Hae Anna.fi-sivustolta

Vaikea työkaveri

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä liemessäkö?, 14.10.2020.

1. liemessäkö? Vierailija

Mulla on työkaveri, joka on ns. yliherkkä, nahaton. Se loukkaantuu mielellään ihan mistä vain, tulkkaa toisten sanomiset ja tekemiset mahdollisimman negatiivisellä tavalla ja saa siten syyn suuttua ja murjottaa päiväkausia kun "joku on ollut niin ilkee."

Olen huomannut että tämä tapa on erittäin hyvä jos haluaa hallita muita siten, että lopulta muut uskaltaa sanoa vain sellaista, mitä mököttäjä haluaa kuulla. Mököttäjä väsyttää toiset mököttämällä päiväkausia ja lopulta saa aikaan sen, että kukaan ei uskalla sanoa tälle tyypille mitään, kun ei koskaan tiedä mistä se suuttuu. Moni luulee, että jos joku suuttuu ja leikkii mykkäkoulua päiväkaudet, niin joku on sanonut tosi pahasti, eli silleen saa hyvin mustamaalattua toisen. Harva ajattelee niin pitkälle, että tässä on kysymys siitä, että haluaa täyden vallan päättää mitä muut saa sanoa ja mitä ei. Tyyppi näkee usein itsensä uhrina, hän on niin herkkä ja toiset ilkeitä kun herkkää ihmistä kiusaavat.

Onko kellään kokemusta tällaisesta tyypistä ja neuvoja antaa miten tuollaisen kanssa pärjää. Minusta on tullut aika hiljainen tuon seurassa. Se tarvitsisi mun neuvoja oppiakseen työnsä, mutta en voi niitä neuvoja antaa kun kokee kaikki neuvot siten, että haluan osoittaa hänen osaamattomuutensa. Mikään neuvomistapa ei kelpaa. Hän kuulema jo osaa kaiken eikä tarvitse neuvoja, vaikka ei osaa. Minä saan sen jälkiä korjailla kun tekee väärin, mutta mistään ei saa sanoa muuten seuraa viikkojen mökötys. En haluaisi mennä pomolle juoruamaan, minusta aikuisten tulisi voida selvittää tällaiset asiat kahdenkesken ilman että otetaan kolmatta mukaan. Haluaisin ainakin ensiksi yrittää selvittää tämä kahdenkesken. Itse haluaisin vaan tehdä työni rauhassa ilman draamoja, en tykkää ollenkaan siitä, kun joku yrittää manipuloida riitelemään.

2. vierailija Vierailija

Olen ollut samassa tilanteessa. Muutoin pystyin ummistamaan silmäni ja antaa toisen "herkistellä turhaan", mutta kun työkaveri tosiaan teki jatkuvasti virheitä työssään (joita minä jouduin korjailemaan ja paikkailemaan) eikä minkäänlainen asiallinen puhe mennyt perille, niin silloin tuli raja vastaan.

Ehdottomasti menet esimiehen puheille. Kerrot suoraan, mitä kaikkea on tapahtunut, kirjaat vaikka jonkin aikaa ylös niitä kollegasi virheitä.

Ei se ole noloa eikä turhaa kieleimistä, vaan esimiehen tehtäviin kuuluu puuttua moiseen. Ei hän välttämättä voi tietää, ettei työkaverisi ole tehtäviensä tasalla, jos ei kukaan siitä kerro.

3. Justiinsa noin Vierailija

--kuten tuo edellä kirjoittaa. Esimiehen on ehdottomasti tarpeen tietää, jos joku ei hommiaan halua opetella käyttäytymällä noin kuin kuvaat. Teert karhunpalveluksem kaikille, jos puhumatta mitään vain korjailet, myös tälle opastettavallesi.

Jos ihminen yrittää mököttämisellä hallita muita, ei se ole normaalia käytöstä. Anna siis mökötellä kaikessa rauhassa, ei siitä kannata välittää. Ehkäpä hän joskus sitten huomaa, että sillä konstilla hän ei ainakaan pärjää.

4. vierailija Vierailija

Päivi Bräysy on inhottava työkaveri.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri