Vähäinen painonnousu raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miten ihmeessä on voinut käydä näin, että vaikka olen ollut hoikka ennen raskautta (bmi 19), niin silti rv 28 on tullut painoa vain 5 kg. Vauvalla kuitenkin kaikki hyvin ja sf-mitta on keskikäyrällä. Aiemmin tullut tähän mennessä jo 10 kg eikä mikään ole mielestäni muuttunut.

Neuvolassa ei oltu huolissaan, koska vauva kuitenkin kasvaa hyvin. Mutta onko muita, joilla käynyt näin, vaikkei ole ollut ylipainoinen?

Mulla ei noussut grammaakaan ennen vk 13. Oksensin aikalailla alkuraskauden aikana. Ei kukaan neuvolassa ollut huolissaan, vauvan koko oli normaali. Sanoivat, että vauva ottaa sen minkä tarvitsee. Yhteensä tuli lopulta 7kg.

Korjaus: 6kg. (Tarkistin nla-kortista.)

Viimeksi muokattu:
Mä en ole edes oksentanut enkä mitään. Huono olokin loppui jo aikoja sitten. Mutta olen siis ollut tähän aivan tyytyväinen, mutta nyt vain mietin, että pitääkö tästä nyt alkaa stressata. Ei kai. Syön terveellisesti, herkut eivät ole ruokalistalla oikein koskaan ja liikun aika paljon.
ap

En stressaisi, jos vauvan on kerrottu kasvavan hyvin. :) Jos syöt terveellisesti, kaikki voitava on tehty. Ja jotenkinhan vauvat selviävät ilmoille kunnossa kehitysmaissakin, joissa ruokaa tai vettä ei ole riittävästi odottajilla.

No eihän sitä enempää kuuluiskaan tulla, noilla viikoilla vauva, lapsivesi, istukka ja lisääntynyt verimäärä painaa max. tuon 5kg.
Nou hätä.
Toiset vaan turpoo enemmän raskausaikana, joko kroppaan kerääntyy nestettä tai sit vaan syö liikaa (allekirjoittanut myöntää) mutta parempihan se noin on. Eikä tuo painonnousu ole vähäinen, ihan normaali.

mä pääsin sillain että heti synytyksen jälkeen esikoisesta jäi 1kg ,kakkosesta -10kg eli olin alkupainossa kokoajan ( n. 2kg tuli yhteensä koko raskausaikana) ja kolmosesta -5kg :)( tästä oli n 5kg tullut koko aikana)

No eihän sitä enempää kuuluiskaan tulla, noilla viikoilla vauva, lapsivesi, istukka ja lisääntynyt verimäärä painaa max. tuon 5kg.
Nou hätä.
Toiset vaan turpoo enemmän raskausaikana, joko kroppaan kerääntyy nestettä tai sit vaan syö liikaa (allekirjoittanut myöntää) mutta parempihan se noin on. Eikä tuo painonnousu ole vähäinen, ihan normaali.

No hyvä! Ehkä näin "vanhempana" (hiukan yli 30 v) uudelleensynnyttäjänä tajuaa jo kroppansa päälle sen verran, että ruoka maistuu maltillisesti.. Enpä siis stressaa! Kiitos!!
ap

Mulla oli viikoilla 27 tullu alkupainosta lisää vaan 4kg, mutta sitten...! Alko turvotukset ja kaikki kauheus, ja loppujen lopuks painoo tuli raskauden aikana 20kg.

Nyt mä olen rv 18 ja ekasta neuvolasta ei painoo ole juuri tullu.. alle kilon verran. Ja miten mä toivonkaan, ettei muutamaa kiloo enenpää paino nousiskaan.

Mulla samoin. Painoa tuli 6 kiloa koko raskausaikana. Mutta, kun raskaus alkoi lähestyä loppuaan, huomattiin ettei vauva kasvakkaan hyvin ihmeitä. Käynnistettiin rv 38 ja sieltä odotettiin alle 2 kiloista mutta tyttö olikin 2,5 kiloa. Syytä ei tiedetä miksi näin kävi, kaikki oli hyvin ja tyttö terve ja pirtsakka. Kromosomit halusivat tutkia.
Lääkärit nauroivat kun ultraan menin että harvoin maha kuopalle menee kun raskaana oleva nainen siinä on. Maha oli tosi pieni koko raskaus ajan.

Mutta siis vaikka säikäyttivät loppusuoralla, kaikki oli erinomaisesti. Neuvolantäti oli sitä mieltä että ihan normaali 3 kiloinen sieltä olisi tullut kun olisi saanut loppuun asti olla. Myös esikoinen kasvoi vasta loppumetreillä hurjasti.

Tyttö kasvaa yläkäyrillä, niin pituudessa kuin painossakin....

Mulla oli viikoilla 27 tullu alkupainosta lisää vaan 4kg, mutta sitten...! Alko turvotukset ja kaikki kauheus, ja loppujen lopuks painoo tuli raskauden aikana 20kg.
.

Mulla oli aika samansuuntainen kokemus. Noin viikolle 30 oli tullut 6 kg ja mähän olin tyytyväinen kuin mikäkin. Ja sitten alkoi hirveä turvotus. Lopulta kiloja tuli yhteensä 16 kg! En ymmärtänyt mikä muuttui kun syöminen pysyi samana. Varmaan liikuin vähemmän viimeisellä kolmanneksella? Turvotus sattui, jatkuvasti särki paikkoja ja esim. nilkkojani en pystynyt edes tunnistamaan.

Hyvä puoli tuossa oli, että paino lähti tosi nopeasti. Kun ekan kerran kävin synnytyksen jälkeen kotivaa'alla, jäljellä oli viisi kiloa, jotka nekin sulivat pois seuraavien kuukausien aikana vähän kuin itsestään.

Mulla nyt rv 33+5 ja painoa tullut n. 4,5kg alusta ja normaalipainoinen olen. Tosin olen vuodelevossa nyt 14. viikkoa (tukilangat kohdunsuulla).. Vauva kasvaa ja voi hyvin, painoarviot mennyt koko ajan keskikäyrillä:) Eipähän tarvi sit synnytyksen jälkeen taistella liikakilojen kanssa! Tämä on neljäs raskaus ja kaikissa edellisissäkin ollut sama juttu, että painoa tullut nätisti. :)

Minulla ollut sama, kolme raskautta ja painonnousu ollut 6kg, 900g ja 2,5kg. Vain tuossa keskimmäisessä raskaudessa seurattiin tarkemmin, ja neuvola/sairaala oli jonkin verran huolissaan.

Yhteistyössä