Hae Anna.fi-sivustolta

Vaikeat alkion siirrot. Huonontavatko mahkuja?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Kuutuuli, 08.09.2007.

1. Kuutuuli Vierailija

Minulla kanavassa limakalvo on ilmeisesti epätasainen ja mutkainen ja sen vuoksi alkion siirrot ovat olleet aina vaikeita. Alkioita on jouduttu viemään takaisin lämpöön, kun väylän löytyminen on kestänyt ja kestänyt. Myös verenvuotoa on siirtojen jälkeen ollut. Olen miettinyt vaikuttaako tuo viivästyminen kuinka paljon alkioon. Haluaisin kuulla onnistumistarinoilta niiltä, joilla siirtojen kanssa on ollut ongelmia. Onko plussaa siitä huolimatta tullut?

2. Aika Vierailija

En tiedä plussaamisesta, mutta ainakin lääkäri aina huolehtii siitä ettei alkiot joudu odottamaan kauan siirtoa. Pitäisi olla tietty lämpötila, muuten kärsivät siirrosta.
    Lääkärini mukaan siirron vaikeus ei ole niin ongelma vaan se aika minkä alkiot odottavat siirtoa.

Verenvuotokaan ei kuulema haittaa, kuhan ei limakalvo vuoda. Yleensähän vuoto on muualta.

Alkion siirtoon on tultavan rakko täynnä. Minulla siirto helpottui kuin aloin mennä siirtoon rakko aivan pinkeänä. Siis niin pinkeänä että pissa meinaa tulla siirroista alle. Lääkärin mukaan rakon aivan täynnä oleminen on helpottanut vientiä huomattavasti ja huomaa sen itsekin. Rakko on tosiaan niin täysi että on vaikeuksia nousta pöydälle siirron ajaksi ja pissahätä on siis TODELLA PAHA!

3. Joanna* Vierailija

Kuutuuli: En nyt haluaisi mitenkään sinua masentaa, mutta suoraan kysymykseen, suora vastaus, eli lääkärini mukaan vaikea alkionsiirto vaikeuttaa kiinnittymistä, koska ylimääräinen "ronkkiminen" voi aiheuttaa kohdun supistelua, jolloin alkioo tulee pois kohdusta, eikä kiinnity. Minulle on tehty neljä inssiä, joissa kaikissa oli hankala siirtovaihe, tällöin lääkäri sanoi, että sillä ei ole mitään vaikutusta lopputulokseen. Kuitenkin ekan IVF:n tuoresiirrossa, kun kerroin lääkärille siirrossa ilmenneistä vaikeuksista, hän kertoi senkin vaikuttavan lopputulokseen, juuri yllä mainitsemallani tavalla. Tuo kuulosti kyllä kummalliselta, että alkiot ovat joutuneet odottamaan... Tays.ssa Ivf:ssä ja Pas:ssa laitetaan aina ensin katetri paikalleen ja sitten vasta huudetaan biologi paikalle alkioiden kanssa, jolloin ne eivät joudu odottelemaan yhtään. Kaikesta huolimatta tsemppiä hoitorumbaan!

4. Kuutuuli Vierailija

Olen myös kuullut tuosta, että "ronkkiminen" voi aiheuttaa kohdun supistelua. Minulla tavallisella katetrilla alkion siirto ei ole onnistunut vaan on lopulta tarvittu erikoiskatetri, jolla väylä on löytynyt. Pyysin edellisessä siirrossa alkaessa, että otettaisiin jo suosista se erikoismalli, mutta siitä huolimatta yritettiin taas tavallisella. Ja mulle jäi käsitys, että ne alkiot olivat jo siellä katetrin sisällä kun väylää yritettiin löytää. Homma kesti ja kesti. Lääkärin mielestä lämpötila oli kuitenkin silloin ok, kun kärki oli kehon sisäpuolella väylää etsittäessä. Mutta jotta niiden ravinto ei olisi loppunut, ne piti taas viedä lämpöiseen ravintoliuokseen siksi aikaa kun vaihdettiin erikoiskatetriin.
    Tuolla erikoiskatetrilla väylä löytyi heti. En ymmärrä miksi pitää yrittää tavallisella jos kokemus on osoittanut ettei onnistu. Harmittaa kovasti jos siirrot ovat menneet tämän vuoksi pilalle. Meillä takana 2 x ivf + PAS:sit eikä tulosta ole tullut.

5. Joanna* Vierailija

Kuutuuli, missä olette hoidossa? Kuulostaa kyllä kummalliselta tuo, että alkiot laitetaan valmiiksi katetriin odottamaan...

6. Odotus Vierailija

Minulla oli eilen eka PAS, mutta IVF ja Inseminaatioita useampi jo takana. Oli vaikea löytää tie kohtuun. Yritettiin ensin normisti ja tökittiin koko ajan seinämiin. Lopulta antoi alkion takaisin lämpöön ja sen jälkeen katetri avuksi. Kaiken huipuksi levittäjää ei saatu ulos, vaan levitti sitä siirron jälkeen vain isommaksi ja isommaksi ja kipuhan oli aikamoinen. Tänään tuli paperiin sellainen pyöreähkö rusehtava, suoninen pallero ja olo on melko varma, että se alkio oli siinä. Harmitus on nyt jo ihan kamalan iso ja tunne, ettei tässä nytkään onnistuttu!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri