Vaihtaisitko sinä työpaikan tässä tapauksessa? Auttakaa pliis.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Vaihtaisitko toooodella tylsän työtehtävän kaukana lähempään, mielenkiintoiseen mutta todella hektiseen ja vaativaan työhön jossa olisi pikkuisen parempi palkka mutta työaika päivässä pidempi ja lomat huonompia, palkasta jäisi vajaa 100 eur enemmän käteen kuin nyt. Mutta tosiaan vaarana oikeasti loppuun palaminen (näin on käynyt) vaikkakin työ on mielenkiintoisempaa mutta todellakin siis stressaavaa.

Olen kyllästynyt nykyiseen työtehtävääni mutta en ole yhtään varma enää, haluanko ottaa loppuun palamisen riskiä vain vähän paremman palkan perässä vaikkakin työ on lähempänä kotiani kuin nykyinen. Myöskään lomia ei olisi yhtä paljon kuin ennen.

Onko alalla hyvin töitä että pystyisit lähtemään uudesta työpaikasta jos osoittautuu liian stressaavaksi? Itselle tärkeä pointti olisi toi työaika, jos laskee mukaan työmatkat niin jääkö sulle enemmän vai vähemmän omaa aikaa töiden jälkeen?

No riippuu vähän vapaa-ajasta. Mä en vaihtaisi, koska mulla on mukavia harrastuksia joita haluan jaksaa harrastaa, mut jos sellaisia ei olisi ja työ ois samalla "harrastus" niin miksei.

Mielenkiintoista pohdintaa, ja järkevää kysyä mielipiteitäkin! Sinuna listaisin ylös ihan kummankin työpaikan plussat ja miinukset, se auttaisi myös vertailemaan tilannetta. Mutta mitä kysymykseen tulee, mulle riippuisi eläämäntilannteesta. Pienten lasten äitinä TÄLLÄ hetkellä en sinuna todellakaan vaihtaisi, sillä en kaipaa yhtään ylimääräistä ponnistelua nyt elämmäntilanteeseeni, nykyisessä on ihan riitämiin tasapainoilua. Mutta ehkä jossain toisessa tilanteessa, esim lapset jo hyvin omatoimisia ja itsellä paljon omaa aikaa, voisi paukkuja riittää uusiin työhaasteisiin..

Mikä on isoin syy stressiin siinä uudessa työpaikassa? Kiire itsessään vai huono työilmapiiri? Kiire ei automaatisesti aiheuta stressiä, vaan ihmisen oma asenne kiireeseen. Mutta jos työilmapiiri on huono, niin kiireen aiheuttamaa painetta on sitä vaikeampi käsitellä.

Sanoit olevasi kyllästynyt nykyiseen työhön, ja uuden olevan mielenkiintoisempi. Jos tiedät uudessa paikassa ihmisten olevan mukavia, niin ehkä voisit harkita vaihtoa?

Onko ap:llä lapsia?

Jos on en vaihtaisi, sen minkä työmatkassa voitat häviät lyhyemmillä lomilla ja pidemmällä työpäivällä. Stressaavat vaativat hommat tuppaavat stressaamaan vielä vapaa-ajallakin, vaikka työpäivä on päättynyt.

Jos taas on rajattomasti vapaa-aikaa käytössä ja on ihan sama mitä sillä teet, eli pitkät työpäivät ja pienenevät lomat ovat pois sinulta itseltäsi, niin mikäli koet työn mielekkääskis niin vaihda.

Joskus työ kyllästyttää samoten kuin vaikka parisuhde. Aidan takana siintää jotain houkuttelevaa josta myös riskit tiedostaa mahdollisuuksien tavoin. Mutta jos on lapsia niin punnitsisin sen kautta mikä on lasten kannalta paras ratkaisu. Jos jäisin nykyiseen työhön niin miettisin miten siitä saisi mielekkäämpää itselle.

Yhteistyössä