Vaihdevuosien syy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedettä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedettä

Vieras
Nyt on julkaistu uusi teoria siitä, miksi naisilla on vaihdevuodet.

Teorian mukaan vanhoilta naisilta katosi evoluutiossa lisääntymiskyky, koska sitä ei enää tarvittu. Tämä johtui siitä, että kaikki miehet, iästä riippumatta, haluavat panna vain nuoria naisia. Koska kukaan ei suostunut harrastamaan seksiä iäkkäämpien naisten kanssa, lisääntymiskyky katosi turhana. Teoria todistettiin tietokonesimulaatiolla.

Tutkimuksen julkaisi PLOS Computational Biology.

Vanhoja naisia tuskin edes oli, keskimääräinen elinikä varmaan siinä 30 ++. Sitä ennen kuoltiin tauteihin ja synnytyksiin. Veikkaan, että munasoluja muodostuu juuri sen verran kuin mitä ihmisen biologinen ikä olisi eli 50 -vuotta. Ihmiset oli ennen paljon raihnaisempia ja vanhenivat kovan elämän takia nopeasti. Vanhemmilla naisilla oli lapsilauma jaloissa, joten on luonnollista, että miehet juoksevat lapsettomien perässä. Toisaalta, tuskin sen miehen vanheneva mulkku nousi silloinkaan kun ei nykypäivänäkään ilman lääketieteen apua.

Vanhoja naisia tuskin edes oli, keskimääräinen elinikä varmaan siinä 30 ++. Sitä ennen kuoltiin tauteihin ja synnytyksiin. Veikkaan, että munasoluja muodostuu juuri sen verran kuin mitä ihmisen biologinen ikä olisi eli 50 -vuotta. Ihmiset oli ennen paljon raihnaisempia ja vanhenivat kovan elämän takia nopeasti. Vanhemmilla naisilla oli lapsilauma jaloissa, joten on luonnollista, että miehet juoksevat lapsettomien perässä. Toisaalta, tuskin sen miehen vanheneva mulkku nousi silloinkaan kun ei nykypäivänäkään ilman lääketieteen apua.

Aivan totta. Vielä keskiajallakin kolmikymppiset naiset oli vanhoja hampaattomia akkoja. Jollei kuollut synnytykseen niin tauti korjasi ennenkuin vaihdevuodet ehti edes enteillä.
Afrikassa vieläkin naiset kuolee synnytyksiin tai muihin sairauksiin. Harva elää niin kauan, että menopaussiin edes pääsevät. Mikäli niin käy, heistä tulee heimolle hyviä työjuhtia, kun raskaudet ja imetys ei rasita. No, siinä ei sitten raskaan työn raatajina enää monta vuotta tarvikaan kitkutella kun kuolo korjaa.
Sama se on luonnonkansojen miehilläkin: Lujaa pitää heidänkin mennä, että saaliin perässä pysyy. Nismarkkinoilla vain hyvillä metsästäjillä on kysyntää. Sitten kun on tarpeeksi mammonaa tai arvovaltaa, voi ostaa nuoren uuden vaimon, joka kyllä löytää sopivia saumoja pettää vanhaa äijää nuorempien kanssa. Moraalisäännöt ei siellä sido. Eikähän se nuori vaimo sielläkään vanhalle ukolle ole kuin statusta niinkuin täälläkin. Ei siinä ole pystyvyydellä mitään merkitystä.
Ihmisen elinkikä on vsta niin vähän aikaa ollut korkeä, että biologia ei mitenkään ole voinut mukautua siihen. Siksi tämä menopaussi on ehtinyt ilmetä. Naisilla se on näkyvä, kun kuukautiet loppuu, mutta nyt on kuitenkin tutkittu, että sama halujen ja kykyjen väheneminen on myös miehillä, heillä se tulee vain salaa kun mitään näkyvää merkkiä ei ole.

Viimeksi muokattu:
Kiinalaisilla naisilla ei kuulema ole vaihdevuosia. Ehkä vaihdevuodet ovatkin asennekysymys. Itselläni oli kuumia aaltoja ja kovaa hikoilua. En ottanut siitä pultteja vaan käytin töissä pientä tuuletinta kun pahin aalto iski. Ei se niin kauheaa ollut kun asiaan suhtautui huumorilla. En syönyt koskaan lääkärin määräämiä hormoneja. Äitini häpesi vaihdevuosien punehtumisiaan ja hikoiluaan ja popsi tunnollisesti hormoneja. No, jokainen tekee tyylillään.
Limakalvojen kuivumiseen gynekologi määräsi minulle hormonipuikkoja ja sanoi että joudun käyttämään niitä lopun ikääni. Käytin pari viikkoa ja lopetin. Lisäsin veden juontia ja se niistä kuivista limakalvoista. Veden juonnin myötä pääsin siitäkin vaivasta. Lääkärit ovat lääkefirmojen myyntitykkejä. Parasta käyttää tervettä maalaisjärkeä ja unohtaa pöhköt pillerit jos ei kipuja ole.

Kiinalaisilla naisilla ei kuulema ole vaihdevuosia. Ehkä vaihdevuodet ovatkin asennekysymys. Itselläni oli kuumia aaltoja ja kovaa hikoilua. En ottanut siitä pultteja vaan käytin töissä pientä tuuletinta kun pahin aalto iski. Ei se niin kauheaa ollut kun asiaan suhtautui huumorilla. En syönyt koskaan lääkärin määräämiä hormoneja. Äitini häpesi vaihdevuosien punehtumisiaan ja hikoiluaan ja popsi tunnollisesti hormoneja. No, jokainen tekee tyylillään.
Limakalvojen kuivumiseen gynekologi määräsi minulle hormonipuikkoja ja sanoi että joudun käyttämään niitä lopun ikääni. Käytin pari viikkoa ja lopetin. Lisäsin veden juontia ja se niistä kuivista limakalvoista. Veden juonnin myötä pääsin siitäkin vaivasta. Lääkärit ovat lääkefirmojen myyntitykkejä. Parasta käyttää tervettä maalaisjärkeä ja unohtaa pöhköt pillerit jos ei kipuja ole.
Olet onnekas vaihdevuosiesi kanssa. Olen käyttänyt korvaavaa hoitoa jo kohta 10 vuotta. Pääsiäisenä lopetin hoidot ja kuukausi myöhemmin olin teholla vaikeiden rytmihäiriöiden vuoksi. Hikosin, unet jäi vähiin, energiaa oli kuin durasel pupulla mutta sitten tuli toppi. Palautin lääkehoidon ja sydänoireet hävisivät saman tein. Enkä todellakaan tee toistamiseen tyhmyyttä ja lopeta lääkitystä koska se on minun henkivakuutukseni.
Ja niistä kiinalaisista naisista he käyttävät ravintonaan sellaisia aineita, jotka sisältävät kasvi estradioileja. Heillä on tuhansien vuosien kokemus erilaisten lääkekasvien sekä ravinnon merkityksestä ihmisen terveyteen. Jos asia kiinostaa niin kirjallisuutta löytyy mm Denis Vinokur; Terveyden kiinalainen käsikirja. Kannattaa lukea ja havaita kuinka länsimainen lääketiede tekee ahaa elämyksiä asioista, jotka on ollut tiedossa jo tuhansia vuosia.

Viimeksi muokattu:
En pelkää vaihdevuosioireita kuten kuumia aaltoja, punottamsta ja hikoiluja. Äidilläni ja hänen äidillään ei ole niitä ollut.

Ainoa mikä on mahdollisesti on jo totta, että olen kärttyisämpi kuin yleensä. Olen myös miettinyt johtuisiko se elämän mukana tuomasta itsevarmuudesta etten enää hyssyttele ja tyydy asioihin kuten muut sanovat. Se että pinna palaa herkästi johtuu työstressistä. Tai sitten vaihdevuosista aiheutuvat oireet ovat päällä vain töissä? Niin ja kuukautiset on niin harvoin että voi kohta puhua vuotisista.

Mitäkö pelkään: seksuaalisten halujen katoamista. Eihän naisella eli tytöllä niitä ollut ennen kuin hormoniotoiminta käynnistyi? Eihän? Joten miksi haluja olisi toimintojen loputtua? Vai onko? Emättimen kuivuminen nyt on vain sivuseikka johon on apua, mutta onko edes halua, ja saako vielä orgasmin? Halut on hiipuneet siksi ihmettelen mutta ei kokonaan loppu ja oikean henkilön kanssa seksi on taivaallista. Loppuuko aikanaaan?

Ystäväni luuli vaihdevuosien alkaneen ja lopetti ehkäisyn. Tuli raskaaksi 44-vuotiaana. Sai kuitenkin keskenmenon. Keskenmenokin on luonnon tapa hoitaa epäonnistuneet raskaudet eikä se katso ikää. Kokemus voi kuitenkin olla raskas naiselle, tulin sen huomaamaan, joten voiko edes vaihdevuosiin luottaa.... Ystäväni kyllä kuuli lääkäreiltä että on mahdollista että raskaus etenee hyvin ja lapsi syntyykin terveenä. Ne on henkimaailman asioita nämä vaihdevuodet ja hormonitoiminta. Joskus oikein odotin että tulis jo vaihtarit niin voisi luopua ehkäisystä ja nauttia elämästä huolettomasti mutta entäpä jos kuten edelläkin kirjoitettiin, homma ei enää kiinnostakaan tai tuleekin raskaaksi jne....

Joskus oikein odotin että tulis jo vaihtarit niin voisi luopua ehkäisystä ja nauttia elämästä huolettomasti mutta entäpä jos kuten edelläkin kirjoitettiin, homma ei enää kiinnostakaan tai tuleekin raskaaksi jne....

Mulla on ollut viimeiset 14 vuotta hormonikierukka eli kuukautiset loppuivat kuin seinään kun se laitettiin ekan kerran, 39-vuotiaana. Huoletonta on elämä kyllä tämän kanssa. Vaikkei miehiä ole näkyvilläkään ollut aikoihin - kierukasta en luovu. Missään nimessä en halua vuotoja takaisin.

Hormonitoiminta voidaan mitata simppelillä verikokeella, että vieläkö voi tulla raskaaksi. Itseltäni otettiin kun kierukka vaihtoikään ja todettiin että hormonit hyrrää täysillä ja laitetettiin vielä uusi kierukka, joka saa olla 10 vuotta ja katsotaan sitten uudestaan mikä tilanne.

Viimeksi muokattu:
Ystäväni luuli vaihdevuosien alkaneen ja lopetti ehkäisyn. Tuli raskaaksi 44-vuotiaana. Sai kuitenkin keskenmenon. Keskenmenokin on luonnon tapa hoitaa epäonnistuneet raskaudet eikä se katso ikää. Kokemus voi kuitenkin olla raskas naiselle, tulin sen huomaamaan, joten voiko edes vaihdevuosiin luottaa.... Ystäväni kyllä kuuli lääkäreiltä että on mahdollista että raskaus etenee hyvin ja lapsi syntyykin terveenä. Ne on henkimaailman asioita nämä vaihdevuodet ja hormonitoiminta. Joskus oikein odotin että tulis jo vaihtarit niin voisi luopua ehkäisystä ja nauttia elämästä huolettomasti mutta entäpä jos kuten edelläkin kirjoitettiin, homma ei enää kiinnostakaan tai tuleekin raskaaksi jne....

Olisi nyt ensin kysynyt äidiltään, milloin alkoivat vaihtarit. Mun äidillä alkoivat vasta 60-vuotiaana. Meikä on jo 53 v ja vielä on kuukautiset.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja höhhh;11497008:
Olisi nyt ensin kysynyt äidiltään, milloin alkoivat vaihtarit. Mun äidillä alkoivat vasta 60-vuotiaana. Meikä on jo 53 v ja vielä on kuukautiset.

Onnittelut, sulla on äiti sentään elossa. Toisilla ei ole kuten mulla, äiti menehtyi kun 32 eikä todellakaan ehditty vaihtareista puhua... Olen 44 nyt eikä ketään kenen kanssa näistä voisi puhua. Ikäiseni kaverit elävät perheonnivaihetta ..tai en minä siitä onnesta tiedä mutta vaihtareista ei mitään käsitystä kuin että kuuskymmpisenä pitäs vasta olla. Minua vanhemmat työkaverit ovat häveliäitä. Ei ole niin hyvää ystävää töissä jonka kanssa voisi puhua, jolla voisi olla siis kokemustakin. Ei ole siskoa jne.

Olen lapseton eli ehkä siksi luonto päätti ettei tuon enää tuossa iässä edes kannata yrittää, saakoon vaihtarit ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tööt;11497731:
Lapsettomuus ei vaikuta mitenkään vaihtareihin. Käy gyniksellä, voihan siellä olla vaikka kystakin, joka vaikuttaa kiertoon.

Viahdevuodet alko kun olin 39. Ramppasin lääkäreissä kun en uskonut ja kuin viiminen jo alko miettii mielialalääkkeitä ymmärsin että näin se vaan oli. Kaksi lasta saanu, toisen 22 v toisen 25 v. Me naiset ollaan yksilöitä.

Yhteistyössä