Hae Anna.fi-sivustolta

Väriaineet?

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä allergikon äiti, 29.11.2005.

1. allergikon äiti Vierailija

Onko niin, että EU:ssa ei tarvitse kaikkia väriaineita merkitä tuoteselosteisiin? (mm. E160 sarja)

Kun lueskelin Lidlissä karkkipussejen tuoteselosteita, ja siellä oli yksi pussi, jossa oli värillisiä hedelmäkarkkeja, mutta tuoteselosteessa ei mainittu mitään väriaineita, eikä muitakaan sellaisia aineita, joista ne iloiset värit olisivat voineet olla peräisin. Ostettiin sitten sellainen pussi, jonka tuoteselosteessa oli väriaineita mainittu, mutta ei niitä, joille meidän tyttö on allerginen. Tyttö oli tietenkin onnessaan, kun sai kerrankin syödä punaisia karkkeja. Ja kas kummaa, tyttö saikin ihan kunnon reakrion. Eli eipä sitten ostetakaan meille Lidlin hedelmäkarkkeja.

2. tarkkana Vierailija

Nyt jo aikuinen poikamme oli pienenä tosiallerginen astmaatikko, helpottanut on, muttei hävinnyt. Kaikki hedelmäkarkit (paitsi jotkut luomumarmeladit) ja limsat olivat pahasta, osasyynä väriaineet ja natriumbentsoaatti. Eritoten punaiset väriaineet. Ostin hänelle luomulakritsaa ja ko. luomumakeisia, kotimehuja juotiin. Hän oli myös kaikille tuontihedelmille herkkä, nyt muutamat sopivat. Tarkkana kannattaa olla ja kertoa asiasta muillekin lapsen kanssa oleville.

3. yksi Vierailija

Minulla ei ole vastausta kysymyksiisi.

Kerron kuitenkin että itse olen ostanut luontaistuotekaupasta sellaisia luomunallehedelmäkarkkeja, joiden värit ovat peräisin hedelmä- ja kasviuutteista. Meillä syödään karkin sijasta usein suklaata.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri