vaikea puhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuku123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiuku123

Vieras
Onkos muiden lapsilla ollut onglmana ajoittainen puheen tuottamisen vaikeus. Eli poika 4v on oppinut puhumaan reilusti alle 2vuotiaana ja sanavarasto ja lauseet ovat nykyisin tietenkin erittäin hyvät. Mutta alusta asti pojalla on ollut välillä todella hidasta tuo puhe. Nuorempana sanat ikäänkuin tipahtelivat ja nykyisinkin usein joutuu hakemaan seuraavaa sanaa. Ei siis änkytä vaan sanat tulevat ulos pitkän (tai pitkähkön) odottelun jälkeen. Poika hengittää huohottamalla kun hakee sanoja. Välillä poika saa puheen tulemaan täysin vaivatta ja höpöttää kuin papupata. Mutta päivittäistä tämä puheen vaikeus kuitenkin on. Poika on kerran sanonut minulle ettei lapset leiki hänen kanssaan kun eivät jaksa kuunnella kun hänellä menee suu sillain tukkoon. Mutta yleensä ei asia tunnu häntä juurikaan vaivaavan, kunhan aikuiset jaksavat rauhassa odottaa lauseen loppuun asti. Lasten kanssa (siskoaan lukuunottamatta)ei kovin paljon juttelekkaan. Poika on myös ajoittain erittäin vilkas ja neuvolassa on sovittu että jos vuoden päästä vielä siltä tuntuu, mennään jatkotutkimuksiin varmistamaan että jos mahdollista erityis apua tarvitsee sitä tulee saamaan kouluun mennessä.
Tuo puheen vaikeus ei liity noihin hetkiin kun poika käy ylikierroksilla vaan niihin rauhallisempiin hetkiin.
Onkohan kellään kokemusta vastaavasta? Ja onko ollut tarvetta puheterapiaan tai vastaavaan, vai onko mennyt ohi itsestään Ja onko muilla liittynyt käyttäytymis/keskittymis vaikeudet tähän.
Hieman jännittää jos ongelma ei mene ohi kouluun mennessä, voi varmasti joutua kiusatuksi tai se voi vaikuttaa itsetuntoon jos saa esiintymistilanteessa pelätä jäävätkö sanat "jumiin". :(

Meillä on puheen kanssa aina milloin minkäkinlaista vaikeuttta; poika n. 4.5 v. Joskus kuvailemaasi sanojen etsimistä, joskus pälättää ihan että muilta menee hermot, puheessa myös eräänlainen "nuotti" mikä pistää joitakin korvaan. Olen huomannut että jotkut lapset naureskelevat pojan puhetyylille. Puhetta alkoi tulla vasta n. 3 vuotiaana. Ja nyt on vielä sekin ongelma että päiväkodissa tätien mielestä pojalla olisi jotain häikkää ryhmätilanteissa ja innostuu joskus riehumaankin ihan liikaa (!!?? ). Asian suhteen on kyllä joku palaveri tulossa joten eiköhän siellä sit selviä mikä mättää. Hämmentäväksi asian tekee ettei kotona ja tuttujen kanssa ole koskaan ollut mitään sellaisia ongelmia mitä minä pitäisin lapsella poikkeavana; ne nyt vaan on niin erilaisia. Tämä meni nyt tämmöiseksi omaksi vuodatukseksi, mutta luulen että pojilla usein on jotain vaarattomia puheongelmia joille ei ole sillä hetkellä mitään tehtävissä paitsi kärsivällisyyttä kehiin.

Yhteistyössä