Vaikea tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuukkeli22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuukkeli22

Vieras
Mitäs tällaisesta sanotte? Lapsi 8kk, miehen kanssa erottu ja yhteishuoltajuus (miehellä uusi kumppani jo). Imetän vielä lastani, joten pääsääntöisesti lapsi on mulla kokoajan, toki haluan että lapsi oppii tuntemaan isänsä ja onhan meillä yhteishuoltajuuskin eli tulevaisuudessa lapsi olisi ainakin jokatoinen viikonloppu isänsä luona.

No, nyt kuitenkin mies haluisi jo lastaan luokseen viikonloppuisin (ehkä tämä uusi vaimokin haluaisi tutustua lapseen). Mielestäni on turhan aikaista, en oikeesti USKALLA antaa lasta vielä hänen hoitoonsa, olenhan nyt itse kokoajan lapsen hoitanut, ja imetän ja haluaisin vielä osaimettää ainakin vuoden ikäiseksi, mies painostaa imetyksen lopettamiseen "pikkuhiljaa". Onhan hän lapseni isä jne jne mutta oikeesti musta tuntuu tosi pahalta "jättää" lapsi heille, aivan kuin vieraille. Eikö ole kamala tilanne?

Erosin myös miehestä lapsen ollessa 8 kk. Yhteishuoltajuutta sovittaessa sovittiin myös, että lapsi alottaa viikonloppukyläilyt täytettyään vuoden. Siihen asti halusin imettää ja sillä verukkeella pidin tapaamisetkin meillä. En missään tapauksessa halunnu antaa miehen ja uuden naisen pääsevän leikkimään kotia mun lapseni kanssa. Ero oli riitaisa ja kamala, enkä hyväksyny miehen uutta suhdetta. Meillä tosin ne viikonloput ei ees kerenny alkaa, ku palattiin yhteen. Edelleen eri osotteissa, mutta meillä ero vaan vahvisti suhdetta, vaikka se ruma ero olikin. Musta tuntu kamalalle lopettaa imetys, mutta toisaalta se kävi ihan "kivuttomasti". Lapsi nukahti nopeemmin ja moni asia helpottu lopettamisen myötä. Musta oli myös kamala pelkkä ajatuskin, jättää lapsi isälle viikonlopuks, mut onhan se sit taas äidille ihan omaa vapaa-aikaa josta varmasti oppii nauttimaan.

Mieti myös että exmiehesi saattaa kasvaa pois lapsestanne,etääntyä kun ei opi tuntemaan eikä haluakaan enää tavata.Erosin lapsen ollessa 1,5 v ja isä otti aluksi mutta tapaamiset jäi ja jäi,nyt 4,5 v eikä ole ottanut enää lasta luokseen.Sitä heidän välistä suhdetta pitäisi myös vahvistaa,musta on hienoa että uus nainen haluais tutustua,sillä moni nainen vois sanoa että kakaraa ei tänne oteta.Näin teki mun exän uus kumppani.
Ennemmin musta itestä tuntuis pahalta kuin se että lapsi menettää isänsä.Tä eräs näkökulma asiaan.

8kuukauden ikäinen lapsi pärjää jo ihan hyvin ilman imetystä ja mielestäni isän tapaamisoikeus on riittävä syy tuohon imetyksen lopettamiseen. kai sinä ymmärrät,että lapsi on ihan yhtä paljon miehen kuin sinunkin? et sinä voi lasta omia sillä verukkeella, että "minä imetän ja tuntuu kuin "jättäisi" vieraille". on kai se isä vieras, jos oot jo 8kk lasta siltä pantannut! aina se tuntuu pahalta antaa aluksi lapsi hoitoon, mutta aattele että se on kuitenki lapses isä,sillä on yhtä suuri oikeus olla lapsen kanssa ku sulla. mun mielestä on sitä paitsi todella kohtuullista,että hän tahtoo lapsen ainoastaan viikonlopuksi, olisihan hänellä oikeus viettää lapsen kanssa ihan yhtä paljon aikaa kuin sinullakin. eli käytännössä 3,5pv/vko isällä ja toiset 3,5pv/vko sulla.
olisit tyytyväinen että isä yleensäkin haluaa lapsen kanssa olla tekemisissä, asiat vois olla paljon pahemminkin!!!!!

Jos mies on alunperin aiheuttanut perheelle tuskaa lähtemällä toisen ämmän mukaan, niin ei mun mielestä äidin tarvitse isän mielen mukaan hyppiä. Lapsia kun tehdään ja ajatellaan että yhdessä, aviossa tai avoliitossa, perheenä niistä huolehditaan ja toinen jossakin vaiheessa päättäkin toisin että ei halua toimia perheenä tämän naisen kanssa jonka kanssa hällä on lapsi, niin ei silloin äidin tarvitse paljoa miehen kanssa tehdyistä sopimuksista pitää kiinni. Jos yhteinen päätös ja kumpikin tyytyväisiä niin tilanne on eri.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsi kuuluu äidille:
Jos mies on alunperin aiheuttanut perheelle tuskaa lähtemällä toisen ämmän mukaan, niin ei mun mielestä äidin tarvitse isän mielen mukaan hyppiä. Lapsia kun tehdään ja ajatellaan että yhdessä, aviossa tai avoliitossa, perheenä niistä huolehditaan ja toinen jossakin vaiheessa päättäkin toisin että ei halua toimia perheenä tämän naisen kanssa jonka kanssa hällä on lapsi, niin ei silloin äidin tarvitse paljoa miehen kanssa tehdyistä sopimuksista pitää kiinni. Jos yhteinen päätös ja kumpikin tyytyväisiä niin tilanne on eri.

Niin ,kannattaa ain kuitenkin muistaa lapsen etu ja lapsellahan on oikeus molempiin vanhempiinsa.

En voi uskoa silmiäni!!! Vanhempien etuako te kaikki ajattelette??? Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, mutta ei häntä voi velvoittaa koko aikaa reissaamaan kahden kodin välillä. Ajatelkaapa itse, miltä tuntuisi, jos joka toinen viikonloppu reissaisitte jonnekin! Ja pieni lapsi ei mitenkään voi ymmärtää, miksi hänen niin täytyy tehdä.

Jos vielä imetät, niin yökyläilyt kannattaa aloittaa vasta, kun imetys on lopetettu. Jan lapsihan on vasta 8 kk, niin imetyksen lopettamiselle ei ole mikään kiire.

Mutta jos ratkasu tuottaa jatkuvasti eripuraa isän ja äidin välillä ja kenties isän ollessa tiiviisti kuvioissa ja äiti on katkera, kenties lapsi huomaa kuinka äitiin sattuu kun pitää olla jatkuvasti tekemisissä isän kanssa, niin onko ratkaisu silti paras lapselle? Lapsella täytyy olla miehen malli, mutta jos omasta isästä ei ole malliksi, niin vaari tai eno, joka tiiviisti vierailee käy yhtä hyvin.

Kaikkihan riippuu paljonkin siitä, mitä sossun tätien luona on sovittu. Me sovittiin kirjallisesti, että yökyläilyt alkaa vasta vuoden iässä ja muista asioista sovittiin että puhutaan ja jos ei pystytä keskustelemaan sovitaan asiat kirjallisena myöhemmin. Miehen oli siis turha vinkua yökylään aikasemmin. Ja annoin mahdollisuuden, että mun luona saa yksin käydä ihan niin useesti ku tahtoo lastansa nähdä. Kyllä lapsi oli niin sekasin koko tilanteesta, että en tahtonu sillon sekottaa enempää, et ois toisen naisen heti tavannu. Ja kun toisella naisella oli omatkin lapsensa hoidettavana... Ehkä olen jonkun mielestä itsekäs, mutta mä toimin niin ja mun itsenikin kannalta se ratkasu oli paras.

Joka tapauksessa jos mies on sopinut itsensä irti alkuperäisestä sopimuksesta niin nainen voi tehdä uudet sopimukset oman mielensä mukaan, niinkuin katsoo mikä on lapselle parhaaksi. Sama mielestäni pitäisi olla jos tilanne olisi toisinpäin.

Jos kerta vielä imetät ja haluat imettää (ei vaan siksi että se olisi keino estää lapsen kyläilyt isällä) niin tottakai jatkat niinkuin ennenkin. Lapselle voi olla melko hämmentävä tilanne muutenkin ja jos nyt samaan syssyyn lopetat imetyksen ja annat isälle hoitoon niin sehän vaan lisää hämmennystä. Mielestäni annat turvaa ja läheisyyttä lapsellesi mitä hän nyt ennen kaikkea tarvitsee. Lämpöä,rakkautta ja läheisyyttä. Toki hän tarvitsee isäänsäkin ja paljon, mutta onhan lapsi vielä niin pieni. Yrittäkää sopia, että isä kävisi alkuun sinun ja lapsen kotona. Jättäsit heidät vaikka sinne kaksistaan ja menisit itse kauppaan,asioille,syömään jne.. Näksit siinä samalla että mitenkä tulevat toimeen. Tietty sun pitää sit mennä takaisin kotiin kun pitää imettää, mutta annat heille kahdenkeskistäkin aikaa. Lapsellekkin olisi alkuun turvallinen ympäristö. Ja ethän varmaan montaa kuukautta enään imetä niin pian sekin aika tulee kun isä saa viettää enemmän aikaa lapsen kanssa omassa kodissaan. Lapselle on rankkaa vaihtaa kotia viikonloppuisin, mutta parempi sekin kuin riitaisa perhe-elämä.

Ikävä tilanne ja ymmärrän tunteesi. Itsestä tuntuisi samalta, on kuin jättäisi lapsen vieraille. Lapsi on vielä tosi pieni, eiköhän isä ehdi lapseen vielä tutustua ja tosiaankin voisi käydä katsomassa teidän luona. Ei tuon takia tarvitse imetystä lopettaa. On lapsi ihmeissään, jos yhtäkkiä viedään vieraaseen ympäristöön, totutelkaa pikkuhiljaa ja sitten vasta yökylään. Voihan lapsenne mennä isälle aina vähäksi aikaa nyt kun vielä imetät, otat aikaa itsellesi silloin. Ja myöhemmin aloittaa yökyläilyt. Tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät mikä hänelle on parasta. En usko. että yrität lasta omia niinkuin joku mainitsi =)

Hmmm...meidän tyttö on juuri 8kk ja mietin tilannetta omalle kohdalle... Jos meillä oli ko. tilanne, niin tyttö ei vielä viettäisi öitä isällään. Isä saisi käydä aina halutessaan tapaamassa tyttöä meidän luona ja sitten voisi olla muutaman tunnin päivätapaamisia.
Missä on nyt ne mielipiteet, että lasta ei saa jättää hoitoon noin pienenä? Niin monta päivää poissa äidiltään kun on ikävuosia?

Onhan se isä TIETENKIN toinen huoltaja, mutta mun käsittääkseni noin pieni ei ihan selittämällä sitä tajua, varsinkaan jos isä ei ole hetkeen kuulunut jokapäiväiseen arkeen. Vierashan se isä (ja varsinkin uusi vaimo) sitten on...
Muuten sitten imetyksen loputtua lisätään tapaamisia, ensin koko päivä, sitten yksi yö, viikonloppua ja lomilla pidempiä aikoja. Kyllä lapsi silloin oppii isänsä tuntemaan! Ja tämä oli sitten minun mielipide, ja miten minä hoitaisin ko. tilanteen... Toivottavasti te vanhempina saatte asian sovittua.

Onpa käytännöt erilaisia eri puolella suomea... vai onko kyse vaan millainen lastenvalvoja osuu kohdalle?

Meillä lasten ollessa 2- ja 5-vuotiaat, oli lastenvalvoja sitä mieltä, että 2-vuotias on juuri ja juuri sen ikäinen että voi olla kokonaisen viikonlopun isän luona. Lisäksi kehoitti isää tapaamaan lapsiaan kerran viikossa esim. arki-illan, juuri siksi että lapset vielä niin pieniä.

Minusta ei todellakaan tarvitse imetystä lopettaa viikonlopputapaamisen takia, eikö isä voi tavata lastaan vaikka useammin esim. päivän kerrallaan. Eikö se olisi noin pienelle parempi.. näkisi useammin isän, eikä olisi niin pitkiä aikoja vieraassa paikassa.

Miten se isä osaa myöhemmin hoitaa lastaan, jos et anna nyt tilaisuutta tutustua toisiinsa? Isä n todell atärkeä elementti lapsen elämässä ja minusta on väärin sulkea hänet pois. Ei todellakaan ole sama asia jos isä käy vierilulla teidän luona. Meillä on myös 8kk vauva, joka viettää isällään kerran viikossa yön. Näin ollaan siis menty jo 2kk. Isän luona on oma sänky ja omat lelut ja lapsi on hyvin sopeutunut tilanteeseen.

Muista ettet ikinä sano sitten myöhemmin, että isä ei osallistu tarpeeksi. Isä varmasti rakastaa lastaan aivan yhtä paljon kuin sinäkin, mutta suhteen luominen lapseen vaatii häneltä muutenkin vähän enemmän.

Ja mitä tarkoittaa, ettet uskalla? Käsitin, että kyseessä on ensimmäinen lapsesi. Muistele ensimmäistä päivää kotona uuden tulokkaan kanssa. Tuskin olit seppä sinäkään syntyessään. 8kk osaa jo näyttää tarpeensa ja pärjää varmasti. Jos isä ei osaa, niin sitten opettelee. ihan niin kuin sinäkin alussa.

kiitos mielipiteistä, valaisenpa tilannetta hieman, se etten uskalla jättää, on ehkä kärjistettyä, mies lähti reilu kuukausi sitten, mikä tuli mulle aivan yllätyksenä, oli siis siinä tehnyt jo lähtöä jo pitempään, minä kun en ollut huomannut kaiken muun lomassa: pitkään yritetty lasta, vaikea raskaus ja rankka pikkuvauva-vaihe, ehkä olin liikaa vain lastani varten ja mies jäi paitsi jostain ja löysi toisen, sellaista elämä näköjään on, toki ero oli kipeä, luulin tässä naiivina että aina oltas yhdessä jne jne kaikki näytti olevan hyvin, vaikei sitten ollutkaan. Eli tässä vielä sulattelen shokkia erosta ja toisesta naisesta ja nyt jo mies vaatii lastakin, tulee vain tunne että kaikki, mitä elämässä olen pitänyt tärkeänä viedään käsistä. Mutta kyllä tämä tästä varmaan, en aio olla hankala, mutta haluan imettää mahdollisimman pitkään, ja kyllä, tämä on ensimmäinen lapseni. Minun mielestä 8kk on vain liian pieni antaa toiselle opeteltavaksi, miestä naisineen en kotiini halua, miestä en juuri haluisi tällä hetkellä nähdä lainkaan, ehkä tulevaisuudessa pystymme kommunikoimaan jne mutta ei vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja kuukkeli22:
kiitos mielipiteistä, valaisenpa tilannetta hieman, se etten uskalla jättää, on ehkä kärjistettyä, mies lähti reilu kuukausi sitten, mikä tuli mulle aivan yllätyksenä, oli siis siinä tehnyt jo lähtöä jo pitempään, minä kun en ollut huomannut kaiken muun lomassa: pitkään yritetty lasta, vaikea raskaus ja rankka pikkuvauva-vaihe, ehkä olin liikaa vain lastani varten ja mies jäi paitsi jostain ja löysi toisen, sellaista elämä näköjään on, toki ero oli kipeä, luulin tässä naiivina että aina oltas yhdessä jne jne kaikki näytti olevan hyvin, vaikei sitten ollutkaan. Eli tässä vielä sulattelen shokkia erosta ja toisesta naisesta ja nyt jo mies vaatii lastakin, tulee vain tunne että kaikki, mitä elämässä olen pitänyt tärkeänä viedään käsistä. Mutta kyllä tämä tästä varmaan, en aio olla hankala, mutta haluan imettää mahdollisimman pitkään, ja kyllä, tämä on ensimmäinen lapseni. Minun mielestä 8kk on vain liian pieni antaa toiselle opeteltavaksi, miestä naisineen en kotiini halua, miestä en juuri haluisi tällä hetkellä nähdä lainkaan, ehkä tulevaisuudessa pystymme kommunikoimaan jne mutta ei vielä.

Ja miehellä on jo uusi vaimo? Nopeaa toimintaa.

Olen samoilla linjoilla kuin sannA ja yx, sekä muutama muukin.
lasta ei vielä tarvitse antaa isälle yökylään ja todellakaan tarvii sen takia lopettaa imetystä.tavatkoon aluksi päivisin/iltaisin ja päivä kerrallaan.
sitäpaitsi on monia kotona perheenä asuvia isiä jotka on yhtä vieraita lapselleen tuossa iässä kuin isä joka asuu muualla. ei ne isät silti vaikka kotona onkin hoida lasta öisin, niin miks pitäis sitten muualle ja vilä siinä lisänä vieras naikkonen.
vaikka ei halua olla mitenkään ilkeä ym. estää lasta tapaamasta isäänsä. kannattaa käydä lastenvalvojalla sopimassa asioista,ettei tarvii kokoajan riidellä jne. asioista.

Yhteistyössä