Hae Anna.fi-sivustolta

Vaihtelua ruokaan?

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Moniallergisen äiti, 28.03.2006.

1. Hei,

Kertokaapa mistä saisi helposti ja nopeasti vaihtelua tavalliseen kotiruokaan. Olen työssäkäyvä kolmen lapsen äiti. Yksi lapsista on allerginen lähes kaikille valmisruoille, joten teen kaiken kotiruuan itse (päivän päätteeksi siis koko köörille ja viikonloppusin). Nyt on vaan tullut kaikki reseptit käytyä läpi ja pää on tyhjä. Olsiko sinulla hyviä vinkkejä? Valmiita reseptejä ei tarvitse laittaa, vaan jotain mitä voisi kokeilla! Ns. etnisiä ruokia en ole itse koskaan kokeillut, eksoottiset juurekset yms.

Tyttöni on allerginen seuraaville, joten näitä sisältävät ei käy:
    maito kaikissa muodoissa, soija, kananmuna, pähkinä, aromivahventeet ja glutamaatit (E620-623), säilöntäaineet (sorbaatit ja bentsoaatit E200-213) ja väriaineet.

Kiitos, jos jaksat antaa uusia vinkkejä!

2. Kaksonen-76 Vierailija

Oletko jo löytänyt Vatajan tuotteet? Vatajalta löytyy ainakin makkara, joka on jauhoton,soijaton, maidoton, mausteeton ja nitriititön (sis.sianliha,vesi,suola,stabilointiaineE450,hapettumisenestoaine E316, kasviuute). Se kun on nitriititön niin sitä voi surutta käyttää useamminkin!;)
    Eli makkarakeitto,makkarakastike,uunimakkara,pyttipannu. Jauhelihasta lihapullat, mureke eri täytteillä, lindströmin pihvit,jauhelihakastike,jauhelihakeitto. Lihakeitto, hernekeitto, kalakeitto, paistettu kala, uunikala, kanakastike,kanarisotto, jauheliharisotto, lihakastike, karjalanpaisti....
    Meillä myös allergioiden takia valmista ruoan itse. Itse olen kerännyt ohjeita, jotka sopii meille ja listannut ruoat. Siitä on helppo kerran viikossa tehdä ruokasuunnitelma/kauppalista ja katsoa ettei aina syödä samaa! Usein pakastan heti osan ruoasta, niin kiireistä päivää varten voi sitten ottaa sulamaan. Ja teen ruoan aina pariksi päiväksi, ettei joka päivä tarvi väsätä!

3. njm Vierailija

Mieheni ja minä olemme moniallergisia, eli kuten tyttärelläsi. Paitsi voimme syödä soijaa, ja maitojuomaa. Meillä kummallakin on kuitenkin erityyppiset allergiat, koska itse voin juoda rasvatonta maitoa. Lisäksi emme voi syödä gluteenia, eli kotimaiset viljat pois. Olen vuosien varrella kehitellyt kaikenlaisia ruokia siis ihan peruselintarvikkeista valmistanut. Käytä esim. yrttejä mausteena. väriä saat luonnon marjoista. Suosittelen, että jätät kaikki valmiit maustepurnukat pois, koska ne yleensä pahentaa allergiaa ja niissä on lisäaineita.
    Juureksista saa mukavasti makua uunipataan ja keittoon. Porkkanalla saa makeutta. Soijan sijaan voit käyttää esim. hieman siirappia. Lihaan ja broileriin pätee allaoleva ohje, paitsi en käytä lihaan kookosmaitoa, vaan vettä, enkä laita päälle juustoa. Muuten paljon juureksia ja lisäksi yrttejä.
    Tämä on suosikkini. Broileria a la naturel: tee sitä esim. kookosmaitoon ja ananaspaloilla (voi käyttää päärynää tai omenaa) sekä lisää yrttejä. Broileripalat kiehautan ensin kevyesti 5-10 minuuttia, jotta saan veriheran pois. Sitten voi laittaa kokonaisena tai paloina paistinpannulle rypsiöljyyn. Tietysti valutat/kuivaat veden pois ensin. Ruskita pinta, kuorrutusta et tarvitse. Sen jälkeen lisää kookosmaitoa, yrtit, ananaspalat tai kokonaiset ananakset ja kun alkaa kiehumaan, lämpö hauduttamisasteelle että kuplii hitaasti. Anna olla niin kauan, sekoita välillä kunnes broileri on pehmeää/kypsää. Muista, että broilerin liha on kerran kiehautettava joko vedessä tai pannulla muutama minuutti 100 asteessa. Tämän reseptin voi tehdä myös uunissa folion sisällä hauduttamalla/tai kannellisessa astiassa. Loppuvaiheessa ota kansi pois ja ruskista pintaa 10 minuuttia. Voit kuorruttaa esim. juustolla, jonka laitat kannen ottamisen jälkeen pois broilerin päälle.

4. Kotikokki Vierailija

Meillä ei kukaan lapsista oo allerginen ja silti teen kaiken ruoan itse. Eikä se oo mikään ongelma. Käyn itsekin töissä ja meillä on 3 lasta. Meillä ei kukaan suostu syömään kaupan valmisruokia siksi teen itse.

5. mite Vierailija

Mite voi olla näin paljon allergisia ihmisiä eihän lääkediedekään tunne kaikkia esimerkiksi maitoallergia.Kärpäsestä tehdään härkänen.Itse olen keittiöallalla tuntuu että meitä pompotetaan.Myö ei paljon tarvita säilöntäaineita tehdään itse ruuat alusta loppuun ei tarvii valittaa että ollaan allergisia.

6. katsika Vierailija

Via-ravintolan erilaiset liemivalmisteet ovat käteviä ruoanlaitossa eikä niissä pitäisi olla aromivahventeita missään muodossa. Luontaistuotekauppojen liemikuutioissa ja -jauheissakin näyttäisi olevan ainakin hiivauutetta, joka on aika puhdasta glutamaattia. Stockan maahantuomassa liemijauhessa ei ole natriumglutamaattia, mutta kylläkin hiivauutetta ja lisäksi sisältää monille ongelmallista maissia:-(

7. Liisi Vierailija

miten teillä on todettu nuo kaikki allergiat (nuo E-llä alkavat numerosarjat)?????

meillä tutkitaan parhaillaan lapsen allergiaa ja noista on ollut neuvolassa puhetta, mutta niiden toteaminen on kuulema lähes mahdotonta. kuitenkin haluaisimme selvyyden ja avun lapsen ruokaongelmiin. kerro siis ystävällisesti miten olette em. allergiat selvittäneet.

8. njm Vierailija

Tietääkseni ei kaikkia e-llä alkavia allergioita ei voida todeta. Esim. väriaineelle voi olla allerginen, joka todetaan testeissä. Ainakin itse olen e-llä alkavalla väriaineelle allerginen. Aikoinani allergiasairaalan testeissä ollessani, lääkäri sanoi, että allergiat lisääntyvät entisten lisäksi. No kysyin, mistä sen saa selville, jos alkaa allergisia reaktioita tulemaan. Jos halusin tietää mille mausteille olen allerginen (todettiin mausteyliherkkyys, esim. paprika jauheena ja kasvina jne..), paras testi oli tämä: kun laitoin esim. jauheliha keittoa. en laittanut maustetta kuin yhden mausteen, esim. muskotin. Jos siitä tuli herkkyysreaktio, kuten minulle kävi: lähes tunnin sisällä tuli naama tulipunaiseksi ja vilutti. Reaktiot ovat siis yleensä tuollainen punoitus tai ihottuma kasvoilla. Joten yksi kerrallaan testasin ja listasin ne pois. Loppujen lopuksi siirryin yrtteihin mausteiden osalta. Voit tällä tavoin kokeilla yhtä maustetta, ruokaa, juuresta tms. kerrallaan jonkin ruoan osana, jolloin tarkkailet sitä yliherkkyysreaktiota lapsellasi sen jälkeen. Kirjoita ylös aine ja kuinka nopeasti reaktio tuli ja miten esiintyi. Tulee halvemmaksi testata kuin rampata labrakokeissa.

9. njm Vierailija

Mite, älä sinä morkkaa allergisia ihmisiä. Allergiat on otettava vakavasti, jos sellainen ihminen tilaa erikoisruoan. Vaikka ruoat tekisi ilman säilöntäaineita ja alusta loppuun asti valmistetaan ruoat peruselintarvikkeista, kyse ei ole pelkästään tästä valmistustavasta tai lisäaineista.
    Esim. tiedän ihmisiä, jotka ovat omenalle allerginen, jopa luomullekin, ja saavat kovan allergiareaktion, jota on tietämättään saanut ruokaillessaan ravintolassa. Oli maininnut etukäteen vielä, että hän on allerginen. Keittiössä ei sitä huomioitu, joten joutui ravintolasta suoraan ambulanssikyydillä sairaalaan ja tippoihin kahdeksi päiväksi. Oli jopa henki mennä, niin vakava shokki se oli. Hyvä kun ravintola ei saanut syytettä kuolemantuottamuksesta. Kävi siis hyvin kuitenkin, hän selvisi hengissä. Sairaalalaskun maksui ravintola - sopivat hiljaa asian, koska kyse oli keittiöväen huolimattomuudesta, eikä asiaa haluttu julkisuuteen. Olisi ollut huonoa mainosta ravintolalle.
    Keittiössä on otettava vakavasti ihmisten allergiat ja noudatettava allergisen toivomuksia ja ehdottomasti tarkkoja ohjeita ruoanlaitoissa. Jo pienikin virhe - väärä aine, jopa pelkkä tippa allergisen ruoassa voi aiheuttaa ambulanssikyydin sairaalaan!
    Allergisen ruokavaliotoivomus on otettava vakavasti.
    Keittiöalan työntekijöitten ei pidä ottaa sitä sillä asenteella, että taas sitä pompotetaan, kuten mite ilmaisi.
    Kyse ei ole kiusanteosta tai pilailusta!

10. Liisi Vierailija

Kiitos neuvoista allergian toteamisen suhteen.

11. nn Vierailija

nyt on ilmestynyt uusi keittokirja allergisille, löytyy sivuilta

löytyy www.amk-kustannus.fi

Olin oikeasti tosi tyytyväinen tohon keittokirjaan. SIinä on lähes kaikki ohjeet luontaisesti gluteenittomia, maidottomia, soijattomia ja munattomia. Ton kirjan ansiosta meidän perhe voi vihdoinkin syödä samaa ruokaa, ei vaan ollu mielikuvitusta kokkailuun ja on aika työlästä muokata tavan reseptejä sopiviksi kun loppumaku voi olla mitä vaan

12. mau Vierailija

Ystäväni on allerginen ainakin:
    -sellerille
    -pähkinälle
    -basilikalle
    -kalalle ja äyriäisille
    -kiiville
    -tattarille
    -soijalle
    -kananmunalle pääasiassa
    -hunajalle
    Hän asuu kotonaan vielä, eikä äidin tilannetta helpota ollenkaan se, että hänen veljensä on maitoallergikko (korvaaa maitotuotteet tofulla, jolle ystäväni siis on allerginen) ja isä keliaakikko (käyttää tattaria, jolle myös ystäväni on allerginen) paljon ruoassa, eli kaikille pitää olla periaatteessa omat ruoat.
    Heillä on kuitenkin todella vaihtelevia ruokia mielestäni. Esimerkiksi jauhelihakastike tomaattimurskaan tehtynä, sitten kanavuoka (ruokajugurttia, maustamattomia kanasuikaleita itsemaustettuina, pakastevihanneksia uuniin), kanasalaattia, näin kesällä voi grillailla vaikka maisseja ja kanaa, täytettyjä herkkusieniä...
    Nämä minulle tulivat ensimmäiseksi mieleen. Toivottavasti oli apua :)

13. tikkuperse Vierailija

Toivottavasti olet keittiösiivoja, etkä suinkaan ruokaa valmistamassa, mikäli et edes ole kuullut maitoallergiasta ja väität, ettei lääketiede tunne/tunnusta. Sivistä itseäsi ja googleta sanalla maitoallergia, maitoproteiinin yliherkkyys jne.

Itsetunnossasi on vikaa, jos luulet, että kaikki vaatimukset ovat pompottamista. Se, että haluaa suojella henkeään ja suolinukkaansa ei ole henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaan, vaan asiakkaan terveyden vaalimista.

Jos on allerginen porkkanalle, ei se mainostamasi säilöntäaineettomuus ole avain onneen, vaan sen porkkanan välttäminen...

14. Meillä myös kaksi lasta jotka maitoallergisia ja vanhemmalla 7v. erittäin herkkä reagoimaan maitoproteinille.Täysin maidoton ruokavalio ollut tarhassa joSuolistoperäinen allergia.Oireena kova maha,tulehdus suolistoo ja verta ulosteessa.Keittiöalan ihmisten olisi syytä ryhdistäytyä ja välillä tuntuu ketä sinne oikein kelpuutetaan töihin.Moni ei oikein tiedä ekä tajua tätä asiaa.Tuntuu ,että itse pitäis se ruoka tulla tekemään.Lapseni voi syödä laktoosiperäisiä ruokia vaikka kuinka.Aivan eri asia kun laktoosittomat ruoat.Sivistäkää itseänne

15. siru Vierailija

Kaikki se mitä "kansa" nimittää allergioiksi, ei ole sitä. Allergia = vasta-ainejuttu, yliherkkyyksiä erilaisille aineille esiintyy sen sijaan. Kaikkia ei todellakaan voi tutkia, lääkäreiltä olen kuullut että testit eivät todellakaan ole kehtiyyneet niin että niillä voisi varmasti selvittää asioita.

16. k Vierailija

Se linkki keittokirjaan ei toimi, laitatko uudelleen, kiinnostaisi!!

17. x Vierailija

Googleta haulla Ruoka-allergisten keittokirja.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri