontoossa :)

Tussilla oon laittanu nimet kaikkiin muihin vaatteisiin paitsi sukkiin ja villasukkiin. Tavallisiin sukkiin ei oikein nimeä saanu hyvin. Villasukkiin ompelin käsin taas pienen pätkän kanttinauhaa ja siihen kirjoitin nimen.

Tää vois olla hyvä
https://nimilappu.fi/

Ulkovaatteiden vetoketjuun vois laittaa tämmösen
product_thumb.php

"]http://www.hattentatti.fi/vaatteiden-nimikointi-c-366_585.html?language=de]VAATTEIDEN NIMIKOINTI - Hattentatti

Mä oon kirjottanu tussilla tai kuulakynällä pesulappuun . Villasukkiin ja lapasiin oon ommellu löyhästi kankaanpalan johon on tussilla kirjoitettu se nimi. Sukkia en oo nimikoinu, vaikka epäilen että nimettömät sukat vituttaakin hoitajia.

Saako silityskuvia tilattua nimikoituna? Sellainen olisi helppo silittää vaatteen sisäpuolelle. Ne kestävät meinaan pesua yllättävän hyvin, ihan Henkka Maukankin parin euron kuvat.

Saako silityskuvia tilattua nimikoituna? Sellainen olisi helppo silittää vaatteen sisäpuolelle. Ne kestävät meinaan pesua yllättävän hyvin, ihan Henkka Maukankin parin euron kuvat.

En tiedä, mutta silitettävää nimilappua on kyllä olemassa. Siinä siis silitetään pieni kankaanpala kiinni vaatteeseen. Mutta jos ulkonäkö ei ole pääasia, niin leukoplast tosiaan ajaa saman asian...eikä tarvitse edes silittää :)

Voikohan vaatteet jättää isommalla lapsella nimikoimatta (omalla riskillä) vai tuleeko siitä valitusta pk-tädeiltä? Pian 5-vuotta täyttävä lapsi aloittaa huomenna puolipäivähoidon, 5-6-vuotiaiden ryhmässä, enkä millään viitsisi alkaa vaatteita nimikoimaan. Ainakaan sisävaatteita, todennäköisesti niitä ei tarvitse päiväkodissa koskaan vaihtaa, sillä lapselle ei ole mitään pissavahinkojakaan sattunut melkein kahteen vuoteen. Ulkovaatteetkin lapsi varmasti tunnistaa, pidän sekaantumisen riskiä niissäkin tosi pienenä, mutta niiden nimikoiminen nyt ei olisi paha vaiva.

Senkin takia tyhmää tussata vaatteita turhaan, että pieneksi jääneitä myyn aina ajoittain kirppiksellä ja pysyvä nimikointi luonnollisesti alentaa arvoa/vähentää kysyntää. Aiemmin lapsi oli perhepäivähoitajalla, siellä ei vaatteita tarvinnut nimikoida.

Juuri meinasin kysyä, että todellako te nimikoitte kaikki lasten vaatteet? Meidän vanhin ollut reilu kolme vuotta päiväkodissa, enkä koskaan ole nimikoinut kuin ulkovaattet ja kengät. Eikä ole koskaan tullut sanomista. Tosin ei meillä ole pyydettykään kuin juuri nämä vaatteet merkkaamaan. Suhteellisen pieni päiväkoti kyseessä, mutta omalla vastuulla tietenkin jätän merkkaamatta. Isompi kyllä tunnistaa omat vaatteensa, mutten ole pienimmänkään vaatteita merkkaillut.

Voikohan vaatteet jättää isommalla lapsella nimikoimatta (omalla riskillä) vai tuleeko siitä valitusta pk-tädeiltä? Pian 5-vuotta täyttävä lapsi aloittaa huomenna puolipäivähoidon, 5-6-vuotiaiden ryhmässä, enkä millään viitsisi alkaa vaatteita nimikoimaan. Ainakaan sisävaatteita, todennäköisesti niitä ei tarvitse päiväkodissa koskaan vaihtaa, sillä lapselle ei ole mitään pissavahinkojakaan sattunut melkein kahteen vuoteen. Ulkovaatteetkin lapsi varmasti tunnistaa, pidän sekaantumisen riskiä niissäkin tosi pienenä, mutta niiden nimikoiminen nyt ei olisi paha vaiva.

Senkin takia tyhmää tussata vaatteita turhaan, että pieneksi jääneitä myyn aina ajoittain kirppiksellä ja pysyvä nimikointi luonnollisesti alentaa arvoa/vähentää kysyntää. Aiemmin lapsi oli perhepäivähoitajalla, siellä ei vaatteita tarvinnut nimikoida.

Kyllä ne nimikoida kannattaa. Vaikka lapsi tunnistaakin vaatteensa, niin aivan niin tarkka hän tuskin on, että erottaa omansa kaverin tismalleen samanlaisesta vaatteesta? Ikävää lähteä kokoa liian pienillä kengillä päiväkodista kotiin :)

Mutta sen leukoplastin saa repimällä pois...joten sen kanssa nimikointi ei ole pysyvä. Joskin mua aina jaksaa ihmetyttää se, että miten se nimikointi alentaa vaatteen arvoa? Jos nimikointi on siististi pesulapussa tms. niin ei se ole kyllä tähän päivään mennessä ainakaan omalla kohdallani tuotteen ostopäätökseen vaikuttanut sitten niin millään lailla :D

• Tykkää
Reactions: Lokki

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä