Hae Anna.fi-sivustolta

Väkivaltainen parisuhde.

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä Sarppana, 06.09.2007.

1. Sarppana Vierailija

Katselin tuossa kulttuurin kehdon tuottamaa Dr Phil -ohjelmaa, ja siinä oli aiheena parisuhdeväkivalta. Itselleni sellainen on täysin vierasta, enkä voi ymmärtää naisia jotka sellaisessa suhteessa pysyvät. Enkä toki miehiäkään. Henkisen puolen väkivallan harrastajia tunnen muutamia, ja melkoisen voimaton olo on kun en voi ystävääni auttaa.

Oletko kokenut suhteessasi henkistä tai fyysistä väkivaltaa? Selvisitkö siitä? Miten auttaa sellaisessa suhteessa elävää?

2. Nainen 45 Vierailija

Luepa Image-lehden viimeisin numero ja siinä oleva selitys perheväkivallan kaavasta. Se kertoo paljon siitä, miksi suhteeseen jää.

Omalla taustalla on valitettavasti kokemus väkivallasta; nuorelta iältä tosin. Olin täysin toisen alistama, vasta hänen jäämisensä kiinni pettämisestä teki suhteesta lopun. Se arpeuttaa iäksi.

3. jaahans Vierailija

Miksiköhän sinäkään et kyseenalaista ensimmäisenä lyöjää vaan uhrin? Sama ilmiö on nähtävissä kaikkialla missä aiheesta puhutaan. Mitäs olit tyhmä uhri etkä lähtenyt. Syyttävä sormi ei osoita juuri koskaan siihen joka teki väärin.

4. Sarppana Vierailija

Koska sehän on päivänselvää että lyöjä tai muuten henkisesti väkivaltainen on sairas, mutta suhteessa oleva toinen aikuinen osapuoli pysyy siinä vapaaehtoisesti. En syyllistä uhria, en vain ymmärrä häntä.

5. V.I.P.110 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Oma kokemukseni, vähäinen, mutta kuitenkin lähipiiristä:

Jossain vaiheessa tajuat, ettet enää voi puhua kenellekään, koska häpeä omasta lähtemättömyydestä on niin suuri. Tietyssä tilanteessa kaipaa lähinnä kuuntelijaa, ei tuomaria.

Sen takia suosittelisinkin kaikille ensijaisesti ammatiapua, sieltä löytyy kuuntelijoita ja ratkaisuja käytännön ongelmiin ja riskien minimointiin. Jos parisuhteesta ei pysty lähtemään, niin ei pysty ja silloin on parempi keskittyä syyllistämisen sijaan miettimään käytännön asioita ja riskinhallintaa.

Vähän sama kuin narkkareiden kanssa, jos he kuitenkin käyttävät huumeita, niin tarjotaan puhtaita neuloja, jotteivät taudit leviäisi.

Henkistä väkivaltaa pidän aivan yhtä pahana, se tuhoaa sielun hyvinkin tehokkaasti.

6. Engla Vierailija

Voi ei, kirjoitin pitkän stoorini ja sitten tuli että NETWORK ERROR ja sivu katosi sen sileän tien!!!! :-(

7. Tutkittua Vierailija

Klassinen tutkittu kaava menee näin:
    1. Suhteen toinen osapuoli alkaa kritisoida toisen henkilöä ja ystäväpiiriä. Kieltäytyy olemasta kavereiden kanssa tekemisissä.
    2. Toinen lopettaa vähitellen yhteydenpidon ystäviinsä, koska oma siippa ei suostu ja kritisoi näitä jatkuvasti. Oma turvaverkko heikkenee.
    3. Henkinen väheksyntä kasvaa ja suhteen toisen osapuolen itsetunto laskee. Hän ei enää pidä yhteyttä muihin, joten todellisuudentaju siitä, mikä on ok heikkenee. Tässä vaiheessa vastaansanomisesta seuraa suuttumista ja riehumista, ehkä kiinni pitämistä tai kulu estämistä.
    4. Ensimmäinen lyönti tulee yleensä vasta, kun parisuhteen toisen osapuolen turvaverkko on jo hyvin heikko ja yhteydenpito vähäistä. Käsitys normaalista on vääristynyt. Avun pyytäminen on vaikeaa, koska nujerrus on jatkunut jo kauan.

8. Engla Vierailija

Yritetään uudestaan:

Kundikaveri hakkasi minut kun olin 19-vuotias, naama oli kauan mustelmilla ja verillä. Hänellä oli mielisairautta suvussa, ja sai jostain ihan tyhjästä raivarin ja satuin osumaan hänen tielleen. Tein bänät tapauksen jälkeen. Ajattelin että jos lyö kerran niin lyö varmasti uudelleen.

Kun tulin sairaalasta paikkauksen jälkeen naama edelleen karsean turvonneen näköisenä (onneksi nenän varsi ja hampaat säilyivät sentään ehjänä) niin kerroin vanhemmille miten käynyt. Äiti alkoi heti voivottelemaan että mitä sukulaiset ja tuttavat nyt sanoo kun tuli tämmönen ero (haloo, ei tämä mikään AVIOERO sentään ollut ja olimmehan sentään vasta 19 ja 20!) ja että saa hävetä, ja isä sanoi että hyvä vaan, ja että minua saisi kurittaa enemmänkin koska olen niin vaikea ihminen! Kamalaa että omat vanhemmat suhtautuu tuollalailla, vaikka oma lapsi kauheassa kunnossa ja pää tuntui siltä että jäänyt jyrän alle. Molemmat silmätkin ihan mustana ja verillä enkä edes nähnyt kunnolla moneen viikkoon. Ylioppilaskirjoituksetkin meni aika pieleen, kyseisenä ajankohtana kun oli lukuloma.

Tämä kundikaveri oli isälle kuin oma poika, tärkeämpi kuin minä.
    Isä hakkasi minua pienenä kun hänellä oli turhautunut olo perheestä tai meni muuten vaan huonosti. Sitten kun olin teini niin ei enää uskaltanut sillä aloin puolustautumaan omin nyrkein ja kävin itsepuolustuskurssit.

Pistää vaan ihmettelemään että saako minua murjoa ja hakata kun olen hankala tai vaikea ihminen jonkun mielestä? Mikä minusta tekee vaikean? Olen aina ollut ujohko ja arka, ja aina koulussa se jota on kiusattu. En ole koskaan lyönyt ketään ensin.

Arvaatte varmaan etten ole läheisissä väleissä vanhempien kanssa.

9. V.I.P.110 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kauhea juttu, Engla! Onneksi näytät selvinneen asiasta henkisesti vahvana. Syy ei missään tapauksessa ole sinussa, onneksi näytät tajuavan sen itsekin.

Voimia!

10. voimia, Engla! Vierailija

Voi herranjumala! :(( Onneksi olet laittanut välit viileiksi heidän kanssaan. Maailmassa on hyviäkin ihmisiä, jotka eivät syyllistä uhria - etsi heitä ystäviksi ja läheisiksi itsellesi. Sukua ei valitettavasti voi valita, mutta siihen ei ole mikään pakko pitää yhteyttä.

11. diidaaduu Vierailija

Ja niin se vanhemmuus tekee täydelliseksi....

12. Taitaapi olla "perinnöllistä", äiti saanut lapsuudenkodissa turpaansa isältä ja huonolla itsetunnolla varustettu tytär hakeutuu samankaltaisten miesten seuraan.

13. Sarppana Vierailija

Olen ehdottomasti todella pahoillani raskaasta menneisyydestäsi, Engla. Näytät kuitenkin ymmärtäneen luopua näistä väkivaltaisista ihmisistä lähelläsi, mikä on hienoa. Monihan jää henkiseen tai fyysiseen väkivaltasuhteeseen ties mistä syistä. En ymmärrä miksi tuollaisten ihmisten kanssa pitäisi olla tekemisissä, vanhempiasi tai ei. Älä anna heidän enää pilata useampia vuosia elämästäsi. Se sanonta että "ystävät tulevat ja menevät mutta perhe on ikuista" on minun mielestäni ihan täyttä soopaa. Ei sitä kaikkea tartte omalta perheeltäänkään sietää.

Itselläni on oman perheen sisällä enemmän näitä "tosimiehiä", jotka kaiken tilaisuuden tullen mollaavat vaimojaan. Haukkuvat läskiksi, rumaksi, tyhmäksi ja kaikenkaikkiaan pyrkivät madaltamaan toisen itsetuntoa kohottaakseen omaansa tms. Fyysistä puolta on vähemmän, mutta sitäkin. Ja kaava on kyllä nähtävissä. Jos isä on mollannut ja alistanut, sellaisen puolison tyttäret ovat hakeneet.

Minusta se on ihan kamalaa, enkä ymmärrä miten voisin auttaa ystävääni, joka elää tällaisessa henkisessä alistamissuhteessa. Vähättelee itsekin itseään ja varoo koko ajan tekemisiään ja luulee olevansa tyhmä. Väkivaltaa ei ole näkyvissä, mutta jatkuvaa ulkonäön, tekemisten sekä älykkyyden arvostelua. Nainen ei tietenkään saa sanoa samoin takaisin.

14. diidaaduu:lle Vierailija

Helvetti, mikä kommentti. Häpeäisit.

15. salakala Vierailija

Ja juuri sinä, joka et viitsi edes miettiä itsellesi nimimerkkiä ja jonka ainoita kontribuutiona on voivotella velojen tuhmuutta ja kytätä tilaisuutta päästä nälväisemään jotain asian vierestä: häpeäisit itsekin, ja opettelisit miten keskustelua käydään.

16. Sanot sinä, jonka ainoana ajatuksena oli päästä tuomaan esille vanhemmuus? Käsittääkseni luonnevika ei vaadi vanhemmuutta, ja yhtälailla lapseton kuin vanhempi voi olla väkivaltainen, vai mitä?

17. Kiii Vierailija

Harvoin lapseton on väkivaltainen omaa lastaan kohtaan, johon tuo vanhemmuus kommentti muuten viittasi....eli kenen ajatus oli ja mikä?

18. diidaaduu Vierailija

Ei kyllä hävetä pätkääkään. Täällähän on tämä hurmiomaamio toitottanut, että sitten kun on ne lapset tehnyt niin silloin sitä on niin epäitsekäs ja ajattelee aina ensisijaisesti lastensa parasta. Ja sitten tämmöiset velat ovat verenhimoisia lapsenvihaajia. Varmaan Englankin tapauksessa hän näkee kuinka rakkauden huuruisia hänen äitinsä kommenttinsa oli ja ilman muuta hän on ajatellut vain ja ainoastaan tyttärensä parasta. Vai?

Oma näkemykseni ei tietenkään ole hurmiomaamion kanssa samanlainen. Jos joku on vinksallaan päästänsä on yhtälailla vinksallaan vaikka olisi saanut kymmenen lasta. Vanhemmuus ei tee täydelliseksi, eikä lapsi ole mikään paikka tai laastari äidin omille traumoille. Päinvastoin, on hyvin todennäköistä että traumamamma siirtää taakkansa lapsensa harteille tavalla tai toisella JA äidin olo ei helpotu yhtään sen enempää.

19. Valtaosa vanhemmista ajattelee lastensa parasta. Miksi ihmiset eivät siitä huolimatta ole täydellisiä eivätkä hyviä itselleen saati rakkailleen, on sitten toinen keskustelu.

20. sasae n. Vierailija

Itselläni on ystävätär, jonka avomies just tuollalailla nälväsee häntä, etenkin kännissä tai krapulassa. Fyysistä väkivaltaa ei ole, mutta tekee pahaa seurata vierestä. Ystäväni ei koskaan sano pahasti takaisin, vaikka aihetta olisi (esim. miehen 9-kk raskaanaolevan näköisestä kaljamahasta voisi revästä helposti jotain), vaan on superkiltti ja itsekseen vaan jurnuttaa ja vetää tupakkaa.

