Vähän kyllä pelottaa jos Le Pen voittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minua vähän huolettaa, jos Le Pen Ranskan vaalit vie. En ny muutenkaan hänen populismistaan pidä, mut etenkin just nyt tässä tilanteessa se olisi paha asia. Mitä luulette, että seuraisi hänen voitostaan vai seuraisko mitään.

1) Suomen Nato-hakemus, miten suhtautuu siihen?
2) Kestääkö Nato ja EU hänen politiikkaansa?
3) Löyseneekö suhtautuminen Venäjään?

Ainakin monet elinkeinoelämän vaikuttajat ovatg suhtautuneet pelolla mahdolliseen Le Penin voittoon. Kattelin vähän vaaliväittelyä ja Le Pen kyllä on häpeilemätön populisti: "Annan ranskalaisten rahatg takaisin". Vähän samantyyppinen lupaus kuin Brexitissä ja kaikki tietää miten kävi.

Ei näitä kansalliskonservatiivejä mikään pysäytä. Sinällään tää on vaan yksi vaali, että ei se kaikkea ratkaise.
Nationalismi palaa liiallisena tietyin aikavälein ja lopulta se johtaa sotiin. Niinkuin koko 1900-luvun alkupuolisko.

Toivoin, että Venäjän varoittava esimerkki pysäyttäisi populististen nationalistien nousun. Mut ei hyvältä näytä. Kyllä toi porukka loppupeleissä pistää koko Euroopan raunioksi.

Noh, ne jotka selviää saavat taas elää ilman liiallista nationalismia semmoset 50 vuotta...

Mikä kansalliskonservatismissa niin pelottaa ihmisiä? Kansalliskonservatiivisissa valtiossa on vahva johtaja joka ajattelee aidosti oman kansan parasta ja pitää kiinni perinteisistä arvoista. Globalistit ja muut natottajat ajavat vain vieraan etua.

Luin Ranskan vaaliväittelyjuttuja. Minua hymyilytti Le Penin puheet yksinhuoltajuudestaan. Rikkaana perijänä hän kuulema tietää maitolitran hinnan.
Nukahdin kesken vaaliväittelyn. Aamulla kuulin radiosta, että väittely kesti kolme tuntia.
Onneksi pätevät toimittajat jaksoivat katsoa lähetyksen ja tiivistivät ohjelman pihvin helposti ymmärrettävään muotoon.
Maailmassa voi tapahtua mitä tahansa. Trumpin vaalivoitto, Brexit ja Ukrainan sota. Le Pen olisi kirsikka lätsähtäneen kakun päällä. Helena Petäistö on oikeassa. Le Pen puhuu puutaheinää. Sitä samaa sanon useimmista tämän palstan kirjoittajista.

Luin Ranskan vaaliväittelyjuttuja. Minua hymyilytti Le Penin puheet yksinhuoltajuudestaan. Rikkaana perijänä hän kuulema tietää maitolitran hinnan.
Nukahdin kesken vaaliväittelyn. Aamulla kuulin radiosta, että väittely kesti kolme tuntia.
Onneksi pätevät toimittajat jaksoivat katsoa lähetyksen ja tiivistivät ohjelman pihvin helposti ymmärrettävään muotoon.
Maailmassa voi tapahtua mitä tahansa. Trumpin vaalivoitto, Brexit ja Ukrainan sota. Le Pen olisi kirsikka lätsähtäneen kakun päällä. Helena Petäistö on oikeassa. Le Pen puhuu puutaheinää. Sitä samaa sanon useimmista tämän palstan kirjoittajista.

Katsoin myös osan ja nukahdin, taisin mä runsaan tunnin ehtiä katsoa :D

Boldattu osa: kyllä. Hän otti alkuun pehmeämmän tyylin kuin viime vaaleissa, mutta kuitenkin Macron vakuutti katsojia enemmän.

Tässä enkuksi vähän analyysiä:

Katsoin myös osan ja nukahdin, taisin mä runsaan tunnin ehtiä katsoa

Boldattu osa: kyllä. Hän otti alkuun pehmeämmän tyylin kuin viime vaaleissa, mutta kuitenkin Macron vakuutti katsojia enemmän.

Tässä enkuksi vähän analyysiä:

Arrogant = ylimielinen, pöyhkeä, röyhkeä.
Ihmettelin ohjelman alussa, kun Macron istui tuolissa käsi poskella kuin kotikeittiönsä pöydän ääressä.
Välillä keskustelu meni päälle puhumiseksi.
En tiedä mikä minua illalla väsytti. Kävin tiistaina lääkärillä ja olen kai vieläkin hieman shokissa.
Ikääntyessä tulee kummallisia rappeutumia. Kysyin lääkäriltä pitääkö minun vähentää tietokoneen ruudulla olemista. Ei kuulema tarvitse.
Mukavaa, että tällä palstalla löytyy myös sivistyneitä keskustelijoita.
Minua on moitittu tällä palstalla ylimieliseksi. Ex-puoliso sanoi minua besserwisseriksi.
Olen muuttunut paljon niistä vuosista. Maailmassa on valtavasti tietoa. Olen muuttanut monessa asiassa mielipidettäni.
ilmottauduin ranskan kolmen päivän kurssille. Kevään kurssi päättyi. Jäin pois viimeiseltä tunnilta lääkärireissun takia. Ilahduin saadessani viestin jatkokurssista.
Kieli avautuu parhaiten, kun keskustelussa pysytään samassa aihepiirissä. Ranskalainen tv-maailma on paljon vauhdikkaampi ja fiksumpi kuin kotimainen. Naistoimittajat ovat hyvin tyylikkäitä.
Miehissä riittää katsottavaa. Se kai lienee suurin syy miksi puurran kielitunnilla. Joku tosikko luultavasti tarttuu tähän lauseeseeni ja kommentoi arrogantisti.

Arrogant = ylimielinen, pöyhkeä, röyhkeä.
Ihmettelin ohjelman alussa, kun Macron istui tuolissa käsi poskella kuin kotikeittiönsä pöydän ääressä.
Välillä keskustelu meni päälle puhumiseksi.
En tiedä mikä minua illalla väsytti. Kävin tiistaina lääkärillä ja olen kai vieläkin hieman shokissa.
Ikääntyessä tulee kummallisia rappeutumia. Kysyin lääkäriltä pitääkö minun vähentää tietokoneen ruudulla olemista. Ei kuulema tarvitse.
Mukavaa, että tällä palstalla löytyy myös sivistyneitä keskustelijoita.
Minua on moitittu tällä palstalla ylimieliseksi. Ex-puoliso sanoi minua besserwisseriksi.
Olen muuttunut paljon niistä vuosista. Maailmassa on valtavasti tietoa. Olen muuttanut monessa asiassa mielipidettäni.
ilmottauduin ranskan kolmen päivän kurssille. Kevään kurssi päättyi. Jäin pois viimeiseltä tunnilta lääkärireissun takia. Ilahduin saadessani viestin jatkokurssista.
Kieli avautuu parhaiten, kun keskustelussa pysytään samassa aihepiirissä. Ranskalainen tv-maailma on paljon vauhdikkaampi ja fiksumpi kuin kotimainen. Naistoimittajat ovat hyvin tyylikkäitä.
Miehissä riittää katsottavaa. Se kai lienee suurin syy miksi puurran kielitunnilla. Joku tosikko luultavasti tarttuu tähän lauseeseeni ja kommentoi arrogantisti.

Juu, panin merkille saman kehonkielen, mutta Macron pääsi sitten vauhtiin heti, kun tuli Venäjästä puhe.

Totta, rappeumia tulee, valitettavasti. Itse kyllä voisin tietokoneella roikkumista vähentää, kun muutenkin työn puolestani sitä jatkuvasti käytän.

Minusta on myös lukea sinun kirjoituksiasi, enkä pidä sinua ollenkaan ylimielisenä :)

Kiva, että ranskan opinnot maistuvat. Itse pidän kielitaitoa yllä katsomalla juuri Ranskan televisiota. Pidän myös uutisista, koska niissä asioihin paneudutaan syvällisemmin. Täällä välillä jotkin aiheet esitetään kuin otsikkona, eikä asiaan paneuduta, vaan kehotetaan hakemaan lisätietoa nettisivuilta.. Kyllä, tyylikkäitä ovat, meteorologienkin korot ovat välillä sellaiset, etten itse niillä pysyisi pystyssä :D

Joo, mulla on miestoimittajissa pari suosikkia :D William Leymergie on myös persoonallinen, mutta harmikseni ei ole enää Télèmatinissa.

Merci Telematin-vinkistä!
ihmettelen ranskalaisten tv-esiintyjien rohkeita kaula-aukkoja.
Myös monet miehet jättävät kaulan napitukset auki.
Kirjoitustyylini tunnistetaan helposti.
Minua huvitti muutama päivä sitten uutisointi Espoon alepa-lähettiautomaateista. Robotit olivat
pysähtyneet liikennevaloihin. Ruokaboxi ei saanut ihmisiltä liikennevalonapin painoapua.
Ehkä joskus tietokonebotti kirjoittaa keskustelupalstoilla tyylilläni.
Vopaudun sitten tekemään jotain muuta puuhaa.
Katsoin CMore-sarjan Hymyä viimeisen 8. jakson.
Kohuttu Lenita-kohtaus oli yllättävän lyhyt. Asuin aikoinaan Mossen kampaamon kulmilla.
Roolihahmosta päätellen minulta jäi hauska asiakaskokemus väliin.
Sain kieliryhmässä käsityksen, että Hakaniemen vanha halli on avattu. Kävin paikan päällä ja harmmittelin väärinkäsitystä. Netistä selvisi, että remontoitu halli luultavasti avataan lokakuussa. Siellä joku myyjä kuulema tykkää jutella ranskaa. Luultavasti käsitin hallin avautumisen väärin. Tulipahan älykellooni tiistaille hyvät lukemat kevään lämpimämpänä päivänä. Jossain päin Suomea oli mitattu 18,2 astetta.

