Hae Anna.fi-sivustolta

Vääristynyt minäkuva

Viestiketju osiossa 'Tsemppikerho' , käynnistäjänä Pullaposki, 05.12.2018.

1. Pullaposki Vierailija

Minun tarinani.
    Olen läski, 44 vuotias, 160cm ja painan 79kg. Inhoan itseäni, inhoan turvonnutta ja väsynyttä naamaani, inhoan vatsamakkaroitani, inhoan kaikkea itsessäni.
    Viimeksi olen ollut tämännäköinen nuorena, alle 20 vuotiaana. Silloin otin itseäni niskasta kiinni ja pudotin painon normaalilukemaan, jossa se pysyikin seuraavat 20 vuotta.

Teininä ja nuorena naisena olin todella lihava, kilojen karistua ei kuitenkaan oma minäkuva muuttunut, vaan olen aina nähnyt peilistä sen lihavan tyllerön. 38 vuotiaana laihduin vielä lisää, harrastin lihastreenausta ja näin jälkikäteen ajateltuna olin todella timmissä kunnossa. Mutta tuo päänsisään rakennettu minäkuva pysyi samana. Vaatekoko oli 34, mutta silti minua katsoi peilistä lihava nainen.

Täytettyäni 40,tapasin ihmisen jota kunnioitin suuresti. Kerran, ilman syytä, riitelyä tai vastaava hän humalassa sanoi minulle jotain, joka osui ja upposi pahasti. Sanat olivat; sä vanha läski ämmä. Tuolloin olin edelleen normaalipainoinen vääristyneellä minäkuvalla. Sanat jäivät soimaan päähäni, aloitin lenkkeilyn ja tiukan ruokavalion. Joka päivä juoksin, ei lepoa ei armoa itselle. Läheiset ja tuo ihminen kehoittivat usein hiljentämään tahtia, en uskonut, koska päähäni oli iskostunut vanha läski ämmä sanat. Sitten tulikin täydellinen stoppi, keho ei jaksanut. Sain pahoja rytmihäiriöitä, hiukset tippuivat ja olin fyysisesti ja henkisesti väsynyt. Rytmihäiriöt säikäyttivät jonka vuoksi menin lääkäriin ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta johon aloitettiin lääkitys. Lopetin lenkkeilyn, koska pelkäsin rytmihäiriöitä.

Noista ajoista on pari vuotta aikaa ja 15kg enemmän läskiä. Lihominen ei selity kilpirauhasen vajaatoiminnalla, koska arvot ovat normaalit ja olen pystynyt lopettamaan lääkityksen. Tiedän ilman lääkäreitäkin,että vajaatoiminta aiheutui ylirasituksesta..
    Lihomisen myötä en enää pukeudu naisellisesti, enkä halua näyttäytyä ihmisille. Häpeän itseäni. Tunnen olevani juuri se vanha läski ämmä.

Haluan saada itseni takaisin, karistaa 15kg pois ja yrittää korjata minäkuvaani. Ruokavalion noudattaminen on helppoa verrattuna itseinhoon, joka nostattaa heti päätään kun aloitan terveellisemmät elämäntavat.
    Toivon sydämestäni, että jollakulla olisi antaa vinkkejä minäkuvan korjaamiseen ja sitä kautta terveellisen elämän luomiseen?

2. vierailija Vierailija

Terapia on todella hyvä apuväline, sen lisäksi etsi kirjallisuutta. Opettele myötätuntoista hyväksyntää itseäsi kohtaan. Älä keskity huonoihin kohtiin vaan kehu itseäsi siitä mihin olet tyytyväinen, tai mihin olisi syytä olla tyytyväinen :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri