Hae Anna.fi-sivustolta

Vaihtaako kokonaan kuntosaleiluun?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä laihduttaja, 18.06.2012.

  1. laihduttaja Vierailija

    Niin, taustana siis se, että olen runsaasti ylipainoinen ja elämäntaparemonttini alkupuolella. Muutama kilo on jo tippunut ruuan laadun korjaamisella ja liikunnalla. Olen käynyt nyt kaksi kertaa viikossa kuntosalilla (eli 1-jakoinen ohjelma) ja lisäksi parissa eri jumpassa (mm. PHA, Core jne) viikossa ja fiiliksen mukaan vielä jotain muuta aerobista harrastanut.

    Jumpissa mulla on ihan mukavaa ja sykehän siellä nousee kyllä reilusti, mutta kun tykkään myös tuosta kuntosalista ihan pirusti niin mietin, että oisko laihduttamisen ja kropan muokkaamisen kannalta kuitenkin parempi jatkossa ottaa vaikka 3-jakoinen saliohjelma ja jättää jumppailut sikseen? (Siis lähinnä siksi en sitten kävisi jumpissa kun ostaisin sitten enää pelkän salikortin).
    Tavoitteena siis on pudottaa painoa, mutta myös saada lihasta ettei kaikki paikat roiku laihdutuksen jäljiltä.
    Tuon 3-jakoisen ohjelman lisäksi voisi varmaan sitten pari kertaa viikossa tehdä joko salilla tai vaikka uimahallissa aerobisen treenin?
     
  2. momisa Vierailija


    Jos olet löytänyt sellaisen liikunnan muodon, josta pidät, niin harrasta sitä! Oikeasti, jos todella siitä pidät, niin olet saanut tehtyä aimo harppauksen eteenpäin elämätaparemontissasi. Älä pilaa sitä liikunnalla, joka ei niin huvita!

    Kuten itse sanoit, tee kuitenkin jotain aerobista...kävele, ui, salilla jotain.. Mutta anna itsellesi iso halaus siitä, että olet löytänyt kivan liikuntamuodon! :) Tsemppiä, onnistut varmasti.
     
  3. mnb Vierailija

    Jos siltä tuntuu niin toki voit lisätä salitreeniä. Mutta 3-jakoista ohjelmaa en sinulle suosittele. Usko pois, ammattitason voimailijat ja kehonrakentajatkin treenaisivat 1-jakoisella jos pystyisivät, koska silloin kehitys on nopeinta, mutta sillä tavalle ei valitettavasti ole mahdollista jatkaa loputtomiin. Aloittelija voi siis hyvin tehdä jakamatonta treeniä kolme kertaa viikossa. Vaikka moni ei tätä yksinkertaista asiaa usko, niin kehityksen kannalta homma etenee parhaiten siten, että ohjelmaa jaetaan pienempiin osiin vasta pakon edessä, kun treenin läpivieminen muuttuu ylivoimaiseksi tai lihakset eivät ehdi palautua edellisestä treenistä. Pieni lihasaristus ei ole este saman lihaksen uudelle treenille, vaan tarkoitan nyt pitkällisestä treenaamisesta aiheutuvaa voimakkaampaa uupumuksen tunnetta. Jakamistarvetta voi ja kannattaa hidastaa myös pitämällä välillä kevyempiä treeniviikkoja.
     
  4. aloittaja Vierailija


    Kiitos vastauksista!

    ...ja kiitos tiedosta mnb, en tosiaan tiennyt, että tuo on paras tapa! Siispä, voisin lisätä yhden kerran vielä tähän mutta tehdä edelleen koko kropan treenin kerralla.
     
  5. Tuuve Uusi jäsen

    liittynyt:
    06.06.2007
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsekin samoissa ongelmissa pyörin ja kysynkin millaisissa sarjoissa liikutaan, jos kolme kertaa viikossa tekisi koko kropan? Ei kai siinä suositellussa tunnissa ehdi tehdä kuin 2 sarjaa laitteessa? Jos jokaiselle lihaksella vaikka ottaisi kaksi eri laitetta? 2 * 12 ehkä?
    Käyttäiskö joka kertaa samoja painoja vai olisko joku päivä kevyempi?
     

  6. Minulla on koko kropan kuntosaliohjelma ja sain ohaajalta ohjeeksi tehdä sen kaksi tai kolme kertaa viikossa. Liikkeitä/laitteita on kahdeksan ja jokaista tehdään 3 sarjaa x 15. Sarjojen välissä lyhyt tauko, ei monen minuutin mittaista. Kyllä tuohon aina on tunti riittänyt. Painot on aina samat, sitten jos jokin liike alkaa tuntua kevyeltä, siihen lisätään painoa. Tavoitteeni ei ole kasvattaa lihaksia vaan lähinnä lisätä niiden voimaa ja kestävyyttä.

    Laitteita/liikkeitä minulle suositeltiin yksi/lihasryhmä. Mieluummin monipuolisia harjoituksia kuin monta liikettä samoille lihaksille. Näin tunnissa ehtii tehdä kolme sarjaa hyvin, ja voit harjoitella kolmesti viikossa. Silloin jos ohjelma on jaettu useampaan osaan, liikkeitä lihasryhmää kohden on enemmän, mutta mitään lihasryhmää ei treenata jokaisella harjoituskerralla (Paitsi ehkä vatsalihaksia).
     
  7. Tuuve Uusi jäsen

    liittynyt:
    06.06.2007
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos, pitää noin yrittää. Olen tehnyt n 14 laitetta ja 2 * 8-12 ja enkä ole laisinkaan edistynyt.
     
  8. mnb Vierailija

    Tuo ohjelmasi kehittää lähinnä sitä kestävyspuolta (ja suoritustekniikkaa mikäli olet aloittelija). Jos haluat välillä keskittyä voiman kehittämiseen, niin lyhennä sarjoja 3-6 toistoon ja pidä silloin vähän pitemmät tauot sarjojen välillä.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti