Hae Anna.fi-sivustolta

Vähän vipinää mummot

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Kinkku, 13.09.2016.

1. Kinkku Vierailija

Kylläpä harvoin kirjoitellaan tälle palstalle! Keksikää jotain mukavaa kirjoiteltavaa mummelit! Itse olen silloin tällöin kirjoitellut, en viitsisi aina olla "äänessä".

2. Elämä muualla Vierailija

Ajankohta on ilmeisesti sellainen nyt että ihmisillä on aktiivista toimintaa muualla. Nämä netissä keskustelupalstoilla roikkumiset sopivat ehkä paremmin sinne synkän syksyn ja pimeiden talvi-iltojen kohdalle.

3. Tanssikenkä Vierailija

Haa, otsikon perusteella ajattelin, että mummoilta kaivataan nyt vähän vipinää. Jos tätä palstaa seuraa, niin mummojen vipinät ovat vähissä:) tuo hymiö ihan siksi, etten kirjoita tätä millään pahalla.

Minä käyn usein tanssimassa laivalla, ihan siksikin, että asun kätevästi tässä Länsisataman liepeillä. Tanssiminen on hyvää liikuntaa ja laivalla on mukava käydä, näkee paljon ihmisiä, muitakin kuin meitä stadilaisia. Siellä käy myös paljon ikäisiämme miehiä tanssimassa ja arvatkaas mikä monia näitä miehiä yhdistää. No vastaus on vaimo! Vaimo, joka ei lähde juuri mihinkään kotoaan. Vaimo, joka elää vain lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Vaimo, jonka käsitys hauskanpidosta on nykyään koti-ilta Salkkareiden parissa.

En väitä, että suurin riemu elämässä löytyy tanssimisesta, mutta ihmettelen miksi suomalinen nainen muuttuu vanhemmiten kireäksi mammaksi, joka ei enää osaa pitää hauskaa! Ja ennen kuin tulee kommentteja "etten lähde laivalle känniläisten joukkoon", niin tarkoitan, että sen oman miehen kanssa voisi irrotella ihan missä vaan.

Arvoisat mummot ja mammat, laittakaapa siis hieman vipinää elämäänne ja nimenomaan siihen parisuhteeseen!

4. Ei masentunut Vierailija

En tiedä onko muita "mummoja", jotka ovat nähneet ja kokeneet riittävästi. Olen tullut äärimmäisen mukavuudenhaluiseksi sekä kriittiseksi kaikelle hömppätarjottavalle.
    Ei kiinnosta enää risteilyt, etelänmatkat tai matkat ylipäätään, ei tanssit tai ravintolat, konsertit, ei jatzit, ooppera tai teatteri. Kuntosali on ja kunto sellainen, ettei siihen tarvita personal traineria ja punttisalilla käyntejä. Kulinarismista voi nauttia itse tekemällä gourmet aterioita ja shoppailu eli kaupassa lorvailu ja ajan tuhlaus ei ole koskaan kiinnostanut.
    Vanhempana on tullut opiskeltua vieraita kieliä, ympäristöpolitiikkaa, aikuiskasvatusta, psykologiaa, terveyskasvatusta, it-teknologiaa.... nyt ei kiinnosta pitsinnypläys tai haitarinsoitto. Handmadet käsitöistä matot, villapaidat ja sukat on kudottu, pitsit virkattu, ryijyt solmittu, diy-diyt ommeltu, remonttia väännetty, puutarhan ja kasvihuoneen.... marjastukset ja sienet on poimittu.
    Töllöä en juurikaan viitsi katsoa kiitos surkean tarjonnan. Puoliso on niin huippu etten vaihtoa kaipaa eli miesten perässä en taatusti juokse enkä ole koskaan juossut.
    Mitä se vipinä sitten voisi olla?

5. K aiken olet nähnyt ja kokenut ja mikään ei enää kiinnosta sinua, huh mikä luettelo, mutta kertoisitko mitä nykyään sitten teet.

6. Ei masentunut Vierailija

No tänään olen ensin käynyt polkemassa kuntopyörää 10 min ja vetänyt soutulaitetta saman verran, pessyt kaksi koneellista pyykkiä, laittanut kodin kuntoon, poiminut ämpärillisen puolukoita, joita en vielä ole perannut. Eiliset suppilot odottavat myös siivousta ja kuivattamista. Omenoita linkosin kaksi ämpärillistä ja pastoroin&pullotin. Koiran kanssa kävin lenkillä aamulla. Aloitin päivällisen suunnittelun ja otin pakkasesta sulamaan tarvittavia materiaaleja. Nyt istahdan hetken tässä ja sitten lähden ulos perkuuhommiin.
    Eilen tyhjensin kasvimaan ja kasvihuoneen sekä siivosin sen. Kävimme mökillä pyörähtämässä ja illalla savusaunoimme. Viikonloppuna tulee vieraita joten siivoan ja suunnittelen menyn. Korissa on kaksien sukkien kutimet odottamassa ja ompelupisteessä odottaa housunlahkeiden ompelu, yksi vyötärönauhan laitto, kasa kankaita vailla ideaa jne. Illalla luen kirjoja nyt menossa Jung Changin Villijoutsenet. Mitäkö siis nykyään teen kait sitä ihan tavallista arkea elän.

7. Kinkku Vierailija

Huhhuh! Olisinpa minäkin noin energinen, mistä saat virtaa?
    Me miehen kanssa nukumme huonosti, valvomme puolille öin, ja sitten tulee nukuttua klo 9 tai 10 asti. Aamupalaa ja lehden lukua klo 12 asti ja sitten se päivä vasta alkaa. Olemme keskustelleet, että tämä on väärä tapa, siis valvoa, mutta tuntuu turhalta käydä klo 21 nukkumaan, kun ei nukuta.

Kävimme mekin eilen sienessä ja tein ison annoksen suppiskeittoa, tein pari tuntia enkun läksyjä ja välillä kärräsin muutaman kärryllisen multaa, mutta en tunne itseäni noin energiseksi kuin sinä. Ai niin, tein pari litraa omppuhilloa, mutta se ei kauaa aikaa vienyt.

8. Ei masentunut Vierailija

Nukun hyvin, vietän paljon aikaa ulkona, liikun koska se on paras (kortisonin jälkeen) lääke selkärankaraumaani, syön terveellisesti ja vältän syömästä paljoa punaista lihaa, vaaleita viljatuotteita ja runsaita hiilihydraatteja, juon paljon vettä ja vihreää teetä, en tupakoi enkä käytä alkoholia. Huolehdin terveydestäni ja karsin niitä tekijöitä, jotka rasittavat elimistöäni sekä lisään niitä, joista on selkeästi hyötyä kuten D-vitamiinin nauttiminen päivittäin ympäri vuoden. Ei siis mitään rakettitiedettä vaan terveelliset elämäntavat. Nyt menoksi hei ja hauskaa päivänjatkoa!

9. no huh Vierailija

nukutte huonosti?
    Ei tuo minusta niin huonosti ole, jos kerran nukutte aina 9-10h putkeen!

10. Kinkku Vierailija

Jos käymme sänkyyn puoliltaöin, luemme n. klo yhteen tai kahteen ja uni tulee koska tulee, ja yöuni on aina katkonaista, joskus minä herään n. klo 4 ja valvon pari tuntia jne... En osaa jostain syystä nukkua paria tuntia pidempään kerralla, vaan usein yön aikana herään. Olisko jollain vinkkiä, miten saisi nukuttua yhtäjaksoisesti vaikka neljäkin tuntia. Vai kuuluuko tällainen vanhuuteen?

11. nyt eletään Vierailija

Sitä on tässä elämässä niin paljon elämää, ettei viitsi kyllä juurikaan kirjoitella tämmöisille palstoille. Varmaan ne ihmiset, joilla ei oikeasti ole muuta elämää, roikkuvat sitten täällä kertomassa kyljenkääntämisistään sun muista yhtä tärkeistä asioista.

Eläkää ihmiset täysillä kun vielä kykenette! Vanhana joutaa sitten kirjoittemaan palstoille, kun ei enää jalat kanna.

12. Kinkku Vierailija

Tämä oli hyvä!! Oli ihan oikein minulle, jos väsyttää , onhan aikaa nukkua päivällä (en kyllä osaa sitä tehdä). Onhan minulla aina touhua, etenkin kesällä ei meinaa aika riittää ison pihan hoidossa, kun pitää vielä marjastaa ja nyt sienestää. Opiskelen kieliäkin ja lapsenlapsi on joskus saatu hoitoomme, joten kyllä tärkeitäkin asioita on. No tuo vastauksesi pisti kyllä ajattelemaan, joten enää en rutise turhista.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri