Vähiten allergisoivat eläimet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Onko sellaisia. Mä olen allerginen ainakin kissoille, kaneille ja joillekin koirillekin reagoin, mutta olisko jotain sellasia eläimiä jotka ei allergisois niin helposti? Kovasti tekis mieli jotain elukkaa taloon ottaa, emmekä halua kaloja, liskoja, kärmeitä yms vaan joku karvaotus :)

Järjestys on jyrsijät (siis. hiiret, rotat, marsut, gerbiilit, kanit jne), linnut, kissat ja koirat. Eli jyrsijöille allergisoidutaan yleensä eniten. Eläimen karvoitusthan ei yksistään allergisoi, vaan kaikki eritetteet mm. sylki, virtsa, hilse jne. Lisäksi saattaa tulla allergiseksi heinäpölylle (jyrsijät ja kanit) ja eläinten ruuille.

Kääpiösiilit on hirmusen helppohoitoisia :) niitä voi silitellä ja sylitellä iltaisin, antaa kipittää lattialla jne.. sillä aikaa voi siivoilla sen kaappia ja juoksupyörää. Kääpiösiilit maksaa hieman enemmän, kuin esim. puput.. hinta pyörii siellä 300e:n paikkeilla, mutta siilit on niinku rotukoiria, että niistä saa paperit jne. Itse olen kyllä hyvinkin tykästynyt kyseisiin eläimiin, joten lämpimän suosituksen voin antaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kootikko:
Kääpiösiilit on hirmusen helppohoitoisia :) niitä voi silitellä ja sylitellä iltaisin, antaa kipittää lattialla jne.. sillä aikaa voi siivoilla sen kaappia ja juoksupyörää. Kääpiösiilit maksaa hieman enemmän, kuin esim. puput.. hinta pyörii siellä 300e:n paikkeilla, mutta siilit on niinku rotukoiria, että niistä saa paperit jne. Itse olen kyllä hyvinkin tykästynyt kyseisiin eläimiin, joten lämpimän suosituksen voin antaa :)
Kuullostaa kivalta. Täytypä perehtyä asiaan. Ei tuo hinta nyt ihan mahdoton ole.
Tarvitsevat varmaan ison tilan, terraarion tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuullostaa kivalta. Täytypä perehtyä asiaan. Ei tuo hinta nyt ihan mahdoton ole.

Siileillä on yleensä kaappi asumuksena :) oletko mistä päin? kuulun nimittäin itse siiliyhdistykseen ja tiedän paljon siili-ihmisiä ympäri Suomen, joilla voisi käydä rauhassa katselemassa ja tutustumassa siileihin. Ja tärkein unohtui sanoa, siilejä myydään jonkun verran eläinkaupoissa, joista niitä ei missään nimessä tulisi ostaa!!! Ainoastaan suoraan kasvattajalta! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siileillä on yleensä kaappi asumuksena :) oletko mistä päin? kuulun nimittäin itse siiliyhdistykseen ja tiedän paljon siili-ihmisiä ympäri Suomen, joilla voisi käydä rauhassa katselemassa ja tutustumassa siileihin. Ja tärkein unohtui sanoa, siilejä myydään jonkun verran eläinkaupoissa, joista niitä ei missään nimessä tulisi ostaa!!! Ainoastaan suoraan kasvattajalta! :)
Asutaan Espoossa.

Kun noinkin monta eläinallergiaa löytyy, niin on todennäköistä, että reagoit myös jyrsijöille tai kuivikkeille/heinälle. Se, kuinka mikäkin eläin allergisoi, on todella yksilöllistä. Jo valmiiksi allergisella on kuitenkin suurempi riski, että allergisoituu vähitellen eläimen ollessa talossa, vaikka oireita ei olisikaan ollut, valitettavasti. Näin kävi myös itselleni, eikä "siedätys" lainkaan vienyt asiaa eteenpäin vaan lopulta oireet oli niin pahat, ettei enää samassa huushollissa pystytty viettämään yhteiseloa, vaikka kaikki mahdollinen ilmansuodatinta, tehokasta imuria, mattojen vaihtoa, tehokasta tuuletusta/siivousta ym. myöten oli läpikäyty. Oireita ei tullut "koekaniinilla" eikä ihan heti eläimen meille muutettua, vaan vähitellen ja sitten alkoi tilanne pahentua radikaalisti.

