vahva ""moro""

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heijaste 3,5kk?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heijaste 3,5kk?

Vieras
hei, mulla pukkaa paniikkia kun käytiin neuvolassa ja lääkäri sano että vauvalla vielä nii vahva heijaste että sen vuoksi ""vetää sylissä"" ollessakin taaksepäin, silleen jännästi... vaikee selittää, vähä niiku yliojentaa itteensä. Oon ollu peloissani tuosta yliojentumisesta jo 1,5kk ikäsestä saakka mut nyt lääkärin mielestä moro nii voimakas vielä että siitä johtus... ???? onko muilla tämmöstä ollu vauvoilla?? että moroheijasteen vuoksi ojentaa sylissäki ittensä suoraks.. jalat pitkälle ja kaarella? ei tietyissä asennoissa mut kumminki. Äitille iski paniikki ja pahamieli tästä asiasta.. ettei vaan ole vaavilla mikään vikana... toivottavasti muitakin löytyy joilla samaa ollu???

en osaa vastata kysymykseesi, valitettavasti, mutta sitä vaan kyselen, että mikä asiassa on huolestuttavaa? anteeksi jos tyhmä kysymys, en taida olla mikään vauvaekspertti...

nokun pelottaa että kyse on jostain muusta kun moro heijasteesta..=/ .. pitäs tietty uskoo lääkäriä mut varmuutta asiasta ei silti oo. rokotustakaan ei anneta vastaku 4,5kk ikäsenä jos tämä yliojentuminen/ kaarelle vetäminen sitten olisi vähemmän. haluaisin vastauksia muilta äideiltä, onko vauvoilla ollut tämän tyyppistä moro heijastetta joka vaikuttaa esim. taaksepäin pään ""vetämistä"" sylissä?? tai tuleeko tuo moro heijaste esille jotenki sylissä pitäessä.. ehkä huolehdin suotta, mutta en voi olla mitenkään kun asia painaa mieltä. eniten pelottaa jos liittyy neurologisesti johonkin....

Toi taakseveto voi olla myös opistotonusta eli vauva juuri yliojentaa itseään.
Sinuna kysyisin mielipiteen lääkäriltä, jos olet jo kysynyt, kysy toiselta.

Mitään ""vakavaa"" tuskin on, mutta opistotonus vaikuttaa motoriseen kehitykseen. Mutta on useimmiten korjattavissa oikeilla käsittelytavoilla.

Allekirjoittanut käyttänyt poikaansa fysioterapeutilla asian tiimoilta, meillä kuitenkin oli väärä hälytys.

Muistan lukeneeni, että vauvaa kannattaisi kanniskella sylissä pystyasennossa selkä vatsaasi vasten ikäänkuin istuvassa asennossa jalat roikkuen toinen kätesi pepun alla ja toinen vauvan vatsan vieressä. Tällöin vauva ""löytää keskikohtansa"" eikä ns. morota.

(Korjatkaa jos muistan väärin!)

Nyt en tiedä puhunko asiasta vai asian vierestä.... Mulla tyttö aikoinaan varsinkin sylissä pidettäessä veti itseään kaarelle enkä mä oikeestaan osannut huolestua muusta kun ettei niskat mene. Varottelin vaan kaikille jotka ottivat syliin, että saattaapi tämmösenkin tempun tehdä, pitäkäähän huoli niskasta. Neuvola käynneillä en asiasta puhunut ja tyttö kehittyi normaalisti. Neiti on nyt 10 v. urheilee ja touhuaa normaalisti, mitään motorista viivästymää ei ollut (ehkä haki vähän kauemmin kätisyyttään) järki toimii (ja kuulokin silloin kun haluaa) hyvin, eikä mitään keskittymis tms murheita ole.

Yhteistyössä