Vähäiset liikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vko 32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vko 32

Vieras
Esikoista odottelen ja olen huolissani liikkeiden vähenemisestä. Liikkeitä tuntuu edelleen päivittäin, mutta ei läheskään niin paljon kuin ennen. Möyriminen mahassa on loppunut lähes kokonaan. 10 liikettä tunnissa jää kyllä haaveeksi. Onko normaalia vai kannattaako jo huolestua tosissaan?

jos et saa sitä 10X tunnissa niin käy tarkistuttamassa asia neuvolassa, sydänäänet siis. Tuossa vaiheessa kyllä liikkeet muuttuukin pienemmiksi, kun tila vauvalle alkaa käydä ahtaammaksi. Semmosta pyörinää ja hyörinää ei enää ole vaan liikkeet tuntuu vaimeampina.

Jos ei tunnu 10 liikettä ekan tunnin aikana, syö makeaa, soita musiikkia kovalla ym. Jos sittenkään ei tunnu 10 liikettä tunnissa, soita neuvolaan tai jos neuvola on kiinni, niin ihan sairaalan päivystykseen. Varmaankin silloin olisi pikaiseen syytä tarkistaa, että kaikki on ok! Älä jää odottelemaan seuraavaa päivää tai arkea!

Hei,

sen verran kommentoin, että jos neuvola ja äitipoli on kiinni, soita suoraan synnytyssairaalaasi (ainakin minulle numerot annettu neuvolasta), sillä tavallinen päivystävä lääkäri ei osaa auttaa näissä asioissa - näin minua neuvoi synnytyssairaalan lääkäri tekemään! Synnärille soittaessa vastaa kätilö, joka osaa antaa ohjeet miten tulee toimia!
Ja juuri tällaisesta kuvaamastasi liikkeiden vähenemisestä on tuttavallani kokemusta; oli soittanut synnärille ja pyytäneet tulemaan tarkistukseen. Otettu sydänkäyrä ja ultrattu, huomatta vauvan kääntyneen ja siksi liikkeiden tuntuneen toisenlaiselta / vähäisemmiltä.

Mistä teille tullut tällainen tieto et 10 liikettä tunnissa? Mulla useampi raskaus takana enkä koskaan aikaisemmin ole moista kuullut. Vauvat liikehtii aivan eri tavoin jokaisella ja välttämättä ei edes kaikkia pienokaisen liikkeitä rekisteröi. Totta, liikkeet vähenee kun vauva on isompi, omalla kohdalla liikkuminen masussa lisääntynyt mitä pisemmälle raskaus on edennyt. Mutta parasta on oman mielensä rauhoittamiseksi käydä neuvolassa, uskoisin että vauvasi voi hyvin! Iloista odotusta kaikille äideille ja heidän masuilleen : )

Tää liikelaskentahan on ollut olemassa monta vuotta, neuvolasta yleensä ovat antaneet ohjeet tietyltä raskausviikolta eteenpäin laskea niitä. Nyt toisaalta tuntuu, että tästä ollaan osin luopumassa, osin varmaan just tuon kaikkien vauvojen erilaisuuden ja äidin huolen vuoksi; toisaalta on tuo aina joitakin oikeasti auttanutkin havahtumaan ei-normaaliin tilanteeseen.

mulla väheni liikkeet kans joskus rv 34.. vauva liikku kuitenki mutta en tuntenu liikkeitä niin paljon kun aikasemmin ja niin voimakkaita.. ei kuitenkaan ollu mitään. äitipolilla käskivät kuunnella että vauva liikkuu,... ite säikähdin kans ihan älyttömästi tätä juttuu ja olin jo paniikin partaalla. Oman mielenrauhan kannalta kannattaa ehkä kysyä äitipolilta kannattasko käydä siellä mutta jos tunnet liikkeitä edes välillä nii en usko että on hätää... voimia !!

Yhteistyössä