Jos jyrsijälinjalle kuitenkin lähdette, kannattaa hommata lasiterraario ja sinne pölyämätöntä kuiviketta (Mörtti Röpö haapahake tai Toa-Lätt paperipuriste) ja valita sellainen jyrsijä, joka EI tarvitse heinää. Jos gerbiiliä ajattelette, ota yhteyttä vaikka johonkin gerbiilikasvattajaan: jos he suostuvat allergiaperheeseen myymään, voitte ehkä tehdä sopimuksen, että kasvattaja ottaa eläimet takaisin, jos allergia puhkeaa.

Minä olen allerginen vieraille kissoille, koirille, kaneille, marsuille, linnuille.
Oma pentuna otettu kissamme on ihme kun se ei tunnu tekevän mitään, ei vaikka nyt siitepölykin, pujo pahinpana. Tuntuu kuin kissan aikaan ei siitepölytkään niin vaivaa. Olen allergikko ja astmaatikko.
Jostain luinkin että pentuna otettuun eläimeen siedättyy.
On meillä sitten akvaariokoin ja kaloja ja kasveja.

HEIPPA! Mulla on astma, ja mun äitillä. Me ollaan jo hankkimassa netist terraario, puruja, heinää, kanto, 2 puumökkiä, ja semmosiii.. Emme ole jutellu äitini miehen kanssa mitään kylläkään. =S... En vielä tiedä, kumpaa sukupuolta otan. Uroksia vai Naaraita? Ajattelin ottaa 2 urosta.. Ne eivät ole niin tepsutteliaita, niinkuin naaraat, nehän hipsuttelevat melkein koko ajan. En tarkoita että naaraita en haluaisi ottaa !!! Ne ovat yhtä SÖPÖJÄ kuin urokset !!! Itselläninon ollut 2 villakoiraa ja bokseri

Jos tuntuu, että on kaikille mahdollisille karvaisille eläimille allerginen kannattaa tosiaan harkita esim. liskon ottamista. Itseltäni löytyy 2 karvaista, ja 2 karvatonta eläintä : ) Koira asustelee sisällä, mutta kani ulkona sille rakennetussa aitauksessa lämmitetyn kopin yvm. kanssa. Liskoja meillä on 2. Liskoset on ihan omiani, niin asustelevat huoneessani. Kääpiöparta-agamamia ovat molemmat liskoni, ja neideillä on oikeasti ihan omat persoonansakkin. Elli, vanhempi lisko (2v) on oikein nirso ja suuri nirppanokka, toisin kun Iines (vauva vielä) näyttää aina hymyilevän ja syö kaiken mitä sille tarjoaa. Kun esim. läksyjä luen liskot kipittävät sängylläni, joskus ehkä vähän jopa häiriten koulutyötäni : D Tosiaankin suosittelen kaikille allergisille ja ei allergisillekkin liskoja! Veikeitä, ja hauskoja otuksia ovat.

Gerbiilit eivät allergisoi. Ja puruina voi käyttää mörtti röpöö. Gerbiilit virtsaavat erittäin vähän ja meidänkin perheessä on allergikko ja meillä on gerbiilejä ja ei ole tullut allergiaa :)

Nii sitten vois ottaa jonku liskon, kilpparin, sammakon tai kotilon esim. Akaattikotilon :)

Itse mietin että voitaisko me ottaa gerbiilejä kun isi on allerginen hevosille, koirille, kissoille ei kai ym.
Gerbut ois vaan mun huoneessa ja ovi kiinni. Käyttäis mörtti röpöö.

Yhteistyössä