Kaiken huippu oli se, että tämä mies tuli minulle sähköpostitse urputtamaan jotakin, kaiken lisäksi väärinymmärrettyä juttua.

21. Engla Vierailija

En tiennyt kundin olevan tuollainen sekopää sillä hän oli hyvästä perheestä, ainoa lapsi ja aika lellitty tapaus, ja kuten sanoin niin jätin hänet kuin nallin kalliolle tuon mukiloinnin jälkeen. Seuraavat kundikaverit olivat kilttejä ja nykyinen mies rauhallinen suorastaan. Itsetuntoni on aina ollut suhteellisen terve, en ole pahemmin piitannut kiusaajista ja koska pärjäsin muuten ihan hyvin koulussa ja sain hyviä arvosanoja, niin ei ollut ongelmia päästä opiskelemaan lukion jälkeen.

En ole nähnyt äidin saavan turpiin isältä, vaikka hän on nälvinyt häntä meidän lasten kuullen jonkin verran ja ehkä töninyt tai vastaavaa muttei huitonut meidän muistikuvien mukaan turpiin tai mitään.

Uskon karmaan ja siihen että pahat saavat palkkansa sillä vanhempani menettivät työnsä jonkin aikaa sitten ja aloholisoituivat pahasti ja heistä vuorotellen jompi kumpi katkaisuhoidossa. Olen vaihtanut puhelinnumeroni etteivät saa minua kiinni ja soittele kännissä. Tämä kyseinen ex-kundikaveri iski jurrissa kulmakunnan kantakapakasta naisen ja pani paksuksi kertaheitolla, nainen on häntä ainakin 20-25-vuotta vanhempi ja hänellä oli ex-kundikaveriani vanhempi poika ennestään. Eli hän "pääsi" perheeseen jossa äiti ja poikapuoli pompotteli häntä miten lystäsivät. Toivottavasti ei sekoa ja hakkaa nykyistä lastaan tai lapsiaan.

Ilmeisesti oma ulkonäköni parani mukiloinnin myötä sillä lähdin ulkomaille tekemään mallintöitä joksikin aikaa ja otin puolen vuoden taukoa opiskeluista :) Joku kertoi exälleni tämän että olen oikein ulkomailla mallin töissä niin hän haukkui minua rumaksi ja ettei voi millään uskoa että olen päässyt mallikuviin, vaikka itse seurusteli aika noita-akkamaisen naisen kanssa. En yleensä puhu pahaa toisista mutta olen nähnyt kyseisen naisen kerran ja hän oli aika pelottavan ja vihaisen näköinen syyläkasvo joten ihmettelen miksi minä olin "se susiruma tapaus" hänen mielestään, mutta huvitti samalla tämä että miehen piti silti päästä mollaamaan juuri minua kaiken tämän jälkeen. Toivoi varmaan ajatuksissaan että olisi onnistunut mukiloimaan minut niin kamalaan kuntoon ettei muut miehet enää huolisi minua, valokuvaajista ja mallitoimistoista puhumattakaan.

Kiitos teille jotka kannustitte, ja jaksoitte lukea vuodatuksiani. Onneksi olen selvinnyt kaikesta voittajana ja voin jälkeenpäin vaan todeta että tulipa nähtyä ja koettua kaikenlaista. Ehkä huonona puolena mieleen jäänyt se että minun nykyään todella vaikea luottaa ihmisiin, paitsi omaan mieheen.

22. Voin kuvitella että vanhempasi ovat yhtä sairaita kuin poikakaverisikin. Haet juuri sellaista seuraa kun vanhempasikin ovat ettet voi vaatia yhtään enempää arvostusta itseäsi kohtaan mitä et ole vanhemmiltasikaan saanut.

Mikään ei anna ulkopuolisten koskea sinuun fyysisesti, ei edes äitisi tai isäsi. Kysy heiltä miksi ihmeessä he lapsen halusivat kun ei ole kasvatuskeinoja muita kuin väkivalta? Älä anna kenenkään käydä itseesi käsiksi enään, jos niin käy niin tee rikosilmoitus ja mene sosiaaliviranomaisten juttusille. He hommaa sinulle oman asunnon ja pois paskasta. Sinun täytyy itsekkin tajuta että pysyt erossa mielisairaista tai käy vieläkin pahemmin...

Sinun täytyisi olla niin viisas ette koskaan lankee samanlaisiin miehiin kuin äitisi, ettei sama perintö jatku sukupolvesta toiseen. Oletko ajatellut että haet juuri isäsi kaltaisia miehiä jotka eivät arvosta vaan käyttää nyrkkeily säkkinä? Mikä on tulevaisuutesi jos et tervehdy, teet vanhempiesi lailla samat virheet ja syytät muita ihmisiä niistä???

Jos et muuta itseäsi niin voit olla ennenaikaisessa haudassa niin kuin monet muutkin ovat. Vanhempasi ovat täysin ääliöitä niin kuin monet muutkin...ota irti otto heistä ja tee omasta elämästäsi terveempää. Miksi tarvii sairaitten vanhempien mallia toteuttaa???

23. Engla Vierailija

Missasit varmaan osan viestistäni.
    En siis ole ollut tuon jälkeen missään tekemisissä väkivaltaisten miesten kanssa, enkä ole enää tekemisissä vanhempieni kanssa. Olen muuttanut toiselle puolelle maata, vaihtanut puhelinnumeroni ja osan ystävistäni. Tuosta tapauksesta on jo vähän yli 10 vuotta. Eräskin niinkutsuttu ystävättäreni kun neuvoi minua silloin tuon väkivaltaisuuskohtauksen jälkeen että olen liian herkkänahkainen kun annan periksi suhteessa yhden tuollaisen mukiloimisen jälkeen! Vaikka hänkin näki naamani. Ei voinut uskoa ettei se siihen jää! Hän petti minut vielä sillä tavalla että meni tyrkyttämään kännissä itseään ja per**ttään tälle minut hakanneelle exälleni! Kundi oli kuitenkin sen verran järkevä siinä suhteessa että tajusi torjua hänet koska tiesi muijan haluavan kostaa minulle hänen kauttaan sitä että olin meistä kahdesta se joka menestyi paremmin koulussa, jolla selvät tulevaisuuden suunnitelmat ja josta pojat sattui olemaan kiinnostuneempia aina kun käytiin discoissa ja baareissa.

Hän on itse nykyään avoliitossa miehen kanssa joka on sitä mieltä että tämä ex-ystävättäreni on niin tyhmä ja yksinkertainen ettei hänen kannata opiskella koska ei tule ikinä pärjäämään missään opinahjossa, ja tämän takia ei voi saada kunnon ammattia joten pysyisi vaan kotona hoitamassa heidän lastaan ja hoitaisi vielä toisenkin jos sellainen tulee. Eli tuossa perheessä käytetään sairaalla tavalla henkistä väkivaltaa alistuskeinona. Minulla on tosiaan asiat nykyään todella hyvällä mallilla kun olen päässyt eroon kaikista uhkatekijä-ihmisistä.

24. salakala Vierailija

Tää menee jo vähän sivuraiteille, mutta minä en kyllä tuota sanonut. Minua vain ottaa päähän, kun yksi ja sama tyyppi sekaantuu jokaiseen keskusteluun aina samantapaisella nimimerkillä.

25. ...oli juttu, että alkoholin käyttö lisääntyy radikaalisti koko ajan Suomessa. Tällä hetkellä käytetään alkoholia enemmän kuin koskaan ja sen seurauksena arviolta 200.000 (kaksisataaTUHATTA!!!) lasta elää perheissä, joissa lapset joutuvat näkemään vanhempiensa alkoholinkäyttöä. Omassa lapsuudessani isä tissuteli kaikki viikonloput, ei ollut väkivaltainen, mutta SILTI isän psyykeen ja puheen muuttuminen juomisen myötä oli todella ahdistavaa.

Tulossa on siis uusi, entistä "ihanampi" sukupolvi suomalaisia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri