Vaatteiden väreistä, sukupuolesta ja seksuaalisuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äly hoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äly hoi

Vieras
Lähetin tämän tuonne "noloin lahja" -ketjuun, mutta olis varmaan ainesta ihan omaksi ketjukseen. Tämä värikysymys kun tuntuu jakavan ihmisiä... Jatkan viestin lopussa muutamalla olennaisella kysymyksellä.

----------------

Tiesittekös muuten, että vielä toissa vuosisadalla vaaleanpunainen oli poikien väri? Kirkkaanpunaista pidettiin rohkeana, miehekkäänä ja reippaana, ja vaaleanpunainen oli siitä "laimennettu" versio eli selvä poikien väri. ;) Kaikki on varmaan nähneet esim. kuvia punapukuisista kuninkaallisista, englantilaisista sotilaista jne...

Mä kyllä tykkäsin pienenä vaaleanpunaisesta, ja mulle ostettiin ihan kaikenvärisiä vaatteita. Kuinka ollakaan, musta tuli lesbo. :D Pikkuveli puolestaan tykkäsi kolmevuotiaana liehua hameessa, kun mullakin oli hame - ja siitä tuli hetero. Repikääs siitä teoriaa...!

Hamekokeilut kuuluu monilla pojilla ihan normaaliin kehitykseen, eikä niistä saisi rangaista. Aiheutetaan vaan lapsiparoille turhaa ahdistusta, tai toisaalta voidaan nimenomaan tehdä jostain (esim. naisten vaatteesta) ajan mittaan kiehtova fetissi & tabu koska se on "kiellettyä". Enpä ihmettelisi jos hameen vuoksi piiskattu poika päätyisi myöhemmällä iällä transvestiiksi, kun naisten vaatteisiin liitetään moisia kiehtovan kiellettyjä fiiliksiä...

On ikävää että joillakin on värivaihtoehdot niin keinotekoisesti rajoittuneet. Omilla lapsillani tulen käyttämään kaikenlaisia värejä, ja heistä saa tulla ihan sitä mikä heistä itsestään tuntuu oikealta (en suutu vaikka ryhtyisivät heteroiksi :D). Jos ei Suomen vaatekaupat muuta tarjoa kuin pinkkiä ja vaaleansinistä, niin täytyypä tilata ulkomailta.

-----------

Ja nyt joku on sitten keksinyt että punaisen & pinkin lisäksi keltainenkin on pojille sopimaton väri... Omituista. Olisi kiinnostavaa kuulla tuohon perusteita.

Entä jos poika aidosti pitää vaaleanpunaisesta väristä? Ei voi ostaa vaaleanpunaista paitaa vaan pitää pakottaa siniseen? Onko vihreä, oranssi, ruskea, violetti ja harmaa ehditty jo sukupuolittaa?

Entä miten tuohon homousteoriaan sopii se, että vaaleanpunaista käyttäneestä tyttölapsesta voi silti tulla (hui kauhistus) lesbo? Ja entäs jos tuleekin lesbo tai homo, so what?

:D

Taisi olla peräti liian tulenarka aihe... :D En ihmettele. Niin paljon näkyy lapsiperheitä joilla on tytöt vaaleanpunaisissa ja pojat sinisissä vaatteissa, että valtavirran mukana mennään ilmeisesti tässäkin asiassa, sen kummemmin miettimättä ja perustelematta.

Tylsää...

...ainokainen on poika ja värikkäitä vaatteita pidetään. Välillä on kaikki punaista, toisena päivänä vihreää tai keltaista. Itse tykkää kun on väriä vaatteissa. Harmaita ja tummansinisiä yritetään välttää, mutta tietysti niitäkin löytyy. Mummelit joskus puhuttelee tytöksimutta se ei tunnu poikaa häiritsevän, ihan pojalta näyttää vaatteissa kuin vaatteissa.

no musta tuntuu et ihan vaatekaupassa kun pyörii niin ne poikien vaatteet nyt tuppaa olemaan sini/vihree/musta/beige painotteisia,tytöillä taas sitä punasempaa linjaa.emmä ainakaan slaagia saa jos poika haluu hametta kokeilla ja mulle on oikeesti sama tuleeko siitä isona minkä seksuaalisen suunnan edustaja(siis kuhan ei pedari/eläimiin sekaantuja)kuhan on onnellinen,se on pääasia

Kyllä meilläkin on 9v. pojalla kaikenvärisiä vaatteita... no ei nyt vaaleanpunaista kuitenkaan, mutta punaista, keltaista, oranssia kyllä. Minusta joku vaaleanpunainen kauluspaita olis tosi ihana pojalla, mutta ei tuo taida huolia sellaista.

Mä en kans voi millään käsittää mistä asti ja minkä takia keltainenkin on nykyisin muka vain tyttöjen väri. En käsitä enkä halua käsittää tällaista ei-mihinkään-perustuvaa ääliömäistä kategorisointia.

Ite ostan heti punaisen, oranssin tai jonkun muun yhtä värikkään vaatteen pojilleni jos vain sellaisen löydän ilman perhosia, kukkia tai prinsessoja, ne on musta se asia mikä tekee vaatteesta tyttö tai poikamaisen, ei se väri itsessään niinkään.

Meidän pojalla on vaaleanpunaista, kirkkaanpunaista, viininpunaista, lilaa, keltaista, oranssia vaatetta. Toki myös sinisen, vihreän ja ruskean eri sävyjä, mustaa, valkoista ja harmaata. Joka ikinen vaatekappale on ostettu poikien puolelta, tyttöjen vaatteita hänellä ei ole.
Tytöllä on vaaleanpunaista ja kirkkaanpunaista, mutta paljon myös vihreän eri sävyjä, sinistä, ruskeaa, mustaa ja harmaatakin.
Pojan tunnistaa pojaksi ja tytön tytöksi, vaikka heillä olisikin "väärän väristä" vaatetta päällä.
Olisi ihan uskomattoman tylsää pukea tyttö aina vaaleanpunaiseen ja poika siniseen!

Meillä on pojilla kaikenvärisiä vaatteita, paitsi vaaleanpunaista. Ja ihan siksi etteivät itse tahdo. Esikoisen lempiväri on jo vuosia ollut keltainen, joten keltasia taitaa suurin osa paidoistansa olla... Punanenkin sopii pojille tosi hyvin, etenkin tuollasille vilpereille. :) Kuopus on valinnut lempparikseen vihreän.
Enpä minäkään usko että vaatteiden väreillä on mitenkään merkitystä siihen, miten lapsi suuntautuu aikuisena... Tuo "mekosta piiskaa"- juttu kyllä kuulostaa minusta jonkin verran mahdolliseltakin.

Ilahduttavan paljon oli miusta värikkäitä vaatteita ihan Cittarissa, kun käytiin kouluvaatteita kattelemassa... Pojillekin löytyi kirkkaanpunaisia ja turkooseja t-paitoja (ilman prinsessoja ja röyhelöitä) =) Mie en suostu ostamaan lapsille mustia, harmaita, ruskeita tai muita "värittömiä" vaatteita...

Ap viittasi siihen, että ennenvanhaan punainen oli kuninkaitten ja sotilaiden väri. Siihen on ihan yksinkertaiset syyt. Punainen väri oli ihan oikeasti kuninkaitten ja paavin väri. Se väri kuvasti rikkautta ja valtaa siitä yksinkertaisesta syystä, että punaisen värin tekeminen entisajan tekniikalla oli sairaan kallista. Sen tekemiseen esim. vaadittiin kultaa.
Sotilaat sitten myöhemmin alkoivat käyttämään punaisia vaatteita, koska ajateltiin, ettei punaisesta vaatteesta eroitu veri ja näin ollen jos vaikka upseeri olisi haavoittunut niin joukot eivät olisi huomanneet sitä ja se ei siten vaikuttaisi joukkojen taistelumotivaatioon...
Eli punaisella värillä oli silloin muutakin merkitystä, jolla ei ollut varsinaisest mitääni tekemistä sukupuolen kanssa.

Joidenkin mielestä mun tyttö on varmaan ihan pilalla, koska häneltä löytyyy:
-poikien musta verkkariasu
-mustat liekkisukat
-kolmet poikien alushousut
-poikien vaaleansininen sadetakki ja tummansiniset kurahousut
-pääkallopaitoja (nekin taitaa olla poikien )
-farkkutakki poikamaisine merkkeineen

Tyttö itse tykkää sinisestä väristä ja on osan noista mainitsemistani vaatteista itse valinnut. Ehkä ne tyttömäiset ja vaaleanpunaiset vaatteet tasapainottavat tilannetta? :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Ei tietenkään ole pilalla, mutta poika varmaan olisi 99% vastaajien mielestä pilalla jos häneltä löytyisi vastaavat tyttöjen vaatteet. Tytöthän voi pitää mitä vain, mutta pojilla pienikin viittaus mihinkään tyttömäisyyteen vivahtavaan on useimmille kauhistus.

-mustat liekkisukat

Tyttö itse tykkää sinisestä väristä ja on osan noista mainitsemistani vaatteista itse valinnut. Ehkä ne tyttömäiset ja vaaleanpunaiset vaatteet tasapainottavat tilannetta? :xmas:

Kyl täs on selvä lepso tulossa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
-mustat liekkisukat

Kyl täs on selvä lepso tulossa ;)

Jep, ihan selvään. Sehän määräytyy lapsuuden vaatetuksen mukaan :whistle: :xmas:

Mulla oli usein pienenä vaaleansinistä, ja musta tuli vaan ihan tylsä hetero.

Mulla oli yläasteella niin lyhyt tukka, ja "outo" pukeutumistyyli että mua luultiin pojaksi välillä. Silti olen edelleen ihan tavallinen, tylsä hetero.

Tosin sitten kun hiukseni kasvoivat pitkiksi ja aloin pukeutua hameisiin, niin useampi tyttö/nainen kiinnostui minusta. Siltikin minä olen tänä päivänä ihan tavallinen, tylsä miehen kanssa banaileva heteronainen.

Oikeastaan tässähän mulla on nyt ne perustelut, millä voin käskeä sukulaisten olla hiljaa, kun poikalapseni haluaa pukeutua punaiseen tai pitää pitkiä hiuksia.

Minä taas tänään olin niin kypsä, että meinasin ostaa vaaleansinisiä vauvanvaatteita ihan vain sillä kiusalla, että olen itse varma että tulokas on tyttö ja sehän vasta muita häiritsisi, jos puen sen sinisiin. En kuitenkaan ostanut, koska jos tulokas onkin poika, niin protestini menee ihan hukkaan :D Mietin, että olisin ostanut sekä pinkit, että siniset vaatteet, jotta voisin ihan vaan muiden mielenrauhaa häiritäkseni pukea pojan pinkkiin ja tytön siniseen, koska "niin ei saa tehdä"

Yhteistyössä