Minua huvitti muutama päivä sitten uutisointi Espoon alepa-lähettiautomaateista. Robotit olivat
pysähtyneet liikennevaloihin. Ruokaboxi ei saanut ihmisiltä liikennevalonapin painoapua.
Kohuttu Lenita-kohtaus oli yllättävän lyhyt. Asuin aikoinaan Mossen kampaamon kulmilla.
Sain kieliryhmässä käsityksen, että Hakaniemen vanha halli on avattu. Kävin paikan päällä ja harmmittelin väärinkäsitystä. Netistä selvisi, että remontoitu halli luultavasti avataan lokakuussa. Siellä joku myyjä kuulema tykkää jutella ranskaa. Luultavasti käsitin hallin avautumisen väärin. Tulipahan älykellooni tiistaille hyvät lukemat kevään lämpimämpänä päivänä. Jossain päin Suomea oli mitattu 18,2 astetta.

Eipä mitään :)

Juu varsin "anteliaita" ovat ne kaula-aukot.

Luin ja näin videon niistä roboteista, aika hassua. Joskus toivon, että joku robotti naputtelisi töitäni.

Ai no ihan sitten julkkiksen kulmilla!

Harmi, ettei vanha halli vielä ollut auki, mutta onneksi on se tilapäinen kuitenkin. Olisiko se paikka, josta sait vinkkiä, herkkumyymälä Deli Deli? Myyvät riis ranskalaisia mutta myös muualta tuotuja herkkuja.

Lämmintä piisaa! Pidän pitkästä aikaa vapaan viikonlopun. Ehkä teen pitkän kävelyretken. Pakkaan reppuun vähän evästä ja vettä.

Eipä mitään :)

Juu varsin "anteliaita" ovat ne kaula-aukot.

Luin ja näin videon niistä roboteista, aika hassua. Joskus toivon, että joku robotti naputtelisi töitäni.

Ai no ihan sitten julkkiksen kulmilla!

Harmi, ettei vanha halli vielä ollut auki, mutta onneksi on se tilapäinen kuitenkin. Olisiko se paikka, josta sait vinkkiä, herkkumyymälä Deli Deli? Myyvät riis ranskalaisia mutta myös muualta tuotuja herkkuja.

Lämmintä piisaa! Pidän pitkästä aikaa vapaan viikonlopun. Ehkä teen pitkän kävelyretken. Pakkaan reppuun vähän evästä ja vettä.

”Ai no ihan sitten julkkiksen kulmilla!”

”1980-luvun keskivaiheilla Helin palasi Helsinkiin, perusti Töölön Eteläiselle Hesperiankadulle oman salonkinsa ja peri Elsa Arennolta Miss Suomi -kilpailujen vakiokampaajan työt.”

Luin juttuja Mossesta. Huomasin, että olen sekoittanut kaksi miestä keskenään. Olivat tosin molemmat kampaajia.

Olet kyllä helposti tunnistettava, usein tyhjän höpöttäjä joka hyppii asiasta viidenteen saman kommentin sisällä

Mikä kansalliskonservatismissa niin pelottaa ihmisiä? Kansalliskonservatiivisissa valtiossa on vahva johtaja joka ajattelee aidosti oman kansan parasta ja pitää kiinni perinteisistä arvoista. Globalistit ja muut natottajat ajavat vain vieraan etua.

Katoppa Venäjälle. Katoppa Unkariin. Katoppa mihin vaan jossa kansalliskonservatismi päässyt kunnolla valtaan. Se ei yleensä tuota kuin taantumusta.

Joo, niinkuin koreassa. Kansan hyvää.

Ehkä noi sodat on niitä pahimpia, mitä pelätään. Naisten asema. Uskonnon/politiikan ylivoima. Suljettu lehdistö. Mielivaltainen oikeuslaitos. Suljettu internet. Ei voi liikkua vapaasti. Ei voi ajatella vapaasti.. Semmoiset pikkujutut tulee ekana mieleen.

Täytyy muistaa, että se mikä oli edistyksellistä 50-luvulla, voi nykyään olla ihan arkipäivää. Aina kun tapahtuu edistystä, joku häviää. Mutta jos sitä edistykseksi kutsutaan, enemmistö voittaa.

Jos otettais joku 50-luvun liberaali tähän aikaan, niin se miellettäisiin konservatiiviksi. Liberaalisuus ja konservatiivisuus on aina suhteellisia käsitteitä.

Itse aattelen, että pitää löytää sopiva keskitie. Se ei ole minun mielestä mikään Le Pen-tyyppinen konservatismi (eikä ees monen Persun visio), mutta toisaalta on paljon asioita, joissa haluaisin muutostahdin pysymisen maltillisena: maahanmuutto on niistä yksi. Liika on liikaa (etenkin kun tulee liian erilaisista kultuureista). Ei se olis mikään ongelma jos muslimeita tulisi hillitysti. Silloin heidän olis vaan pakko sopeutua. Nyt ei aina oo niin.

Yhteistyössä