vaihdevuodet ja vuoto

  • Viestiketjun aloittaja marjaliisa
  • Ensimmäinen viesti
marjaliisa
Jos vaihdevuodet aiheuttivat teille erilaisia vuotohäiriöitä, epäsäännöllisyyttä yms., niin kuinka kauan sellainen jatkui? Meneekö siinä kirjaimellisesti vuosia?
 
riina50v.
Samoja asioita myös mietin.Vaihdevuodet aluillaan.Viimeiset normaalimmat menkat oli maaliskuussa, sitä ennen 5kk takaperin, siihen saakka suht´ok.Nyt sitten on ollut muutaman pv:n jaksoja erittäin niukkaa ruskeaa "vuotoa", niin niukkaa ettei sitä voi kunnon vuodoksi edes sanoa, jotain epämääräistä sotkua.Sitten taas esim. pari viikkoa väliä, ja taas tuo niukka rusk.vuoto.Kävin gynellä,sanoi että jos noin niukkakin vuoto jatkuu pidempään yhtäjaksosesti, tai jos nuo "vuodot" tulevat usein, eli ei vain entisten menkkojen alkamisaikoihin tms. vuodosta pitää ottaa jokin näyte? Meni jotenkin aivan ohi korvien tuo asia, ja paljon jäi taas epäselväksi - vaikka muistilappu kädessä vastaanotelle meninkin...Mutta ihan hetkessä tämä vaihe vuotoineen ei kuitenkaan ole ohi.
 
Hyvin yksilöllistä
Jollakulla onnellisella se menee kerrasta poikki, toinen vuotoilee silloin tällöin pari-kolme vuottakin. Kaikkea siitä väliltä ja jokunen vielä pidempäänkin.

Näytteen ottaminen ei tee pahaa, sillä varmistetaan, että kyse todellakin on menopaussin vuodoista eikä mitään pahempaa ole takana.
 
sannna)
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvin yksilöllistä:
Jollakulla onnellisella se menee kerrasta poikki, toinen vuotoilee silloin tällöin pari-kolme vuottakin. Kaikkea siitä väliltä ja jokunen vielä pidempäänkin.

Näytteen ottaminen ei tee pahaa, sillä varmistetaan, että kyse todellakin on menopaussin vuodoista eikä mitään pahempaa ole takana.

Hyvä! Täällä oli tästä asiasta.

Mutta onko teillä yli viisikymppisillä oleelt rinnat arat ja turvoksissa,
siis pitkään aikaan ja vuotoa myös, kun kuukautiset jääneet pois joku vuosi sitten jo ja tilanne vaihtarivuosien kanssa tasaantunut mukavaksi? Mutta nyt aivan uutena asiana tuli PIKKU kuukautisvuotoa ja rinnat pinkeät.
 
menopauseri
Minulla on kuukautiset olleet pois jo 13 v. mutta aina, kun menen etelään, tulee vähän rusehtavaa vuotoa. Aurinko saa hormonitoimintaan vipinää. Onko kellään vastaavaa ilmiötä?
 
hmmm..
Alkuperäinen kirjoittaja menopauseri:
Minulla on kuukautiset olleet pois jo 13 v. mutta aina, kun menen etelään, tulee vähän rusehtavaa vuotoa. Aurinko saa hormonitoimintaan vipinää. Onko kellään vastaavaa ilmiötä?
tuota olen ajatellut. mulla on menkat reistailleet muutaman vuoden, välillä valunut viikko(kuukausi)tolkulla, enemmän tai vähemmän, punaista tai ruskeaa. ja kun tulee syksy niin vuodot lakkaavat jopa kolmeksi kuukaudeksi, eli kesäisin valuuuuu. mietin asiaa itsekseni ja tulin siihen tulokseen että auringolla (valolla) täytyy olla jotain tekemistä asian kanssa.

vähän asian vierestä - muuan tuttavani jolla oli monta keskenmenoa, kaikki raskaudet jotka sai alkunsa keväällä, alkukesästä, päätyivät keskenmenoon, syksyllä alkavat raskaudet päätyivät onnellisesti lapsien syntymään.
 
Pinkeetä
Mun rintani olivat pinkeinä iässäsi, mutta kuukautiset olivat myös vielä joka kk. Sittenpä jouduinkin operaatioon, jossa värkit lähti. Sen jälkeen tilanne oli tietysti eri verrattuna sinuun.
 
omituinen hiimu
Jos vaihdevuodet aiheuttivat teille erilaisia vuotohäiriöitä, epäsäännöllisyyttä yms., niin kuinka kauan sellainen jatkui? Meneekö siinä kirjaimellisesti vuosia?

Olen 45 ja nyt toista kuukautta "pikku vuotoa" koko ajan. Hermot menee sekunnin sadasosassa ja ihan pienestäkin. Järjetön vuoristorata. Ja "raivokohtaukset" on ihan hallitsemattomia. Niin että alta pois! Ruokahalut ja makean himot huippulukemissa. Turvottaa jo varmasti sekin.
Reagoin yleensä kaikkeen ensin hiuspohjasta eli päänahan psori "kukkii" ja kutisee.
Seurustelukumppani on usein helisemässä kanssani ja näiden raivon puuskien jälkeen itsellä tietysti kamala morkkis ja siitä taas uusi kierre hermoille.
Hormoneita en halua käyttää.
Ellei tämä ole vaihdevuosista johtuvaa, niin olen tulossa hulluksi. Toivon todella, ettei tämä kestä vuosia!
 
Viimeksi muokattu:
Loppu-slut
Jos vaihdevuodet aiheuttivat teille erilaisia vuotohäiriöitä, epäsäännöllisyyttä yms., niin kuinka kauan sellainen jatkui? Meneekö siinä kirjaimellisesti vuosia?
Kaiken kaikkiaan menee, vaikka yksilölliset vaihtelut ovatkin suuria.

Totesin juuri viime viikolla, etten muista, milloin minulla on viimeksi ollut kuuma aalto. Aaltoilu alkoi heti, kun kuukautiset loppuivat. Olin silloin lähes 55-vuotias, ja siitä on nyt melko tarkkaan viisi vuotta.

Sitä ennen kuitenkin minulla oli erilaisia muita oireita (mm. mieliala heittelehti, sain raivokohtauksia ihan olemattomista asioista, PMS-oireet muuttuivat melkein jatkuviksi, ylähuuleen kasvoi viiksikarvoja, hiki haisi pahalta jne. jne.) useiden vuosien ajan. Vuotohäiriöitä ei ollut, pari kertaa ennen kuukautisten loppumista oli vähän pitempi tauko, mutta muuten kierto muuttui loppua kohti säännöllisestä suorastaan kellontarkaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Aallottaret
Kaiken kaikkiaan menee, vaikka yksilölliset vaihtelut ovatkin suuria.

Totesin juuri viime viikolla, etten muista, milloin minulla on viimeksi ollut kuuma aalto. Aaltoilu alkoi heti, kun kuukautiset loppuivat. Olin silloin lähes 55-vuotias, ja siitä on nyt melko tarkkaan viisi vuotta.

Sitä ennen kuitenkin minulla oli erilaisia muita oireita (mm. mieliala heittelehti, sain raivokohtauksia ihan olemattomista asioista, PMS-oireet muuttuivat melkein jatkuviksi, ylähuuleen kasvoi viiksikarvoja, hiki haisi pahalta jne. jne.) useiden vuosien ajan. Vuotohäiriöitä ei ollut, pari kertaa ennen kuukautisten loppumista oli vähän pitempi tauko, mutta muuten kierto muuttui loppua kohti säännöllisestä suorastaan kellontarkaksi.
Siis kestikö sinulla n. 5 vuotta aaltoilu?
Minulla ihan samalla tyylillä. Olen nyt 50 ja aallot ja unihäiriöt alkaneet toden teolla, kuukautiset olleet pois 3-4 kuukautta ja oletan ettei enää tulekkaan. Tätä ennen oli pari vuotta juuri samanlaisia oireita kuin sinullakin. Raivokohtaukset tulivat kuvaan kyllä vasta viime syksynä. Nyt näyttää tasoittuneen mieli ja muut oireet, siis jäljellä aallot ja katkonainen uni. Seksi ei ole oikein maistunut vuoteen ja pelkäänkin sen katoavan kokonaan. Onko teille muille palanneet seksihalut missä vaiheessa vaihdevuosia? Ilman hormonihoitoa olen, kun ei sovi. Ja haluaisinkin kuulla luomuna menevien haluista.
 
Viimeksi muokattu:
Loppu-slut
Siis kestikö sinulla n. 5 vuotta aaltoilu?
Seksi ei ole oikein maistunut vuoteen ja pelkäänkin sen katoavan kokonaan. Onko teille muille palanneet seksihalut missä vaiheessa vaihdevuosia? Ilman hormonihoitoa olen, kun ei sovi. Ja haluaisinkin kuulla luomuna menevien haluista.
Kyllä, kuumat aallot kestivät melko tarkkaan viisi vuotta.

Seksihaluja ei ole ollut vuosiin, mutta kun ei ole ollut miehelläkään, siitä ei ole tullut mitään ongelmaa. Mies sairastui eturauhassyöpään, joka leikattiin nopeasti, mutta sen jälkeen seksistä ei ole edes puhuttu. Joskus harrastan sooloseksiä, niin kuin olen tehnyt teini-ikäisestä asti, mutta entistä harvemmin sitäkin.

Minusta nykyisin korostetaan seksin merkitystä liikaa, kaikkien pitäisi haluta kaiken aikaa, muuten on outo tai sairas tai terapian tarpeessa. Jos pariskunnan halut kulkevat eri tahtia, se on tietysti ongelma, mutta jos kumpaakaan ei huvita, se minusta ei ole. Vanhan parin välillä voi olla kiintymystä, kumppanuutta ja ystävyyttä ilman seksiäkin.
 
Viimeksi muokattu:
60-naikkonen
älä suotta hermoile.kaikille tulee vaihdevuodet.siksi on hyvä käydä kynellä,keskustemassa koska hän voi ainoastaan auttaa.älä suotta pelkää hormoonihoitoa koska ilman estrokeeniä ei pärjää.
varoitus limakalvot kuivuu myös suusasi ja hampaat on vaarassa löystyä.mun oli ainakin ihan pakko alkaa käyttämään hormooni korvaushoitoa koska en olisi muuten pystynyt käymään työssä.jos öitä ei saa nukutuksi.hikoilut ovat hirveitä naama punainen kaulaan asti hirveä näkynn.toistuen monta kertaa jopa tunnissa. jos elää parisuhteessa voi vaikka menettää miehensäkin tämän takia liian kallis hinta maksettavana. suosittelen lääkäriin mars mars.ystäväni käy hirveän paljon lenkillä ja kuntosalilla monta kertaa viikossa.on ollut koko ikänsä kova urheilemaan se kuulemma estää vaihdevuosien vaivoja.käyttää ainoastaan vaginaan laitettavaa lääkevoidetta kuivumisen estoon.myös jos voit kysyä äidiltäsi minkälaiset vaihdevuodet hänellä olivat? ovat kuulemma perin samanlaisia.hain lainastosta kirjan jossa käsiteltiin naisten vaihdevuosia erinaisten kertomana avarsi paljon kyseistä asiaa.
 
yksi kokemus
älä suotta hermoile.kaikille tulee vaihdevuodet.siksi on hyvä käydä kynellä,keskustemassa koska hän voi ainoastaan auttaa.älä suotta pelkää hormoonihoitoa koska ilman estrokeeniä ei pärjää.
varoitus limakalvot kuivuu myös suusasi ja hampaat on vaarassa löystyä.mun oli ainakin ihan pakko alkaa käyttämään hormooni korvaushoitoa koska en olisi muuten pystynyt käymään työssä.jos öitä ei saa nukutuksi.hikoilut ovat hirveitä naama punainen kaulaan asti hirveä näkynn.toistuen monta kertaa jopa tunnissa. jos elää parisuhteessa voi vaikka menettää miehensäkin tämän takia liian kallis hinta maksettavana. suosittelen lääkäriin mars mars.ystäväni käy hirveän paljon lenkillä ja kuntosalilla monta kertaa viikossa.on ollut koko ikänsä kova urheilemaan se kuulemma estää vaihdevuosien vaivoja.käyttää ainoastaan vaginaan laitettavaa lääkevoidetta kuivumisen estoon.myös jos voit kysyä äidiltäsi minkälaiset vaihdevuodet hänellä olivat? ovat kuulemma perin samanlaisia.hain lainastosta kirjan jossa käsiteltiin naisten vaihdevuosia erinaisten kertomana avarsi paljon kyseistä asiaa.
Hormoni korvaushoidossa on vain se paha puoli, se turvottaa koko kehoa. Varsinkin vatsanseutu on koko ajan turvoksissa ja pönäkän tuntuinen, samoin rinnat pingottuvat. Vaikka käytin minimaalisen vähän geeliä. Luovuin jossakin vaiheessa korvaushoidosta ja nyt kroppa ei ole enää turvoksissa. Hyvin olen pärjännyt, vähän univaikeuksia, mutta nekin paranee liikunalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mummo vm.-61
Minulla kesti kuukautisten epäsäännöllisyys ja ajoittainen poisjääminen ehkä kolmisen vuotta.
Yhdessä välissä kuukautiset olivat poissa noin puoli vuotta ja luulin jo, että se oli siinä. Vaan vielä palasivat.

Minulla oli "ihmeoloja", en kokenut olevani yhtään oma itseni - vähän kuin olisi sekaisin eikä tiennyt, mitä itselle on tapahtumassa. Ärtynyt olin myös pitkään.

Kuumia aaltoja oli. Minä vilukissa tarkenin T-paidassa töissä. Kuumat aaltoni olivat pahemmat yöllä kuin päivällä. Hikiset kierteellä olevat lakanat olivat säännöllinen petikaverini. Unet olivat surkeat ja työ haasteellinen. Pahin vaihe kesti puolisen vuotta ja sitten rukoilin, että "auta että helpottaisi, en jaksa enää valvoa".

Ajattelin, että jos en saa rukoukseen vastausta, hankin hormonikorvaushoidon. Olin sitä jo miettinyt, mutta kun kuulin, että se voi vain siirtää oireita eteenpäin, en halunnut vielä kokeilla. Mutta rukoukseeni vastattiin ja nukkuminen parani. Kuumat aallot tulivat harvemmin. Jaksoin työssä taas.

Joskus ajan jälkeen tuli taas paluuta entiseen, mutta se ei kestänyt enää kovin kauan.
Nyt olen ollut vaihdevuodet ohittanut mummo reilun vuoden ajan. Elämä on helppoa.
 

Yhteistyössä