Vahva viiva, matala hCg

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jilla

Uusi jäsen
14.09.2008
5
0
1
Hei,

onko kellekään käynyt niin, että olisi saanut virtsasta tehdystä raskaustestistä erittäin vahvan plussan, mutta sitten veren hCg-arvo onkin ollut matala? Tein positiivisen testin viisi päivää sitten, jolloin viiva tuli näkyviin jo alle minuutissa. Tänään sitten vielä tein uusintatestin ja taas alle minuutin vahvaakin vahvempi testiviiva. Itseasiassa vahvempi kuin kontrolliviiva. Halusin vahvistaa asian verikokeella vielä ja sen arvo oliki sitten tyrmäävä: 25. Laskujeni mukaan mulla olis nyt rv 4+4-5.

Miksi apteekin testi antaa vahvat plussat, kun verikokeen mukaan asia ei olekaan niin? Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mikä on ollut lopputulos? Itse epäilen kemiallista, mutta ihmetyttää tuo vahva plussaviiva. Voiko siis apteekin testeihinkään luottaa...

Voisko se olla ihan vaan sitä että veren ja virtsan pitoisuus ei oo sama, että sulla hCg erittyy vaan tosi nopsaan vitsaan? Joillekinhan käy niin päin, että veressä on paljon, mutta virtsaan asti se ei erity, tulee vaan haaleita viivoja. Jos sulla vaan jo pienet määrät näkyy nopeasti virtsassa?

Toi lukemahan sinällään ois kai ihan ok noille viikoille?

Moi Jilla.

Kuulostaa erikoiselta. Tyypillisempi tarina olisi, että viivat ovat haaleat ja silti hcg arvo ok. Eka kysymys mitä sun lääkärisi kysyisi olisi, että onko raskauden kesto taatusti nyt laskettu oikein? Että voisiko olla, että raskausviikkoja olisikin viikko vähemmän? Ei kai liene mahdollista - jos siis olet tehnyt selkeästi positiivisen testin jo 5 päivää sitten.

Tein itse kuluneena syksynä empiiristä kokeilua viivojen vahvuudesta ja hcg-verikokeiden tuloksista ja ainakin itselläni pissatestien viivat (esim. myös apteekin Biocard) olivat täysin loogisessa yhteydessä hcg-arvoon ja olivat aika haaleita ennen kuin hcg:ta alkoi olla yli 100. Biocard näytti loppujen lopuksi selkeän mutta aika kapean/vaalean viivan kun hcg:tä oli vain 35, mutta tulosta joutui odottelemaan yli 5 minuuttia... Clearblien digi, joka näytti mulla positiivisen mutta tosi vaalean ja haalean viivan kun hcg:tä oli vain 14, ponkaisi muistaakseni todella tuplavahvuiseksi kontrolliviivasta vasta hcg-arvolla 600 ja risat. Tasavahvuiset viivat taisi tulla Clearbluen digillä around 300:ssa...

Tällasta nyt varmaan ei saisi sanoa - ettei loisi mahdollisesti turhaa toivoa - mutta musta tuntuu, että jos ne sun kontrolliviivat oikeesti ovat paksut ja vahvat niin sun verikokeen tulos saattaa olla väärässä. Hcg 25 on nimittäin niin vähän, että sulla pitäisi käytännössä olla menossa kesken ja menkkojen jo alkaa lähipäivinä, jos se on oikea arvo. Toisin kuin Gilmore arveli, 25 ei ole ok arvo 4+4/5 päiville. Joopajoo: hcg-arvoista ei pitäisi päätellä liikoja eikä tehdä johtopäätöksiä kauheesti eikä vertailla keskenään ja joskus ne nousee joillakin hitaasti.Mutta vaikka se hcg-arvojen haitari onkin iso, niin toi arvo ei valitettavasti ole mitä suurimmalla todennäköisyydellä ok rv 4+4/5. Varsinkin kun olet testannut positiivisen jo 4+0.

Sinuna tekisin kaksi asiaa: Ensinnäkin testaisin heti huomen aamulla aamupissasta eri merkkisellä raskaustestillä, esim. Clearbluen sikakalliilla digitaalisella testillä jossa digitaalinen näyttö (siis sama logiikka kuin saman valmistajan ovistesteissä ) ja tarkistaisin siitä erikseen sen pissatikkuosion viivojen vahvuuden. Jos molemmat viivat oikeesti vahvan sinisiä, sun verikokeen tulos saattaa olla virheellinen.. Menisin ilman muuta uuteen verikokeseen heti huomenna tai viim. ylihuomenna.

Tsemppiä.

Minäkin suosittelen verikokeeseen menoa vielä uudelleen, minulla rv 4+2maanantaina hcg 198 ja ovis oli kp 14iltapvllä, siis silloin tuli digitaaliseen testiin se lhhuippu sarvi. Itsekkin menen uudelleen ensi maanantaina hcg kontrolliin :heart: Peukkuja pitelen sinulle alullepanija!! :heart: :wave:

No voihan se toki olla toisin kuin Gilmore sanoi, mutta esimerkiksi Pesun sivuilta löytyvän taulukon mukaan rv 4 voi arvo vaihdella välillä 3-426 ja viikolla 5 välillä 18-7340. Varsinkin jos hedelmöityminen ja kiinnittyminen on tapahtunut keskimääräistä myöhempään, pahapa niitä on päivän päälle tietää. Alkuvaiheessa kai tärkeämpää on se että arvo lähtee hyvin kasvuun, kuin se kuinka korkea se on minäkin päivänä.

Ja vielä linkkiä:
http://metku.net/~pesu/faq.php

Moi vielä...

Gilmore: Sori, ei ollut mitenkään tarkoitus vaikuttaa ylinegatiiviselta. Tää hcg on vaan mulle henkilökohtaisesti sellanen aihe, että sydäntä vähän kylmää, kun ihmiset etsii säännöllisin väliajoin esiin näitä "3-426" ja "18-7340" taulukoita. Pesun taulukko, eivätkä nuo Metkunkaan tiedot ota ollenkaan huomioon sitä, että toki alkio voi kiinnittyä kohdun seinämään mutta jos hcg ei nouse kunnolla, se on yleensä yksi sellainen merkki, josta voi päätellä, että valitettavasti alkanut raskaus ei ole normaali.

Itsekin olin vielä viime keväänä valmis vannomaan, että ei niitä hcg-viitearvoja kannata niin päivän päälle katsoa, mutta...Kyllä se tosiasia on, että jotain todennäköisyyksiä ne kyllä kertovat. Omalla kohdalla tuli tutustuttua aiheeseen tänä syksynä kun omalle kohdalle sattui tuulimunaraskaus, jossa hcg nousi kyllä ja tuplasi hyvin ja "normaalitempossa" aina kaavintaan asti, mutta oli alusta lähtien arvojen osalta n. viikon myöhässä. Tuli sitten luonnollisesti keskusteltua aiheesta aika paljon sekä oman lapsettomuuslääkärini, gyneni (NKL:n synnytysproffa) että kätilöopiston päivystävien gynejen kanssa ja kaikki olivat sitä mieltä, että normaalissa raskaudessa hcg alkaa kyllä nousta välittömästi alkion kiinnittymisen jälkeen (normaalisti viikko ovulaatiosta) ja tuplata sen jälkeen n. 1.5/2 päivässä. Tällä matematiikalla hcg:n olisi hyvä olla 4+0:n aikaan mielellään 100 - 200, oletuksella, että ovulaatio olisi tapahtunut normaalitahdissa. Ja tätä mieltä olivat siis kaikki minun tapaamani lääkärit. (Omalla kohdallani rv 4+1 hcg:ni oli 35 ja tuomio oli saman tien, että sellaisella arvolla todennäköisyydet eivät ole hyvät ja tuomio pysyi koko ajan samana vaikka se mun arvo tuplasikin siitä eteenpäin sinnikkäästi parin päivän välein). Uskallan siis sanoa edelleen, että jos kierto oli normaali ja raskausviikot laskettu oikein, hcg 25 ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole ok rv 4+4. Olen tosi pahoillani. Tietysti joskus tapahtuu ihmeitä mutta tilastollisesti harvinaisempaa se on. Eikä niille tilastoille oikein mitään mahda. Paitsi virukset :saint:

Yksi tällainen linkki tähän vielä liittyen hcg:n määrään dpo16 http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1319619

Joka tapauksessa, edelleen suosittelen Jillalle uutta verikoetta, koska sun kohdalla tilanne on niin erikoinen. Kyllähän ne matalat hcg:t ja kemialliset raskaudet yleensä ihan vaan haamu-raskaustestejä tuottaa. Joten sormet ja varpaat ristissä, että sun kohdalla verikoetulos olisi ollut virheellinen!

Mun kokemuksen mukaan kotonatehtävän virtsatestin tulos ei paljon kerro todellisista arvoista. Ja en tiedä noista viitearvoista sen tarkemmin, mutta itse olen väestöliitossa ICSI-hoidoissa ja sain plussan testiin kotona 4 + 3.heti 4 +4 alkoi vuoto, joka oli sen päivän kirkasta, mutta väheni, vuosi kuitenkin kolme päivää. Testasin kaikkina päivinä kotitestillä kaikki olivat apteekin ONNI-testejä, viivat vaihtelivat, vahva - haaleampi - vahva. 5 + 1 kävin veritestissä väestölitossa ja tulos oli 509 hcg arvo oli kuulemma hieman viitearvon alapuolella, mutta selkeästi se ei ollut keskenmeno, koska arvo olisi varmasti sakenut enemmän, hoitaja sanoi, että saataa olla kohdun ulkoinen, koska arvo on matalampi, ja määräsi kontrollin seuraavalle viikolle. Testasin sitten kotitestillä 5 + 4 kaikista vahvimman viivan mitä olin koko aikana tehnyt. Sitten 5+6 sain samalla pregnyl-testillä haaleamman. olin maani myynyt. Kuitenkin väestöliiton veritestissä eilen 6 + 0 hcg arvo oli kasvanut 1820, joka oli hoitajan mielestä oikein hyvin. Hoitaja ihmetteli vielä miksi minun on pitänyt olla seurannassa, mutta ymmärsi sen sitten, koska oli vuotoa. Arvo on vieläkin ehkä hieman alakanttiin, mutta kaiken pitäisi silti olla hyvin. ensiviikolla 7 +1 päivänä olisi sitten se varhaisultra, jossa katsotaan onko kohdussani mitään, ja sykkiikö sydän, vai onko se sittenkin kohdun ulkoinen tai tuulimuna. Olen kuitenkin toiveikas, oireet viittaavat raskauteen, ja klinikalla oltiin toiveikkaita. Tärkeintä kuulemma on tässä vaiheessa, että se arvo nousee. Jokaisen hormoonituotanto on erilainen, ja määrä vaihtelee. Ensiviikolla voin kertoa mitä arvot omalla kohdallani tarkoittivat.

Kuitenkin Jilla ei kannata masentua. Suosittelen minäkin sinulle uusia veritestejä, että nähdään mihin suuntaan hormooni arvo kehittyy. eikö hoitaja antanut sinulle mitään ohjeita? älä kuitenkaan vielä säikähdä, Sinulla on ainakin hormoonituotanto käynnistynyt, toivotaan, että lähtee nousuun ja kaikki menee hyvin. Itse sanoisin, että kotitestit kertoo raskauden, ei hormoonin määrää.

Elokuussa oli ensimmäinen IVF meillä. PP 14 eli 4+0 näytti kotitesti vahvaa plussaa niin kuin edellisenäkin päivänä. Olin aivan onnessani ja rakastin koko maailmaa. Kävin kuitenkin varmuuden vuoksi yksityisellä veritestissä ja tulos oli yhtä tyrmäävä hcg 12. Vielä kahtena seuraavana päivänä kotitesti näytti selvää plussaa ja sen jälkeen en enään kotona testannut kun kävin uudetaan veritestissä ja se oli sitten negatiivinen (se ei kertonut erikseen hcg arvoa vaan positiivinen tai negatiivinen). Eli kemiallinen raskaus :'( Kyllä pääsi itku. Sitten menkatkin tuli myöhemmin kipujen kanssa. Enää en luota kotitestehin vaan menen suoraan labraan.

Sinullakin on kyllä aika alhainen tuo lukema :hug: Toivon todella, että löytyy joku selitys alhasuudella ja raskaus olisikin normaaliraskaus. Mutta kuitenkin älä toivo liikoja, sen minä opin omalta osaltani. Jaksuja :hug:

Kirjoitan tän siks, että mua itteeni ärsyttää keskustelupalstojen kyselyt, joista ei tiedä sitten, miten asiassa kävi.

Eli soittaessani TK:hon tiistaina hoitaja antoi minulle tuloksen hCg 25. Kävin tänään uudessa verikokeessa ja sain äitiysneuvolan hoitajan vihdoin äsken kiinni. Hän sanoi, että minulle on annettu tiistaina väärät tulokset, jotka ovat syyskuulta keskenmenoni jälkeiset. Oikea arvo tiistaina oli hCg 2442 ja tänään 4859. :D

Syy, miksi tätä asiaa alunperin kysyin, oli siinä, että olen aiemmin saanut haamuviivoja ja silloin hCg on ollut matala alkavista keskenmenoista johtuen eli tuolloin se on ollut tasoa 70-82, mutta koska nyt viiva oli niin vahva ja tuli tikkuun NIIN nopeasti, uskoin itse, että nyt olisi asiat ok.

En uskalla vielä itse kauheasti iloita, koska mulla tosiaan ei yhtään onnistunutta raskautta aiemmin, vain kaksi keskenmenoa ja takana vuosien, vuosien lapsettomuus. Mutta jos kaikki nyt menee hyvin, niin olen kyllä ihan mielettömän onnellinen!!! Nyt tietysti pelkään sit tuulimunaa yms. Oireita mulla ei juurikaan vielä ole, mutta ei kuulema välttämättä tarvitse ollakaan???

Ihanaa että kyseessä olikin vaan erehdys! Melkoinen hama hoitajalta, mutta sattuuhan näiltä.

Oikein hyvinhän tuo arvo on lähtenyt nousuun, tuplaantunut muutamassa päivässä niinkuin kai pitääkin? Ja noin aikaisinhan ei välttämättä liiemmin oireita ole.

Onnea! :flower:

Olipas kamala virhe hoitajalta :o Mutta tekevälle sattuu... Toisaalta mieluumin näin päin, kun se että kerrotaan kaiken olevan hyvin kun kumminkaan ei oikeasti ole. Mutta kyllä varmaan sinullakin on sydän lyönyt muutaman kerran tyhjää kun tuloksen kuulit, turhaa surua ja murhetta :ashamed:

Paljon onnea plussasta ja nyt kovasti tarrasukkia pikkuiselle matkaan :heart:

Kieltämättä nyt, kun on eilisestä vierähtänyt muutama hetki, niin tekis mieli soittaa sille TK:n hoitsulle ja mainita asiasta. Kerkesin jo muutamat itkut itkeä, kun olin siis varma, että kesken on mennyt taas. Mutta mitäpä se auttaisi. Ihmetyttää vaan, kun häneltä vielä oikein kysyin, että onhan varmasti sen päivän tulos, eikä jokin aiemmista ja yksikantaan hoitaja totesi, että kyllä on tämänpäiväinen.

On se vaan kumma, että ihminen ei uskalla olla enää onnellinen hyvistä uutisistakaan. Pelkään ihan hirveästi, että on tuulimuna ja nyt kun luin tuosta rypäleraskaudesta, niin sekin pelottaa. Mietin, että onko nuo nyt sit liian korkeat nuo minun hCg-arvot? :p Taidan olla ihan pimeä, mutta aikaisemmat pettymykset ovat näköjään jättäneet jälkensä!

Niin ja kiitokset plussaonnitteluista ja tarrasukista :)

tein predictor testin viikko sitten jossa oli vielä kaks testiä ja ensin oli päivällä otettu haalea ja sitten ma -aamuna jo tumma sitten verikokeisiin joissa neg, kai!!!! kun ei mistään saa kysyä. Viimoset kkautiset olleet n. 21.pvä 8 eli todella alussa mutta olo hirveä. oksettaa,etoo ja alavatsa herkkä ja pulleahko....hermot menee ku ei tiedä ja kaikki antaa niin ristiriitaisia vastauksia . mies jo innostui positiivisesta ja niin tietty minäkin mutta nyt taas en olekaan raskaana. :'( aloitin vielä työt äsken ja ollut pari päivää pois kun haisen ihan oksennukselta ja paha närästävä olo, pelkään myös työpaikkani puolesta. voiko verikoe näyttää oikeasti väärin kun todella aikaisessa vaiheessa mennään....? mielialakin niin matala kun epätietoisuus rassaa

Yhteistyössä