Vähän olisi helppoa olla joku hihhuli tai vastaava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alli the balli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alli the balli

Vieras
Katsottiin miehen kanssa eilen kakkoselta se "minun heimoni"- sarja mikä kertoi jehovista. Ruvettiin sitten keskustelemaa miten helppoa olisi olla joku uskovainen, että tosissaan ilman epäilyksiä uskoisi tosiaan johonkin paratiisiin tai jumalaan ja sitten vaan hymyssäsuin kävisi niissä kokouksissa ja olisi hurskas. Sellainen elämä että olisi tavallaan löytänyt kiistattomasti sen mihin uskoa...vaikeempaa tämä tämmönen epäilevän elämä on kun mihinkään en aijo uskoa mitä ei tiede todista todeksi. Olen aina miettiny että millaista elämää se olisi. Toisaalta säälin esim. lestadiolaisia jotka vaan synnyttää ja synnyttää koska ei saa ehkäistä uskonnon takia,mutta jos siihen uskoisi 100% ni eikaisiinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alli the balli:
Toisaalta säälin esim. lestadiolaisia jotka vaan synnyttää ja synnyttää koska ei saa ehkäistä uskonnon takia,mutta jos siihen uskoisi 100% ni eikaisiinä.

Mikäli tarkoitit vanhoillislestadiolaisia, olet väärässä tämän väittämän suhteen. Ehkäisy ei ole kiellettyä, jokainen saa itse tehdä päätöksensä ehkäiseekö vai ei.
Itse en myöskään kuulu mihinkään, välillä tuntuu, että elämä olisi paljon helpompaa, mikäli uskoisi johonkin ilman epäilyksiä.

En tiedä miten määrittelet hihhulin, mutta minut moni laskee hihhuliksi, koska on srk:n työntekijä. Siis luterilaisen srk:n. Olen toki "uskovainen" ja elämäni ei varmaankaan ole yhtään sen "vähemmän epäilevää" tai ihanampaa kuin muillakaan. Ja onneksi "minun" Jumalani ja muut srk:n jäsenet kestävät epäilyni. Epäileminen on hyvä juttu, mun mielestä, se yleensä vaan vahvistaa niitä uskomuksia/arvoja joiden mukaan elää. Musta olis järkkyä jos ei sais epäillä tai kyseenalaistaa.

samaa oon joskus miettinyt. Naapurissa asuu jehovia ja niiden elämä vaikuttaa jotenkin niin helpolta. Niillä vaikuttaa olevan tosi sosiaalinen elämä kokouksineen jne. Ja just toi että kai sitä paremmin pysyisi kasassa jos uskoisi johonkin oikeasti.

Varmaan kummassakin (uskossa ja uskomattomuudessa) on omat puolensa. Mutta henk. koht täytyy sanoa siitä dokumentista, että kuolisin, jos joutuisin elämään sellaisessa yhteisössä. Jos jostakin syystä ajattelisin kaikista oppiasioista samalla tavalla kuin Jehovan todistajat, en siltikään pystyisi liittymään Jehovan todistajiin tai käymään heidän kokouksissaan. Alakoulumaisten kysymysten, johon "oikeat" vastaukset on annettu kyseleminen kokouksissa sekä iloinen nyökyttely kun tuollaiseen kysymykseen on vastannut "oikein" saavat aikaan halun paeta vaikka ikkunan läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Varmaan kummassakin (uskossa ja uskomattomuudessa) on omat puolensa. Mutta henk. koht täytyy sanoa siitä dokumentista, että kuolisin, jos joutuisin elämään sellaisessa yhteisössä. Jos jostakin syystä ajattelisin kaikista oppiasioista samalla tavalla kuin Jehovan todistajat, en siltikään pystyisi liittymään Jehovan todistajiin tai käymään heidän kokouksissaan. Alakoulumaisten kysymysten, johon "oikeat" vastaukset on annettu kyseleminen kokouksissa sekä iloinen nyökyttely kun tuollaiseen kysymykseen on vastannut "oikein" saavat aikaan halun paeta vaikka ikkunan läpi.

Mutta toisaalta jos uskoisi sokeasti noihin asioihin ni olisi helppoa..nekin siinä suunnitteli että ne sitten paratiisissa rupee tekemään vaikka mitä. Itse vaan mietin että niin entäs jos sitä paratiisia ei ole ja sä tuhlaat elämäsi

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta toisaalta jos uskoisi sokeasti noihin asioihin ni olisi helppoa..nekin siinä suunnitteli että ne sitten paratiisissa rupee tekemään vaikka mitä. Itse vaan mietin että niin entäs jos sitä paratiisia ei ole ja sä tuhlaat elämäsi

Luulisi, että jokainen miettii tai on ainakin joskus miettinyt, että onko se oma usko ehdottoman oikeaa, vaikkei sitä ulospäin näyttäisikään. Ja tuon kaltaisessa yhteisössä sitä ei varmasti voisi näyttää ulospäin, joten lähteminen tapahtuisi vasta sitten kun epäilykset ovat erittäin pitkällä, jolloin kyseessä on varmasti sosiaalisestikin kipeä irtautuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kokeile, ei se ole helppoa. Joutuu ajatella.

Mä en voisi tulla ikinä uskoon koska uskon evoluutioon,ehkäisyyn,esiaviolliseen seksiin yms. Ehkä luokittelen itseni agnostikoksi. Ihminen ei voi tietää mitään jumalasta/jumaluudesta.

Mä en voisi tulla ikinä uskoon koska uskon evoluutioon,ehkäisyyn,esiaviolliseen seksiin yms. Ehkä luokittelen itseni agnostikoksi. Ihminen ei voi tietää mitään jumalasta/jumaluudesta.

Et sä voi olla agnostikko, jos sä uskot evoluutioon ja muihin asioihin. Ei agnostikko usko mitään muuta, kuin että mitään ei voi tietää varmasti.

Ensin huvitti tuo esiaviolliseen seksiin uskominen, mutta ehkä sitä voi uskoa, että se on luonut elämän :D Ei kai sillä, haluaako harrastaa esiaviollista seksiä tai käyttää ehkäisyä ole varsinaisesti tekemistä sen kanssa, pitääkö totena jumalan olemassaoloa vai ei.

Yhteistyössä