Vähähiilarisesta vielä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Pitääkö ne kaks ekaa viikkoa olla täysin ilman hiilareita vai voiko suoraan aloittaa sillä 20g/viikko? Aloitin viikko sitten tuolla 20g:lla ja paino putos ekan viikon aikana 1,5kg. Hirveän tarkkaan en laskenut hiilareita, mut varmasti alle sen 20:n jäivät. Luin yhden vanhan Atkinsin kirjan ennen aloitusta, mut ihan sen mukaan en kyllä mene.

Paljonko teillä on paino pudonnut tällä vähähiilarisella ja missä ajassa?

hiilarit pitää minimoida,ei niitä kokonaan saa pois jättää.eihän se mikään hiilariton ruokavalio ole vaan vähähiilihydraattinen.

eli: ekan kahen viikon aikana yritätä pitää hiilarit alle 20g/vrk tai ei ainakaan paljon sen päälle.elimistön pitää päästä ketoosiin ja suurilla hiilarimäärillä se ei onnistu.

tsemppiä sulle =)

Ei ketoosi ole itsetarkoitus.. ketoosi kyllä hillitsee nälän tunnetta ja makeanhimoa (poistaa joillakin jopa kokonaan), mutta ei se ole yksittäinen "laihduttava voima"

Atkinsin dieettiin kuuluu kahden viikon induktiovaihe, jossa hiilarit pidetään alle 20g. Mutta tämä on siis Atkinsin versio. Ton kahden viikon jälkeen hiilareita lisätään viikottain 5g ruokavalioon, kunnes päästään siihen vaiheeseen että paino ei enää putoa. Sit tiputetaan 5g hiilareita pois ja laihtuminen jatkuu. Asteittaisen hiilarimäärän nostamisen tarkoitus on etsiä se hiilarimäärä, joka sopii nimenomaan Sinulle. Jotku voivat nostaa hiilarit jopa 100g, toisten pitää jättää laihdutusvaiheessa 40g.

Atkins ei ole ainoa vähähiilihydraattinen ruokavalio. Sellaisen voi rakentaa myös itse ilman hiilareiden grammamäärien tuijottamista. Niitä voi seurata vaikka kausittain, kuten minä teen. Pidän silloin tällöin "seurantaviikon", olen huomannut pysyväni ihan itsekseni 40-80g hiilareissa. Herkkupäivinä menee enemmän :D

Kuten Isadora sanoi, ei hiilariton vaan vähähiilihydraatinen! Ja hyvähiilihydraattinen on taas vähän sallivampi kuin vähähiilarinen. Pääpointti kaikissa hiilihydraatteja rajoittavissa ruokavaliossa on jättää pois SOKERI! Sen jälkeen pitkälle jalostetut tuotteet kuten vehnäjauhot, kiillotettu (valkoinen) riisi sekä tärkkelystuotteet (peruna, maissi).