Vähäliikkeinen sikiö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiipiis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiipiis

Vieras
Mistä sikiön harvat liikehdinnät saattavat kertoa, joistain sairauksista tai muista ongelmista kaiketi? Täällä rv 21 ja vauvelin liikkeitä tuntuu harvakseltaan ja kevyenä (mikä kai normaalia ensiodottajalle), mutta myöskään ultrissa vauveli ei ole liikkunut, kunhan vaan makaili paikoillaan, ja sama juttu dopplerilla sydänääniä kuunnellessa. Muuten kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, mutta voiko tuo olla merkki jostain vakavasta?

Tilanteesi vaikuttaa ihan normaalilta. Vauvelisi on vain sattunut nukkumaan juuri ultran ja neuvolan aikaan. Kyllä lääkäri ja neuvolantäti kiinnittävät huomiota näihin asioihin, joten ole huoletta.

Minulla ei viikolla 21 edes tuntunut vielä, ja senkin jälkeen hyvin kevyinä kaikki liikkeet. Ei kaikki odottajat käsittääkseni tulekaan tuntemaan mitään "kyljestä läpi"-täräytyksiä. Olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa: jos eivät lääkärissä ja neuvolassa huolestu asiasta, niin älä sinäkään. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän hyvin omasta kokemuksesta.

Jotkut liikkuu tosi paljon ja jotkut tosi vähän. Mun vauva ei liikkunut melkein ikinä, mutta ihan terveenä syntyi ja on kovin rauhallinen tapaus vieläkin. :) Välillä en siis tuntenut liikkeitä moneen päivään, vaikka vauvan olisikin pitänyt elää aktiivisinta kauttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tiipiis:
Mistä sikiön harvat liikehdinnät saattavat kertoa, joistain sairauksista tai muista ongelmista kaiketi? Täällä rv 21 ja vauvelin liikkeitä tuntuu harvakseltaan ja kevyenä (mikä kai normaalia ensiodottajalle), mutta myöskään ultrissa vauveli ei ole liikkunut, kunhan vaan makaili paikoillaan, ja sama juttu dopplerilla sydänääniä kuunnellessa. Muuten kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, mutta voiko tuo olla merkki jostain vakavasta?

En tarkoita alkuperäisen tilannetta, mutta osaako joku vastata kysynykseen?

Itseäni kiinnostaa myös mistä sairauksista tai häiriöistä vähäliikkeisyys voi kertoa? Minua kiinnostaisi faktatieto, ei spekulaatio tai lohdutukset.

Itselläni rv 37. Neuvolakortissa liikkeiden kohdalla aina vain yksi plussa. Jos liikkeiden määrällä ei olisi mitään merkitystä, tuskin korttiin olisi mahdollista merkitä yksi tai kaksi plussaa. Lisäksi rakenneultran sanelussa lääkäri totesi että sikiö ei liikkunut paljoa. Kysyin asiasta neuvolassa, ja minulle vain ympäripyöreästi lohduteltiin, että turha pohtia etukäteen, varmasti tulee terve lapsi, älä mieti turhia. Muutenkin ärsyttää kun odottajaa kohdellaan niin holhoavasti, eikä kaikkea tietoa kerrota. Itse haluaisin tietää kaiken mahdollisen, eikä sitä minulle kerrota.

Voi tietenkin olla että kaikki on täysin hyvin. Mutta minua kiinnostaisi siis mistä vähäliikkeisyys VOI OLLA merkki. Vastauksista kiitollinen!

VArmaan on tekemistä äidinkin olotilan ja ravitsemuksen kanssa. Itse ainakin huomaan että vauva liikkuu vähemmän jos olen itse rauhallinen ja saattaa todella riehua jos stressaan. Siinä on eroja. Useimmiten on rauhallinen. Lapsiveden määrä ainakin vaikuttaa, äidin väsymyskin ym kai voi vaikuttaa sikiöönkin, samassa verenkierrossahan sitä mennään. Itselläni vauva oli hiljakseen ja lisäsin vähän ruokaa ja vettä niin nyt on aktiivisempi mutta en tiedä onko se sattumaa. Luonteella on varmasti eroa, ei kaikki lapset ole hyperaktiivisia. Minun vauvalla pulssikin on rauhallisempi kuin mitä olen monista kirjoituksista lukenut.

En olisi noilla viikoilla vielä huolissani. Itselläni esikoinen oli ns. "rauhallinen liikkuja" tai siis liikkui kyllä, mutta en itse tuntenut liikkeitä useinkaan muuta kuin tietoisesti tunnustelemalla, enkä aina silloinkaan. Ja päivittäin rupesin liikkeitä tuntemaan vasta ehkä 25 viikon tuntumassa ja loppuraskaudessakaan ei mitenkään hirmuisesti möyrinyt. Nyt hän on 1v10kk terve tyttö!

Sanotaan, että odottaja tuntee n. 60-80% vauvan liikkeistä eli siinäkin on eroja, minkä verran kukin liikkeitä tunnistaa. Lisäksi esim. etuseinäistukka saattaa vaimentaa liiketuntemuksia ainakin ensimmäisten liikkeiden osalta. Sulla on sen verran vähän viikkoja, että vielä muutaman viikon voisit rauhassa odotella, vaikket tuntisi vielä juuri mitään.

Toinen vauva mulla oli masuasukkina vähän vilkkaampi kuin esikoinen tai sitten vaan tunnistin liikkeet paremmin. Loppuraskautta kohden hänkin vähensi liikkumistaan ja en kummassakaan raskaudessa ole voinut sanoa, että vauvat olisivat esim. valvottaneet mua liikkeillään ja harvoin loppumetreilläkään potkineet niin, että masun päälle näkyy. Kuopus on nyt 9 pv vanha ja terveeksi todettu (=

Jos päivän mittaan olet paljon liikkeellä ja touhuat, et niin ehdi vauvan liikkumista tunteakaan. Ota itsellesi illasta aikaa ja pötköttele rauhassa tunnustelemassa niitä ihania hipaisuja ja pikku potkuja. Varmasti olisit päässyt kontrolliultraan, jos ultralääkäri olisi ollut huolissaan vauvan liikkeistä/voinnista.

Onnellista odotusta.

Vauvan liikkeitä voi laskea. Normaali on 10 liikettä tunnin aikana. Kaikki liikkeet ja muljaukset lasketaan siihen. Ja mikäli ensimmäisen tunnin aikana ei tule 10 tuntemusta täyteen niin sitten äiti kävelee hieman, syö jotakin että verensokeri nousee myös vauvalla ja sitten uusi mittaus. Tietysti on muistettava että liikkeiden tunteminen on aika vähäistä ennenkuin sikiö on riittävän iso. Mutta tämä metodi sopii ainakin pidemmällä oleville. Itse laskeskelin viimeksi tänään kun oli hiljaista, niin en ehtinyt varttia pidemmälle kuin masuasukkini oli myllertänyt ne 10 täyteen. Usein niitä ei vaan noteeraa kun puuhaa jotain muuta ja sitten kun keskittyy ja rauhottuu niin huomaa liikkeet paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja laskumetodi:
Vauvan liikkeitä voi laskea. Normaali on 10 liikettä tunnin aikana. Kaikki liikkeet ja muljaukset lasketaan siihen. Ja mikäli ensimmäisen tunnin aikana ei tule 10 tuntemusta täyteen niin sitten äiti kävelee hieman, syö jotakin että verensokeri nousee myös vauvalla ja sitten uusi mittaus. Tietysti on muistettava että liikkeiden tunteminen on aika vähäistä ennenkuin sikiö on riittävän iso. Mutta tämä metodi sopii ainakin pidemmällä oleville. Itse laskeskelin viimeksi tänään kun oli hiljaista, niin en ehtinyt varttia pidemmälle kuin masuasukkini oli myllertänyt ne 10 täyteen. Usein niitä ei vaan noteeraa kun puuhaa jotain muuta ja sitten kun keskittyy ja rauhottuu niin huomaa liikkeet paremmin.

¨... siis tämä ohje on kätilöltä.

Yhteistyössä